نیمه‌ای مهم‌تر

همیشه هشدارها و اخطارها با یک جمله در ذهنمان حک می‌شود.

نیمه‌ای مهم‌تر

همیشه هشدارها و اخطارها با یک جمله در ذهنمان حک می‌شود. مثلا بارها در رانندگی شنیده‌ایم "دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است" و این جمله به هشداری برای جلوگیری از افزایش غیرمجاز سرعت راننده تبدیل شده است.

هر سال در کانون این جمله را می‌شنویم که "نیم‌سال دوم آغازی مهم‌تر است". این جمله یک جمله‌ی هشداردهنده و کلیدی است که اگر توجه داشته باشیم چشمانمان را بازتر می‌کند. در زمانی که پشت سر گذاشتیم نیم‌سال اول و پایه جمع‌بندی شده و با کتاب‌های جمع‌بندی در ذهن تثبیت شده است. تک تک دانش‌آموزان با تجربه‌ای که از نیمه‌ی پیموده شده‌ی راه دارند می‌توانند در ادامه‌ی راه از چراغ‌های راهنما استفاده کنند. این چراغ‌ها بر خلاف چراغ‌های راهنما در رانندگی، فقط و فقط سرعت را بالا می‌برد، سرعتی که می‌تواند در اوج، موفقیت را تضمین کند و با کمک آن اشتباهات و کم‌کاری‌ها اصلاح می‌شود.

کسی که دفتر برنامه‌ریزی را ناقص پر کرده یا تکمیل نکرده باید بداند که دیگر زمانی برای تکرار اشتباه نیست. از تجربه‌ی خود و دیگران می‌دانید که باید ساعت مطالعه را بالاتر برد. اگر منابع مناسب و تراز مطلوبی نداشتید باید در نیم‌سال دوم قوی‌تر و با منابع مناسب، بیشتر تلاش نمایید.

در نیم‌سال دوم همه‌ی دانش‌آموزان تلاش بیشتری دارند و باید با این موج همگام شد. حتی اگر احساس کردید برخی قسمت‌های نیم‌سال اول نیاز به تست‌زنی یا مطالعه‌ی بیشتری دارند نباید با نیم‌سال دوم تداخل ایجاد نمود، چون این کار باعث می‌شود به هیچ کدام از نیمه‌ها توجه کافی نشود. در برنامه‌ی راهبردی به جبران نیم‌سال اول در فروردین ماه مجددا زمان داده می‌شود و می‌توان کم‌کاری‌ها را در آن زمان جبران نمود. اما دقت کنید که نیم‌سال دوم را بدون خطا به گل تبدیل کنید.

 نیم‌سال دوم، خود یک آغاز است؛ آغازی مهم‌تر، چون نیم‌سال اول را به عنوان تجربه‌ای گران‌بها در دست داریم. اگر هدف‌گذاری دقیقی نداشته‌اید حتما هدف گذاری را جدی بگیرید و هر نکته‌ای در نیم‌سال اول را در نیم‌سال دوم چراغ راه خود سازید.

حتی اگر در نیم‌سال اول از خود رضایت کامل دارید بدانید که همیشه در نیمه‌ی پایانی مسیر، دانش‌آموزان سرعت و جدیت خود را بالاتر می‌برند. پس برای طی نمودن مسیر در فضایی سرشار از آرامش، باید سرعت و دقت را بالا برد.