سه راه ساده برای حفظ آمادگی ذهن در آزمون

یکی از راه‌های خوبی که می‌توانیم به‌کمک آن خودمان را برای آزمون‌های مهم آماده کنیم، این است که در خانه بارها و بارها از خودمان امتحان بگیریم.

سه راه ساده برای حفظ آمادگی ذهن در آزمون

یکی از راه‌های خوبی که می‌توانیم به‌کمک آن خودمان را برای آزمون‌های مهم آماده کنیم، این است که در خانه بارها و بارها از خودمان امتحان بگیریم؛ اما این به‌تنهایی کافی نیست. لازم است در این آزمون‌های خانگی، روی مسائل گوناگون و جنبه‌های متفاوتی از خودآگاهی کار کنیم تا بتوانیم در آزمون‌های که مدت‌زمان طولانی دارند، در تمام مدت ذهنمان را در سطح بالایی از آمادگی نگه داریم. نکات ساده‌ای وجود دارد که به حفظ آمادگی ذهنی در طولانی‌مدت کمک می‌کند.

1. برای حفظ آرامش و آمادگی ذهنی، در آزمون‌های خانه، نحوه‌ی تنفس درست و آرام را تمرین کنید. وقتی به سؤالات دشوار می‌رسید، روی تنفس خود تمرکز کنید. اگر بتوانید با این تمرینِ آگاهانه، در تمام طول آزمون تنفس درستی داشته باشید، علاوه بر حفظ سطح اکسیژن کافی در بدن، آرامش خوبی در امتحانتان خواهید داشت.

2. زمانی که در طول آزمون، موضوعی یا سروصدایی در محیطْ حواس شما را پرت می‌کند، روی کاغذهایی که در اختیار دارید، علامتِ مخصوص بزنید. این علامت به شما یادآوری می‌کند که باید متمرکز باشید. مثلاً می‌توانید در عرض پنج ثانیه یک گل کوچک یا یک دایره رسم کنید. این علامت به شما هشدار می‌دهد که تمرکزتان را حفظ کنید.

3. ذهن آماده در بدنِ آماده است. در زمان باقی‌مانده تا امتحانتان حتماً ساعت یا حتی دقایقی در روز ورزش کنید. یوگا، پیاده‌روی، شنا، انجام چند تمرین یا نرمش کششی ساده، کمی دویدن در هوای آزاد یا حتی دوچرخه‌سواری به شما کمک می‌کند که تنش‌ها را از خودتان دور کنید، به بدنتان اکسیژن‌ برسانید، شاداب‌تر باشید و ذهنتان را ورزیده کنید.

منبع: www.sydney.edu.au