گفت‌وگوهای پرستو عسکری: هانیه نصیرائی‌میر با میانگین تراز 7323

وقتی کلاس ششم بودم، دوستان و هم‌کلاسی‌هایم از مؤثربودن آزمون‌‌های کانون در پیشرفت تحصیلی می‌گفتند و من هم به‌دلیل اینکه می‌خواستم در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوم، در آزمون‌ها شرکت کردم.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: هانیه نصیرائی‌میر با میانگین تراز 7323

هانیه نصیرائی‌میر، دوازدهم تجربی از بابل

استخراج نکات مهم کتاب درسی با کتاب آبی کانون


هانیه نصیرائی‌میر در یک نگاه

شهر: بابل (استان مازندران)

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: ششم و از نهم تا دوازدهم تجربی به‌‌مدت 5 سال

میانگین‌تراز:‌ 7323

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی حقوق، فروشگاه لوازم ورزشی

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی علوم تجربی، خانه‌دار

پایه‌ی ششم که بودی با چه هدفی آزمون‌دادن را شروع کردی؟

وقتی کلاس ششم بودم، دوستان و هم‌کلاسی‌هایم از مؤثربودن آزمون‌‌های کانون در پیشرفت تحصیلی می‌گفتند و من هم به‌دلیل اینکه می‌خواستم در آزمون تیزهوشان پذیرفته شوم، در آزمون‌ها شرکت کردم. در پایه‌ی ششم آگاهی‌ام از اهمیت درس‌های عمومی کم بود و فکر می‌کردم اگر روی درس‌های ریاضی و علوم تمرکز داشته باشم، حتماً قبول می‌شوم؛ اما این‌طور نشد. متوسطه‌ی اول به مدرسه‌ی نمونه‌دولتی رفتم. پایه‌ی نهم با تجربه‌ای که کسب کرده بودم، دوباره در آزمون‌ها ثبت‌نام کردم. با جدیت بیشتری روی همه‌ی درس‌ها وقت گذاشتم و از پایه‌ی دهم وارد مدرسه‌ی فرزانگان بابل شدم. وقتی تأثیر آزمون‌های کانون را بر پیشرفتم احساس کردم، تصمیم گرفتم آزمون‌دادن را تا روز کنکور ادامه بدهم.

فرازونشیب‌های مسیر آزمون‌هایت را در این سال‌ها چگونه مدیریت کردی؟

من هم مثل همه‌ی دانش‌آموزان، در طول تحصیل دچار افت و نوسان شدم. هر زمان نتیجه‌ی آزمون برایم مطلوب نبود، اول به دنبال دلیل می‌گشتم. به این فکر می‌کردم که این نتیجه ناشی از ساعت مطالعه‌ی کم، تمرکز‌نداشتن یا نقص علمی بوده است. بعد از مدتی به این مسئله پی بردم که غلط‌هایم در درس‌های تخصصی اغلب ناشی از بی‌دقتی است و در درس‌های عمومی دلیل اشتباهاتم کم‌توجهی و زمان کمی است که برای درس‌های عمومی صرف می‌کنم. بعد از اینکه به نتیجه‌ی قاطع و شناخت خوبی از خودم رسیدم، همیشه سعی کردم این موانع را از سر راهم بردارم. توجه متعادل به درس‌های مختلف باعث شد پیشرفت کنم.

چه درس‌هایی نقطه‌قوت تو هستند؟

همیشه در بخش محاسبات قوی‌تر بوده‌ام و در درس ریاضی، بخش‌های محاسباتی شیمی و فیزیک عملکرد بهتری دارم. نمره‌ام در درس ریاضی اغلب 10 از 10 و در فیزیک و شیمی 9 از 10 است.

به‌نظرت چرا در بخش محاسبات قوی‌تری؟

برای کنکور و آزمون‌ها نمی‌توان پیش‌بینی دقیق کرد که محاسبات کاملاً ساده یا پیچیده هستند. به همین دلیل تیپ‌های متنوعی از سؤالات را تمرین می‌کنم. سؤالات دشوار محاسباتی ممکن است حل‌کردنشان از من ده دقیقه زمان بگیرد. علاوه بر این‌ها سؤالات ساده‌ای را هم تمرین می‌کنم که در 20 ثانیه حل می‌شوند. از هیچ سؤالی صرف‌نظر نمی‌کنم. تنوع سؤالات محاسباتی را دوست دارم و از ابتدا زمان زیادی را صرف این‌گونه سؤالات کرده‌ام.

عملکردت در درس زیست‌شناسی چگونه است؟

در سال دهم، نتایجم نوسانی بود. علت این نوسان‌ها هم کم‌توجهی به کتاب‌های درسی بود. حس می‌کردم درس‌نامه‌های کتاب‌های کمک‌درسی جامع‌تر و کامل‌تر از کتاب درسی‌ام هستند. اوایل سال یازدهم به این نتیجه رسیدم که متن کتاب درسی کمک بیشتری به من می‌کند و تمرکزم را روی کتاب گذاشتم. سعی کردم همیشه شروع یادگیری‌ام در هر مبحثی با استفاده از کتاب درسی باشد. متوجه شدم که این کار به پیشرفتم کمک می‌کند و اگر تستی با متن کتاب مغایرت داشته باشد یا برای نظام‌قدیم باشد، سریع متوجه می‌شوم و آن را کنار می‌گذارم. نمره‌ی زیستم را که در پایه‌ی دهم بین 6 یا 7 از 10 بود، به بالای 9 از 10 در پایه‌ی یازدهم رساندم و در آزمون‌های غیرحضوری چند باری نمره‌ی کامل گرفتم.

تابستان را چطور پشت‌سر گذاشتی؟

تابستان امسال تابستان متفاوتی بود؛ چون درس‌های دو پایه، یعنی یازدهم و دوازدهم، مرور شد و برای من که همیشه پیش‌خوانی را اصل مهمی در درس‌خواندن می‌دانم، پیش‌خوانی درس‌های دوازدهم هم نقش پررنگی داشت. فرصت تابستانم را بین این سه پایه تقسیم کردم و سهم کمتری را به دوازدهم دادم. در ریاضی و فیزیک قوی بودم و وقت زیادی روی این دو درس نگذاشتم و زمانش را به زیست‌شناسی و زبان دادم. سعی کردم نقاط قوت و ضعفم را شناسایی کنم و آن‌ها را ارتقا بدهم.

تا چه حد توانستی خودت را با شیوه‌ی آموزش غیرحضوری هماهنگ کنی؟

هر شیوه‌ی آموزشی مزایا و معایب خاص خود را دارد. در آموزش حضوری ارتباط نزدیک معلم و دانش‌آموز و استفاده از زبان بدن یا ارتباط چشمی برای تدریسِ مؤثرتر، بسیار کارآمد است. ما از این ارتباط دور مانده‌ایم؛ اما در عوض می‌توانیم مدیریت بهتری روی زمان داشته باشیم. من در روز بین یک تا یک و نیم ساعت را صرف رفت‌وبرگشت می‌کردم که الان می‌توانم از این زمان برای مطالعه استفاده کنم. به‌هرحال الان آموزش غیرحضوری از نظر حفظ سلامت منطقی‌تر است.

هانیه نصیرائی‌میر، دوازدهم تجربی از بابل


از چه منابعی برای حل تست استفاده می‌کنی؟

به‌نظرم انتخاب منبع کمک‌آموزشی باید هدفمند باشد و دانش‌آموز دقیقاً باید بداند که برای رسیدن به چه هدفی می‌خواهد کتاب تهیه کند. باید منبعی را انتخاب کنیم که از نقاط قوتش آگاه باشیم. کتاب‌های آبی شیمی کانون، کتاب‌های خوبی هستند. اگر به منطق کتاب‌های آبی توجه کنید، متوجه می‌شوید که این کتاب‌ها نکات جدیدی را از دل کتاب درسی استخراج می‌کنند و محاسبات این کتاب‌ها به الگوی کنکور نزدیک و مرتبط است. من از کتاب‌های سه‌سطحی فیزیک کانون هم استفاده می‌کنم. برای فیزیک، سؤالات متنوعی دارد که به بچه‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با سطوح مختلف سؤال آشنا شوند.

از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کنی؟

دفتر برنامه‌ریزی شاهدی برای دانش‌آموز است تا خودش را با خودِ دیروزش مقایسه کند. مقایسه با دیروز برای برنامه‌ریزیِ فردا بسیار مهم است. من علاوه بر ساعت مطالعه، تعداد تست‌هایم و نادرست‌هایم را هم یادداشت می‌کنم و این کار به پیشرفتم کمک زیادی کرد. بالابردن ساعت مطالعه هم باید هدفمند باشد و پیداکردن درسی که به افزایش تلاش نیاز دارد، تنها با کمک دفتر برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است.

آزمون‌هایت را چه زمانی تحلیل می‌کنی؟

من برخلاف اغلب دانش‌آموزان، تحلیل را در طول هفته انجام می‌دهم. مثلاً روزی که برای مطالعه‌ی درس عربی برنامه‌ریزی کرده‌ام، در ابتدا آزمون قبل را تحلیل می‌کنم تا همان لحظه بدانم که غلط‌هایم بیشتر در چه بخش‌هایی بوده و روی آن بخش‌ها وقت بیشتری بگذارم. این روش برای من مؤثرتر است. از کارنامه‌ی ۵‌نوع‌درس هم برای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌هایم استفاده‌ی زیادی می‌کنم.

پدر و مادرت در مسیر موفقیت تو چه سهمی دارند؟

پدر و مادرم هرگز برای درس‌خواندن به من تذکر نداده‌اند و پشتیبان تمام‌عیاری برای من هستند. همیشه با پدرم درباره‌ی نتایج آزمون‌ها و عملکردم در درس‌ها صحبت می‌کنم. پدر و مادرم تلاش می‌کنند در هر وضعیتی راه‌هایی را به من پیشنهاد کنند که کمک‌کننده است. من از خانواده‌ام انگیزه و امید می‌گیرم و هیچ فشاری برای درس‌خواندن از جانب خانواده‌ام احساس نمی‌کنم.

با توجه به شناختی که از خودت داری، برای سال تحصیلی جدید چه تصمیماتی گرفته‌ای؟

مهم‌ترین تصمیم من در سال جدید، تمرکز ویژه روی درس‌های عمومی است. در آزمون‌هایی که تاکنون داده‌ام، اغلب از نتایجم در درس‌های عمومی راضی نبودم و امسال می‌خواهم این مسئله را برطرف کنم. باید بین درس‌ها به توازن بهتری برسم.

احساست به آخرین سال تحصیلت در مدرسه چیست؟

همیشه حس مبهمی به سال کنکور داشتم و فکر می‌کردم در این سال آرامشی را که می‌خواهم، نخواهم داشت؛ اما متوجه شدم که آخرین سال تحصیلی هم مثل باقی سال‌هاست. به‌نظرم کاری وجود ندارد که انسان نتواند از پس آن بربیاید. وقتی قبل از من افراد زیادی این مسیر را طی کرده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند، من هم اگر بخواهم قطعاً می‌توانم. امسال اعتمادبه‌نفس و خودباوری بسیار مهم است و سعی می‌کنم خودم را باور داشته باشم.


گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری