زنگ برنامه ریزی 3 اردیبهشت : توجه به امتحانات نهایی

آرین احمدی: امروز می خواهم به بهانه نزدیکی به امتحانات درباره دانش آموزان سال سوم دبیرستان صحبت کنم .

زنگ برنامه ریزی 3 اردیبهشت : توجه به امتحانات نهایی

 

ü               "برنامه شماره 524 "

ü               يک شنبه 3/2/1391

ü               کارشناس برنامه: آرين احمدي

ü               زنگ برنامه ريزي

ü               پيامک برنامه : 10006604

 

   آرين احمدي: امروز مي خواهم به بهانه نزديکي به امتحانات درباره دانش آموزان سال سوم دبيرستان صحبت کنم . سال سوم دبيرستان از دو نظر بسيار سال مهمي است اول به اين دليل که مي دانيد که معدل سال سوم بسيار تأثير گذار است و دوم اين که تعداد سوالات خيلي زيادي از سال سوم دبيرستان در کنکور مطرح مي شود.

وقتي تعداد سوالات را نگاه مي کنيد مي بينيد که چقدر بار سوالات سال سوم دبيرستان زياد است مثلاً 12 سوال فقط از شيمي سال سوم آمده است خوب اين تعداد قابل ملاحظه اي است و دانش آموزان سال سوم بايد نگاه کنند و دقت داشته باشند که نتيجه امتحانات نهايي و معدلشان در کنکور تأثير دارد در عين حال تعداد قابل ملاحظه اي از سوالات کنکور مربوط به درس هاي سال سوم است.

الان دانش آموزان سال سوم در يک زماني قرار دارند که دارند آماده مي شوند براي امتحانات شان و قبل از اين که شب امتحان درس بخوانند بايد از الان درس بخوانند چند نکته را مي خواهم بگويم که اگر اين نکات را رعايت کنيد نمره هاي خوبي مي گيريد.

خيلي از درس ها هستند که در سال سوم هستند ولي در درس هاي پيش دانشگاهي نيستند مثل عربي که خيلي مهم است يا در گروه انساني منطق که در سال سوم هست و خيلي مهم است. چه کار کنيم؟

توصيه مي کنم کتاب درسي تان را کلمه به کلمه و خيلي خوب مطالعه کنيد و سوالات کتاب درسي تان را خوب حل کنيد و مطمئن باشيد که سوالات کتاب درسي بخش عمده اي از سوالات امتحان نهايي تان خواهد بود نکته دوم حتماً تمرين هاي کتاب دوسالانه مجموعه سوالات پر تکرار سراسر کشور را کامل حل کنيد اين کتاب مجموعه سوالات پر تکرار امتحاني 2 سال اخير در سراسر کشور است فرمتش به اين صورت است که صفحه سمت راست اين کتاب سوالاتي است حاوي سوالات تشريحي و بعضاً در بعضي از سوالات بيش از دو راه حل براي سوالات آمده است صفحه سمت چپ همان سوالات را بدون پاسخ تشريحي آورده است و عمدتاً فقط با پاسخ نهايي دانش آموزان مي توانند از صفحه سمت راست يادگيري داشته باشند و از صفحه سمت چپ از خودشان امتحان بگيرند اگر يک دانش آموز بتواند با اين کتاب کار کند و سوالاتش را پاسخ دهد آمادگي خوبي براي امتحانات خواهد داشت و کتاب بعدي که توصيه مي کنم دانش آموزها هر چه به امتحانات نزديک تر مي شوند به اين کتاب توجه ويژه داشته باشند اين کتاب خيلي کمک بزرگي مي کند کتاب مجموعه سوالات امتحاني اين کتاب از سال 86 تا 90 همه سوالات را جمع کرده و پاسخ کاملاً تشريحي دارد اگر امتحانات را به خوبي پشت سر بگذاريد هم معدل خوبي کسب مي کنيد و هم يک سکوي پرتابي خواهد بود براي کنکور تا انشاءالله در سال آينده جزو رتبه هاي برتر باشيد.

پيامک - خانم سوگند:

براي جلوگيري از خستگي ذهني سر جلسه چه کار بايد انجام دهيم؟

آرين احمدي:

اولين مطلب اين است که به تغذيه خودتان توجه کنيد قبل از جلسه بايد صبحانه خوبي ميل کرده باشيد تأکيد کامل دارم به تغذيه خوب و حتي مشاوره با متخصص تغذيه دوم اين که من اعتقاد دارم ياد خدا مي تواند ذهن شما را آرام کند و قطعاً تسلط شما بر سوالات هم باعث آرامش مي شود مهم اين است که از خودتان به اندازه اي که در توانتان هست انتظار داشته باشيد استرس به دليل توقع بالا ايجاد مي شود ما وقتي نگاه مي کنيم به دفترچه رتبه هاي برتر الزاماً به همه سوالات پاسخ نداده اند و اين که شما شناخت درستي از خودتان داشته باشيد و منطقي رفتار کنيد اين مي تواند کمک خيلي بزرگي باشد.

مادري با برنامه تماس گرفته و گفتند :

من يک دختر دارم که سال سوم است و تقريباً چهار است که عضو کانون است اين همه پيشنهادها و توصيه هايي که مي شود را اجرا نمي کند امسال سال سرنوشت سازي است لطفاً راهنمايي کنيد که چه کار کنم راهي پيش پايم بگذاريد.

آرين احمدي:

البته اولياي هر دانش آموز پا به پاي دانش آموزها تلاش مي کنند اين قطعاً مؤثر است اما اين يک حرکت تيمي است يعني موفقيت يک نفر فقط به خودش مربوط نمي شود به تيمي که پشت سرش بودند برمي گردد توصيه من اين است که يک جلسه خانوادگي تشکيل دهيد در حضور پدر مادر و خواهر و برادر و مشکلات همديگر را بشنويد و به يک راه حل مناسب برسيد و دغدغه فکري دانش آموز را هم پيدا کنيد که چرا او انگيزه براي درس خواندن ندارد توصيه دوم من اين است که با پشتيبان دخترتان صحبت کنيد و جلسه داشته باشيد و همين جلسه را با معلم هاي مدرسه داشته باشيد و به راه حل هاي مناسب برسيد کمي هم انتظارات خودتان را پايين بياوريد و شايد انتظارات شما در حال حاضر بيش از شرايط روحي و آمادگي فرزندتان باشد کمي آرام تر حرکت کنيد و از مشاوران کانون هم کمک بگيريد حتماً راهنمايي تان مي کنند.

پيامک مژگان:

من سال چهارم رشته رياضي هستم رياضي خيلي عقب هستم تابستان مدام تست کار مي کردم اما از مهر ماه رهايش کردم حالا که دو ماه تا کنکور مانده آشفته هستم و نمي دانم چه کار کنم بهتر نيست رياضي را نزنم؟

آرين احمدي:

من اصلاً با اين که رياضي نزنند موافق نيستم در هر درسي از کنکور سوالاتي هست که آسان است شما اگر اين درس را کامل کنار بگذاريد اين سوالات را از دست خواهيد داد توصيه مي کنم اولاً آرامش خود را حفظ کنيد.

به هر حال شما يک زماني را از دست داده ايد مطالب باقي مانده از رياضي را طبق برنامه راهبردي کانون و همين طور برنامه مدرسه در حال حاضر مشترک است اتفاقاً اين درس بالاترين بارم را در کنکور دارد اين درس را خيلي خوب کار کنيد و روش کارتان را در رياضي از ساده به دشوار بچينيد يعني از سوالات ساده تر شروع کنيد تا تسلط پيدا کنيد بعد تا آنجا که توانستيد تست هاي کنکور را از کتاب آبي کار کنيد حداقلش اين است که اگر سوال ساده اي آمد مي توانيد پاسخ دهيد.

خانم شرافت با برنامه تماس گرفته و گفتند:

من دخترم پيش دانشگاهي رشته تجربي است و ترازش از 4200 به 5200 رسيده است مي خواهم اول از برنامه زنگ برنامه ريزي تشکر کنم با وجود اين که تراز دخترم خوب رشد کرده ولي درصد جواب هاي غلطتش زياد است چه کار کنيم؟

آرين احمدي:

اولاً پيشرفت و رشد تراز دخترتان را تبريک مي گويم اما براي کم کردن پاسخ هاي اشتباه چند راه حل پيشنهاد مي شود يکي اين که به دانش آموز بگوييد اشکالات هر درسش را يادداشت کند اين باعث مي شود که ذهن دانش آموز طبقه بندي شود و مشکلات خودش را بشناسد و به رفع آن مشکلات فکر کند نکته دوم استفاده از کتاب اشتباهات متداول است در اين کتاب اشتباهات عمومي و عمده دانش آموزان آمده و مشخص شده که دليل اين اشتباه چه بوده بي دقتي يا افتادن در دام آموزشي يا چيز ديگر اين خيلي به دانش آموز کمک مي کند خيلي از اشتباهات دانش آموزها به خاطر يادگيري ناقص است يعني خوب و کامل مطلب را يادنگرفته اند با اين روند به نتايج خيلي خوبي خواهند رسيد.

پيامک احسان عبدالهي از سردشت:

در مدت زمان باقي مانده چطور زيست را بخوانيم؟

آرين احمدي:

اين بزرگترين دغدغه دانش آموزان و داوطلبان گروه تجربي است من مي گويم اولاً آرامش خودت را حفظ کن چون درس زيست شناسي يک درس تقريباً حفظي است اگر شما بتوانيد آرامش ذهني داشته باشي خيلي از مشکلاتت کم خواهد شد در دوره جمع بندي ما روش جمع بندي به روش سه روز يک بار را توضيح خواهيم داد يعني يک کنکور بزنند و در 5/2 روز آن را رفع اشکال کنند که بعداً دقيق تر توضيح مي دهيم اما به دانش آموزها مي گوييم که شما مي توانيد از همان شروع دوره جمع بندي علاوه بر روش سه روز يک بار درس را بخوانيد که معمولاً به دانش آموزان تجربي توصيه مي کنيم که درس زيست شناسي را بخوانند الان فرصت خوبي داريد اما يک اشتباهي که دانش آموزان مرتکب مي شوند اين است که معمولاً مطالب زيست شناسي را حفظ مي کنند مطالب اين درس را بجاي اين که حفظ کنيد درک کنيد دقت کنيد اکثر صفحه هاي درس زيست شناسي شکل دارد توصيه مي کنم از روي شکل ها درس بخوانيد يعني ابتدا روش شکل تمرکز کنيد شکل را تحليل کنيد و سپس مباحث و متن را بخوانيد پس به جاي اين که درس را حفظ کنيد درک کنيد توصيه دوم اين که از خلاصه خواندن درس زيست شناسي خودداري کنيد و کتاب را خط به خط بخوانيد چون همه کلمه هاي زيست شناسي مهم است تصيه ديگر اين که تست هاي کنکورهاي سال هاي قبل را حل کنيد و خودتان را با حجم زياد تست گرفتار نکنيد در مورد درس شيمي هم به همين شکل است اما يک تفاوت با زيست شناسي دارد اين که شيمي فهميدني تر است براي درس فهميدني حل تمرين هاي بيشتر توصيه مي شودمثل رياضي، و فيزيک که بايد بيشتر تمرين حل کنيد و در هر صورت از کتاب درسي غافل نشويد و به جزوه اکتفا نکنيد.

پيامک صبا سوم تجربي:

براي بهتر يادگيري لغات زبان بايد چه کار کنيم؟

آرين احمدي:

حجم لغت زبان خيلي زياد است و نمي شود آنها را يک شبه و دو شبه حفظ کرد اولاً بهترين راه حفظ کردن لغاط استفاده از جعبه لايتنر است مطالب را يک روز بعد، دو روز بعد، چهار روز بعد؛ هشت روز و شانزده روز بعد اگر را مرور کنيم اين مطالب در حافظه ما ماندگار مي شود اما غير از اين هم مي توانيد هر شب سه تا 4 لغت را انتخاب و ياد بگيريد فقط فهميدن اين که اين لغت معنايش چيست کافي نيست شما بايد بدانيد که اين لغط صفت، فاعل، فعل، قيد يا مترادف و متضاد است يعني لغت را با مشتقاتش يادبگيريد با اين روش بسيار موفق خواهيد بود و بعد دوباره تکرار مي کنم حل تمرين هاي کتاب درسي اختصاص دهيد.

پيامک:
هر درسي که مي خوانيم چقدر از وقتمان را براي امتحان نهاي بگذاريم.

آرين احمدي:

توصيه مي شود دوره يک روز بعد، يک هفته و يک ماه بعد باشد يک دوره مناسب اين طور است اما قرار نيست در هر بار دوره ما تمام درس را بخوانيم پس خيلي خوب است در اولين مطالعه ما يک سري خلاصه برداري براي خودمان داشته باشيم که در هنگام دوره به آنها نگاه کنيم حتي کلاسور ارزيابي و کتاب خودآموزي را مي توان در زمان دوره استفاده کرد قطعاً حجم دوره کمتر از حجم مطالعه در مطالعه اول است در روزها و شب هاي امتحان دوره بايد به صورت حل تمرين باشد از کتاب دوسالانه و کتاب مجموعه سوالات امتحاني مي توانند استفاده کنند.

-------------------------------------------

تهيه و تنظيم:

گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "

"  info@ictpress.net "

www.lawpress.ir"www.atipress.com""  www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir

منبع :

Menu