برنامه زنده تلویزیونی فرصت برابر
یکشنبه: 1392/06/31
کارشناس برنامه : پژمان عبداللهیان
....................
· برخی از بینندگان و داوطلبان شاید کار را هنوز جدی برای کنکور سراسری 93 شروع نکردند و یک دسته از دوستان هم تلاش خودشان را کرده اند شاید جلوتر هم برای خودشان برنامه ریزی کرده اند، اما می خواهیم بدانیم به عنوان یک نقطه عطف چه کار کنیم؟
پژمان عبداللهیان: دو دسته دانش آموز داریم یک سری عزیزانی که سخت کوشتر و پرتلاش تر بودند و کار را از تابستان شروع کردند خب طبیعتا یک مقداری مسیر برای این دوستان هموارتر است اما دوستانی هم هستند (دسته دوم دانش آموزان) که در تابستان به هر دلیلی درس نخواندند و کاری را به نوعی انجام ندادند نگران نباشند فرصت هست ، درسهای آموزشی را برنامه ریزی شده دنبال کنند به دور از هر نگرانی موفق خواهند شد، من در بخش اول می خواستم رئوس موضوعاتی که دانش آموزان عزیز باید به آن توجه کنند را بگویم، البته مطالبی را که عرض می کنم برای همه دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی مناسب است منتهی عزیزان کنکوری باید حجم بیشتری را امسال مطالعه کنند درسهای سال دوم، سوم و چهارم را هماهنگ و با برنامه منظم جلو ببرند حجم بیشتری از کار را باید انجام دهند.
اولین موضوعی که در بحث مطالعه و درس خواندن خیلی مهم است ، داشتن یک برنامه راهبردی است، یک برنامه مدون که مسیر کار را برای دوستان تا پایان سال تحصیلی مشخص می کند، پایان سال تحصیلی برای عزیزان سال آخر می شود کنکور، برای دوستانی که در سایر پایه ها درس می خوانند می شود امتحانات آخر سال.
موضوع دوم انتخاب منابع مطالعاتی است که این هم یکی از کارهای بسیار مهم و حائز اهمیت است که عزیزان ما باید از همین الان روی آن کار کنند.
سومین موضوع داشتن برنامه شخصی است، نحوه اجرای برنامه راهبردی است که هر دانش آموزی با توجه به وضعیت و توانایی که دارد می بایست برنامه خاص خود را اجرا کند و خروجی آن را در دفتر برنامه ریزی مشخص کند.
استفاده از ابزارها ، تکنیک ها و روشها است که ماحصل تجربیات دوستانشان در سال های گذشته است .
همین رتبه برتر ها که در برنامه فرصت برابر حضور می یابند نکاتی که این عزیزان می گویند و تجربه هایی که داشته اند می بایست مورد استفاده برای همه دانش آموزان و همه عزیزان قرار بگیرد.
استفاده مناسب از کلاس و دبیر یعنی اینکه دانش آموز در فضای آموزشی فعال باشد سوال بپرسد و پای تخته برود و مسائل و نکات آموزشی را سر کلاس یاد بگیرد و به نوعی در امر یادگیری مشارکت داشته باشد .
می گویند دانش آموزی خوب است که از معلمی با انگیزه کمتر هم می تواند چیز یاد بگیرد، اما دانش آموزی که انگیزه ندارد شاید از بهترین معلم هم نتواند سود ببرد.
استفاده از کلاس و دبیر مناسب هم یک مزیت رقابتی است شما در برنامه فرصت برابر از اساتید خوب و برتری استفاده می کنید حضور این اساتید باعث می شود که دانش آموزان از میانبرهای آموزشی استفاده کنند تجربیاتی که این دوستان دارند وقتی که در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد عملا باعث می شود که در یک زمان کوتاهتری مطالب را به خاطر بسپارند و مطالب را یاد بگیرند و جلو بروند.
حضور در آزمونهای برنامه ای: آزمونهای برنامه ای درواقع ایستگاه های بازرسی و کنترل است دانش آموز لازم است برای حضور در مسیر خود یک جاهایی به محک سنجش بخورد .
آزمون برنامه ای ضمانت اجرای برنامه راهبردی است. ما یک برنامه به دانش آموزان می دهیم طبیعی است که این عزیزان دنبال این هستند که این برنامه کنترل و بازرسی شود، آزمون برنامهای درواقع این کار را انجام می دهد .
عامل بعدی تحلیل آزمون است شاید بتوانیم بگوییم که تحلیل آزمون از خود آزمون حائز اهمیت بیشتری است و دانش آموزان ما بعد از اینکه در یک آزمون حضور پیدا می کنند بلافاصله باید آن را بررسی و تحلیل کنند.
دو ابزار خوب را به دانش آموزان عزیز معرفی می کنیم یکی از آنها کارنامه است که بلافاصله بعد از آزمون در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و در تک تک درسها می توانند وضعیت خودشان را ارزیابی کنند، متوجه بشوند کدام سوال را اشتباه زده اند، وضعیتشان چگونه است و براساس وضعیتی که دارند حتی جایگاه خود را در کنکور پیش بینی کنند و بعد کتاب خودآموزی یا کلاسور ارزیابی که به نوعی نتیجه فعالیت درسی دانش آموز می باشد، سوالاتی را که اشتباه زدند سوالاتی که در دام آموزشی افتادند سوالاتی که با شک به آنها پاسخ دادند، یا سوالاتی که در امتحان نتوانستند پاسخگو باشند باید در کتاب خودآموزی یادداشت کنند، و آخرین بخش، بخش کنترل و نظارت آموزشی و مشاوره و پشتیبانی درسی است که خیلی خوب است عزیزان ما از تجربیات کسانی که در امر آموزش موفق بوده اند و با مشورت با این دوستان اگر اشکالی در برنامه ریزی آموزشی دارند رفع کنند.
· شما فرمودید که در عوامل موثر یادگیری چندین عامل داریم، کدام عامل موثرتر است؟
یک چیزی که خیلی مهم است داشتن یک سیستم آموزشی است تجربه نشان داده است که بیشتر عزیزانی که به نتیجه دلخواه خودشان دست پیدا نمی کنند شاید به خاطر این است که در سال آخر خصوصا خیلی آشفته اند و به نوعی نمی دادند چگونه برنامه ریزی کنند و چگونه کارهای مختلفشان را کنار هم سامان بدهند.
نقش برنامه ریزی در کسب موفقیت این عزیزان در کنکور یک موضوع جدی و کاملا کاربردی است و به همین جهت عزیزان کنکوری و فارغ التحصیلان برای اینکه بتوانند در مقطع کنکور موفق باشند احتیاج به یک برنامه مدون دارند، ما به این برنامه مدون می گوییم برنامه راهبردی، برنامه ای که در تمام مسیر مطالعاتی دانش آموزان از آغاز سال تا پایان سال همراه آنهاست.
از آشفتگی بیرون می آیند و در کنار آن فضایی را ایجاد می کند که دانش آموز آرامش پیدا کند، متوجه بشود که همه مطالب درسی جمع بندی می شود و از طریق این برنامه تمام می شود و نهایتا همه مطالب مرور می شود.
یک برنامه راهبردی خوب باید اساسا همراه با مطالب درسی مدرسه باشد من توصیه می کنم که عزیزان ما حتما یک برنامه مدون و دقیق را در طول مسیر برنامه ریزی خودشان اجرا کنند، دچار وسواس نشوند و چند کار را انجام ندهند وقتی یک سیستم آموزشی کامل و فراگیر وجود دارد و همه نیازهای بچه ها را فراهم می کند باید همه عزیزان از این امکانات به طور کامل استفاده کنند.
...............................
تهيه و تنظيم :
شبكه خبري فناوري
