کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
×

رسول اسلامي : مطالب مشاوره اي و تکنيک هاي تست زني

"برنامه شماره 703"

شنبه 1392/03/04

کارشناس برنامه : رسول اسلامي

زنگ برنامه ريزي

پيامک برنامه : 10006604

روابط عمومي برنامه : 22050009

……………………………………..

دانش آموزان عزيز در ابتداي صحبت هايم توصيه مي کنم در دوران جمع بندي حتما در برنامه روزانه خود در نظر داشته باشيد که به سايت کانون سر بزنيد، کاري که در سايت کانون انجام شده اين است که صفحه اي به نام جمع بندي کنکور 92 ايجاد شده که مطالب مشاوره اي و تکنيک هاي تست زني و همچنين پوشش خبري کانون در رسانه هاي مختلف را مي توانيد در اين صفحه ببينيد و مراجعه به اين صفحه براي داوطلبان کنکور در اين مقطع بسيار مفيد است .

سؤالي که اغلب دانش آموزان در اين دوره تحصيلي از ما مي پرسند اين است که مي خواهند دوران جمع بندي مقداري ديرتر شروع کنند ، يعني زمان آن را به تأخير بيندازند و به جاي آن دوران انتقالي خود را طولاني تر کنند و درس هايي که نخوانده اند را بخوانند ؛ توصيه من به اين گروه از دانش آموزان اين است که حتما برنامه درسي خود را مشخص کنند و دوره انتقالي خود را خيلي طولاني نکنند يعني نهايتا تا دهم خرداد دوره انتقالي خود را به پايان رسانده و سعي کنند دوره جمع بندي را از 11 خرداد شروع کنند .

در حال حاضر ، آزمون هاي جامع کانون در حال برگزاري است و خيلي مهم است که دانش آموزان بتوانند تصميم گيري کنند و براي دوران جمع بندي خود برنامه مشخصي داشته باشند ، بعضي از دانش آموزان ممکن است اين تصميم را گرفته باشند که هر چه زودتر وارد دوران جمع بندي شوند که اين کار خيلي خوب است اما ساير دانش آموزان بايد به اين نکته توجه داشته باشند که دوران جمع بندي را ديرتر از 11 خرداد نبايد شروع کنند چرا که اگر دير وارد دوران جمع بندي شوند باعث مي شود که کار اصلي دوران جمع بندي در زمان مشخص شده به پايان نرسد و کارهاي مربوط به اين دوره نيمه کاره بماند لذا دانش آموزاني که مي خواهند دوره انتقالي داشته باشند و به مرور و مطالعه دروس خود بپردازند بهتر است اين کار را تا قبل از 11 خرداد به اتمام رسانده و هر چه زودتر و هماهنگ با برنامه راهبردي کانون وارد دوران جمع بندي شوند .

در دوران جمع بندي کاري که دانش آموزان بايد انجام دهند اين است که برگزاري آزمون هاي کنکورهاي سراسري داخل کشور سال هاي 86 تا 91 را بعنوان مهمترين کار و بدنه اصلي دوران جمع بندي در نظر بگيرند و در کنار آن مي توانند منابع جمع بندي ديگر را نيز به کار بگيرند مثل کنکورهاي سراسري خارج از کشور ، کتاب شبيه ساز که کتاب بسيار خوبي است و دانش آموزاني که وقت بيشتري دارند مي توانند از اين منابع نيز در کنار منابع اصلي خود استفاده کنند.

نکته ديگري که مي خواهم مورد تأکيد قرار دهم اين است که دانش آموزان در دوران جمع بندي ، در کنار کارهاي مربوط به اين دوران بايد کارهاي کوچکي را نيز انجام دهند ، مثلا بايد يک سري تکنيک هاي لازم را در خود تثبيت کنند و اين تثبيت نيز با توالي تمرين حتما بوجود خواهد آمد ؛ يعني بايد براي دانش آموز واضح و مشخص باشد که در مواجهه با سؤالات کنکور چه عکس العملي خواهد داشت و از چه تکنيک هايي براي پاسخگويي بهتر به تست ها استفاده خواهد کرد ، اين وضوح و شفافيت در دوران جمع بندي با تمرين و طي آزمون هاي جامع که برگزار مي شود براي دانش آموزان قابل دسترسي خواهد بود .

توصيه اي که براي دانش آموزان داريم اين است که در دوران جمع بندي مي توانند دو درس را از ابتدا به طور کامل بخوانند يعني يک درس عمومي و يک درس اختصاصي که خودشان لازم مي دانند انتخاب مي کنند و کامل مطالعه مي کنند ، براي اين کار از DVD هاي آموزشي نيز مي توانند استفاده کنند ، در اين DVD ها ، دبير هر درس به طور کامل و به خوبي مطالب مهم و مفيد آن درس را به خوبي توضيح داده اند و منبع قابل اعتماد و مناسبي براي اين دوره هستند .

براي تست زدن هم چون در دوران جمع بندي نمي توان از کتاب هاي پرحجم استفاده کرد ، منبعي که توصيه مي کنم کتاب هاي هفت کنکور است .

*****

حيدري هستم با ميانگين تراز 6650

دو سال است که عضو کانون هستم و اين توانايي را دارم که در بعضي از درس ها سؤالات زمان بر را تشخيص داده و آن ها را کنار بگذارم و دليل اين مهارت اين است که اين درس ها برايم راحت تر بوده اند و همينطور روي آن ها بيشتر تمرين کرده ام و با تست هايي که زده ام تقريبا برايم تشخيص سؤالات زمان گير راحت شده .

تکنيک هايي که در زمان تست زني و در آزمون ها استفاده مي کنم تکنيک دو خودکار است و در کنار آن تکنيک زمان هاي نقصاني هم هست. زمان نقصاني به اين صورت است که زمان هاي صرفه جويي شده هر درس را در کنار آن مي نويسم و بعد از اين که يک دور همه سؤالات را خواندم و پاسخ دادم در زمان نقصاني سراغ سؤالاتي مي روم که بلد هستم ولي پاسخگويي به آن ها وقت گير است ؛ تکنيک دو خودکار هم به اين صورت است که سؤالاتي که برايم سخت است باخودکار دورش يک خط مي کشم و بعد که مي خواهم به سراغشان بيايم مي دانم ، سؤالاتي که دورشان خط قرمز کشيده ام سؤالاتي هستند که مي توانم حل کنم ولي زمان بر هستند و به اين ترتيب تشخيص اين سؤالات در بين ساير سؤالات برايم راحت تر خواهد بود .

به دانش آموزان مقاطع پايين تر توصيه مي کنم در دوره تابستاني کانون ثبت نام کنند زيرا با اين کار آماده تر مي شوند ، خود من به دليل اين که دير ثبت نام کردم احساس مي کنم آن قدر که لازم است در جلسه آزمون مديريت داشته باشم هنوز آن توانايي را در خودم سراغ ندارم .

*****

سميه کرملو ، ميانگين تراز 6900

از اول مهر عضو کانون شدم ، مهارت تشخيص سؤالات سخت و زمانگير را در خودم دارم و فکر مي کنم هر دانش آموزي با تمرين زياد مي تواند اين مهارت را کسب کند.

از تکنيک هاي مديريتي که در جلسه آزمون استفاده مي کنم مي توانم به تکنيک زمان هاي نقصاني اشاره کنم ولي فکر مي کنم هنوز به طور دقيق اجرا نمي کنم ولي مي خواهم آن را اجرا کنم .

در دوران جمع بندي برنامه ام اين است که از کتاب زرد اختصاصي حتما استفاده کنم و علاوه بر آن برنامه خودم را هم اجرا مي کنم .

به دانش آموزان مقاطع پايين تر هم توصيه مي کنم که در ترم تابستان ثبت نام کنند زيرا در افزايش مهارت آن ها خيلي مؤثر است .

*****

رسول اسلامي : آنچه در گزارش ها بيشتر به چشم مي آيد آرامشي است که دانش آموزان دارند و در اين دوره خيلي مهم است ، در يکماه پاياني ، آرامش دانش آموزان نقش کليدي دارد و جا دارد که از والدين محترم خواهش کنم در اين يک ماه آخر که تا کنکور باقي مانده در ايجاد آرامش براي فرزندان خود در خانه تلاش کنند و فضا را براي دانش آموز مهيا کنند البته يکي از دلايل اين آرامش وضوح و شفافيت برنامه دانش آموزان نيز مي تواند باشد و اگر برنامه اي که دانش آموزان براي ادامه مسير دارند براي خودشان واضح باشد و بدانند چه کارهايي را در اين مدت مي خواهند انجام دهند در آرامش آن ها تأثير گذار خواهد بود .

*****

گزارش : عبدالهي هستم دانش آموز پايه چهارم انساني

امروز اولين آزمون جامع را پشت سر گذاشتيم و از آنچه تصور مي کردم آسان تر بود و با برنامه ريزي هايي که داشتم توانستم سؤالات را به خوبي جواب بدهم .

اگر نتيجه دلخواهم را کسب نکنم سعي خواهم کرد طبق برنامه پيشنهادي کانون پيش بروم و برنامه ريزي دقيق تري داشته باشم و بيشتر تست بزنم تا بتوانم به خوبي جمع بندي کنم و سعي مي کنم کتاب هاي قلم چي را خوب بزنم .

در دوران جمع بندي مي خواهم درس هاي پايه را که تمام کرده ام يک بار خوب جمع بندي کنم و نيم سال دوم را هم که دارم مي خوانم و مي خواهم تست زني ها را شروع کنم . براي اين دوران مي خواهم زرد عمومي را بزنم که تمام شود

به دانش آموزان پايه هاي پايين تر هم توصيه مي کنم در ترم تابستاني کانون ثبت نام کنند زيرا باعث مي شود برنامه ريزي دقيق تري داشته باشند و با نحوه کار بيشتر آشنا شوند و همينطور مي توانند سطح خود را در بين جمع بسنجند .

*****

محدثه جعفري هستم

ار سال سوم عضو کانون شدم ، اولين آزمون جامع برگزار شد و به نظر من خيلي خوب بود زيرا تمام مطالبي که خوانده بوديم و سطح سؤالات خيلي خوب بود بنابراين مي توانيم خودمان را به خوبي ارزيابي کنيم .

جهت آمادگي براي اين آزمون سعي کرده بودم يک دور همه درس هايم را مرور کنم تا آمادگي حضور در آزمون را داشته باشم .

براي دوران جمع بندي مي خواهم آزمون هاي جامع را تست بزنم و درس هايي که ضعف دارم را بيشتر کار کنم و منابعم در دوران جمع بندي کتاب زرد عمومي و شش سال کنکور است .

دانش آموزان پايه هاي پايين تر اگر فکر مي کنند خودشان نمي توانند درس بخوانند و اهرم فشار لازم دارند توصيه مي کنم حتما در ترم تابستان کانون ثبت نام نمايند .

*****

رسول اسلامي : اگر دانش آموزان در آزمون هاي جامع که برگزار مي شود نتيجه دلخواه خود را کسب نکنند هيچ اتفاق خاصي نمي افتد بلکه اين آزمون ها دوباره تکرار مي شود و طوري مباحث درسي را پوشش مي دهد و اين نقش را براي دانش آموزان دارد که ميزان آگاهي دانش آموزان را نسبت به سطح آموزشي خودشان افزايش دهد ، پس دانش آموزان اگر بعد از هر آزمون احساس کردند نتيجه دلخواه خود را کسب نمي کنند نبايد نگران باشند بلکه بايد اين را بدانند اين آزمون ها بارها و بارها طي آزمون هاي جامع که قرار است برگزار شود و همينطور طي آزمون هاي جمع بندي که در دوران جمع بندي برگزار مي کنند تکرار مي شود و توانايي و مهارت دانش آموزان عزيز را به سطح قابل قبول خودشان افزايش خواهد داد .

*****

پيامک : براي غلط نزدن تست چه روشي را پيشنهاد مي کنيد ؟

رسول اسلامي : اولين نکته اين است که دانش آموز انتظارات خود را پايين بياورد زيرا اگر دانش آموزي با انتظار پاسخگويي به تمام سؤالات در جلسه آزمون حاضر شود ، قطعا تعداد غلط هايش زياد مي شود و به همين دليل است که آزمون هايي که سه روز يک بار برگزار مي شود فرصت مناسبي است که دانش آموز خودش را بشناسد و غلط نزند ؛

توصيه بعد اين است که براي خودش هدفگذاري چند از ده داشته باشد و اين کار بايد براساس توانايي دانش آموز صورت بگيرد مثلا اگر قرار است دانش آموزي در درس رياضي 30% پاسخ دهد بايد از هر ده سؤال به سه سؤال پاسخ دهد و اگر دانش آموزي در آزمون هايي که قبلا داده در درس رياضي 30% پاسخ صحيح داشته يک باره تصميم بگيرد که از 30 سؤال به 20 سؤال پاسخ دهد بايد اين انتظار را نيز داشته باشد که تعداد غلط هايش افزايش چشمگيري داشته باشد در حاليکه هدف گذاري درست چند از ده باعث مي شود که تعداد غلط هايش کم شود .

دانش آموزاني که تعداد غلط هايشان زياد است براي جلوگيري از اين امر بايد سعي کنند که سؤالات شک دار را جواب ندهند ، لذا هر دانش آموزي براساس شناختي که از خود دارد بايد توانايي اين را داشته باشد که تشخيص دهد گرايشي که در پاسخگويي به سؤالات شک دار دارد رو به درستي است يا به طرف اشتباه ، وقتي به اين شناخت رسيدند اگر متوجه شدند که گرايششان به پاسخ غلط است بايد اين کار را کلا کنار بگذارند و اگر به اين نتيجه رسيدند که وسواس دارند و پاسخ صحيح را مي دانند ولي به دليل وسواس پاسخ نمي دهند آنگاه بايد حتما به سؤالات شک دار خود جواب بدهند .

*****

پيامک : دانش آموز تجربي هستم ، در درس رياضي مشکل دارم و به همين دليل در دوران انتقالي مي خواهم چند مبحث را که مي توانم بخوانم ، مطالعه کنم ، به نظر شما اين کار را مي توانم انجام دهم ؟

رسول اسلامي : قطعا مي توانيد ، دانش آموزان رشته هاي تجربي و انساني که احساس مي کنند عملکرد مناسبي در درس رياضي تاکنون نداشته اند ، نگران نباشند و سعي کنند در دوره انتقالي چند مبحث را که مي توانند مطالعه کرده و يادبگيرند براي دوره انتقالي خود در نظر بگيرند ، براي انتخاب اين مباحث رعايت چند شرط ضروري است ، يکي اين که يادگيري آن مبحث براي دانش آموز راحت باشد يا دانش آموز روي تسلط داشته باشد و ثانيا به آن علاقه داشته باشد سوم هم اين است که بودجه بندي قابل توجهي در کنکور داشته باشد ، اگر بر اساس اين پيش شرط ها سه يا چهار مبحث را انتخاب کرده و در دوره انتقالي کار کنيد قطعا بسيار مفيد خواهد بود .

*****

پيامک : فارغ التحصيل هستم با تراز 5500 ، دوره انتقالي ندارم و مي خواهم قبل از روش سه روز يک بار ، يک دور درس هايم را به طور بقچه اي بخوانم تا بتوانم بهتر جمع بندي کنم ، به نظر شما اين روش درست است ؟

رسول اسلامي : مسلما خودتان براي خودتان تصميم مي گيريد ولي نظر من اين است که در زمان باقيمانده که در پيش داريد هيچوقت به صورت بقچه اي درس ها را نخوانيد ، در عوض پيشنهادم اين است که دوره انتقالي را براي خود در نظر بگيريد و در اين دوران يک سري مباحث را انتخاب کرده ، بخوانيد و بعد دوره جمع بندي را شروع کنيد ، اينطور که شما عنوان کرده ايد مي خواهيد دوره جمع بندي را عقب بيندازيد در حاليکه تأکيد مي کنم دوران جمع بندي را از 11 خرداد حتما شروع کنيد .

*****

پيامک : نحوه تهيه DVD هاي جمع بندي چگونه است ؟

رسول اسلامي : براي تهيه اين DVD ها دو راه وجود دارد يکي اين که به کتابفروشي ها يا نمايندگي کانون در شهر خود مراجعه کنيد و اقدام به تهيه DVD نماييد راه دوم اين است که ضمن مراجعه به صفحه شخصي خود در سايت کانون  درخواست خريد اينترنتي اين DVD ها را بدهيد تا برايتان ارسال شود .

*****

سخن آخرم اين است که دانش آموزان سال سوم دبيرستان که امتحان نهايي دارند و تا الان حدود نصف راه را آمده اند و حتما اين مسير را به خوبي پيش آمده اند حتما ادامه مسير را نيز به خوبي مي توانند طي کنند و انشاءا... امتحانات نهايي پلي براي آمادگي بيشتر اين عزيزان باشد که بتوانند در تابستان درس ها را با آمادگي بيشتر مطالعه کرده و براي کنکور آماده شوند.

.........................................

تهيه و تنظيم:

شبکه خبري فناوري

منابع مطلب
منبع :
    نظر شما چیست...؟
بازدید کنندگان محترم سایت :
1-در کامنت های خود ، نظرات دیگران را رونویسی نکنید. کامنت های رونویسی دیگران تایید نخواهد شد .
2-کامنت هایی که حاوی بی احترامی به دیگران و نام بردن از موسسات و ناشران دیگر باشد ، تایید نمی شود .
3- نظرات کوتاه و فاقد مفاهیم آموزشی مانند " خوب بود " ، " عالی بود " ، "ممنون " ، "خیلی خوب " ، "با تشکر از شما " و ... ، تایید نمی شود .


اگر دانش آموز کانون هستید لطفا ابتدا وارد صفحه شخصی خود شوید
نظر شما :
 
 
برای دیدن موارد بیشتر کلیک کنید