کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
×

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن

سوالي که مطرح است اين است که نحوه صحيح خوابيدن چيست؟ چطور حالات ذکر شده در متن را تصحيح کنيم؟ با خواندن ادامه مطلب به اين سوال ها پاسخ خواهيم داد

دمرخوابيدن

دمرخوابيدن چه هنگامي که دست ها بالا باشند چه هنگامي که دست ها پايين قرار گرفته باشند و يا بالش کوچک باشه يا بزرگ و يا اصلا بالشي نباشد باعث ايجاد مشکل خواهد شد. به طوري که گفته ميشود يک سوم مشکلاتي که براي کمر پيش مي آيد مربوط به دمر خوابيدن است. اين حالت باعث ميشود تا ماهيچه هاي شما طوري قرار بگيرند که قادر به استراحت کردن نباشند و مفاصل شما تحت کشش قرار ميگيرند و نمي توانند در هنگامي که به خواب رفته ايد خودشان را آزاد قرار دهند و اين در نهايت منجر به احساس خستگي در صبح ميشود و انرژي زيادي را در حين خواب شب از دست خواهيد داد.

طرز نادرست خواب – خوابيدن به دمر

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن

طاق باز خوابيدن
 


طاقباز خوابيدن (شکم و سينه رو به بالا ) هنگامي که دست هاي شما زير سرتان قرار دارد ( يعني هنگامي که بازو بالاتر از کتف قرار ميگيرد ) هم يکي ديگر از نحوه هاي نادرست خوابيدن است. اين حالت خواب باعث ميشود عضلات کتف و گردن شما تحت کشش قرار بگيرند و هنگامي که بيدار شويد در نواحي گردن و کتف احساس درد و کوفتگي خواهيد کرد.

 

طرز ناصحيح خوابيدن به پشت

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن
 


خوابيدن به پهلو

خوابيدن به پهلو در وضعيتي که پاي بالايي خم شده و با يک پيچش کمر به روي زمين قرار گرفته است. اين وضعيت عضلات و مفاصل پشت و گردن شما را تحت استرس و کشش قرار داده و در دراز مدت باعث ايجاد بد فرمي و ناراحتي در اين نواحي ميشود.

 

طرز نادرست خوابيدن به پهلو

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن


تا اينجا عمده ترين حالت هاي خوابيدن را ذکر کرديم و شيوه هاي اشتباه را با هم ديديم، سوالي که مطرح است اين است که نحوه ي صحيح خوابيدن چيست؟ چطور حالات ذکر شده در بالا را تصحيح کنيم؟ با خواندن ادامه ي مطلب به اين سوال ها پاسخ خواهيم داد.

بهتر است ابتدا تصميم بگيريد که چطور راحت تر ميخوابيد؟ در کدام حالت؟ طاق باز و يا به پهلو ؟ و بر طبق آن الگوي خواب خود را اصلاح کنيد.

 

حالت هاي خوابيدن درست


خوابيدن به پهلو

براي اينکه عضلات گردن و پشت خودتان رو از فشار آزاد کنيد و خواب راحتي داشته باشيد بهتر است ياد بگيريد وقتي که به پهلو خوابيده ايد پايي را که پايين قرار دارد درون سينه خم کنيد و پاي ديگر را که بالا قرار گرفته است صاف بگذاريد و يا هر دو پا را خم کنيد. در اين حالت بازو / دست بالايي بايد بر روي ران پايي که خم شده قرار داشته باشد و دستي که پايين قرار گرفته است بايد بازوي دست بالايي را بگيرد! همچنين ميتوانيد بالش کوچکي را در آغوش بگيريد. براي درک بهتر به تصاوير زير دقت کنيد:

 

طرز صحيح خوابيدن به پهلو – حالت اول

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن

طرز صحيح خوابيدن به پهلو – حالت دوم

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن

طرز صحيح خوابيدن به پهلو – حالت سوم

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن


اين حالات از پيچش و گرفتگي عضلات پشت شما جلوگيري مي کنند و همتراز بودن گردن و بالش باعث ايجاد همگوني و فشار متناسب در عضلات گردن شده و به اين ترتيب بدن شما بدون تحمل هيچ فشار اضافي و در حالت استراحت کامل به خواب خواهد رفت. کار سختي نيست! مي تونيد يکبار امتحان کنيد و تفاوت را احساس کنيد.

طاقباز خوابيدن

خوابيدن به پشت يا همون طاقباز خوابيدن گزينه ي بعدي براي خوابيدن درست است به شرطي که بالش فشاري به گردن شما وارد نکند و دست هاي شما به صورت موازي با بدنتان و رو به پايين قرار گرفته باشد. به ياد داشته باشيد خوابيدن به اين روش هنگامي که يکي از دستها بر روي سر قرار گرفته باشد ماهيچه هاي بزرگ پشت و گردن را تحت کشش و آزار قرار ميدهد.

 

طرز صحيح خوابيدن به پشت – شکل ۱

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن

طرز صحيح خوابيدن به پشت – شکل ۲

حالت هاي درست و نادرست خوابيدن


ما در اين مقاله حالات عمده و پر طرفدار خوابيدن را بررسي کرديم ولي بهتر است در صورتي که شما حالت ديگري براي خوابيدن سراغ داريد نحوه صحيح آن را فرا بگيريد و خود را ملزم به رعايت آن عادت کنيد.

يادآوري ميکنيم اين کار با تمرين قابل دستيابي است و اصلاح نحوه ي خوابيدن باعث راحتي و استراحت کامل ماهيچه هاي شما و ذخيره انرژي بيشتر براي صبح روز بعد خواهد شد و اين باعث مي شود روز هايي که پيش رو داريد را با شادابي بيشتري آغاز کنيد.

برای مشاهده مطالب بیشتر بر روی نام فرد مورد علاقه خود کلیک کنید
منابع مطلب
منبع :
    نظر شما چیست...؟
بازدید کنندگان محترم سایت :
1-در کامنت های خود ، نظرات دیگران را رونویسی نکنید. کامنت های رونویسی دیگران تایید نخواهد شد .
2-کامنت هایی که حاوی بی احترامی به دیگران و نام بردن از موسسات و ناشران دیگر باشد ، تایید نمی شود .
3- نظرات کوتاه و فاقد مفاهیم آموزشی مانند " خوب بود " ، " عالی بود " ، "ممنون " ، "خیلی خوب " ، "با تشکر از شما " و ... ، تایید نمی شود .


اگر دانش آموز کانون هستید لطفا ابتدا وارد صفحه شخصی خود شوید
نظر شما :
 
 
برای دیدن موارد بیشتر کلیک کنید