کنکور 98

پاسخ به پرسشهای شما مربوط به درس ادبیّات

مشاورۀ درسِ فارسی را اینجا بخوانید...

پاسخ به پرسشهای شما مربوط به درس ادبیّات

درسِفارسی؛ آبِ خوردن؟

حمیدِاصفهانی هستم و به پشتوانه­ی مدالِ نقره ­ی المپیادِ ادبیِ سالِ 87، مسئولِ درسِ فارسیِ آزمون­های کانون در مقاطعِ هفتم، سوم راهنمایی، و اوّل و دومِ دبیرستان.

می­دانیم«قول» یعنی «سخن». «شمایل» یعنی «خوی­ها» و «فصیح» یعنی «خوش ­­سخن». «اَخرس» همیعنی «لال». روزی در خاطرم هست که دکتر روح­الله هادی، استادِ دانشکده­ی زبان وادبیّات فارسی دانشگاهِ تهران ـ که سالِ 87 مسئولِ برگزاریِ المپیادِ ادبی هم بودـ بیتِ زیر را روی تخته­ی کلاس نوشت:

من در همه قول­ها فصیحم،                           در وصفِ شمایلِ تواخرس 

بیت رایک بار دیگر بخوانید. درست خواندید؟ معنای آن را فهمیدید؟

دکترهادی می­گفت یکی از دانشجوها مصراعِ نخست را به­درستی خوانده، که «من در همه قول­هافصیحم»، یعنی از پسِ هر کلامی برمی­آیم. امّا چون معنای واژه­ی «اخرس» را نمی­دانسته،بیتِ دوم را به شکلِ «در وصفِ شمایلِ تو 1 خرس» خوانده. استدلالش هم این بوده که«خرس» نمی­تواند به­ خوبی صحبت کند، من هم مثلِ خرسی هستم که در برابرِ زیبایی­هایتو، نمی­توانم حرفی بزنم!

اگرواژه را نشناسیم، معنا و مفهوم کلّی را هم درک نمی­کنیم. برعکسِ این قضیه هم درست است، یعنی گاه برای شناختِ واژه و تعبیر، باید معنای کلّی را درک کرد. در واقع،«اطّلاعاتِ ادبی» و «درکِ ادبی»، لازم و ملزوم­اند و اگر بناست ادبیّات یادبگیریم، باید تلاش کنیم خود را به کتابِ درسی، و یا به گفته­ های کسی محدود نکنیم. بایدتا می­توانیم ادبیّات را در متن­های خارج از کتابِ درسی پی­ بگیریم.

تا کن ونسه مطلب با عنوانِ «پرسش­هایی از ابیاتی که تا کنون نخوانده ­اید» روی سایتِ کانون قرار گرفته­ که در آرشیوِ سایت موجود است. اگر این مطالب را ندیده­اید، توصیه می­کنم سراغشان بروید و به پرسش­ها پاسخ دهید. تلاش می­­کنم در روزهای آینده، باز هم ازاین دست مقالات روی سایتِ کانون قرار دهم. امّا غرض از این مطلب این که، اگر پرسشی درباره­ ی درسِ فارسیِ آزمون­های کانون در مقاطعِ ذکرشده، یا پرسش­های دیگری مربوط به درسِ فارسی دارید، در همین صفحه مطرح کنید. تلاش می­کنم در سریع­ترین زمان و درحدّ توان به این پرسش­ها پاسخ دهم.

موفّق باشید

حمید اصفهانی