فرصت برابر 3 خرداد:نقش پدر و مادر در موفقیت دانش آموزان

مازیار شیروانی مقدم: نقش اولیاء خیلی مهم است، پدران و مادران بهترین و برترین مشاوران برای فرزندان خود هستند.

فرصت برابر 3 خرداد:نقش پدر و مادر در موفقیت دانش آموزان

برنامه فرصت برابر

چهارشنبه: 03/03/1391

کارشناسان برنامه: کاظم قلم چي – مازيار شيرواني مقدم

موضوع برنامه: نقش پدر و مادر در موفقيت دانش آموزان

.......................................................................

مازيار شيرواني مقدم: نقش اولياء خيلي مهم است، پدران و مادران بهترين و برترين مشاوران براي فرزندان خود هستند. ما هميشه در جلسات مشاوره به دانش آموزان اين را مي گوييم که بهترين مشاور براي شما پدر و مادر شما هستند.

آن کساني که در آخرين لحاظات هم مي توانيد با آن ها مشاوره بدون مسئله را داشته باشيد پدر و مادرها هستند.

ما هميشه کنار دانش آموزان رتبه برتر پدران و مادران پيگير و فرهيخته را ديده ايم و نقش پدر و مادر در کنار اين دانش آموزان خيلي پُر رنگ بوده است.

دليل اين که دانش آموزي موفق تر است و حتي دانش آموزاني هستند که خيلي زود به کانون مي آيند و ثبت نام مي کنند اين است که پدر و مادران فرهيخته تر و آگاه تري دارند.

به همين خاطر است که ما به پدر و مادران مي گوييم شما هم با فرزندانتان همراه باشيد و در کنار آن ها باشيد، با آن ها فکر کنيد و صحبت کنيد و ما هم براي اين موضوع راهکارهايي هم داريم.

ما در طول سال به پدر و مادر مي گوييم اين باب گفت و گو را با فرزند خود باز کن، حتي اگر در مورد چيزهاي ديگر هم صحبت کنيد تأثيرش را روي موضوع آموزشي فرزندتان مي گذارد.

حتي اين موضوع در تحقيقات جهاني هم هست که دانش آموزاني که شما را در کنار پدر و مادران خود مي خوردند نتايج بهتري را مي گرفتند.

اين همبستگي و در کنار هم بودن و اين کار تيمي کردن نتيجه خوبي را مي دهد.

پدر و مادر حتماً نبايد روي موضوع آموزشي فرزندان خود علم داشته باشند و جنبه نظارتي و همراه بودن آن ها با فرزندان کفايت مي کند، هر پدر و مادري با هر تواني که دارد همراه فرزند خود باشد.

پس پدران و مادران عزيز اگر مي خواهيد فرزند شما در مسير درست قرار گيرد و بهتر درس بخواند؛ هميشه در کنارش باشيد و نقش بازرس را براي آن ها نداشته باشيد بلکه نقش کمک کننده را ايفا کنيد و فرزند خود را قبول داشته باشيد و سعي کنيد اعتماد دو طرفه را به وجود بياوريد و اتکاي متقابل داشته باشيد تا فرزند شما مطمئن شود که خانه محل امني است براي رفع تمام خستگي ها و نگراني ها و اضطراب ها .

**********************

کاظم قلم چي: اولياء در دوران جمع بندي خيلي مي توانند بيشتر از هر زمان ديگر براي فرزندان خود مؤثر باشند.

در اين زمان واقعاً دانش آموزان نياز به همراهي دارند، اگر پدر و مادر و خواهر و برادر بزرگتر در کنار دانش آموز باشند و به او اميدواري بدهند، زمان هايي که ممکن است دانش آموزان نگران باشند با آن ها صحبت کنند و به آن ها بگويند که تو مي تواني.

چون به طور مشخص در اين دوره خيلي از دانش آموزان نگران اين هستند که خيلي از درس ها را فراموش کرده اند و يا اين که بعضي از درس ها را نخوانده اند و فکر مي کنند که نمي توانند برسند.

پدران و مادران به غير از اين که در کنار فرزندان خود قرار بگيرند يک سري کارهاي مشخص را مي توانند انجام دهند.

البته هم پدر و مادر بايد بخواهد که در کنار فرزندان خود قرار گيرد و هم خود دانش آموز بايد بخواهد که اين ارتباط برقرار شود و پدر و مادر را قبول داشته باشد.

يکي از مهم ترين مهارت هاي فراشناختي و مهم ترين چيزي که در اين دوران هم پدر و مادر و هم فرزندان به آن احتياج دارند گفت و گو است، پدر و مادر مي توانند حتي در مورد موضوعات کلي با فرزند خود صحبت کنند .

به عنوان مثال يکي از سؤالاتي که دانش آموزان در اين دوران دارند اين است که مي پرسند؛ من در دوران امتحانات چه کار کنم ، براي امتحان بخوانم و يا آزمون و کنکور؟

البته در مورد اين سؤال ما به دانش آموزان گفته ايم که شما براي هر آزمون خودتان را بررسي کنيد و اگر مي توانيد، در بين امتحانات به درس هايي که تسلط کامل داريد و فرصت داريد يک مجموعه سؤال از کتاب زرد را آزمون دهيد و يک دوره جمع بندي به روش 3 روز يک بار را در بين امتحانات خود انجام دهيد.

اما دانش آموزان مي توانند در مورد اين موضوع با پدر و مادر و خواهر و برادر بزرگتر خود مشورت کنند تا بتوانند تصميم درست را براي خود بگيرند.

حتي ممکن است بعد از امتحانات دانش آموزي بگويد من چند درس را نخوانده ام، که ما براي اين موارد هم دوره گذار و يا دوران انتقالي را در نظر گرفته ايم که در اين دوره و بعد از امتحانات پايان سال دانش آموز مي تواند زماني بين 2 تا 10 روز را " بستگي به نياز دانش آموز دارد" براي خود در نظر بگيرد و آن 2 يا 3 درس را بخواند و بعد وارد دوران جمع بندي شود.

امّا دانش آموز براي اين که بتواند بهتر نتيجه بگيرد که چند روز براي دوره گذار نياز دارد، داشتن يک دوست خوب و پدر و مادري همراه براي مشاوره است تا با مشاوره با آن ها بتوانند يک تصميم درست براي خود بگيرند که براي دوران گذار خود چند روز را در نظر بگيرند و در اين مدت روي کدام درس هاي خود تمرکز کنند و مشخص کنند که در کدام درس ها نياز مطالعه و جبران دارند.

اکثر دانش آموزان رتبه برتر هم روابط خوبي با پدر و مادر خود دارند و هم دوستان خوبي دارند و خيلي راحت مي توانند با آن ها گفت و گو کنند.

حتي دانش آموزان در دوران جمع بندي هم اين فرصت را دارند تا يک درس اختصاصي و يک درس عمومي را مطالعه کنند و براي اين هم مي توانند با خانواده و دوست خود مشورت کنند و درس هاي مورد نظر خود را انتخاب کنند و حتي در مورد مدت زمان دوران جمع بندي هم مي توانند با تصميم گيري خانواده به نتيجه برسند.

ممکن است در ذهن فرزندان اين موضوع شکل پيدا کند که اين کار يک بحث تخصصي است، امّا نکته مهم اين است که پدر و مادران سرشار از تجربه هستند و اگر در همين گفت و گوها پدر و مادر ها وارد شوند با هم ديگر مي توانند تصميمات سنجيده اي را براي دوران جمع بندي بگيرند.

********************

"بخش پرسش و پاسخ پيامکي"

پيامک: دانش آموز کانون نيستم، آيا کانون کلاس هاي جمع بندي براي کنکور برگزار مي کند؟

  کاظم قلم چي: ما در کانون 3 آزمون جمع بندي را خواهيم داشت که در 3 آزمون متوالي برگزار مي شود، معمولاً دانش آموزان در زمان جمع بندي هم مي آيند و به کانون مي پيوندند و جمع بندي به روش 3 روز يکبار را مي توانند هم از برنامه فرصت برابر و هم از برنامه راديويي زنگ برنامه ريزي گوش کنند و ياد بگيرند و بيايند در 4 آزمون پاياني شرکت کنند.

پيامک: آيا کانون براي افراد تحت پوشش کميته امداد بورسيه تحصيلي دارد؟

کاظم قلم چي: بله، صد در صد، يکي از شرايط بورسيه شدن دانش آموزان در کانون اين است که دانش آموز مشکل مالي داشته باشد البته مشروط بر اين که معدل ايشان اگر پسر هستند بالاي 17 باشد و اگر دختر هستند، معدلشان بالاي 18 باشد.

پيامک: من چهارم تجربي هستم، روش سنتي که توضيح داده بوديد که ما مي توانيد در مورد دو درس در دوره جمع بندي به کار بريم چگونه است؟

کاظم قلم چي: ما در اين مورد به اين شکل توضيح داديم که دانش آموزان در دوران جمع بندي روش 3 روز يک بار را اجرا مي کنند و  2 درس را يک عمومي و يک اختصاصي را از بيخ و بن بخوانند و در اين مورد هم مي توانند با پدر و مادر خود مشورت کنند و 2 درس را انتخاب کنند .  

پيامک: ميانگين تراز من 5500 است، آيا بهتر است در دوران جمع بندي، ابتدا آزمون را به طور کامل تمام کنيم و سپس به سراغ رفع اشکال برويم و يا هم زمان با آزمون اگر به مشکلي برخورديم به کتاب درسي و يا جزوه رجوع کنيم و اشکالاتمان را بر طرف کنيم ؟

کاظم قلم چي: توصيه من اين است که در زماني که در حال آزمون دادن به روش 3 روز يکبار هستند، سعي کنند شرايط آزمون را کاملاً براي خود شبيه سازي کنند و يک کار را حتماً همه دانش آموزان در آن زمان انجام دهند، در هنگام آزمون تمام صفحات کتاب هاي درسي در ذهن دانش آموزان ورق مي خورد، دانش آموز در همان زمان و همان لحظه اگر به مورد خاصي رسيد براي خود علامت بزند تا در ذهن خود بسپارد که من اين فصل و يا مبحث را نياز ويژه دارم که مرور کنم.   

اما من با اين موافق نيستم که دانش آموز در همان زمان امتحان اگر به سؤالي برخود که نياز به مرور و مطالعه داشت به سراغ کتاب هاي درسي و جزوه هاي خود برود.

دانش آموز آن 4 ساعتي را که براي آزمون در نظر گرفته است را شبيه سازي کند و بعد از آزمون 4 دسته سؤال را مارک دار و نشان دار کند؛

1)     تمام سؤال هاي اشتباه را که به معناي يادگيري ناقص است نشان دار کند.

2)     تمام سؤالات شک دار خود را نشان دار کنند.

3)     از بين تمام سؤالاتي که درست پاسخ داده است سؤالات سخت و مهم را نشان دار کند.

4)     از بين سؤالاتي که پاسخ نداده است سؤالات آسان را نشان دار کند.

و در 2 و نيم روز باقي مانده با تلفيق اين 2 کار، يکي فصل هاي مهم را براي خودش در هر نيم روز بخواند و ديگر اين که قسمت هاي اشکال دار را بخواند.

پيامک: من در هيچ آزموني شرکت نکرده ام، فقط با سي دي همراه کتاب زرد ، رتبه ام را مي توانم تخمين بزنم ، در اولين آزمون 22 هزار و در دومين آزمون 15 هزار شدم. خيلي از درس ها را نخوانده ام و تسلط  نداشته ام.

آيا در دوران جمع بندي مي شود به تسلط رسيد؟ آيا کساني بودند که رتبه و تراز خود را 1000 تا 2000 نمره بالا ببرند؟

کاظم قلم چي: حتماً که مي توانند و کساني که در دوران جمع بندي هايي موفق خواهند شد اين ويژه گي ها را دارند:

1. دانش آموزاني که زحمت مي کشند.

2. ذهن منظم و شفافي دارند و مي دانند که مي خواهند چه کار کنند.

3. داشتن آرامش و اعتماد به نفس .

مطمئن باشيد کساني که در دوران جمع بندي اين 3 ويژگي را داشته باشند مي توانند موفق شوند.

****************

مازيار شيرواني مقدم: دانش آموزان کانوني که دارند دوران جمع بندي را شروع مي کنند به اين نکات مشاوره اي دوران جمع بندي دقّت کنند، نظر خواهي آزمون روز جمعه را با دقت بخوانند و  چون 90% آن مشاوره اي است و مي تواند به آن ها کمک کند، آن را جدي بگيرند و پدران و مادران هم کمک کنند تا فرزندانشان واقع بين باشند.  

--------------------------------------------

تهيه و تنظيم:

گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "

"  info@ictpress.net "

www.lawpress.ir"www.atipress.com""  www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir

منبع :

Menu