تکالیف، مهارتها، تواناییها و استعدادهای دانشآموزان را نمایان میکنند. اصولاً دبیران بیشتر به تکلیفی اهمیت میدهند که بتواند سطح یادگیری دانشآموزان را بالا ببرد. در انتخاب این تکالیف قاعدتاً باید تمرکز بر روی این موضوع باشد که باور دانشآموز بر صلاحیت و شایستگی خویش را افزایش دهد. انجام تکالیف مدرسه تأثیر مستقیمی بر میزان یادگیری، موفقیت و اعتمادبهنفس دانشآموزان دارد. در این مقاله قصد داریم به بهترین ویژگیهای تکالیف مدرسه در 5 قسمت اشاره کنیم.
3) کلاس را گروهبندی کنید.
بهتر است گاهی کلاس به دو یا چند گروه متفاوت تقسیم شود. اعضای هر گروه باید از لحاظ توانایی در سطوح مختلف باشند. برای هر گروه باید تکالیفی مخصوص به خودشان در نظر گرفته شود. اعضای گروه باید یاد بگیرند که به طور گروهی و همزمان پیشرفت کنند و مهارتهایشان را در اختیار یکدیگر قرار دهند. این بسیار عالی است که دانشآموزان بیاموزند که میتوانند به پیشرفت یکدیگر کمک کنند و در یک پروژهی گروهی با همکاری هم به موفقیت برسند.
قبلاً دانشآموزان باید توجیه شوند که مثلاً در هر گروه کسانی که مهارت در تفسیر و رسم نمودارها دارند باید این کار را به سایر اعضای گروه بیاموزند و نیز کسانی که در تجزیه و تحلیل دادهها توانایی دارند این مهارت را در اختیار دوستانشان قرار دهند. با این کار تقریباً تمام دانشآموزان به حد متوسطی از هر مهارت دست پیدا میکنند. علاوه بر این اهمیت کار گروهی و سازگار شدن در گروه برای تمام دانشآموزان مشخص میشود.
بنابراین اگر در طول سال تحصیلی دائماً به یک شیوهی تمرین و تکلیف در اختیار دانشآموزان قرار بگیرد، تأثیر چندانی بر یادگیری نخواهد داشت و کلاس، خستهکننده و یکنواخت خواهد شد. بهتر است تلاش دبیران بر این باشد که در کلاس تنوع ایجاد شود و مهارتهای مختلف در کلاس آموزش داده شود.
منبع:www.education.com
