برنامه رادیویی زنگ برنامه ریزی - یکشنبه 14 اسفند 90

برنامه رادیویی زنگ برنامه ریزی - یکشنبه 14 اسفند 90

برنامه رادیویی زنگ برنامه ریزی - یکشنبه 14 اسفند 90

ü               "برنامه شماره 499 "

ü               يک شنبه14/12/1390

ü               کارشناس برنامه : آرين احمدي

ü               زنگ برنامه ريزي

ü               پيامک برنامه : 10006604

 

آرين احمدي:

قبل از اين که به موضوع اصلي صحبتم که معرفي منابع مطالعاتي نوروز است بپردازم مي خواهم يک مقدار راحت تر با دانش آموزان صحبت کنم چون من در اين ايام مواجه مي شوم با دانش آموزاني که روحيه شان را باخته اند و تصور مي کنند که زمان کمي دارند که بخواهند به کنکور برسند؛

اولاً نگران چي هستيد شما زمان خيلي خوبي داريد براي اينکه براي کنکور امسال آماده شويد من ايمان دارم که اگر از زمان باقي مانده درست استفاده کنيد کارهاي درست انجام دهيد کارهاي منطقي انجام دهيد و خيلي خوب تلاش کنيد قطعاً به نتيجه خواهيد رسيد فقط کافي است از امروز دست به کار شويد اما بعضي از دانش آموزان فکر مي کنند که بايد در ايام طلايي نوروز که فرصت بيشتري دارند براي درس خواندن فکر مي کنند بيايند دو تا سه درس را به صورت کامل جمع کنند، تمام کنند و کنار بگذارند يا اين که فقط به يک سري از گوشه هاي دروس بپردازند خواسته من از دانش آموزان اين است که کليّت را حفظ کنيد يعني بر اساس برنامه راهبردي آزمون ها حرکت کنيد چيزي که منطقي است.

يعني در نيمه اول نوروز يک تا هفتم که آزمون جمع بندي است دروس پايه را مطالعه کنيد بعد از هفتم تا هجدهم دروس پيش يک و باز از هجدهم به بعد کار روتين خودتان را انجام دهيد پيش دو و پايه نيم سال دوم حالا يک سري کارهاي کوچکي هست که هر کدامتان فکر مي کنيد که بايد به آن بپردازيد آن را مي توانيد در راستاي اين کليّت انجام دهيد مثلاً يک دانش آموز مي گويد من لغت هاي زبان زياد دارم در کنار آن مي خواهم هر شب يک مقدار هم لغت زبان بخوانم يا يک دانش آموز مي گويد که من حرکت شناسي ام در فيزيک يک فصل اول را بيشتر از بقيه فصل ها مشکل داشتم اين را بيشتر از بقيه فصل ها بخوانم اين به اين معنا نيست که شما همه کارتان بشود دغدغه هايتان در عيد بياييد فقط 3 تا 4 درس را که دغدغه داريد يا چند درس را که مشکل داريد را بپردازيد پس خواهشم اين است که کليّت را در دوران طلايي نوروز با توجه و با تکيه بر نقاط قوت خود حفظ کنيد اين خيلي مهم است بيشتر به نقطه قوّت خود بپردازيد فقط دانش آموزان تراز بالا و قوي تر مي توانند به نقاط ضعفشان هم خوب بپردازند اما بقيه دانش آموزان بهتر است بر نقاط قوتشان بپردازند.

و اما چه کتاب هايي را براي دوران طلاي نوروز دانش آموزان مي توانند استفاده کنند.

1-     توصيه اول تمرين هاي باقي مانده کتاب هاي درسي اولويت شما کتاب درسي است از آن غافل نشويد و بدانيد که خيلي از سوال هاي کنکور شما از همين کتاب است پس اگر تمريني از کتاب درسي شما باقي مانده که حل نکرده ايد اول آن را حل کنيد.

2-     تست هاي نشان دار کتاب هاي کمک آموزشي همان تست هايي که در طي سال شما در حل کردنش با مشکل مواجه مي شديد و به نظرتان سخت مي آمد الان فرصت خوبي است که به آنها بپردازيد.

3-     کلاسور ارزيابي يا کتاب خودآموزي آن دوستاني که به فکر بودند و کتاب خودآموزي را کامل پر کردند و کلاسور ارزيابي را نوشتند الان فرصت خوبي است که اين دو تا منبع دوره کنند.

4-     کتاب جمع بندي پيش و پايه ما درباره کتاب جمع بندي پيش و پايه در آزمون 23 دي ماه و 7 بهمن ماه گفتيم که اين کتاب جديد است به آن پاسخ دهند در اين کتاب تست هاي نشان داري هست و دانش آموزان بعضي را نشان دار کرده اند بعضي از دانش آموزان هم هستند که اصلاً پاسخ نداده اند هر گروه از دانش آموزان چه آنها که پاسخ داده اند و چه آنها که پاسخ نداده اند به سوال هاي نشان دار اين کتاب توجه کنند و آن دانش آموزاي که اين را حل نکرده اند الان زمان خوبي است که اين را حل کنند.

5-     کتاب نوروز کتاب جديد است و تا به امروز دانش آموزان عزيز اين کتاب را حل نکرده اند يک تعداد تست قابل قبول براي دوران طلايي نوروز که من فکر مي کنم نياز دانش آموزان را خيلي خوب برطرف مي کند جوري است که اگر شما به طور متعادل اين کتاب را حل کنيد قطعاً مي توانيد تا انتهاي نوروز تمامش کنيد و يک توصيه هم که هر جلسه مي گويم اين است که از درس هاي عمومي غاقل نشويد هر شب يک کنکور از کتاب زرد عمومي را هم حل کنيد که در راستاي رشد کلي درس هاي عمومي شما هم رشد کند.

گزارش آزمون دانش آموزان مقطع راهنمايي کانون:

پدر دانش آموز سوم راهنمايي عضو کانون:

اين يک تمرين است تمرين بايد يه طور مستمر ادامه داشته باشد اگر ما تمرين نداشته باشيم در کل براي کشورمان متضرر مي شويم تمرين را بايد از نوجواني شروع کرد نه از ميان سالي و يا دانشگاه نخير از دبستان بايد شروع شود تا برسد به دانشگاه و بعد به بازار کار برسد اين چيزي است که با استادان و آنهايي که نخبه اين کار هستند دنبال مي کنيم مشاوره گرفتيم و بچه ها يمان را اينجا آورده ايم.

دختر من سوم راهنمايي است. اين تمرين ها 100% برايش مفي است و جمع اي که هست و تکنيک پذيري در جمعي که برايش فراهم مي شود، مؤثر است ما مي خواهيم در تعطيلات هم تمرين داشته باشند ولي زياد هخم سخت نمي گيريم ملاحظه مي کنيم و مشاورين مي گويند که رعايت کنيد ولي خواسته ما اين است که درس بخوانند هر دوهفته يک بار آزمون دارند من هم مي آيم دنبالش.

آرين احمدي:

يک نکته در صحبت هاي اين پدر جالب بود به طور مستمر در آزمون ها شرکت مي کنند و تداوم دارند اين جمله را من باز هم تکرار مي کنم موفقيت تکرار لجوجانه کارها ساده و درست است يعني اگر مي خواهيم موفق شويم يک کار ساده را اگر مدام تکرار کنيم به موفقيت مي رسيم.

اين تداوم است که ما را به موفقيت مي رساند.

خيلي خوشحال هستم که اولياي عزيز خيلي به فکر هستند و آگاه هستند که دانش آموزهاي خوب و فرزندان گلشان را از همين سنين پايين مي آورند ودر کانون ثبت نام مي کنند و اين تداوم شرکت در آزمون ها مي تواند عادت به آزمون ها را در دانش آموزان تقويت کند.

پيامک:

چطور از کتاب زرد عمومي بايد استفاده کنيم؟

آرين احمدي:

کتاب زرد عمومي کتابي است شامل کنکورهاي عمومي سال هاي گذشته.

کنکور عمومي شامل چه درس هايي است؟ ادبيات، عربي، دين و زندگي و درس زبان انگليسي در اين کتاب فقط کنکور هاي عمومي گنجانده شده است چند تا مزيت دارد اين کتاب اولاً که در کنار هر سوال مشخص شده است که اين سوال از کتاب مبحث و در کدام سال آمده به مبحث شناسي بچه ها کمک مي کند دوم اين که با سوال هاي عمومي کنکورهاي سال هاي قبل آشنا مي شوند اتفاقاً جالب است دانش آموزاني که در سال هاي قبل اين کتاب ار حل کردند بعد از اين که کنکور دادند گفتند که خيلي از سوال هاي کتاب زرد عمومي در کنکور همان سال هم تکرار شده کنکور هر سال تکرار مي شود و سول ها نمي تواند دايره خيلي وسيعي داشته باشد و خيلي از سوال ها مي تواند تکراري باشد و فقط کافي است که شما سوال هاي کنکور هاي قبل را خوب تمرين کرده باشيد. براي حل کردنش شما هر شب يک کنکور عمومي را سعي هم کنيد در زمان استاندارد حل کنيد البته سوال پيش مي آيد که ما يک سري از سوال هاي کنکور را هنوز نخوانده ايم و کار نکرده ايم خوب آن قسمت ها را لازم نيست جواب دهند ولي بروند پاسخش را نگاه کنند چون سوالات سوال عمومي است نگاه کردن به پاسخ هم برايشان يادگيري به همراه خواهد داشت.

سارا قهرماني از خرم آباد با با برنامه تماس گرفته و گفتند:

درباره جمع بندي روزهاي نوروز  سوال داشتم چون من در سال هاي قبل هم شرکت کردم برنامه هايشان زياد آن طور که من فکر مي کردم نشد چون من سال قبل سال دوم بودم الان پيش دانشگاهي هستم به خاطر اين که امتحاناتمان نهايي شده من نتوانستم درس هايم را خوب جلو ببرم يم خواستم ببينم در ايام نوروز چه کار بايد انجام دهم بسته هاي آموزشي چه طور است اگر ما بخواهيم همه درس هاي ديگر هم بخوانم چه کار کنيم؟

آرين احمدي:

من متوجه نشدم کجا سال گذشته شرکت کردند ما به شما توصيه مي کنيم در دوران طلايي نوروز از برنامه راهبردي جدا نشويد برنامه راهبردي چگونه است؟

تا 7 فروردين ماه آزمون مرور پايه است شما در پايان دوران طلاي نوروز دروس پايه و او ل را خوب مطالعه کنيد از 18 فروردين ماه  از اين تاريخ که آزمون دروس مرور پيش يک است درس هاي خودتان را براي خودتان مرور کنيد  و به نوعي يک جمع بندي کنيد پس اولين توصيه ما اين است که شما از برنامه راهبردي رها نشويد چند تا ابزار براي شما گذاشته ايم در دوران طلايي نوروز که مهمترينش  کتاب نوروز است در اين کتاب شما با تعداد سوالات جديدي آشنا مي شويد که مي تواند به شما در دوران طلايي نوروز کمک کند و همين کتاب زرد عمومي که به شما گفتم من متوجه نشدم که شما در سال گذشته در کجا شرکت کرديد اما اين چيزي که شما فرمويد من بهتر دانستم که در دوران طلايي نوروز اين کارها را که عرض کردم انجام دهيد.

مرتضي خرم دل نيک کلاس دوم رهنمايي از تهران تماس گرفته و گفتند:

براي آزمون هاي تيز هوشان چه کار بايد انجام دهم روش درس خواندن را لطفاً توضيح دهيد؟

آرين احمدي:

دانش آموز عزيز دوم راهنمايي اولاً تبريک مي گويم که اينقدر جوياي کارت هستي. من توصيه مي کنم که اول کار مشخص خودت را انجام دهي يعني کتاب هاي درسي ات را خوب بخوان تمرين هاي درسي را خوب حل کن سوالات پرتکرار دو سال اخير را در کتاب دوسالانه حل کن در آزمون هاي کانون فرهنگي آموزش غيبت نکن با برنامه شرکت کن همين کارها را که انجام دهي به نوعي براي تيز هوشان آماده مي شوي حالا در کنارش مي تواني کتاب هايي مثل کتاب هاي بنفش کانون فرهنگي آموز را هم که کتاب هاي سخت تر و سوالات استعدادهاي درخشان است را حل کني.

پدري از کرمانشاه با برنامه تماش گرفته و گفتند:

دانش آموز من سال چهارم و عضو کانون است در آزمون رتبه بالايي دارد 7800 و در دو سه امتحان اخير دچار افت شده چه کار کنم که تقويتش کنم و انگيزه بيشتري برايش به وجود بياورم که بيشتر درس بخواند و در وقت کنکور دچار افت نشود و بتواند با انگيزه درس بخواند.

آرين احمدي:

من متوجه نشدم فرزند ايشان چه رشته اي هستند ولي ترازشان بسيار عالي است حالا يک مقدار افت عادي است هيچ وقت حرکت به طور مستمر سعودي نيست به هر حال ممکن است افت وجود داشته باشد اما من از شما خواهش مي کنم امروز يک جلسه خانوادگي تشکيل دهيد و خودتان و فرزندتان مشخصاً کار اين فرزندتان را همه با هم آناليز و تحليل کنيد اين تحليل بر چه مبناهايي مي تواند باشد اگر دانش آموزتان دفتر برنامه ريزي را پر مي کند، دفتر را باز کنيد ببينيد در دو سه هفته اخير آيا ساعات مطالعه دانش آموزتان افت کرده است دوم اين که برنامه راهبردي دانش آموزتان را ببينيد و از او سوال کنيد که آيا اين برنامه را در هفته هاي اخير توانسته است به خوبي انجام دهد و نهايتاً کلاسور ارزيابي يا کتاب خود آموز را اگر پر مي کند نگاه کنيد ببينيد مشکلات در چه تيپ هايي بوده دو تا پيش بيني مي شود کرد يا اين که گرفتار يکي سري مشکلات و اشتباهات متداول شده اند که با نگاه کردن به کتاب خود آموز و کلاسور ارزيابي مي توانند آنها را برطرف کنند و يا اينکه ممکن است در ساعات مطالعه شان يک مقدار افت کرده باشند.

اگر دانش آموزتان دفتر برنامه ريزي را پر نمي کند از ايشان بخواهيد که از الان اين را پر کند که همين کار ايجاد انگيزه مي کند چون ساعات کار را متوجه مي شود و بر اساس آن مي توانم ساعات مطالاعه ام را افزايش دهم دوم اين که بهترين راه ايجاد انگيزه ايجاد تمرکز بر کار است از او بخواهيد امروز يک بار ديگر بر روي برنامه آزمون ها تمرکز کند و براي خودش تعيين کند که چه کار خواهد کرد پيشنهاد من تعيين پروژه هاي يک هفته اي هست اين هفته و هفته بعد چه کاري مي خواهد انجام دهد من مطمئن هستم که با اين روش موفق خواهد شد آرامش خود را حفظ کند.

پيامک:

من ديپلم رياضي دارم مي خواهم تجربي شرکت کنم از آذر ماه هم آزمون جامع مي زنم بالاي 50% اگر مشکلي هم داشته باشم مبحثش را مي خوانم براي رسيدن به رشته دندان پزشکي تهران بايد چه کار کنم؟

آرين احمدي:

من متوجه نشدم ايشان از کي براي کنکور تجربي آغاز کردند يا اساساً فارغ التخصيل بودند و بعد از چند سال شروع کردند براي کنکور تجربي درس بخوانند يا همين امسال رياضي را تمام کردند ولي در کل چند تا توصيه مي کنم اولاً اين که فقط آزمون جامع را زدند راهکار نيست شما ابتدا بايد ادراکتان را کامل کنيد يعني مطالعه تان کامل باشد که مطالعه کتاب درسي هست مطالب براتان جا بيافتد بعد از آن شما به حل تست جامعه بپردازيد چون به هر حال اين ها مرحله به مرحله است تست جامع مال زماني است که شما مطالب را خوب خوانده باشيد و بتوانيد جمع بندي کنيد اما در مورد قبولي تان در رشته دندان پزشکي اين رشته هايي مثل دندان پزشکي، پزشکي و داروسازي رقابت در اينها زياد است تلاش زيادي مي خواهد تمرکز و آرامش مي خواهد من خواهشم از شما اين است که به فکر نتيجه امسالتان نباشيد تمرکز کنيد کارتان را خيلي خوب پيش ببريد.

من فکر مي کنم مجموعه اين خوب پيش بردن ها نهايتاً مي تواند کنکور خوبي را براي شما رقم بزند چون من احساس مي کنم اکثر دانش آموزان بخصوص دانش آموزان تجربي خيلي گرفتار اين مطلب هستندکه آيا من در يکي از اين سه تا رشته قبول مي شوم يا نه فکر کردن به اين موضع جز اين که شما را خسته کند و آرامش شما را از بين ببرد سودي ديگري نخواهد داشت. شما اول مطالعه کنيد بعد تست هاي سال هاي قبل را بزنيد طبقه بندي شده به مرحله تشريح که رسيديد تست هاي آزمون جامعه را بزنيد.

پيامک:

فارغ التحصيل رياضي هستم اگر ممکن است درباره برنامه ريزي در دوران طلايي بيشتر توضيح دهيد آيا مي شود که هر روز يک عمومي و يک اختصاصي بخوانيم يا نه؟

آرين احمدي:

شما يک فرصتي داريد در ايام نوروز که به نظر من بهتر است که در اين فرصت تمام دروسي را که بايد بخوانيد را به صورت متعادل بخوانيد يعني چه يعني اين که آن درس پر اهميت تر را حتماً بايد بيشتر بخوانيد اما نه اين که درسي که کم اهميت تر است را کلاً کنار بگذاريد شما نيمه اول نوروز بايد دروس پايه اول را تمام کنيد بياييد مطالعه تان را مرور وار و تست گونه ببريد جلو يعني از مطاعه خيلي ريزو جزء به جزء خود داري کنيد و مرور وار تست کنيد چون دوران طلايي دوره مرور درس ها است نمي شود کلي درس بخوانيد تنوع درسي تان خوب است که دو تا درس عمومي و اختصاصي به همراه يک کنکور عمومي از کتاب زرد عمومي را انجام دهيد.

پيامک 914:

من چهارم تجربي با تراز 5500 هستم رفتم از نماينده کانون کارنامه مبحثي بگيرم گفتند فقط براي دانش آموزان تراز بالا است چه کار کنم؟

آرين احمدي:

کارنامه مبحثي همان کارنامه اي است که شما تعادل بين پيش و پايه تان را مي خواهيد ببينيد اين کارنامه در سايت کانون هست اين طور نيست که فقط براي دانش آموزان تراز بالا باشد.

 

-------------------------------------------

تهيه و تنظيم:

گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "

"  info@ictpress.net "

www.lawpress.ir"www.atipress.com""  www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir

 



"اگر دانش آموزان کمي انگيزه داشته باشند و تلاش کنند"

" بايد مطمئن باشند که موفق مي شوند "

Menu