کاظم قلم چی : چگونه کارنامه آزمون را تحلیل کنیم؟

صحبت های کاظم قلم چی را در ادامه بشنوید ...

کاظم قلم چی : چگونه کارنامه آزمون را تحلیل کنیم؟

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

26 مهر 93

صحبت‌های کاظم قلم‌چی

دانش‌آموزان روش های مختلفی برای تحلیل آزمون دارند اما آن‌چه بین اکثر دانش‌آموزان جدی مشترک است این است که در اولین فرصت کارنامه‌شان را دریافت می‌کردند و برای تحلیل کارنامه وقت می‌گذارند. ما آزمون ها را به قصد یادگیری و پیشرفت درسی تولید می‌کنیم و این یادگیری خیلی مهم است.

وقتی در جشن تجلیل از نخبگان رتبه‌های تک‌رقمی 93 با والدین یکی از رتبه‌های تک‌رقمی صحبت می‌کردم که وقتی نتیجه فرزند شما مطلوب نمی‌شد شما چه عکس العملی نشان می‌دادید ایشان بیان کردند که ناراحت می‌شدند ولی بروز نمی‌دادند ولی دخترشان به حدی که از سوالاتی که اشتباه جواب داده بود شاد می‌شد از سوال‌های درست خوشحال نمی‌شد زیرا متوجه می‌شده است که یاگیری ناقص او در کجا اتفاق افتاده است و اساسا آزمون برای یادگیری است. و ما از موفقیت‌هایمان می‌توانیم بهتر یاد بگیریم و از یادگیری ناقص‌هایمان می‌توانیم بفهمیم چه اشتباهی داشته‌ایم.

در آزمون دادن نمره و تراز خیلی ملاک نیست ولی این مهم است که گاهی در زمان آزمون متوجه می‌شوید که دچار "توهم یادگیری" شده‌اید و فکر می‌کنید که مبحثی را بلد هستید در حالی‌که این طور نیست.

در حین آزمون شما به مواردی از جمله این‌که آیا استراتژی شما در مطالعه یک درس یا یک مبحث درست بوده است تفکر می‌کنید و غالبا به نتایج درستی می‌رسید در جلسه دیروز با رتبه‌های برتر بعد از آزمون 4 نفر روی سن آمدند و درباره این صحبت کردند که در جلسه آزمون در برخی از دروس به دلیل این که نتوانستند سوالات را خوب پاسخ دهند متوجه شدند که استراتژی مطالعه آن‌ها در آن دروس درست نبوده است و توهم یادگیری داشته‌اند. دو نفر اول کاملا برعکس هم رفتار کرده بودند یکی بیشتر درس خوانده بود و کمتر تمرین کرده بود و در جلسه آزمون متوجه شده بود اگر تست بیشتری می‌زد بهتر بود و دیگری بیشتر تست زده بود و به کتاب درسی تسلط پیدا نکرده بود و در آزمون متوجه شده بود که تسلط کافی روی کتاب درسی نداشته است.

دقت کنید تعادل‌های هر شخصی هم مختص خود اوست و آزمون به شما کمک می‌کند که دچار توهم یادگیری نشوید و اگر در مبحثی این اتفاق افتاد سریع روند خودتان را متعادل کنید واز افراط و تفریط پرهیز کنید.

گزارشی که از آزمون 25 مهر تهیه شده است:

فرناز ایران نژاد میانگین تراز 7200

برای کم کردن اشتباهاتتان چه کار می‌کنید؟

غلط‌هایم را می‌نویسم و علت را بررسی می‌کنم.

ارزیابی آزمون شما چند ساعت طول می‌کشد؟

3 ساعت و در همان بعد از ظهر آزمون.

چطور کارنامه تان را تحلیل می‌کنید؟

سوال‌ها را بررسی می‌کنم تا ببینم کدام‌ها درست و کدام‌ها غلط بوده و غلط‌ها را یاد می‌گیرم.

آزمون‌های برنامه‌ای چه نقشی در یادگیری شما دارند؟

با آزمون‌ها چون برنامه راهبردی مشخصی داریم و با برنامه درس می‌خوانیم می‌دانیم کی مباحث را تمام می کنیم و کجا مباحث تکرار می‌شوند و آرامش بیشتری داریم.

مهدی مختاری با میانگین تراز 7700

برای کم کردن اشتباهاتتان چه کار می‌کنید؟

 ازهدف گذاری چند تا از ده تا و کتاب اشتباهات متداول برای برای کم کردن استفاده می‌کنم.

شما چقدر زمان به ارزیابی آزمون اختصاص می‌دهید؟

بعد از ظهر روز آزمون به ارزیابی آزمون می‌پردازم و البته یادگیری از آزمون از همان زمان آزمون شروع می‌شود.

آزمون‌های برنامه‌ای چه نقشی در یادگیری شما دارند؟

با برنامه راهبردی مسیر راه ما مشخص است و می‌دانیم در هر مقطعی از زمان کجا هستیم و مسیر کاملا مشخص است.

کاظم قلم‌چی: باز تاکید می‌کنم آزمون‌های برنامه‌ای کانون را از جنبه تراز و فقط به دید یک آزمون نگاه نکنید بلکه باید از آزمون یاد بگیرید و هدف از آزمون یادگیری است و از نقاط قوت خودتان یاد  بگیرید و روش‌های آن‌ها را به دیگر موارد تعمیم بدهید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

کاظم قلم چی در زنگ برنامه ریزی 26 مهر 93

Menu