نکاتی برای ورزش کردن در خانه

صرف داشتن تجهیزات و وسایل ورزشی کافی نیست و تمام افرادی که به هر دلیلی امکان ورزش در فضای آزاد را ندارند برای انجام ورزش در محیط سربسته مانند خانه باید اصولی را رعایت کنند.

نکاتی برای ورزش کردن در خانه

صرف داشتن تجهیزات و وسایل ورزشی کافی نیست و تمام افرادی که به هر دلیلی امکان ورزش در فضای آزاد را ندارند برای انجام ورزش در محیط سربسته مانند خانه باید اصولی را رعایت کنند.

سیروس چوبینه اظهار کرد: امکان انجام ورزشهایی که فرد در بیرون از خانه انجام می دهد، مانند دویدن، دوچرخه سواری و ...، در محیط خانه از فرد گرفته می شود. ورزش‌های خانه به دو صورت انجام می گیرد؛ بدون وسایل و تجهیزات مانند نرمش، حرکات کششی و دراز و نشست که وجود وسایل در این گونه حرکات ورزشی لازم نیست و فرد می تواند آنها را به صورت حرکات ساده و ابتدایی در خانه انجام دهد ولی این ورزش ها ممکن است تاثیر چندانی بر روی سلامت فرد نداشته باشند.

این فیزیولوژیست ورزشی با اشاره به نوع دوم انجام حرکات ورزشی در منزل گفت: همچنین می توان در خانه با استفاده از وسایل و تجهیزات ورزش کرد که در این صورت فرد برای دویدن در خانه می تواند از تردمیل استفاده کند. به طور مثال فرد به جای 7 متر دویدن در خیابان می تواند این الگو را بر روی تردمیل انجام دهد. باید توجه داشت که ورزش در خانه با تجهیزات باید با رعایت اصول استفاده از وسایل و تجهیزات ورزشی انجام شود یعنی فرد باید آموزش دیده و با وسایل ورزشی آشنایی داشته باشد تا بتواند به صورت صحیح از آنها استفاده کند.

چوبینه با تاکید بر این که در فضای خانه ها باید تهویه مناسب در نظر گرفته شود، گفت: افرادی که فضای وسیعی در خانه دارند، می توانند به بهترین نحو از از وسایل ورزشی استفاده کنند. استفاده از وسایل ورزشی برای بعضی از افراد مناسب نیست، مانند افراد چاق و افرادی که ناراحتی زانو و کمردرد دارند. پزشک این افراد می تواند راهنمایی کند که در این شرایط چه ورزش هایی را باید انجام دهند که فشاری بر روی بدن وارد نشود. پزشک به این بیماران توصیه می کند که از دوچرخه ثابت یا چرخ کارسنج استفاده کنند. این بهترین فعالیت برای اینگونه افراد است که در آن، تنها رکاب می زنند ولی این حرکات دارای یک مشکل اساسی است؛این که عضلات ران زود خسته می شود.

این فیزیولوژیست ورزشی عنوان کرد: معمولا استفاده از وسایل ورزشی تردمیل و چرخ کارسنج برای افزایش ظرفیت تنفسی مناسب است، انجام این ورزش ها در خانه برای افرادی که بیماری قلبی دارند و افرادی که چاق هستند و تمایل به وزن کم کردن دارند، مناسب است. همچنین مزیت چرخ کارسنج این است که فشار بیش از حد بر روی زانو وارد نمی شود و افرادی که نمی توانند بدوند یا درد مفصلی دارند می‌توانند از آن استفاده کنند.

چوبینه افزود: همچنین ورزش های دیگری مانند تمرینات وزنه هستند که در خانه انجام می شوند. افراد می‌توانند در خانه وزنه‌هایی را فراهم کنند و برای تقویت عضلات بالا و پایین تنه استفاده کنند. ورزش با وسایل و تجهیزات ورزشی در فضای بسته باید با تهویه کافی و مطبوع انجام شود. همچنین افرادی که بیماری قلبی دارند حتما با مشورت پزشک متخصص، از وسایل ورزشی استفاده کنند زیرا شدت استفاده از وسایل ورزشی برای بیماران قلبی باید مشخص شده باشد و این بیماران نمی توانند با هر شدتی از این وسایل استفاده کنند.

منبع :