سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 29 آذر 98 + فایل صوتی

چکیده ای از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 29 آذر 98، در مقاله زیر آمده است....

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 29 آذر 98 + فایل صوتی

مقدمه

قبل از پرداختن به موضوع اصلی این جلسه به این سوال پاسخ می دهم که چه کسانی می توانند در جلسه برترهای تهران شرکت کنند.

در این گروه ترازهای برتر، دانش آموزانی که غیبت ندارند و دانش آموزانی که اولیا علاقمند دارند (جدی و همراه هستند و برای فرزندشان زمان صرف می کنند) در اولویت هستند. اولین عامل موفقیت دانش آموزان، محیط است و در آیتم محیط هم عنصر اصلی اولیا، سپس دوستان هستند. عامل دوم تلاش خود دانش آموز و عامل سوم مهارت های فراشناختی است. امروز هم چندین سوال فراشناختی در زمینه موضوع این جلسه مطرح خواهم کرد. عامل چهارم مدیریت منابع است. مدیریت منابع یعنی این که دانش آموز از کتاب ها و معلم ها چگونه بهره ببرد. به پدر و مادرها توصیه می کنیم اول سال به مدرسه بروید و دانش آموز یا دانشجو را به استاد بشناسانید. قبل از این که سوءتفاهم ایجاد شود. هنگامی که معرفی می کنید جلوی سوتفاهم را می گیرید. پدرومادرهایی که پیگیرتر هستند دانش آموزانشان موفق تر هستند. پدر عبداله رئیسی که از روستای کله گان نقطه صفر مرزی موفق به کسب رتبه 2 منطقه 3کنکور رشته انسانی 97 شد هرسال و هر ماه به مدرسه فرزندش مراجعه می کرد. دانش آموزان هم بهتر است در ابتدای سال خودشان را به معلمشان بشناسانند، وقتی معلم شما را بشناسد به ناگزیر به شما بیشتر توجه می کند. معلم ها هم خوب است دانش آموزان را با نام بشناسند و به آن ها توجه داشته باشند و یک معیار سنجش دبیران این است که نام دانش آموزانشان را بدانند.

مدیریت منابع این است که همه در یک مدرسه هستند ولی یکی استفاده ی بیشتری می کند یکی کمتر. این موضوع در مورد همین جلسات و امکانات کانون هم صادق است، برخی از جعبه ابزار کارنامه همه را استفاده می کنند درصورتی که برخی خود کارنامه آزمون را هم به سختی دریافت می کنند. همه هم به یک میزان پول داده اند.

از جلسه آینده برای هر پشتیبانی سهمیه در نظر گرفته می شود تا دانش آموزان علاقمندتر با اولیا پیگیرتر هم بتوانند در این جلسات شرکت کنند. همه افراد با تراز بالای 7000 را دعوت می کنیم و از بین افراد با تراز بالای 6000 هم کسانی را که علاقمندترند و اولیا جدی تری دارند هم می توانند حضور داشته باشند.

........................................................

آزمون هدیه

یک آزمون هدیه برای دانش آموزان علاقمند در نظر گرفته شده است که برای آن دو کارنامه دو تراز دو رتبه ارائه خواهد شد و علاقمندان باید برای ثبت نام در آن اقدام کنند. 

........................................................

موضوع اصلی این جلسه: چگونه در ایام امتحانات درس بخوانید.

فراشناخت یعنی مدیریت فکر. شما در مدرسه، در دانشگاه و بعدا در محیط کار باید خودتنظیمی داشته باشید (self-regulation). فراشناخت دو عنصر دارد مغزتان را تنظیم کنید و قلبتان (قلب استعاره از هوش هیجانی است).  براساس کتاب از حال بد به حال خوب، هیجانات ما نیز از مغز ما ناشی می شود. فراشناخت یعنی هر کسی بداند چگونه یک درس را یاد می گیرد. اگر به روش های یادگیری خودتان آگاه باشید بهتر نتیجه می گیرید. 

در این نوشته روی سه موضوع برای آمادگی در امتحانات تمرکز می کنیم و به سه سوال پاسخ می دهیم . در هر مورد چند سوال هم مطرح می کنیم تا روش های خود را برای آمادگی در امتحانات مدرسه بهتر و درست تر انتخاب کنید . روش هایی را انتخاب کنید که برایتان موثرتر است و اگر روش مشخصی ندارید آن روشی را که به نظرتان مناسب تر است چند بار تمرین کنید و اگر برایتان مفید بود ادامه دهید.

چگونه شروع کنیم ؟

روی کدام قسمت ها تاکید کنیم؟ نخوانده ها ؟ یادگیری های ناقص ؟ آن چه بلدهستیم ؟

از کدام منابع استفاده کنیم؟

چگونه شروع کنیم ؟

با توجه به این که آموزش هم مشابه پزشکی مبتنی بر تحقیق است (research base)  ما روش هایی را که موثر بودن آن ها نتیجه داده است را به شما توصیه می کنیم به طور مثال به شما توصیه می کنیم قبل از درس خواندن از خودتان امتحان بگیرید و بازیابی کنید. شما اگر آگاهانه امتحان دهید نتیجه بهتری کسب می کنید.

در اولین گام ، امتحان بدهید . یک برگ نمونه سوال نیم سال اول انتخاب کنید و امتحان بدهید . وقتی امتحان می دهید متوجه می شوید کدام قسمت ها را خوب بلد هستید ، کدام قسمت ها را ناقص بلد هستید و کدام قسمت ها را اصلا بلد نیستید . ممکن است بگویید من خودم جواب این ها را می دانم و نیازی نیست امتحان بدهید . اما شناخت ما از خودمان کامل و دقیق نیست . چیزهایی را درباره ی خودمان حدس می زنیم ممکن است تا حدودی هم درست باشد اما برخی موارد را هم اشتباه می کنیم . مثلا فکر می کنید یک موضوع را بلد هستید اما موقعی که از شما سوال می شود متوجه می شوید که آن موضوع را کاملا یا تا حدودی فراموش کرده اید فکر می کردید کامل بلد هستید و اکنون متوجه می شوید که یادگیری تان ناقص است و باید کامل تر شود . منابع اولین امتحان را از کجا انتخاب کنیم . سه منبع را پیشنهاد می کنیم : کتاب های پرتکرار ، کتاب های مجموعه ای کانون ، قسمت نمونه سوال ها

از هر کدام از این سه منبع می توانید یک سوال مجموعه ای را انتخاب کنید و امتحان بدهید . بهتر است نمونه سوال را در سطح دشواری سوال های مدرسه ی خودتان انتخاب کنید . اگر مدرسه و معملمتان سوال های دشوارتری می پرسند از سوال های مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان و مدارس برتر امتحان بدهید و اگر معلمتان سوال های متعادل تری می پرسد با یک امتحان از مدارس عادی کار را شروع کنید و امتحان بدهید . این امتحان یک یا حداکثر دوساعت از وقت شما را می گیرد . برای آمادگی امتحان هر چقدر بیشتر امتحان بدهید و تمرین حل کنید و به سوال ها پاسخ بدهید آماده تر می شوید

یک سوال فراشناختی برای آمادگی در امتحانات مدرسه

آیا شما موافق هستید که برای شروع جمع بندی برای امتحانات مدرسه ، ابتدا به یک مجموعه سوال امتحانی پاسخ بدهید و سپس متناسب نیاز خود درس خواندن را شروع کنید . یا این که اول درس می خوانید و بعدا یک نمونه سوال حل می کنید ؟

1-من قبلا هم همین کار را می کردم هم در روزهای عادی و هم برای آمادگی برای امتحانات مدرسه هر وعده ی درس خواندن را با امتحان دادن و بازیابی ( به خاطر آوردن مطالبی که قبلا تدریس شده ) شروع می کردم . قبلا هم ، این روش را داشته ام و ادامه خواهم داد

2- من قبلا روش امتحان دادن قبل از شروع درس خواندن را اجرا نمی کردم و یا به صورت پراکنده اجرا می کردم . اما می خواهم چند بار تمرین کنم و اگر برایم خوب بود ادامه بدهم . نگاهم و پیش داوریم مثبت است و فکر می کنم با این که کار کمی سخت می شود اما راندمان و نتیجه ی مطالعه ام را بهتر می کند

3- من این روش شروع با امتحان دادن را تمرین می کنم اما خیلی امیدوار نیستم که برای من مفید باشد . شاید هم فقط برای بعضی درس ها مفید باشد . به نظرم می آید این روش عادی نیست .

4- من قبلا این روش را اجرا کردم ولی برای من مفید نبود . شاید هم حوصله نکردم و ادامه ندادم .

5-من این روش را اجرا نمی کنم . ارتباط خوبی با این روش برقرار نمی کنم .فکر می کنم وقت را هدر می دهد . بهتر است به جای امتحان دادن ، درس بخوانم

منظور از مهارت های فراشناختی این است که شما تشخیص دهید کدام روش برای شما بهتر و موثرتر است . اما علت این که روش بازیابی و امتحان دادن قبل از شروع مطالعه را به شما پیشنهاد می کنیم این است که اکنون روش های یادگیری و آموزشی هم مثل پزشکی بر اساس تحقیقات علمی استوار شده است . تحقیقات مهم و متعدد نشان می دهد که بازیابی کردن (به خاط آوردن مطالب و امتحان دادن ) از دوباره خوانی و تکرار چندباره ی مطالب موثرتر و مفید تر است . پس به هر دو نیاز دارید . هم نیاز دارید که روش های مفید برای خودتان را بشناسید و هم این که نیاز دارید بدانید تحقیقات علمی چه پیشنهادهایی برای شما دارند .

روی کدام قسمت ها تاکید کنیم ؟

در هر درسی شما با سه نوع مطلب مواجه هستید :

مطالبی که به طور کامل بلد هستید و همیشه درست پاسخ می دهید و مطمئن هستید که در امتحان هم به سوال های آن مطالب درست جواب می دهید ،

مطالبی که ناقص بلد هستید ( کاملا یا تا حدودی فراموش کرده اید ، ناقص یادگرفته اید ، با شک و تردید جواب می دهید و مطمئن نیستید و مطالبی که اشتباه جواب می دهید )

مطالبی که اصلا نخوانده اید و باید برای امتحانات آن ها را بخوانید وتمرین کنید.

برای نخوانده ها از چه منبعی استفاده کنیم.

جزوه ی معلم ، یادداشت های خودتان و کتاب درسی بهترین منبع برای مطالعه ی درس هایی است که اصلا نخوانده اید . به سراغ منابع دیگر نروید . جزوه ی معلم ، یادداشت های خودتان و کتاب درسی سرراست ترین و مطمئن ترین منابعی است که در زمان کم به شما کمک می کنند .

سه سوال فراشناختی برای منابعی که برای نخوانده ها استفاده می کنید

در ایام امتحانات برای مطالعه ی درس هایی که نخوانده اید اولویت را به کدام منبع می دهید ؟

1- در همه ی درس ها با کتاب درسی شروع می کنم

2- در همه ی درس ها با جزوه ی معلم شروع می کنم

3- در بیشتر درس ها با کتاب درسی شروع می کنم

4- در بیشتر درس ها با جزوه ی معلم شروع می کنم

5- در همه یا بیشتر درس ها با مطالعه ی یادداشت های خودم شروع می کنم

در ایام امتحانات از کدام منبع استفاده می کنید و از کدام منبع استفاده نمی کنید ؟

1_معمولا از یادداشت های خودم برای آمادگی در امتحانات استفاده می کنم

2_ معمولا از یاداشت های خودم استفاده نمی کنم

3_ همیشه از جزوه ی معلم برای آمادگی در امتحانات استفاده می کنم

4_معمولا از جزوه ی معلم استفاده نمی کنم

5_ همیشه از کتاب درسی برای آمادگی در امتحانات استفاده می کنم

6_ معمولا از کتاب درسی برای آمادگی در امتحانات استفاده نمی کنم

منابع برای تکمیل یادگیری ناقص

بهترین منبع برای تکمیل یادگیری ناقص بررسی مجدد سوال هایی است که قبلا اشتباه پاسخ داده اید . از دو منبع می توانید برای تبدیل یادگیری ناقص به کامل استفاده کنید . از سوال های مدرسه و از سوال های کانون

سوال هایی که در مدرسه و در کانون اشتباه پاسخ داده اید را دوباره تمرین کنید و روی همان سوال ها تمرکز کنید

سوال فراشناختی در باره ی یادگیری ناقص و اشتباهات

شما برای آمادگی در ایام امتحانات تا چه حد به تبدیل یادگیری ناقص و بررسی اشتباهات خود اهمیت می دهید ؟

1- اولویت اول و اصلی من یادگیری از اشتباهات گذشته ام است

2- اولویت اول من مطالعه ی درس هایی است که نخوانده ام و اولویت دوم من یادگیری از اشتباهات گذشته است

3- من هنگام بررسی اشتباهات به سراغ سوال هایی می روم که در مدرسه اشتباه پاسخ داده ام

4- من هنگام بررسی اشتباهات به سراغ سوال هایی می روم که در آزمون های کانون اشتباه پاسخ داده ام

5- من هر دو را بررسی می کنم هم اشتباه هایم در مدرسه و هم اشتباه هایم در آزمون های کانون

آیا لازم است برای آمادگی امتحانات ، درس هایی را که بلد هستیم دوباره مطالعه کنیم.

پاسخ ما این است که آن چه را بلد بوده اید دوباره مطالعه کنید اما بهترین روش مطالعه برای آن چه قبلا بلد بوده اید امتحان دادن است . وقتی امتحان می دهید آن چه را قبلا بلد بوده اید به نوعی دیگر یاد می گیرید .

سوال فراشناختی در باره ی مطالعه ی آن چه قبلا بلد بوده اید.

آیا شما مطالبی را که قبلا بلد بوده اید برای آمادگی در امتحانات مطالعه می کنید ؟

1_ بله مطالعه می کنم ولی وقت کمتری می گذارم و جزوه یا کتاب یا یادداشت های خودم را به صورت گذرا و اجمالی مطالعه می کنم

2- بله مطالعه می کنم اما کم توجهی نمی کنم و وقت کامل و کافی برای همه ی مطالبی که قبلا بلد بوده ام می گذارم

3- من با روش بازیابی اما بدون امتحان دادن روی مطالبی که قبلا بلد بوده ام تمرکز می کنم . مثلا برای خودم آن مطالب را به خاطر می آورم یا می نویسم یا برای فرد دیگری بازگو می کنم یا درس می دهم

4_ من بار روش بازیابی و با روش امتحان دادن از برخی سوال های مهم که قبلا حل کرده ام و پاسخ صحیح داده ام آن چه را بلد بوده ام مرور می کنم . به نظر من امتحان دادن دوباره از آن چه قبلا درس پاسخ داده ام بهترین روش یادگیری مجدد آموخته های قبلی است

شرکت در امتحانات بخشی از فرایند یادگیری در مدرسه است. نکته ی اصلی برای نتیجه ی گیری عالی در امتحانات این است که در طول سال و به طور پیوسته قبل از هر کلاس وقت بگذارید و پیش خوانی کنید و هم چنین پس از تدریس معلم ، درس های هر روز را در همان روز تمرین کنید و مطالعه کنید . مهم این است که پیوسته وقت بگذارید و کار را به روزها و ساعت های پایانی موکول نکنید . اما به هر حال ، حتی اگر شما جزء دانش آموزان با اراده ی قوی هم باشید و درس ها را پیوسته و در طول سال مطالعه کرده باشید ، باز هم لازم است که برای ایام امتحانات زحمت بکشید ، تلاش کنید و روش ها ی مشخص و موثر داشته باشیدو روش های خود را برای آمادگی در امتحانات بشناسید . برای ایام امتحانات نیز هم چون تمام مراحل فرایند یادگیری هم زحمت و تلاش لازم است و هم مهارت های فراشناختی .

به مطالب و سوال هایی که در این نوشته بررسی کردیم بازهم فکر کنید . شاید خودتان نکات دیگری به نظرتان برسید . باعزم و اراده و تعیین روش های مناسب برای خودتان برای امتحانات آماده شوید . حتی اگر تاکنون آن طور که خودتان می خواهید درس نخوانده اید از هم اکنون آغاز کنید . حتما موفق خواهید شد .

........................................................

تجربه دانش آموزانی که قبل از مطالعه برای امتحان، از خودشان آزمون می گرفتند و بازیابی می کردند در زیر آمده است:

با این کار زمان مطالعه من خیلی کمتر شد.

اثر بازیابی برای من برنامه ریزی در زمان بود؛ این که چقدر زمان برای هر قسمت بگذارم.

من همیشه یک سری کانال نمونه سوال امتحانی داشتم از دبیران و پشتیبان هایم و صبح امتحان یا شب قبل حدود 5 امتحان را حل می کردم و خیلی نتیجه بخش بود و بعد از هر امتحان روی غلط هایم تمرکز می کردم. الان هم در مبحث آرایه، چند سوال ترکیبی آرایه کار می کنم و متوجه می شوم روی چه قسمت هایی باید بیشتر کار کنم.

هم در زمان من صرفه جویی می کند هم توهم یادگیری من را از بین می برد. خرداد شما این روش را گفتید و من آن را اجرا کردم و در امتحانات خرداد افزایش داشتم و 19.96 شدم.

اجرای بازیابی قبل از امتحان ها سبب می شد هم با نمونه سوال بیشتری آشنا می شدم و هم متوجه می شدم دبیران مختلف چه نگاه های متفاوتی دارند.

سبب رفع وسواس من شد مثلا قبلا عادت داشتم حتما ابتدا یک روخوانی سریع می کردم ولی با بازیابی، متناسب  با تعداد سوال کنکور، از آن مبحث، سوال حل کردم.

ارزش مطالبی که ما مطالعه می کنیم یکسان نیست و متوجه اهمیت هر قسمت شدم.

یادگیری مفید را جایگزین تکرار بیهوده کردم و 400 نمره افزایش تراز داشتم.

اجرای بازیابی سبب شد یادگیری دائمی داشته باشم که مطالب به حدی در ذهن من ماندگار می شد که حتی بدون آمادگی هم می توانستم سوالات آن را حل کنم.

طبق نتایج بین المللی کسانی که همان لحظه در جلسه جزوه نمی نوشته و بعد از کلاس می نوشتند نتایج بهتری داشته اند.

دو نکته یکی این که پرش ذهنی من کم شد (وقتی بیشتر می خوانم و از خودم امتحان نمی گیرم فکر می کنم یاد نگرفتم) و دوم این که فشار بیشتری به ذهنم می آورم که یاد بگیرم و این سبب ماندگاری بیشتر مطلب می شود.

در زیست سبب شد به جزئیات بیشتری بعد تست زدن توجه می کنم و سوالات طراح ها را حدس بزنم.

بازیابی برای من سبب شد که ماندگاری مطالب بیشتر شود و سوالات را بتوانم پیش بینی کنم.

........................................................

سوال دانش آموزان و پاسخ کاظم قلم چی به آن ها:

سوال: شما گفتید امتحان خواندن را با آزمون دادن شروع کنیم اما در تمام تحقیق هایی که نشان دادید اول مطالعه وجود داشت آیا کمی بخوانیم یا از همان ابتدا از خودمان فقط امتحان بگیریم؟

کاظم قلم چی: تراز شما چند است؟ خیلی سوال هوشمندانه ای است. افراد را براساس سوالات خوبی که می پرسند داوری می کنیم.

من 6900 هستم.

کاظم قلم چی: گاهی شما یک متنی را بدون استاد می خواهید بخوانید، طبیعی است که در این موارد نیاز است یک بار حتما آن را بخوانید ولی در مورد مطالب امتحان، شما قبلا آن درس را خوانده اید و معلم به شما درس داده است و حتی از آن چندین بار سوال پرسیده شده است پس یادگیری رخ داده است.

........................................................

سوال: برای بازیابی با امتحان میزان زمان لازم چقدر باشد؟

کاظم قلم چی: حدود یک الی دو ساعت با ارزیابی آن.

سوال: برای اضطراب شرایط آزمون چه کار کنیم؟

کاظم قلم چی: اگر شما به آزمون به صورت همه جانبه نگاه کنید و آزمون را مکانی برای یادگیری بدانید و از اشتباهاتتان اذیت نشوید به تدریج این اضطراب رفع می شود. هنگامی که کسی از خودش به شناخت می رسد اضطرابش کم می شود. این آزمون ها حتی به پدر و مادرها هم کمک می کند، این که آن ها فرزندشان را بشناسند مثلا بدانند آیا فرزند آن ها با این تراز پزشکی مثلا قبول می شود یا نه. یکی از همکاران ما می گوید نمره 10 فرزندتان را همان قدر دوست داشته باشید که اسم او را دوست دارید. هم چنین شما هم می توانید مشابه خیلی از رتبه های برتر از جمله حسین بصیر شرایط آزمون را شبیه سازی کنید مثلا از صندلی نامناسب گاه استفاده کنید گاه در شرایط با هوای سردتر یا گرم تر از خودتان امتحان بگیرید.

تراز شما چند است؟

تراز من در رشته ریاضی، 5900 است.

شما 5900 هستید و می خواهید مثلا برق شریف قبول شوید و طبیعتا اضطراب دارید. زمانی می توانید کم کنید که آزمون به آزمون تراز خودتان را افزایش دهید. اول برای رشته هدف گذاری کنید نه برای دانشگاه. منحنی اضراب شامل سه نمودار است عملکرد شما، انتظار خودتان از خودتان و انتظار دیگران از شما. هنگامی که عملکرد شما از انتظار شما از خودتان و انتظار دیگران از شما پایین تر باشد اضطراب شما بیشتر می شود.

توصیه من به شما این است که بیشتر هدف گذاری آزمون به آزمون را انجام دهید.

........................................................

سوال: من فارغ التحصیل هستم و رتبه ی کنکور من در سال گذشته، 5000 شد. پاسخ و کلید آزمون اعتبارسنجی کجاست؟ فقط کلید را ارائه می دهید درست است؟

کاظم قلم چی: این که رتبه ی سال گذشته خودتان را بیان می کنید خیلی خوب است، هنگامی که با خودتان روراست باشید پیشرفت می کنید و هنگام درس خواندن هم تمرکز شما به نظر دیگران نسبت به شما کمتر پرت می شود. این سوال شما سبب شد ما متوجه شویم کلید آزمون را در جایی قرار دهیم که همه دانش آموزان بتوانند ببینند. بله برای آزمون اعتبارسنجی فقط کلید ارائه می شود.

........................................................

سوال: من نظام قدیم هستم، برای امتحانی که گفتید، برای سطح سوالات سوال دارم، من اگر سوالاتی را که قبلا غلط زده ام را بزنم چون درصد پاسخ گویی من پایین می آید روحیه ام خیلی ضعیف می شود. نمونه سوال برای نظام قدیم از کجا بیاورم؟

کاظم قلم چی: کتاب زرد 97 و 98 ویژه نظام قدیم را تا 10 روز دیگر منتشر می کنیم.

سوال: برای کنکور 98 اگر سوال ها را بزنیم اشکال ندارد؟

کاظم قلم چی: شما بخواهید یا نخواهید هزار بار آن سوال ها را پاسخ خواهید داد. همه معلم ها و طراحان آن ها را می بینند و آگاهانه یا ناخودآگاه آن ها را شبیه سازی می کنند یا خود آن سوال ها را در آزمون ها مطرح می کنند بنابراین با خیال راحت آن ها را جواب دهید.

........................................................

سوال: جلسه پیش در مورد شخصی سازی برنامه راهبردی صحبت کردید انجام دادم تا اردیبهشت تمام شد ولی برخی از مباحث را به اسفند انتقال دادم. آیا مشکلی ایجاد نمی شود؟

کاظم قلم چی: اگر تغییراتی که می دهید محدود باشد اشکالی ندارد به شرط این که شما درگیر این موضوع نشوید که حجم زیادتری را زودتر بخوانید اگر حدود 10 الی 20 صفحه باشد اشکالی ندارد ولی اگر به کارهای اصلی خودتان نرسید ایراد دارد اگر اصل برنامه را تحت الشعاع قرار دهد توصیه نمی کنم. تراز شما الان چند است؟

تراز من 6400 است.  

کاظم قلم چی: نه به شما توصیه نمی کنم.

........................................................

سوال: برای توهم عدم یادگیری چه کنم؟

کاظم قلم چی: امتحان دادن هر دو را رفع می کند، هم توهم فراموشی و هم توهم یادگیری.

هر وقت انگیزه درس خواندن ندارید از خودتان امتحان بگیرید. این کار به شما هیجان می دهد. مسابقه هیجان می دهد. حتی در برنامه های تلویزیونی هم برنامه های مسابقه جزء پربازدیدترین ها هستند.

سوال: در امتحانات چند درصد تشریحی چند درصد تستی کار کنم؟

روی نحوه درس خواندن کمتر مکث می کنم بیشتر توصیه می کنم اول امتحان بدهید، معطوف به هدف بخوانید. زمانی که چیزی را متوجه شده باشید هر جوری طرح شود می توانید به آن پاسخ دهید. تشریحی را مصر هستم که حتما کار کنید ولی روش های تستی را خودتان کشف کنید. سطح تشریحی خیلی ساده تر است. کتاب جمع بندی را هم حتما کار کنید.

........................................................

با توجه به این که مجموع بازدید سایت کانون (از سال 90 که با ساختار جدید طراحی شد) به 400 میلیون بازدید رسید، مراسمی قبل از آغاز این جلسه برگزار شد که تعدادی از تصاویر این مراسم در زیر آمده است:




همکاران سایت کانون www.kanoon.ir

همکاران سایت کانون www.kanoon.ir  و گروه تولید آزمون

همکاران سایت کانون www.kanoon.ir و پشتیبان های ویژه

همکاران سایت کانون www.kanoon.ir  و ترازهای بالای 7000

دانش آموزان حاضر در جلسه نفرات برتر 29 آذر 98:






تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

آزمون هدیه و کارنامه ویژه آن ( 27 دقیقه)
کاظم قلم چی : چگونه شروع کنیم ؟ امتحانات مدرسه فرا می‌رسد ( قسمت اول - 33 دقیقه)
کاظم قلم چی : چگونه شروع کنیم ؟ امتحانات مدرسه فرا می‌رسد ( قسمت دوم - 30 دقیقه)
کاظم قلم چی : چگونه شروع کنیم ؟ امتحانات مدرسه فرا می‌رسد ( قسمت سوم - 15 دقیقه)