مهلا الهی رتبه 21 منطقه 1 انسانی93:تابستان برای من لذت‌بخش بود

شروع درس خواندن در تابستان قبل از کنکور برایم سخت بود اما برای خودم نامه‌ای نوشتم و در آن هدفم را مشخص کردم و از خداوند خواستم به من قدرت بدهد و مرا یاری کند تا از هم‌اکنون حرکت به سمت هدفم را آ...

مهلا الهی رتبه 21 منطقه 1 انسانی93:تابستان برای من لذت‌بخش بود

سلام به بچه‌هاي خوب كنكوري

شروع درس خواندن در تابستان قبل از کنکور برایم سخت بود اما برای خودم نامه‌ای نوشتم و در آن هدفم را مشخص کردم و از خداوند خواستم به من قدرت بدهد و مرا یاری کند تا از هم‌اكنون حرکت به سمت هدفم را آغاز کنم و وقت را از دست ندهم و بالاخره شروع کردم.  

من  سال سوم هم عضو کانون بودم و متوجه شده بودم که در تست‌زنی بعضی درس‌ها مثل آرایه‌های ادبی، عربی، بعضی مباحث ریاضی، درک مطلب زبان انگليسي مشکل دارم. بنابراین در تابستان روی این دروس تمرکز زیادی داشتم، هر چند مدتی زمان برد ولی نهايتاً توانستم در این درس‌ها پیشرفت کنم.

تست‌هاي نكته‌دار درس عربی در تابستان مرتب مرا غافلگیر می‌کرد اما در اواخر تابستان توانستم با تست‌زنی زیاد به وضعیت نسبتاً خوبی در این درس برسم.

دفتر برنامه ریزی را هميشه تكميل می‌کردم و به‌ويژه روی ساعات مطالعه خودم تأکید زیادی داشتم و مي‌خواستم كه حتماً آن را افزايش دهم. من از ساعت مطالعه کم شروع کردم و در هفته‌های اول حدود 20 ساعت مطالعه می‌کردم اما توانستم آن را به 30 ساعت در هفته افزایش بدهم.

در تابستان فرصت بیشتری برای شرکت در کلاس‌های کنکور داشتم و این به من کمک می‌کرد البته هنوز مشکلم در بعضی مباحث به طور کامل حل نشده بود ولی به تلاش خودم همچنان ادامه مي‌دادم و نااميد نمي‌شدم.

وسوسه‌های زیادی سراغ من و شايد خيلي از بچه‌های کنکوری ديگر می‌آید: وسوسه صبح‌ها 1 ساعت بیشتر خوابیدن، تماشای تلویزیون، وسوسه این‌که وقتی دایی‌ها و خاله‌ها قرار تفريح بیرون شهر می‌گذارند من هم به‌جای درس خواندن در جمع آن‌ها باشم و ... اما در مقابل اين وسوسه‌ها من هميشه هدفم را به یاد مي‌آوردم و با آن را خود مرور مي‌كردم تا جايي‌كه این وسوسه‌ها کم کم از بین مي‌رفتند و اشتیاق رسیدن به هدف جای آن‌ها را می‌گرفت.

البته من در تابستان بعضی درس‌ها را مطالعه نکردم مثل جامعه‌شناسی و تاریخ و جغرافی اما به هیچ وجه تصمیم نداشتم آن‌ها را کنار بگذارم و مطمئن بودم که با برنامه کانون در طول سال تحصيلي آن‌ها را مطالعه خواهم کرد و ترجیح دادم در تابستان سعی کنم بفهمم روش خواندن هر درس چگونه است؟ مثلاً در ابتدا روش حل مسایل اقتصاد اندکی برایم مبهم بود اما بعدها توانستم آن را یاد بگیرم و نیز می‌خواستم به توانایی خودم در این که روزی چند ساعت می‌توانم مطالعه کنم پی ببرم. و چون هفته‌ای حدود 30 ساعت مطالعه می‌کردم نمی‌توانستم از خودم انتظار داشته باشم که ناگهان هفته‌ای 60 ساعت درس بخوانم!! بنابراين براي افزايش تدريجي ساعات مطالعه هدف‌گذاري كردم و در پاییز مطالعه‌ام را به هفته‌اي 35 تا 40 ساعت رساندم.

در تابستان سعی داشتم روش خلاصه نویسی را هم یاد بگیرم و البته آن را آموختم و حتي بعضی درس‌ها مثل روانشناسی و اقتصاد را خلاصه‌نويسي کردم و قصد داشتم اين روش را برای سایر درس‌ها هم به کار ببرم که البته فرصت نشد!

گاهی اوقات که حس می‌کردم از درس خواندن خسته می‌شوم، سعی می‌کردم محیطی که در آن درس می‌خوانم را تغییر دهم؛ مثلاً به کتابخانه می‌رفتم و در آنجا با دیدن بعضی دوستانم و نیز سایر کنکوری‌های پر تلاش که با جدیت مطالعه می‌كردند، من هم تشویق می‌شدم و انگیزه‌ام برای ادامه مطالعه بیشتر می‌شد. علی‌رغم تمام این‌ها تابستان کنکور براي من، فرصتی کوتاه و لذت‌بخش بود که نقش موثري در عملكرد من در كنكور داشت.

موفق باشيد؛ مهلا الهي

زهرا نعمتی
ارسال شده توسط : زهرا نعمتی