کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
×
جستجوی سریع پشتیبان

توجه به چند تا از 10 براي قبولي در رشته هاي مختلف

برنامه فرصت برابر

شنبه : 17/7/1391

کارشناس برنامه: بابک ندرخاني

----------------------------------

"شروع برنامه با صحبت هاي بابک ندرخاني کارشناس کانون فرهنگي آموزش"

نکته مهم اين است که دانش آموزاني که در آزمون ها شرکت مي کنند بايد بدانند در آزمون از هر ده سوال به چند سوال براي قبولي در رشته مورد نظر بايد پاسخ درست بدهند.

نکته مهم ديگر اين که نبايد در ابتداي سال به رتبه فکر کنند، اما مي توانند به رشته فکر کنند اما اين که به رشته و کدام دانشگاه و چه رتبه اي آوردن در حال حاضر فکر کردن کار اشتباهي است. بهتر است ما مانند لايه پياز که روي هم قرار گرفته اند و هم ديگر را پوشش مي دهند از لايه بيروني شروع کنيم و کم کم به هسته داخلي آن برسيم.

بعد بايد به سايت کانون مراجعه کرد تا ببينيم افرادي که در سال هاي گذشته در رشته هايي که ما به آن فکر مي کنيم و به آن علاقه داريم از هر ده سوال به چند تا از آن جواب درست داده اند که در آن رشته قبول شدند.

مثلا براي قبولي در رشته مهندسي برق در درس هاي عمومي کافي است که از هر ده سوال به 5 تا 6 سوال پاسخ دهيم. در رياضي 4 سوال و فيزيک 3 سوال و در درس شيمي به دو سوال پاسخ صحيح بدهند و قبول شوند.

اولين کاري که بايد دانش آموز انجام دهد در آزمون هاي برنامه اي که شرکت مي کند اين است که به اين عددها برسد و در اينجاست که يک اتفاق خوب مي افتد و من مطمئن مي شوم که مثلا در رشته برق يا پزشکي و يا غيره قبول مي شوم و يک لايه از اين پياز را پوشش دادم و رد کردم و بعد بايد در مرحله بعد به اين فکر کنم که رشته برق قبول مي شوم و مي خواهم که در دانشگاه هاي برتر قبول شوم اما نه در دانشگاه شريف و يا دانشگاه  تهران بلکه دانشگاه هاي مراکز استان ها، دوباره به سايت کانون مراجعه مي کنم که ببينم براي قبولي در دانشگاه هاي اصفهان و تبريز و شيراز و مشهد و تهران به چند تا از سوال ها از هر ده سوال پاسخ صحيح بدهم و به آن ها دست پيدا کنم و بعد به دانشگاه تهران فکر مي کنم و بعد هم حق دارم که به رتبه يک رقمي يا دو رقمي فکر کنم.

اگر دانش آموز بخواهد رتبه تک رقمي بياورد ابتدا بايد رتبه زير هزار شود و بعد زير 900 و بعد زير 800 تا به رتبه زير صد برسد که رتبه دو رقمي مي شود و اين درست نيست که با رتبه 10000 به رتبه دو رقمي فکر کند. اگر قرار باشد رشته پزشکي تهران قبول شوم ابتدا بايد در رشته پزشکي قبول شوم و بعد به رشته پزشکي بندرعباس و بعد اصفهان و بعد تهران فکر کند و اين روند بايد طي شود براي اين که اين روند به درستي طي شود و در هر مرحله متوجه شود که در حال درست طي کردن مرحله هست بايد به سوالات درست پاسخ دهد.

اين برنامه و همه دست اندرکاران و کانون هدف بالا بردن ميزان پاسخ گويي دانش آموزان را داريم و براي اين کار در آزمون شرکت مي کنند و از هر ده سوال به چند تاي آن پاسخ درست دادند را نگاه مي کنند و به درسي که سي درصد پاسخ درست دادند يعني 3 سوال از هر ده سوال را پاسخ داده اند.

براي شرکت در هر آزمون از قبل بايد تعيين کنند که از هر ده سوال به چند تاي آن پاسخ بدهند و اين هدف گذاري کوتاه مدت است. چرا کوتاه مدت است؟

چون دو هفته فاصله دارد. به استثناي آزمون 12 آبان که سه هفته زمان دارند. هر دو هفته يک بار با خود قول و قرارهايي بگذارند و ببينند که به آن ها رسيده اند يا خير اگر نرسيده اند که مطمئنا به آن هدف نهايي هم نخواهند رسيد و اين هدف گذاري کوتاه مدت مي شود.

ما در سال گذشته در اين مسئله خيلي تاکيد داشتيم و از دانش آموزان خواستيم که چند از ده خود را قبل از آزمون بنويسند و سر جلسه آزمون تمرکز کنند و به همان تعداد که با خودشان قرار گذاشته اند پاسخ دهند.

ما از دانش آموزان استدعا داريم که بيش از آن چه که با خود قرار گذاشته اند در سر جلسه آزمون پاسخ ندهند. امسال چيزي که ما اضافه کرديم اين است که دانش آموز اين را هم در منزل تمرين کند و اين را چون در سال گذشته نمي گفتيم در منزل دانش آموز همه را حل مي کرد و سر جلسه که ما مي گفتيم که سه تا بيشتر از ده سوال پاسخ ندهد. يعني دانش آموز در دو هفته به اشتباه يک عادت را دنبال مي کرد و سر جلسه نمي دانست که کدام سوال ها را بايد انتخاب کرده و پاسخ دهد و به ناخود آگاه حيفم مي آيد که از آن سوال ها بگذرم و در برسي هايي که کرديم ريشه را در منزل دانش آموزان يافتيم که به قول و قرار خود عمل نمي کند و هر جور که مي خواهد ادامه مي دهد و ما سر جلسه آزمون از او توقعي ديگر داريم که امکان پذير نيست.

از دانش آموزان مي خواهم که حتما در منزل اگر تمرين تست فيزيک را به مثال امروز انجام مي دهند حتما ده تا ده تا پاسخ دهند و اگر قرار ر اين است که که در آزمون 21 آبان به 4 سوال پاسخ دهند از هر ده تا الان هم در حال تمرين از هر ده سوال به 4 تاي آن که انتخاب مي کنند پاسخ دهند. اين کار چند مزيت و دست آورد دارد که بايد قدرت تشخيص و انتخاب سوال را در خود تقويت کنند.

(نکته اي که روي آن تاکيد مي کرديم اصلاح رفتار آموزشي دانش آموز و ايجاد عادت است. قوي ترين عامل ايجاد تغيير در انسان ايجاد عادت و جايگزيني عادت است.)

مجري برنامه: آيا دانش آموزان باد خود را ملزم به يک برنامه کنند و يا اين که هر لحظه اين احتمال را بدهند که ممکن است اين برنامه شخصي کارايي خود را از دست داده و بايد تغييراتي کند؟

درست است، علت هدف گذاري همين است که در هر دو هفته دانش آموز در يک سري از درس ها هدف گذاري مي کند و نمي تواند روي همه درس ها تمرکز کند. آنگاه که همه چيز مهم است هيچ چيز مهم نيست.

من نمي توانم بگويم همه اين درس ها مهم است چون همه اين ها مهم بوده اند و بايد بين اين ها روي 3 تا تمرکز کرد. نکته کليدي اين است که بايد دانش آموزان اين عادت را نيز در خود تقويت کنند. مثلا بعضي از به ها پاسخ ها را در دفترچه سوالات پاسخ مي دهند و در آخر به پاسخ نامه انتقال مي دهند و اين عادت اشتباهي است و بايد اين عادت را جايگزين کنند و در همان لحظه که به جواب رسيدند در پاسخ نامه علامت بزنند.

بايد دانش آموزان به اين دقت کنند که رتبه برترهاي ما اکثرا صد در صد نزده اند، مثلا رتبه 16 کشور و رتبه 7 منطقه در رشته تجربي درصدهاي او در ادبيات 77% و عربي را 67% و رياضي را 58 درصد زده بود و اين رتبه را گرفته بود.

لطفاً دانش آموزان به اين نکات که در اين ابتداي سال گفته مي شود بيشتر توجه کنند که اثر آن بيشتر است از اين که اين نکات را از نيم سال دوم رعايت کنند و از همين الان شما مي توانيد براي تک تک درس ها عدد تعيين کنيد و در منزل هم روي همان عددها تمرين کنيد تا بتوانيد قدرت تشخيص خود را هم بالا ببرند.

--------------------------------------------

تهيه و تنظيم:

گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "

"  info@ictpress.net "

www.lawpress.ir"www.atipress.com""  www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir

منابع مطلب
منبع :
    نظر شما چیست...؟
بازدید کنندگان محترم سایت :
1-در کامنت های خود ، نظرات دیگران را رونویسی نکنید. کامنت های رونویسی دیگران تایید نخواهد شد .
2-کامنت هایی که حاوی بی احترامی به دیگران و نام بردن از موسسات و ناشران دیگر باشد ، تایید نمی شود .
3- نظرات کوتاه و فاقد مفاهیم آموزشی مانند " خوب بود " ، " عالی بود " ، "ممنون " ، "خیلی خوب " ، "با تشکر از شما " و ... ، تایید نمی شود .


اگر دانش آموز کانون هستید لطفا ابتدا وارد صفحه شخصی خود شوید
نظر شما :
 
 
برای دیدن موارد بیشتر کلیک کنید