5 دلیل برای آنکه هندوانه بخورید!

شاید خوردن تکه‌های بزرگ و آب‌دار هندوانه تمام دست و بال آدم را نوچ کند، اما این میوه برای سلامتی بسیار مفید است. پزشکان 5 دلیل برای خوردن هندوانه در تابستان دارند.

5 دلیل برای آنکه هندوانه بخورید!

شايد خوردن تکه‌هاي بزرگ و آب‌دار هندوانه تمام دست و بال آدم را نوچ کند، اما اين ميوه براي سلامتي بسيار مفيد است. پزشکان 5 دليل براي خوردن هندوانه در تابستان دارند.

تکه‌هاي بزرگ و آب‌دار هندوانه که گاز زدنشان تمام دست و بال آدم را نوچ مي‌کند، يکي از خوردني‌هاي اصلي بعد از ظهرهاي داغ تابستان به شمار مي‌رود. اين ميوه که در بسياري مواقع به تنهايي نقش دسر را ايفاء مي‌کند، براي سلامتي نيز بسيار مفيد است. اما مهم‌ترين فوايد اين ميوه براي سلامتي کدامند؟

1- تسکين دهنده ماهيچه‌هاي دردناک است

بر اساس مطالعه جديدي که در مجله Journal of Agricultural Food and Chemistry منتشر شده، نوشيدن آب هندوانه قبل از انجام فعاليت‌هاي سنگين به کاهش ضربان قلب و درد روز بعد ماهيچه‌ها کمک مي‌کند. آب هندوانه سرشار از آمينو اسيدي به نام ال-سيترولين است که بدن انسان آن را به ال-آرگينين تبديل مي‌کند؛ آمينو اسيدي ضروري که به تسکين رگ‌هاي خوني و بهبود جريان خون کمک مي‌کند.

در اين مطالعه که بر روي 7 مرد داوطلب انجام شد؛ هر روز و يک ساعت پيش از کار، 500 ميلي‌ليتر آب هندوانه طبيعي، آب هندوانه غني شده با سيترولين، و يا دارونما به شرکت کنندگان داده شد. نکته جالب توجه اين بود که نوشيدني طبيعي به همان اندازه نوشيدني غني شده موثر بود. محققان همچنين به اين نتيجه رسيدند سلول‌هاي روده در جذب سيترولين از آب هندوانه، خصوصا زماني‌که اين نوشيدني غير پاستوريزه باشد، به مراتب بهتر از جذب اين ماده از مکمل‌هاي حاوي سيترولين عمل مي‌کنند.

2- به سلامتي قلب کمک مي‌کند

بر اساس مطالعه‌اي که اوايل امسال توسط آرتورو فيگوئرا، فيزيولوژيست دانشگاه ايالتي فلوريدا انجام شد؛ زنان يائسه‌اي که به مدت شش هفته از مکمل‌هاي عصاره هندوانه غني شده با سيترولين و آرگينين موجود در بازاراستفاده کردند، بهبود قابل ملاحظه‌اي در سلامت سيستم قلبي-عروقي خود به دست آوردند. همچنين نتيجه مطالعه ديگري که سال 2012 / 1391 (باز هم به سرپرستي فيگوئرا) انجام شده بود، نشان داد که استفاده از اين مکمل‌ها در افراد چاق و ميان‌سال، به کاهش فشار خون بالا کمک مي‌کند.

3- باعث تقويت قواي جنسي است

بهبود گردش خون علاوه بر اينکه براي قلب مفيد است، مزاياي ديگري نيز براي بدن دارد. از جمله آنها اين است که هندوانه به عنوان ماده‌اي طبيعي براي تقويت قواي جنسي مردان عمل مي‌کند. اما احتمالا براي اينکه بتوانيد به نتيجه مطلوب برسيد، بايد ميزان زيادي هندوانه بخوريد. با اين وجود، خوردن بيش از حد هندوانه اثرات جانبي نامطلوبي به دنبال دارد، چرا که هندوانه از ديرباز به عنوان ادرارآوري طبيعي شهرت دارد!

4- سرشار از ويتامين و مواد معدني است، اما کالري اندکي دارد

شايد تصور کنيد به دليل آنکه بيش از 90 درصد هندوانه را آب تشکيل داده است، اين ميوه ارزش غذايي اندکي دارد. اما يک قاچ 300 گرمي هندوانه مي‌تواند حدود يک سوم نياز روزانه شما به ويتامين‌هاي A و C را تامين کند؛ و همچنين حدود 9 درصد از ميزان توصيه شده پتاسيم روزانه بدن را فراهم مي‌آورد.

5- براي مقابله با سرطان مفيد است

هندوانه يکي از بهترين منابع غذايي لايکوپين است؛ آنتي‌اکسيداني که هم در پيشگيري و هم درمان سرطان پروستات تاثير است. البته دانشمندان هنوز مشغول تحقيق در خصوص جزئيات اين تاثيرات هستند.

منبع :

Menu