رشته‌ی طراحی صنعتی ازنگاه هدایت سوخکیان (رتبه 1)

طراحی صنعتی به عنوان یک رشته و شغل، آمیخته ای است از علم و هنر.

رشته‌ی طراحی صنعتی ازنگاه هدایت سوخکیان (رتبه 1)


 

هدايت سوخکيان-رتبه1 منطقه2و رتبه 9 کشوري کنکور سال84- کارشناس ارشد طراحي صنعتي دانشگاه تهران

 


طراحي صنعتي همان طور که از نامش پيداست ترکيبي است از هنرطراحي و آشنايي با صنعت؛ نوآوريدر صنعت عاملي است که به دليل بروز نيازهاي جديد و همچنين نياز انسان به تنوع،همواره مورد توجه است. در اين ميان لازم است افرادي با تسلط به طراحي با توجه بهجنبه هاي هنري آن، و همچنين آگاهي کافي نسبت به ساير علوم وجود داشته باشند که باطرح ها و ايده هاي جديدي که ارائه مي دهند، پاسخ اين نيازها را از تصور به بهترينشکل ممکن به واقعيت تبديل کنند.


به جز مباحث پايه هنري و زيبايي شناسي، لازم است که در هرموضوع خاص، علوم مرتبط با آن به طور خلاصه فراگرفته شود. زيرا طراحي بدون در نظرگرفتن عوامل تأثيرگذار بر آن غير ممکن است. به همين دليل رشته طراحي صنعتي در نگاهاول يک رشته بسيار گسترده به نظر مي رسد که هر کدام از فارغ التحصيلان آن در يکزمينه خاص توانايي هايي دارند که ساير همکلاسي ها و هم رشته هاي آنان، ممکن است درزمينه ديگري تبحر داشته باشند.


يک طراح صنعتي ممکن است علاوه بر دانش هنري طراحي، با توجهبه زمينه تخصصي مورد علاقه خود، اطلاعات جامعي در زمينه مواد، مکانيک، برق وکامپيوتر، کنترل، پزشکي و حتي دانش هاي علوم انساني نظير روانشناسي، جامعه شناسي واقتصاد داشته باشد.


طراحي صنعتي به عنوان يکرشته و شغل، آميخته اي است از علم و هنر. هر يک از دو رکن علم و هنر آنچنان جايگاهمحکم و استواري در پيکره طراحي صنعتي دارند که با حذف هر کدام، روند طراحي صنعتيبه سرانجام نرسيده و نهايتاً نتيجه کار يا به سمت صنعت صرف منحرف شده و يا به سويهنر صرف.


رشته طراحي صنعتي گرايش ها وزيرگروه هاي متعددي دارد که مهم ترين آنها عبارتند از:


طراحي محصول:لوازم خانگي/ مبلمان اداري و خانگي / وسايل صوتي و تصويري/ ماشين هاي اداري/ نوشتافزار / اسباب بازي و غيره.


طراحي دکوراسيون: شاملدکوراسيون خانگي، اداري، تجاري و غيره.


طراحي محيطي:فضا، مبلمان و چيدمان شهري و کليه فضاهاي زير مجموعه آن نظير پارک ها، نمايشگاهها، مراکز خريد، ايستگاه هاي اتوبوس و تاکسي و کليه محيط هاي عمومي، تأسيسات ترافيکيو نظاير آن.


طراحي خودرو:طراحي بدنه و نماي داخلي خودرو.


طراحي بسته بندي:بسته بندي کالا و محصولات مختلف.


طراحي اصلاحي:اصلاح خصوصيات عملکردي يا فرمي يک محصول به منظور بهبود کارايي آن.


 


صنعت عرصه‌اياست براي توليد و ايجاد چرخه اقتصادي يک کشور که به مقادير فراواني سرمايه‌گذارينياز دارد. براي آنکه بتواند سودي را حاصل نمود، يکي از مهمترين مکان‌هاي سرمايه‌گذاريدر بخش توليد، راه‌اندازي سايت‌هاي طراحي صنعتي در کارخانجات است، در اين واحدهامتخصصان طراحي صنعتي به صورت گروهي در يافتن راهکارهاي جديد و خلاق جهت رفع مشکلاتموجود در طرح محصولات به بحث و بررسي مي‌پردازند و محصول، محيط و يا روشي را خلقمي‌کند که نيازهاي تعريف شده مخاطب را در جهت حصول به اهدافي نظير: کاربرد مناسب‌،عملکرد بهتر، لذت، امنيت، سهولت استفاده، آسايش، قيمت مناسب، زيبايي فرم و...،فراهم سازد.


طراحان صنعتي درتکميل چرخه صنعت و اقتصاد با به کارگيري ابعاد هنري و تفکر خلاق در طراحي، حلقهاتصالي بنيادين هستند و فرآيند طراحي صنعتي اولين مرحله از توليد صنعتي يک کالابوده و معادله‌اي است جامع براي رسيدن به وضعيت مطلوب و متعادل در طراحي و توليدانبوه محصول، که در حقيقت هدف نهايي آن دستيابي به راهي براي غلبه بر احساسات ورفتارهاي واقعي استفاده‌کنندگان و برقراري رابطه‌اي عميق ميان کاربر و محصول مي‌باشد.


در روند طراحي صنعتي مانندخيلي از زمينه هاي ديگر الگوها و سبک هاي مختلفي وجود دارد که مجموعه اي از ويژگيها و خصوصيات از پيش تعيين شده را براي سهولت کار در اختيار طراح قرار مي دهد.بنابراين هر طراح صنعتي براي طراحي هر يک از موارد بالا مي تواند بر اساس شرايطکاري خود، از يک يا چند الگوي طراحي براي خلق ايده و طرح خود بهره ببرد.


با توجه به گرايش هاي طراحي صنعتي،ابداع، ابتکار، خلاقيت و ايده پردازي از پايه هاي اساسي کار هر طراح صنعتي ميباشد. پس نمي توان به صرف وجود محصولات و روش هاي فعلي از نوآوري و ابتکار دوريجست.


همواره در پروسه طراحي يکعلت خارجي يا يک مخاطب غير از خود طراح وجود دارد که نياز طراحي را مطرح مي کند. واينکه طراح صرفاً به رفع نياز مخاطب توجه و تامل داشته باشد اصلي از اصول اوليهطراحي صنعتي مي باشد که مخاطب مداري ناميده مي شود.


طراح با توجه به علم و هنرطراحي، محصول، محيط و يا روشي را براي مخاطب خلق مي کند که خواسته هاي تعريف شدهاو را در جهت حصول به هدف معيني (مثلاً کسب امنيت، آرامش، سهولت استفاده، قيمتارزان، آرامش و يا حتي لذت) مهيا سازد. طراحان صنعتي آشتي دهندگان صنعت، هنر واقتصاد هستند و در تمام کارخانجات و خطوط توليد دنيا در راس هرم مديريت توليد کالاو محصولات قرار دارند.


ايجاد هويت واحد براي يککالا يا يک گروه کالايي و يا حتي تمامي کالاهاي توليدي يک شرکت از ديگر وظايف طراحصنعتي است. بنابراين آنچه که شما به عنوان هويت کالاهاي شرکت هايي همچون SONY، BMW، adidas، arcopal و يا نظاير آن ميشناسيد، نتيجه مستقيم خلاقيت، فعاليت، طراحي و تجزيه و تحليل طراحان صنعتي اينشرکت ها مي باشد.


طراحي صنعتي در دانشگاه


مباحثي که در دوره کارشناسيطراحي صنعتي به دانشجويان آموزش داده مي شود دامنه ي بسيار گسترده اي داشته و ازتنوع زيادي برخوردارند. مباحث پايه که معمولا در طول چهار ترم اول تحصيل ارائه ميگردند شامل:


تاريخ هنر و طراحي، مبانيهنرهاي تجسمي و مباني طراحي صنعتي، کارگاه طراحي، فيزيک، رياضيات و هندسه، نقشهکشي صنعتي، مواد و روشهاي توليد، کارگاههاي حجم سازي و مدل سازي، مهندسي عواملانساني (ارگونومي) و .... مي باشند. پس از آن در طول 4 ترم بعد، کاربرد اين مباحثدر قالب پروژه هايي که با موضوعات مشخص تعريف شده اند به دانشجويان آموزش داده ميشود. اين پروژه هاي 10 گانه با موضوعاتي نظير طراحي محيطي، بسته بندي، ارگونومي،طراحي مبلمان، بيونيک، طراحي براي آينده و ... تقسيم بندي گشته اند.


آنچه در دوره کارشناسي ارشدطراحي صنعتي به شکل تخصصي تر به آن اهميت داده شده است مباحث تئوري تخصصي در زمينهطراحي صنعتي مي باشد، موضوعات اقتصادي و اجتماعي، جامعه شناسي صنعتي، علوم و فنونجديد و روش هاي طراحي صنعتي در دنياي امروز ازين جمله مباحث هستند.