کاظم قلم‌چی: شخصی سازی برنامه راهبردی

صحبت‌های کاظم قلم‌چی را در زیر بخوانید...

 کاظم قلم‌چی: شخصی سازی برنامه راهبردی
برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

صحبت‌های کاظم قلم‌چی

23 مهر 93

ما در کانون دو نوع برنامه ریزی را معرفی می‌کنیم و دانش‌آموز از آن بهره‌مند می‌شود: برنامه راهبردی و برنامه شخصی. برنامه‌ریزی شخصی برای هر شخصی جداست و برنامه‌راهبردی مطالبی را که همه دانش‌آموزان باید در طی یک سال تحصیلی طی 25 آزمون مطالعه کنند را ارائه می‌دهد. ما برنامه راهبردی را در سایت کانون هم قرار داده‌ایم و این برنامه مشابه برنامه مدرسه است که همه دانش‌آموزان یک کلاس یک برنامه دارند. اما دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شخصی را به کمک دفتر برنامه‌ریزی انجام می ‌دهند. هم در برنامه راهبردی و هم در برنامه شخصی لازم است که دانش‌آموزان تعادل‌هایی را ایجاد کنند. ایجاد تعادل و تلفیق در مورد برنامه راهبردی را، "شخصی‌سازی برنامه‌راهبردی" می‌گوییم. تعادل هر فرد هم مختص خود اوست. ما اصول کلی را بیان می‌کنیم ولی باید دانش‌آموزان خودشان برنامه را شخصی بکنند. این برای هر فردی متفاوت است. همان‌طور که یک ورزشکار و انسان عادی به یک میزان روزانه ورزش نمی‌کند، میزان ساعت مطالعه افراد هم با هم متفاوت است خصوصا ساعت مطالعه کنکوری‌ها با دیگران.

دانش‌آموزان از بین عمومی‌ها و اختصاصی‌ها باید دروس اختصاصی را بیشتر بخوانند ولی عمومی‌ها را هم نباید کنار بگذارند. هر کس باید عدد تعادل خودش را پیدا کند مثلا این‌که هر کس چند ساعت تشریحی و چند ساعت تستی کار کند. این تعادل متناسب با نیازهای هر فرد متفاوت است. یک سری خطوط کلی را ما توضیح می‌دهیم ولی کار هر شخص این است که متناسب با شرایط خودش این تعادل‌ها را ایجاد کند به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم که از مشورت والدین خودشان هم استفاده کنند چون هیچ‌کسی به اندازه والدین، فرزندان را دوست ندارند و به اندازه آن‌ها فرزندانشان را نمی‌شناسند.

مثلا در رشته تجربی درس زیست یک درس اصلی برای آن‌ها محسوب می‌شود. این‌که آن‌ها چند ساعت زیست یا شیمی مطالعه کنند مختص خود دانش‌آموزان است.

نکته دیگر این‌که مفهومی و تشریحی مطالعه کردن اولویت دارد بر تستی کار کردن و این یکی از مهارت‌های فراشناخت است که دانش‌آموزان بتوانند روش‌های مطالعه خودشان را در هر درس پیدا کنند، محمد استاد محمدی رتبه 1 سال 91 رشته ریاضی بیان‌ می‌کرد که در انتهای تابستان می‌دانست که چگونه باید هر درس را مطالعه کند.

برنده‌های مسابقه پیشرفت درسی این هفته:

محمد کریمی سال اول دبیرستان (14 ساله): من در درس زیست پیشرفت کردم چون یک ساعت و نیم هر روز برای مطالعه این درس در نظر گرفتم و با تکنیک آقای قلم‌چی که گفتند درس هر روز را همان روز بخوانم، پیش رفتم.

احسان معظی نژاد از تهران سوم الکترونیک: من افزایش تراز داشتم و دلیل پیشرفت من کامل کردن دقیق دفتر برنامه ریزی است. من از اول هفته بندی می‌کردم و ساعت مطالعه‌هایم را دقیق می‌نوشتم و تراز هر درس را در کنار هر درس می‌نوشتم و خصوصا این موضوع باعث می‌شد آن درس را از هفته قبل بیشتر بخوانم.

کاظم قلم‌چی: این افراد خودشان را موفق می‌دانند و دلیل موفقیت خودشان را هم می‌دانند و این عالی است از طرفی محمد کریمی از سال اول دبیرستان شروع کرده است به تفکر کردن درباره روش‌های مطالعه‌اش و این خیلی خوب است.

احسان معظی نژاد که خیلی دقیق و خوب فکر ‌می‌کند به نکته ظریفی اشاره کرد. این‌که در دفتر برنامه‌ریزی ما از دانش‌آموزان می‌خواهیم در کنار هر درس تراز آزمون را بنویسند و ما در این دفتر فقط حدود 20 یا 15 ایده را قرار داده‌ایم ما تعداد ایده‌های زیادی قرار ندادیم و این دفتر ساده ولی بسیار مفید است. توصیه ما به همه دانش‌آموزان هم این است که تراز هر درس را هم در کنار نام هر درس همراه با ساعت مطالعه‌‌ی آن درس بنویسند و با کنترل و مقایسه، ساعت مطالعه آن‌ها افزایش خواهد یافت و به مرور پیشرفت خواهند کرد.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

Menu