مهندسی کامپیوتر از نگاه حسین پنده (دانشجوی دانشگاه تهران)

مهندسان کامپیوتر در بخش نرم افزار به تولید، راه اندازی و نگهداری کاربردهای نرم افزاری با کمک فناوریها و مهارتهای علوم کامپیوتر می‌پردازند

مهندسی کامپیوتر از نگاه حسین پنده (دانشجوی دانشگاه تهران)

حسين پنده- دانشجوي مهندسي کامپيوتر دانشگاه تهران-رتبه180 کنکور 


نرم افزار

مهندسان کامپيوتر در بخش نرم افزار به توليد، راه اندازي ونگهداري کاربردهاي نرم افزاري با کمک فناوريها و مهارتهاي علوم کامپيوتر ميپردازند. برخي زمينه هاي کاري و تحقيقاتي دانش آموختگان اين رشته به شرح زير است:

  • توليد سيستم‌هاي نرم‌افزاري براي حيطه‌هاي مختلف صنعتي، تجاري و علمي

  • مديريت پروژه‌هاي توليد سيستم‌هاي نرم‌افزاري

  • طراحي و بهينه‌سازي پايگاه‌هاي داده

  • ايجاد سازوکارهاي امنيتي در سيستم‌ها

  • طراحي و پياده‌سازي پروتکل هاي شبکه‌هاي کامپيوتري منظور برقراري ارتباط سريع، مطمئن و امن

  • مهندسي اينترنت، طراحي و پياده سازي موتورهاي جستجو در وب و نرم‌افزارهاي مبتني بر وب

  • طراحي و پياده سازي سيستمهاي عامل، و سيستمهاي توامان سخت افزار و نرم افزار

دانشجويان در دوره کارشناسي 141 واحد درسي را مي­گذرانند.واحدهايدرسي در رشته مهندسي کامپيوتر گرايش­هاي نرم افزار و سخت افزار الاخصوص در دورهکارشناسي بسيار شبيه هم بوده تا جايي که اختلاف اين دو گرايش تنها در حدود 20 واحددرسي است. از دروس تخصصي گرايش نرم­افزارمي توان به مهندسي نرم­افزار، پايگاهداده، مهندسي اينترنت، هوش مصنوعي، نظريه زبان­ها و ... اشاره کرد.


سخت افزار

بخش مهندسي کامپيوتر - سخت‌افزار - درزمينه توليد روشها و ابزارهاي طراحي مدارهاي ديجيتال، فعاليت مي­کند. فعاليت هايديگر اين گرايش نيز که در زمينه هاي تحقيقات بر روي پروتکل هاي چند رسانه اي و باسهاي استاندارد بوده از جايگاه بالايي برخوردار مي باشد. همچنين تحقيقات به روزي درزمينه متدهاي طراحيFPGA ها در اين بخش در جريان است. مهندسان کامپيوتر سخت‌افزار در سطح کارشناسي، کارشناسي ارشد ودکترا در زمينه‌هاي زير فعاليت مي کنند:

  • ابزار CAD براي طراحي و ساخت مدارهاي ديجيتال

  • زبانهاي توصيف سخت افزار در سطوح مختلف و تدوين روشهاي طراحي، شبيه‌سازي و سنتز

  • برنامه‌هاي تست و توليد تست و آزمون‌پذيري مدارهاي ديجيتال

  • استفاده زبانهاي سخت افزاري براي بررسي مدارها از نظر استفاده توان، قابليت اطمينان و سرعت

  • فشرده‌سازي تصوير، پردازش سيگنال‌هاي ويديويي

  • طراحي و ساخت پروتکل‌هاي چندرسانه‌اي و استانداردهاي مربوطه به آن

  • پژوهش‌هايي در جهت ساخت پروسسورهاي شبکه و پروتکل‌هاي آن

  • روشهاي ساخت مدارهاي توان پايين

از آنجايي که دانشجويان در اين گرايش آماده طراحي مدارهايالکترونيکي مي شوند، دروس تخصصي آنها تا حدود زيادي مشابه دروس رشته مهندسي برقگرايش الکترونيک است. از دروس تخصصي آن مي توان الکترونيک2، الکترونيک ديجيتال، طراحيمدارهاي مجتمع در ابعاد خيلي بزرگ، موضوعات پيشرفته در سخت افزار، طراحي مدارهايواسط و ... را نام برد.

دو گرايش نرم­افزار و سخت­افزار در مقطع کارشناسي بيش از آن کهدرس هاي اختصاصي داشته باشند درس هاي مشترک زيادي دارند، بخشي از آنها عبارتند از:مباني کامپيوتر و برنامه سازي، برنامه نويسي پيشرفته، ساختمان گسسته، ساختمانداده، مدار منطقي، مدار الکتريکي1، الکترونيک1، طراحي الگوريتم، ميکروپروسسور،معماري کامپيوتر، سيستم عامل، آمار و احتمال مهندسي، رياضيات مهندسي، شبکه هايکامپيوتري و ...

در کل نمي توان تفاوت زيادي در مقطع کارشناسي بين نرم­افزار وسخت افزار قائل شد چرا که دانشجويان هر گرايش با داشتن حق انتخاب در دروساختياري(که در حدود 15 واحد است) در صورت علاقه مي توانند دروس اختصاصي گرايش ديگررا بگذرانند. تفاوت ها در مقطع کارشناسي ارشد بسيار زياد شده تا جايي که به ندرتمي توان دروس مشترک بين اين دو گرايش پيدا کرد.

دانشجوياني که وارد رشته مهندسي کامپوتر مي­شوند بايد پيشزمينه رياضي قوي، الاخصوص در رياضيات گسسته و آمار و احتمالداشته باشند.

در نهايت يک پيشنهاد دوستانه: اگر در دانشگاه به دنبال رفاهو آسايش مي گرديد و از تکاليف و پروژه هاي درسي پي در پي واهمه داريد، بهتر استدور اين رشته خط بکشيد.


فناوري اطلاعات

بخش مهندسي فناوري اطلاعات (IT) يکي از جديدترين و به‌روزترين رشته هامي باشد. اين بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوري اطلاعات در همه ابعاد زندگيبشر و احساس نياز مبرم کشور به فارغ التحصيلان آن، با هدف آموزش و تعليم دانشجويانو انجام تحقيقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پوياي فناوري اطلاعات وارتباطات (ICT) تشکيل شده است.

يکي از اهدافي که از ابتدا حين طراحي اوليه برنامه درسي، و پساز آن در به روز رساني‌هاي سالانه اين رشته همواره مد نظر بوده است اين است کهفارغ التحصيلان آن قابليت‌هايي را بدست آورند که بتوانند نياز بازار کار داخلي رادر پروژه‌هايي نظير موارد زير برطرف نمايند:

  • پروژه‌هاي تدوين، پياده‌سازي و راهبري برنامه‌هاي جامع فناوري اطلاعات در بنگاه‌ها و سازمان‌ها.

  • پروژه‌هاي حوزه خدمات الکترونيکي نظير تجارت الکترونيکي، يادگيري الکترونيکي، بهداشت الکترونيکي و دولت الکترونيکي.

  • پروژه‌هاي طراحي، پياده‌سازي، ارزيابي کيفي و نگهداري زيرساخت‌هاي شبکه و خدمات ارزش افزوده

  • پروژه‌هاي طراحي و پياده‌سازي سيستم‌هاي مديريت دانش و مراکز داده.

  • پروژه‌ها و تحقيقات در حوزه عامل‌هاي هوشمند و کاربرد آن‌ها در فناوري اطلاعات.

در مقطع کارشناسي، دانشجويان اين رشته در کنار آشنايي با توليدنرم‌افزار با مباحث ديگري نظير سخت افزار کامپيوتر، شبکه، مخابرات، مديريت فناورياطلاعات و خدمات الکترونيکي نيز در حد لازم آشنا مي شوند.

همکاران بخش فناوري اطلاعات در آزمايشگاهها در زمينه هايتحقيقاتي زير به تحقيق مشغول مي باشند. اکثر اين موضوعات از محورهايي است که برايراهبري و اجراي کلان پروژه‌هاي حوزه فناوري اطلاعات لازم مي باشد.

  • سيستم‌هاي محاسباتي انسان محور

  • تجارت و پرداخت الکترونيکي و همراه

  • تشخيص تقلب در تعاملات الکترونيکي

  • سيستم‌هاي چندعاملي

  • يادگيري الکترونيکي

  • سيستم‌هاي اطلاعات پزشکي

  • شبکه‌هاي اجتماعي

  • وب معنايي

  • داده‌کاوي

  • بازيابي، پردازش، و ترکيب اطلاعات

  • ارزيابي کيفيت شبکه

  • مخابرات و شبکه‌هاي سيار

  • سيستم‌هاي حمل و نقل هوشمند

  • بيوانفورماتيک

  • پردازش‌هاي چندرسانه‌اي (مالتي‌مديا)

  • آينده‌نگاري حوزه فناوري اطلاعات و تدوين نقشه راه

اين گرايش با هدف ارتباط مهندسي کامپيوتر و بخش مديريتي آنراه اندازي شده و يک رشته بين رشته ايست. اين گرايش در حدود 60 تا 70 واحد درسيمشترک با نرم افزار دارد و از دروس تخصصي آن مديريت، اقتصاد مهندسي، مباني فناورياطلاعات، تجارت الکترونيک و ... قابل ذکر هستند.