یکی از مهمترین ویژگیهای خودتان را که در موفقیتتان نقش داشت بیان کنید:
پشتکار زیاد.
آیا در درس زیست المپیادی بودید؟
المپیاد شیمی بودم ولی زیست نه.
روش مطالعهی شما در این درس چگونه بود؟
مطالعه میکردم و تست آموزشی میزدم بعد دوباره به کتاب برمیگشتم و نکات تستها را در کتاب یادداشت می کردم و دیگر به آن تستها مراجعه نمیکردم و سریهای بعدی کتاب را مرور میکردم.
یک برنامهای بودن را در منابع و برنامهی مطالعاتی این درس چقدر موثر میدانید؟
خیلی مهم است و من هم با برنامهی راهبردی دقیقا پیش میآمدم.
چقدر ذهن شما در مورد روشهای مطالعهتان در این درس شفاف و واضح بود؟ در واقع فراشناخت داشتید.
زیاد. طبق روش مطالعهام پیش میرفتم یعنی اول تست و بعد خواندن.
کتاب درسی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟ کتاب درسی شما احتمالا پر از نوشته و نکته است؟
بله. به کتاب درسی توجه زیادی داشتم و تمام نکات تستها را در کتاب درسی یادداشت میکردم.
کتاب آبی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟
کتاب آبی از این لحاظ که شامل تستهای کنکور است خوب بود.
سؤالات نشان دار را چه زمانی و چندبار مرور کردید؟
من تستهای نشاندار را زیاد مرور نمیکردم چون تمام نکات آنها را داخل کتاب درسی وارد کرده بودم.
لزوما دبیر خصوصی داشتید و آیا لزوما باید دبیر خصوصی داشت؟
نه من دبیر خصوصی نداشتم و نیاز نبود. به نظرم دبیر از این لحاظ که با امتحان گرفتن بتواند دانشآموزان را با تیپهای مختلف سوال آَشنا کند میتواند کمک کند.
آیا از سایت کانون و خدمات آن برای این درس خود استفاده میکردید؟ خلاصه درس، فیلم 3 دقیقهای، کلکسیون روشها، کلاسور ارزیابی و ....
آزمونکهای آنلاین و خلاصه درسها را از سایت استفاده میکردم.
از چه زمانی به صورت جدی مطالعهی این درس را برای کنکور آغاز کردید؟
پیش دانشگاهی
از چه زمانی دقیقا روش مطالعه و تست زدن خودتان را در این درس پیدا کرده بودید؟
اوایل تابستان، از اولین آزمونهای قلمچی در تابستان
اولویت شما در تست زدن چه بوده است؟ سوالهای کنکور سراسری یا تالیفی
هر چه تست در کتاب بود را پاسخ میدادم البته به کنکورها بیشتر توجه میکردم چون مهمتر هستند.
بعد از تست زدن چه کار میکردید؟
کتاب درسی را عمیق میخواندم.
بعد از آزمون در این درس چه کار میکردید؟ آیا روش خاصی برای تحلیل و بررسی این درس داشتید؟
در همه درسها روشم اینگونه بود که ابتدا پاسخ تشریحی را میخواندم و زمانی که آزمون جمعبندی داشتیم مثلا در دی و بهمن، یک بار دیگر از خودم این سوالات را آزمون میگرفتم و در این زمان، پاسخ تشریحی را دقیقتر بررسی میکردم و میخواندم.
شما از سال دوم دبیرستان در آزمون های کانون شرکت کردید آیا در آزمونهای کانون همیشه این درس را 100 درصد میزدید؟ آیا در این درس از همان ابتدا عالی بودید یا چگونه افزایش تراز دادید؟
درصدم در این درس تقریبا همیشه بالا بود البته در مباحث خاصی نوسان هم داشت. بالای 80% می زدم. نکاتی بود که در آن اختلاف سلیقهی طراحان زیاد بود مشابه کنکور، چون در کنکور هم از این موضوعات در این درس زیاد است.
پیشروی آزمونهای کانون در این درس چگونه بود؟ و چقدر برنامه راهبردی شما را در کسب این درصد کمک کرد؟
پیشروی آزمونها عالی بود، 2 هفته بودن حسابشده بود بعد از عید برنامه راهبردی از قسمتهای مختلف مثلا زیست جانوری سوال داشت که خیلی خوب بود.
چقدر سوالات آزمونهای کانون در این درس از نظر شما مشابه کنکور بود و به شما در شبیهسازی شرایط کنکور کمک کرد؟
هر چقدر تعداد آزمونها بیشتر باشد، با تیپهای بیشتری آشنا میشویم و با مدلهای مختلف طرح سوال مثلا درست، نادرست و شمارشی و ترکیبی آشنا میشویم.
چقدر در هفته برای مطالعه و تست زدن این درس زمان میگذاشتید؟
تا قبل از دوران جمعبندی، تقریبا 4 یا 5 ساعت در هفته. در این حد که به مباحث آزمونها برسم.
تعادل تستی- تشریحی را در این درس چگونه رعایت میکردید؟ آیا برای این درس ابتدا تشریحی بعد تستی کار می کردید؟
نه سال آخر فقط تستی کار میکردم.
تعادل پیش و پایه را در این درس چگونه رعایت میکردید؟
طبق برنامه راهبردی.
تعادل بین مطالعه شخصی و کلاس رفتن یا تدریس دبیر در مورد شما چگونه بود؟ تلفیق برنامه مدرسه و کانون در این درس برای شما چگونه بود؟
برنامهی اصلی من برنامهی قلمچی بود دبیرمان هم مطابق با آن پیش میرفت، اگر اینطور نبود سعی میکردم با مدرسه پیش بروم و فهم مطالب با مدرسه باشد و تعداد کمی هم تست بزنم ولی در زمان آماده شدن برای آزمون تست بیشتری بزنم.
نقش برتری بازیابی به بازخوانی را در این درس برای خودتان چگونه میدانید؟
من هم همین کار را میکردم روش من در واقع همان بازیابی بود.
آیا کتاب خودآموزی را برای این درس استفاده میکردید؟ سوالاتی که اشتباه میزدید یا مهم بودند را کجا یادداشت میکردید؟
نه نکات را در کتاب درسی یادداشت میکردم.
با توجه به اینکه درصد شما در دروس دیگر هم بالا بوده است چگونه غرق مطالعهی این درس نمیشدید و به دروس دیگر هم توجه میکردید؟ چقدر تعادل داشتید و درصدهایتان را برای دانشآموزان بیان میکنید؟
شیمی 100 درصد زمین 100 درصد، ریاضی 91 درصد و فیزیک 78 درصد. چون طبق برنامه راهبردی پیش میرفتم به خودی خود این تعادل ایجاد میشد.
چطور شد به زمین هم پاسخ دادید؟ بسیاری از دانشآموزان رشتهی تجربی این درس را به این درس پاسخ نمیدهند.
هم این درس را دوست داشتم هم چون این درس فقط در رشتهی پزشکی تاثیر ندارد و در دیگر رشتهها موثر است، نمیخواستم ریسک کنم.
آْیا دوستان شما در کسب این درصد نقشی داشتند؟
اگر مسالهای بود با هم بحث میکردیم تا به جواب برسیم و این خوب بود.
نقش دبیران خودتان را در علاقمندی و موفقیت خودتان در این درس چگونه ارزیابی میکنید؟
دبیران زیست خیلی زحمت میکشند و با لحاظ کردن مدلهای مختلف در طرح سوالات زیست، سبب آشنایی ما شرایط و کنکور میشوند و هر چه تعداد آزمونهایی که میگیرند بیشتر باشد بهتر است.
نقش پشتیبان ویژه شما در این موضوع چگونه بود؟
پشتیبان ویژهی من مریم مجرد ثانی رتبه 4 کنکور سال 92 بود و به من از لحاظ مختلفی کمک کرد از جمله در مورد اینکه زیست را در دوران جمعبندی چند بار باید بخوانم صحبتهای ضد و نقیضی وجود داشت حتی برخی میگفتند باید خیلی زیاد خواند و من نگران شده بودم ولی ایشان گفتند 2 یا 3 بار کافی است.
از کدام روشهای یادگیری برای فهم بیشتر استفاده میکردید؟ مثلا یاد دادن به دیگران، رسم درخت دانش و ...
یادداشتبرداری میکردم، گاهی درخت دانش رسم میکردم و بعضی از وقتها به دیگران یاد میدادم.
آیا نکتهای هست که دوست داشته باشید به دانشآموزان کنکوری دیگر بگویید؟
اینکه اول تست بزنند یعنی همان بازیابی.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
