توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام امتحانات

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است.

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام امتحانات

1- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیش‌تری غذا بخورید، در عین حال از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت در آن‌ها بسیار کم‌دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیش‌تری به شما خواهد داد.

2- بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است.

3- صبح روز امتحان بهتر است برای افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌مرغ، نان تست با عسل یا برشتوک استفاده شود.

4- کارشناسان تغذیه به دانش‌آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه‌ی مفصل بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

5- خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. هم‌چنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است.

6- خوردن جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می‌کند؛ زیرا کم‌خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.

7- خوردن آجیل مغزدار از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است. در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و هم‌چنین ماست شیرین را فراموش نکنید.

8- در ایام امتحان، بیش‌تر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و اختلالات هضم قرار نگیرید و از خوردن غذا بیرون از خانه جداً خودداری کنید. غذای خود را خوب بجوید و آرام میل کنید.

9- در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی بیاشامید (بیش از نیم‌ساعت پیش از غذا و یکی دو ساعت پس از غذا اشکالی ندارد). آشامیدن آب و نوشیدنی‌ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می‌شود.

10- صبحانه غذای اصلی است. ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید اما صبحانه را کامل‌تر میل کنید.

11- اگر احساس خستگی می‌کنید، کمی استراحت کنید. انسان هنگام خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک؛ بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی‌شود.

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب