کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟

از روز 23 اسفند تا 15 فروردین ، سه هفته فرصت دارید تا عقب ماندگی‌ها و یادگیری‌های ناقص را تکمیل کنید و در دو سکوی مقایسه ای نسبت به آزمون‌های 27 دی و 11بهمن پیشرفت خود را اندازه گیری کنید .

کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟

 

از روز 23 اسفند تا 15 فروردین ، سه هفته فرصت دارید تا عقب ماندگی ها و یادگیری های ناقص را تکمیل کنید و در دو سکوی مقایسه ای نسبت به آزمون های 27 دی و 11بهمن پیشرفت خود را اندازه گیری کنید . در جلسه ی قبل پیشنهاد کردم درس ها و مبحث ها را به سه گروه تقسیم کنید : مبحث هایی که می توانید در این سه هفته کامل مطالعه کنید . مبحث هایی که کافی است رفع اشکال و تثبیت کنید و مبحث هایی که ممکن است فعلا کنار بگذارید و در ایستگاه جبرانی بعدی و در دوران جمع بندی به سراغ آن ها بروید .

 

درس را کنار نگذارید ، مبحث را می توانید :

 در مورد کنار گذاشتن بعضی مبحث ها لازم است تاکید کنم اگر فکر می کنید در درسی ضعیف هستید ، آن درس را به طور کلی کنار نگذارید بلکه بعضی مبحث های آن درس را برای نوروز حذف کنید . در واقع واحد برنامه ریزی را برای نوروز مبحث ( فصل ، بخش ) در نظر بگیرید و روی مبحث ها تصمیم بگیرید و هیچ گاه یک درس را به طور کامل  از برنامه ی خود حذف نکنید .


برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار؟

اکنون می خواهیم درباره ی نحوه ی برنامه ریزی برای نوروز گفت وگو کنیم . آیا برنامه ریزی برای نوروز را به طور ذهنی انجام می دهید یا این که می خواهید از ابزار تابلوی نوروزی برای برنامه ریزی نوروز استفاده کنید . فایده ی داشتن ابزار این است که توانایی شما را چند برابر می کند .

 

دو ویژگی تابلوی نوروزی :

تابلوی نوروز هم مثل دفتر برنامه ریزی  دو ویژگی  دارد که شما را قانع می کند از آن استفاده کنید : اول این که نوشتن و تکمیل تکمیل تابلوی نوروز خیلی ساده است و تنظیم آن زمان کمی می خواهد . البته خودتان می توانید تصمیم بگیرید و زمان بیشتری برای تنظیم آن بگذارید  و دوم این که تابلوی نوروزی هم مثل دفتر برنامه ریزی جای خلاقیت و ابتکار برای خود شما دارد و تابلوی نوروزی شما مخصوص خود شما و متناسب با نیازهای خود شما تنظیم می شود.

 

با مبحث ها شروع کنید

در تابلوی نوروزی نام مبحث های آزمون را می بینید . با مارکر یا مداد رنگی مشخص کنید وضعیت شما در هر مبحث چگونه است : از رنگ آبی برای خیلی خوب ، سبز برای خوب  ، زرد برای متوسط و از رنگ  قرمز برای نیاز به تلاش زیاد استفاده کنید . برای رنگ آمیزی می توانید از کارنامه ی مبحثی و نمره های چند از 10 کمک بگیرید و فقط به تصور و استنباط خودتان اتکا نکنید . در ستون دیگر مشخص کنید که برای آن مبحث چه برنامه ای دارید ؟ مطالعه ی کامل ؟ رفع اشکال و تثبیت و تست زدن ؟ یا حذف کردن و کنار گذاشتن در ایام نوروز؟

 

سه نوع منبع برای نوروز

منابع مطالعه و یادگیری ، منابع  آزمون جامع  ، منابع تمرین روی مبحث ها

در یک ستون از تابلوی نوروز ، منابع مطالعاتی خود را برای نوروز مشخص می کنید . اگر می خواهید مبحثی را به طور کامل مطالعه کنید از کتاب درسی و جزوه ها و یاداشت های خودتان استفاده می کنید . خوب است منبع خود را برای درس ها و مبحث هایی که می خواهید به طور کامل مطالعه کنید ، مشخص کنید .

در مورد مبحث هایی که می خواهید رفع اشکال و تثبیت کنید  از منابع تستی استفاده  می کنید. در تابلوی نوروز، تعداد پیمانه ها و شماره ی پیمانه ها  از کتاب های آبی و شماره ی تست ها در کتاب نوروز را مشخص کرده ایم .

علاوه بر این می توانید آزمون های جامع قبلی را نیز دوباره امتحان بدهید و از سایت کانون کارنامه ی معادل هم بگیرید . وقتی یک بار دیگر آزمون 21 تیر و 5 مهر و 11 بهمن را امتحان می دهید  خودتان را تعیین سطح می کنید و در هر روز  یک مطالعه ی جامع و 360 درجه را انجام می دهید .  آزمون های جامع قبلی کانون و آزمون های  کتاب نوروز سبب می شود شما در هر روز هم روی برخی مباحث متمرکز شوید و هم این  که تمام درس ها را یک بار مطالعه کنید .  برنامه ی آزمون های جامع دوران نوروز را روی سایت کانون مشاهده کنید و در برنامه ی نوروزی خود بگنجانید

 

مشابهت روش مربیان ورزشی و درس خواندن در دوران نوروز و دوران جمع بندی

به روشی که مربیان ورزشی دارند توجه کنید : مربیان در هر نوبت تمرین معمولا روی تکنیک ها و تاکتیک های خاصی تمرکز می کنند اما در پایان یک مسابقه ی تمرینی را هم انجام می دهند یعنی در هر نوبت هم روی  مهارت های جداگانه تمرکز می کنند و هم این که در پایان ، همه ی مهارت ها را در قالب یک مسابقه ی آزمایشی جمع بندی می کنند . شایدتوجه کرده اید که معمولا بازیکنان از مسابقه ی آزمایشی پایانی لذت بیشتری می برند .

تمرین های تستی شما در هر روز در سه مرحله انجام می شود :  در ابتدا ، یک مجموعه از کتاب نوروز یا آزمون های جامع قبلی کانون ، سپس در طول روز برای هر درس که می خواهید رفع اشکال کنید ، تست های پیمانه ای و متمرکز فقط برای همان مبحث  و در پایان روز یک مجموعه ی دیگر به صورت جامع از تمام درس ها و یا از یک درس به انتخاب خودتان . پیشنهاد اصلی من برای تمرین های روزانه این است در برنامه ی خود دونوع تمرین تستی را بگنجانید ، تمرین مجموعه ای و جامع از همه ی درس ها  و تمرین متمرکز روی مبحث ها در طول روز . تمرین مجموعه ای را می توانید در ابتدا یا انتهای روز یا در هر دو نوبت انجام دهید .  

 

چند ساعت ، چند از 10   

 در تابلوی نوروز و برای تنظیم برنامه ی نوروز زمان مطالعه را  هم باید تعیین کنید  ( هم  به صورت مجموع و هم  به صورت درس به درس و مبحث به مبحث ).

فرض کنیم در ایام نوروز می خواهید روزی 10 ساعت مطالعه کنید پس مجموعا 200 ساعت زمان برای دوران نوروز دارید . برای تشخیص این که توان زحمت کشی تان چقدر است ، به دفتر برنامه ریزی مراجعه کنید و بر اساس توانایی واقعی خودتان هدف گذاری کنید . بر مبنای عملکرد گذشته ی خودتان می توانید مطمئن شوید که واقعا روزی چند ساعت مطالعه می کنید و توان شما در چه حد است . اگر تاکنون دفتر برنامه ریزی را به طور کامل نمی نوشتید هم اکنون شروع کنید و در ایام نوروز دفتر برنامه ریزی را  به طور منظم بنویسید و تکمیل کنید . برای تکمیل دفتر برنامه ریزی روزی یک دقیقه کافی است .

 اگر معلوم شد که برای مثال می توانید در سه هفته ی دوران طلایی نوروز دویست ساعت مطالعه کنید برنامه ای که برای هر درس در نظر می گیرید باید متناسب با همین دویست ساعت باشد و یک برنامه ی پر حجم و پانصد ساعته را برای ایام نوروز درنظر نگیرید . برنامه ریزی و هدف گذاری تان باید واقع بینانه باشد . در ایام نوروز دو آزمون دارید  برای آزمون 7 فروردین دوهفته و برای آزمون 15 فروردین یک هفته فرصت دارید . تعداد تست ها و تعداد صفحاتی  را که می خواهید مطالعه کنید متناسب با همین زمان در نظر بگیرید .برای دانش آموزی که در ایام نوروز 200 ساعت مطالعه می کند برای هر درس به طور متوسط  در آزمون 7 فروردین 15 ساعت و برای آزمون دوم ( پانزده فروردین ) 10 ساعت زمان دارد .

 

هدف گذاری روی نتیجه ، هدف گذاری چند از10

آخرین ستون تابلوی نوروزی مربوط به هدف گذاری چند از 10 شما و نمره هایی است که می خواهید در آزمون های 7 فروردین و 15 فروردین به دست آورید . می توانید ابتدا هدف گذاری کنید و سپس متناسب با هدف گذاری چند از 10 ساعات مطالعه ی هر درس را تعیین کنید یا این که ابتدا برنامه و منابع خود را مشخص کنید و سپس برای هر درس هدف گذاری چند از 10 را انجام دهید .

 

سخن پایانی

دوران نوروز یک ایستگاه جبرانی مهم است . گویی زمان متوقف شده و شما می توانید یادگیری های ناقص خود را کامل کنید، بر آن چه قبلا آموخته اید مسلط شوید و در جاهایی که نیاز دارید رفع اشکال کنید . توهم فراموشی را بشناسید و چیزهایی را که فکر می کردید یادتان رفته اما واقعا بلد بودید با آزمون های جامع تشخیص دهید و توهم یادگیری را نیز از سوی دیگر بشناسید و آن چه را تصور می کردید بلد هستید اما فراموش کرده بودید را  مطالعه و تمرین کنید و مسلط شوید . 

در آزمون های جامع دوران نوروز دانش آموزان جدی تر شرکت می کنند پس اگر نمره ی ترازتان کمتر شد نگران نباشید و بیشتر ، روی نمره های چند از 10 هدف گذاری و تمرکز کنید .شما برای نوروز مطالعه می کنید اما اگر با برنامه ریزی و هدف گذاری مطالعه کنید نتایج بهتری خواهید گرفت و اگر با ابزار کار کنید و با کمک دفتر برنامه ریزی و تابلوی نوروزی ، برنامه ی دوران نوروز را تنظیم کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت . وقتی تلاش می کنید و ادامه می دهید موفق هستید . می خواهیم موفق تر باشید با برنامه ریزی و فکر منسجم و هدف گذاری واقع بینانه . 

برنامه ریزی را از هم اکنون آغاز کنید


کاظم قلم چی

بهمن 98

فایل های ضمیمه

سه نکته: 1)قبل از عید 2)پس از عید 3)تابلوی نوروز برای همه پایه ها
کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟ ( قسمت اول)
کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟ ( قسمت دوم)
کاظم قلم چی : برنامه ریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار ؟ ( قسمت سوم)