امیرمحمد شاهرخی :چطور توانستم در کنکور 93 شیمی را 100بزنم؟

شیمی



حتما تاکنون از سختی و وقت گیر بودن درس شیمی در کنکور سال 93 شنیده اید . در میان دانش آموزان رشته تجربی و ریاضی تنها امیر محمد شاهرخی ‌منسب (رتبه 91 منطقه یک ، رشته تجربی از شهر تهران) توانست به صد درصد سوالات شیمی پاسخ صحیح دهد.

با او گپی در مورد روش مطالعه ی شیمی اش داشتم تا دانش آموزان دیگر با روش های مطالعه افراد موفق بیشتر آشنا شوند.

آیا برای درس شیمی دبیر خصوصی داشتید یا به آموزشگاه خصوصی می رفتید ؟

خیر من تنها شیمی را از طریق دبیر مدرسه مان آقای نفیسی یاد گرفتم که در اینجا از ایشان تشکر می کنم. ضمن اینکه برنامه ام برای مرور درس های شیمی پایه و پیش مانند سایر درس ها همراهی با برنامه آزمون های کانون بود.

مهم ترین منبع مطالعه ی شیمی شما چه بود ؟

اولین و مهم ترین منبع من قطعا کتاب درسی بود . بعد از اینکه بر روی کتاب درسی کاملا مسلط می شدم سراغ کتاب های دیگر می رفتم . اصلا خود کتاب های کمک درسی به شما کمک می کنند که تسلط شما روی کتاب درسی بیشتر شود.

تعبیر قشنگی به کار بردید . اصلا فلسفه به وجود آمدن کتاب های درسی هم همین است . آیا روش مطالعه شما برای درس های پیش و پایه متفاوت بود ؟

بله – من شیمی 2 و شیمی 3 را قبلا خوانده بودم پس به نسبت شیمی پیش وقت کمتری برای آن ها می گذاشتم . ابتدا یک مرور کلی روی مطالب شیمی پایه انجام می دادم تا مطالب برایم یادآوری شود و بعد سراغ تست زدن می رفتم . برای شیمی پیش مطالعه تشریحی ام برای ادراک اولیه مطالب بیشتر طول می کشید.

آیا روش خاصی برای مطالعه شیمی به طور کلی داشتید ؟

با توجه به نوع مبحث ، روش مطالعه ام متفاوت بود . برای مباحثی که بیشتر سوال ها از آن حفظی هستند نقش خود کتاب درسی خیلی پر رنگ می شود و باید به حفظ و مرور مطالب می پرداختم  . ولی برای مباحثی که در آن مساله زیاد مطرح می شود ، تمرین کردن اهمیت پیدا می کند که من اینجا باید مساله های زیادی را با کمک کتاب های کمک درسی حل می کردم.

شما در حین کار کردن روی تست های شیمی چه می کردید ؟

من در حین تمرین تستی با سه دسته تست مواجه می شدم.

دسته اول تست هایی که آسان بود و به راحتی حل می شد. در این تست ها فقط جواب گزینه ای را چک می کردم و اگر درست بود رد می شدم .

دسته دوم تست هایی بودند که من آنها را درست حل می کردم ولی در حین حل آنها با چالش مواجه می شدم . به جواب تشریحی این تست ها اهمیت می دادم و نکات مهم را یادداشت می کردم.

دسته سوم تست هایی بودند که من به آنها جواب غلط داده بودم یا نتوانسته بودم جواب دهم. نکات این تست ها را برای خودم استخراج می کردم و در جاهای مختلف مانند کتاب درسی می نوشتم . ضمنا کنار این تست ها برای خودم علامت می زدم تا در آزمون های جامع آنها را مرور کنم.

در هفته چقدر برای شیمی وقت می گذاشتید ؟

در سال چهارم به طور میانگین 8 ساعت در هفته وقت می گذاشتم البته من نقطه ی قوتم شیمی پایه بود چون قبلا برای ورودی المپیاد آن را مطالعه کرده بودم و استراتژی من این بود که درسی که نقطه قوت من است در حد عالی نگه دارم . دانش آموزان می توانند با توجه به نقاط قوت و ضعف و استراتژی خود ساعات متفاوتی را برای این درس بگذارند.

شما مدال المپیاد دارید ؟

خیر

جالب است من افرادی را می شناسم که مدال المپیاد هم داشتند و نتوانستند به دلیل وقت گیر بودن محاسبات مساله ها به صد در صد سوالات پاسخ بدهند . شما چگونه این مشکل را حل کردید ؟

هر چقدر که بیشتر مساله حل کنید ، تسلط شما در مساله بیشتر می شود در نتیجه سرعت شما بالا می رود .من هم همین طور بودم .  یواش یواش در حین تست زدن زیاد یاد گرفتم که به راحتی اعداد را گرد یا به هم تبدیل کنم تا راحت تر بتوانم محاسبات را انجام دهم. ضمن اینکه من در حل کلیه مسائل سال کنکورم به هیچ عنوان از ماشین حساب استفاده نمی کردم.

آیا به نظر خودتان نکته ای است که بخواهید به آن اشاره کنید ؟

فقط می خواهم به دانش آموزان بگویم از حل و بررسی تست های کنکورهای داخل و خارج کشور غافل نشوند. بارها شده که تست ها چه در داخل و چه در خارج تکرار شده اند . الگوهای طراحی تست ها مشخص و تکراری است.