پاسخ کاظم قلم چی به سوالات اولیا و دانش آموزان یازدهمی-21آذر98

جلسه دانش آموزان یازدهمی کانون به همراه اولیای آن ها، 20 و 21 آذر 98 در بنیاد علمی آموزشی قلم چی برگزار شد. چکیده ای از سخنان کاظم قلم چی (بنیان گذار بنیاد علمی آموزشی قلم چی) در این جلسه در زیر آمده

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات اولیا و دانش آموزان یازدهمی-21آذر98

جلسه دانش آموزان یازدهمی کانون به همراه اولیای آن ها، 20 و 21 آذر 98 در بنیاد علمی آموزشی قلم چی برگزار شد. چکیده ای از سخنان کاظم قلم چی (بنیان گذار بنیاد علمی آموزشی قلم چی) در این جلسه در زیر آمده است:

موضوعات جلسه:

1- برنامه ی دانش آموزان یازدهمی و نقش اولیای آن ها

2- پرسش و پاسخ 

ما قبلا این جلسات را برای اولیا جداگانه و برای دانش آموزان یازدهمی هم جداگانه برگزار می کردیم ولی امسال شما را همزمان با هم دعوت کرده ایم و دلیل آن هم تاکید بر اهمیت نقش اولیا بخصوص در دو سال آخر است. امروزه نقش آموزشی پدر و مادرها کمتر از دبیر و مشاور نیست. یکی از کارهایی که پدر و مادر می توانند به دانش آموزان کمک کنند گفتگو است. گفتگو چه تاثیری روی آموزش تفکر دارد؟ مهمترین روش یادگیری تفکر گفتگو است و هنگامی که گفتگو رخ می دهد چند اتفاق مهم رخ می دهد. دامنه واژگان، مفاهیم و استدلال افزایش پیدا می کند. مادر علاوه بر این که نماد فداکاری و محبت و پدر علاوه بر این که نماد حمایت و تامین معاش خانواده است، آن ها خرد و تجربه هستند. در تمام تصمیمات مهم زندگی با پدر و مادرتان مشورت کنید. بهترین مشاور شما پدر و مادر شماست به دو دلیل اول اینکه هیچ کسی به اندازه ی آن ها شما را نمی شناسد و دوم این که هیچ کسی شما را به اندازه ی آن ها دوست ندارد.

نقش اولیا

این جلسه را برای دانش آموزان و اولیای آینده نگر یازدهمی برگزار کرده ایم

چه سوال هایی پیش روی شماست برای این سوال ها راه حل هایی را پیشنهاد می کنیم

نقش اولیا در دو سال پایانی دبیرستان زیاد است . در تصمیم های مهم ، از دانش آموزان و اولیا خواهش می کنیم با یک دیگر گفت و گو کنید تا دانش آموزان تصمیم های بهتری بگیرند

قبل از طرح مسائل امسال و تصمیم هایی که باید بگیرید در باره ی جعبه ابزار کارنامه صحبت می کنیم

مهم ترین کار کانون این است که به شما کمک می کند تا خود آگاهی آموزشی به دست آورید و وضعیت آموزشی خود را همان گونه که هستید بشناسید . کار کانون را اگر بخواهیم به یک شیئی تشبیه کنیم شبیه یک آینه یا ترازو ست . آینه چهره ی شما را به شما نشان می دهد و ترازو وزن شما را . آزمون ها و جعبه ابزار کارنامه های کانون هر دو هفته به دانش آموزان و اولیا وضعیت واقعی درسی و میزان تسلط دانش آموز را نشان می دهد . جعبه ابزار کارنامه شامل 8 کارنامه است . چهار تا از کارنامه ها را می توانید همان جمعه ها بررسی کنید ( کارنامه ی اصلی ، کارنامه ی اشتباهات ، کارنامه ی هدف گذاری و کارنامه ی نردبانی ) دو کارنامه را هر دو ماه یک بار قبل از جلسه های پنج نفره و در حین برگزاری جلسه پنج نفره بررسی می کنید ( کارنامه ی 5 نوع درس و کارنامه ی پروژه ای) و دو کارنامه قبل از امتحانات مدرسه و در دوره های جمع بندی و ایستگاه های جبرانی به شما کمک می کنند ( کارنامه ی مبحثی و کارنامه ی بازیابی )

در این جلسه در باره ی کارنامه ی نردبانی توضیح خواهم داد کارنامه ی نردبانی برای هدف گذاری دانش آموزان نقش مهمی دارد . کارنامه ی نردبانی را امسال و برای اولین بار در جعبه ابزار کارنامه قرار داده ایم .

کارنامه ی دیگری که خوب است روی آن تاکید کنیم کارنامه ی اشتباهات و کارنامه ی بازیابی است . از این کارنامه ها در دوران امتحانات مدرسه و در ایام نوروز برای تکمیل یادگیری خود و تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری کامل می توانید استفاده کنید . درباره ی کارنامه ی بازیابی و جزوه ی هوشمند که نسخه ی برگزیده ی این کارنامه است هم توضیح خواهم داد .

سوال هایی که پیش روی یازدهمی هاست

جمع بندی درس های دهم : آیا درس های دهم را در طول سال یازدهم بخوانم ؟

در دوران نوروز چه برنامه ای داشته باشم ؟

درس های دوازدهم را از چه زمانی آغاز کنم ؟

بسیاری از دانش آموزان جدی از هم اکنون به فکر برنامه ریزی برای سال آینده هستند . برخی به فکر این هستند که درس های دهم را همین امسال در کنار درس های یازدهم مطالعه کنند و تست هم بزنند . برخی هم به فکر این هستند که درس های دوازدهم را زودتر شروع کنند و همین امسال مطالعه کنند . یادتان باشد که امسال کار اصلی دانش آموزان یازدهمی مطالعه ی درس های همین امسال است و اگر کارهای دیگر مثل درس های سال قبل یا سال بعد را هم زمان مطالعه کنید ممکن است تمرکز خود را روی درس های یازدهم از دست خواهید داد . در کنکور سال بعد ، بخش مهمی از سوال ها مربوط به همین سال یازدهم است و شما باید در طول سال و در ایام امتحانات و برای شرکت در آزمون های کانون و در هر فرصتی که دارید تلاش کنید تسلط خود را روی درس های یازدهم بیشتر کنید . اما دو زمان را به شما پیشنهاد می کنم که می توانید روی درس های دهم تمرکز کنید ( ایام نوروز و پس از پایان امتحانات خرداد ) و سه زمان را هم پیشنهاد می کنم تا درس های یازدهم را جمع بندی کنید ( بین دو نیم سال ، دوران نوروز و پس از پایان امتحانات خرداد ).


ایام امتحانات نیم سال اول : مطالعه و جمع بندی در امتحانات کار عادی شماست که خودتان هم می دانید و حتما از دوران امتحانات برای جمع بندی تشریحی و مفهومی درس ها بهره خواهید برد . اما پس از امتحانات ، یک آزمون ویژه برای جمع بندی نیم سال اول در کانون خواهید داشت . فاصله ی بین امتحانات نیم سال اول و دوم زمان مناسبی است برای آن که درس های نیم سال را جمع بندی کنید ممکن است در این زمان ، دیگران خوب درس نخوانند اما این زمان پیشرفت دانش آموزان جدی تر است .

دوران نوروز: در دوران نوروز شما یک بار دیگر درس های نیم سال اول و بخشی از نیم سال دوم را جمع بندی می کنید . ضمنا می توانید درس های دهم را در نیمه ی اول نوروز مطالعه کنید . کتاب جمع بندی پایه شامل شش دوره آزمون مجموعه ای است .

دو دوره برای پایه ی دهم . دو دوره برای پایه ی یازدهم و دو دوره از مجموعه ی درس های دهم و یازدهم به صورت ترکیبی.

ما به دانش آموزانی که تاکید دارند و مصمم هستند که درس های دهم را امسال مطالعه کنند توصیه می کنیم بخشی از درس های دهم را در دوران نوروز و بخشی را هم پس از خرداد ماه ( پس از اتمام امتحانات پایان سال ) مطالعه کنید . منبع خوبی که می توانید استفاده کنید . کتاب جمع بندی پایه است .


پس از پایان امتحانات مدرسه

پس از امتحانات خرداد حدودا یک ماه فرصت دارید و می توانید درس های دهم و یازدهم را جمع بندی کنید و به ویژه درس های دهم را قبل از شروع آزمون های تابستانی کانون مطالعه کنید . این یک ماه زمان مناسبی است تا درس های دهم را مرور کنید .


اولویت های تابستان

پیشنهاد ما برای تابستان این است که دو یا سه درس دوازدهم را مطالعه کنید و از حجم کار خود در سال تحصیلی کم کنید . سال آینده حجم کار شما سه برابر امسال خواهد بود پس بهتر است در تابستان مقداری از درس های دوازدهم را بخوانید و با برنامه ی آزمون ها پیش بروید .

برنامه ی تابستان شامل دو قسمت است . یک قسمت اجباری است که همان درس های امسال شماست . علت هم ، این است که شما درس های یازدهم را یک سال به طور کامل مطالعه کرده اید و می توانید در تابستان به صورت تستی به سوال ها پاسخ دهید . اما قسمت دوم انتخابی است و شما می توانید بین درس های دهم و دوازدهم یکی را انتخاب کنید . توصیه ی ما این است که در تابستان ، روی درس های دوازدهم تمرکز کنید و درس های دهم را مجددا در پاییز سال بعد مطالعه کنید .

برنامه ی مطالعاتی پیشنهادی از یازدهم تا دوازدهم

پاییز و زمستان امسال : یازدهم همراه با مدرسه و آزمون های کانون

  • هفته ی اول نوروز ( به انتخاب و با ترجیح خودتان ) : درس های دهم با کتاب جمع بندی

  • هفته ی دوم نوروز : درس های یازدهم با کتاب جمع بندی و با شرکت در آزمون های کانون در دوران طلایی نوروز

  • بهار 99 : اتمام درس های یازدهم همراه با مدرسه و شرکت در امتحانات پایان سال

  • هفته ی آخر خرداد و سه هفته ی اول تیر 99 : درس های دهم و تمرین آزمون های کتاب جمع بندی

  • تابستان 99 : مطالعه ی سه درس اصلی دوازدهم و مرور درس های یازدهم با آزمون های کانون و تاکید بر درس های عمومی همراه با کتاب زرد عمومی

  • .........................................................

سوال های یازدهمی ها و پاسخ کاظم قلم چی به آن ها:

سوال مادر یکی از دانش آموزان:

 بچه ها می خواهند امتیاز از 10 را افزایش دهند ولی نمی دانند چطوری. تراز دختر من 5800 ریاضی است و خیلی تلاش می کند که ترازش بیشتر شود، چه کار کند که ترازش را افزایش دهد؟

کاظم قلم چی: می توانند مشاور خصوصی داشته باشند یا از پشتیبان ویژه برای افزایش تراز کمک بگیرند.

.........................................................

سوال: شما اشاره کردید که در دوره تابستان چه بخوانید ولی مدرسه ما (فرزانگان 5)، از تابستان کلاس ها را برگزار می کند و دهم را تابستان تمام می کند و به نظرم برنامه ما به هم می خورد. چه کار کنیم؟

کاظم قلم چی: خیلی راحت است، اولویت را به مدرسه بدهید جاهایی را هم که ناهماهنگ است تصمیم می گیرید و انتخاب می کنید. در طول سال ما برنامه را با کل مدارس هماهنگ کرده ایم. در تابستان هر مدرسه ای یک برنامه ای دارد و حتی معلم ها هم روش های مختلفی دارند. ما برای همه این امکان را گذاشته ایم که بتوانند تلفیق کنند. یازدهم را که در برنامه تابستان اجباری گذاشته ایم، بین دهم و دوازدهم هم هر چیزی که در مدرسه خواندید را انتخاب کنید و امتحان دهید. یکی از کارهای مهمی که می کنید این است که باید بتوانید تلفیق کنید. این تلفیق کردن هم از مهارت های فراشناختی است.

سوال: سر آزمون وقتی می خواهم به سوالی جواب دهم وسط سوال متوجه می شوم جواب را نمی دانم و زمان من هم دارد می گذرد.

کاظم قلم چی: روش های مدیریت زمان برای این که وقت کم نیاورید سه تا است، زمان های نقصانی، ضربدر و منها، استراتژی بازگشت که در مورد آن ها مفصل در دفتر برنامه ریزی توضیح داده ام. هم چنین این تکنیک ها را در جلسه های نفرات برتر تهران توضیح داده ام که فایل صوتی صحبت های من در سایت کانون در دسترس است و می توانید به آن ها گوش کنید. با این روش ها می توانید زمان را مدیریت کنید. کنکور مسابقه ثانیه ها نیست. باید دقت را اولویت قرار دهید. اول دنبال افزایش عمق دانش خودتان باشید.

.........................................................

سوال: مدرسه امسال من دولتی بود و برای سال بعد می خواستم مدرسه ام را تغییر دهم. مدرسه ای که می خواهم بروم غیردولتی است و آن ها گفتند ما خودمان آزمون می گیریم و پشتیبانم گفت اگر آزمون ندهید سقوط می کنید. نظر شما چیست؟

کاظم قلم چی: این یکی از تصمیم های دشوار است و خودتان باید تصمیم بگیرید. برخی سال آخر آشفته می شوند و علت افت خیلی ها در سال کنکور هم همین است. این موضوع، مساله کاملا مهمی است که سال آخر چگونه پیش بروید. می توانید از اول با مسئولان مدرسه شرط کنید که آزمون ها را خودم می دهم البته به این شرط که به این تصمیم برسید. این کاری که من شروع کرده ام در هیچ جای دنیا نیست. طبق بررسی های بین المللی، مهمترین استراتژی ای که سبب رشد دانش آموزان می شود بازخورد است آن هم بازخورد دو هفته ای، برنامه ریزی کار دوم ما است اولین کار و مهمترین کار ما آزمون است. قطعا خیلی فرق می کند که با یک نقشه مشخص جلو بروید.

.........................................................

سوال: شرایط من هم مثل کسی بود که گفت مدرسه شان از تیر شروع می شود، اگر بخواهم خودم شروع کنم به مشکل می خورم، مدرسه ما از تیر اول دهم را شروع می کند بعد دوازدهم را کار می کند.

کاظم قلم چی: نگفتیم خودتان دوازدهم را شروع کنید. در آزمون های تابستان کانون، یازدهم که اجباری است. از بین دهم و دوازدهم، یکی را انتخاب می کنید اگر دهم را کار می کند شما هم می توانید دهم را انتخاب کنید ولی نظر من این است که دوازدهم مهم تر است ولی این امکان را هم گذاشته ایم.

ذهن شما باید سال آینده آرام باشد. در هیچ آزمونی هم غیبت نکنید چون هر بار که امتحان ندهید اطلاعات شما از خودتان کم می شود و جعبه ابزار کارنامه شما ناقص می شود.

کاظم قلم چی: شما در این جلسه، با اطلاع از برنامه پیش رو، نسبت به برنامه سال آینده آرامش پیدا کردید یا استرس شما بیش تر شد؟

آرامش پیدا کردم. خیلی خیالم راحتتر شد.

کاظم قلم چی: این آرامش از آگاهی ناشی می شود. وقتی می دانید خیالتان راحت می شود.

.........................................................

سوال: بهترین راه برای افزایش کیفیت مطالعه و جلوگیری از تشویش و اضطراب چیست؟

کاظم قلم چی: کیفیت مطالعه دو عنصر دارد اول فراشناخت و این که ذهنی واضح و شفاف داشته باشید. تراز شما چند است؟

من 5817 هستم.

کاظم قلم چی: یکی از ویژگی های مثبت شما همین تراز شما است، این که با خودتان روراست هستید و ترازتان را هم به خاطر دارید و ترازتان را دقیق می گویید. یک مصداق فراشناخت برای شما این است که بدانید هر درسی را چطوری بخوانید نتیجه بهتری می گیرید، برای این کار می توانید در درسی که در آن قوی هستید روش هایتان را بنویسید. آن روش ها را تقویت کنید و به درس هایی که شبیه آن است تعمیم دهید و برای درس هایی که در آن ها قوی نیستید از کلکسیون روش ها استفاده کنید. عنصر دوم کیفیت مطالعه، تعادل در مطالعه است و برای تعادل داشتن می توانید صفحه 182 را پر کنید و به هر درسی به اندازه ی خودش زمان بگذارید.

.........................................................

سوال: من خیلی نیست وارد کانون شدم و ترازم در حال کمتر شدن است.

کاظم قلم چی: دنبال خرافات نگردید. هر چیزی یک دلیلی دارد، وقتی امتحانی می دهید و نمره تان کمتر می شود، اشتباه هایتان را در آن درس بررسی کنید، شناخت درمانی، از خودتان بپرسید من چرا این را اشتباه کردم و علت را کشف کنید و جایی بنویسید. سپس به آن سوال ها مسلط شوید. حدود 100 الی 300 سوال ممکن است باشد که مخصوص خود شماست اگر به آن ها مسلط شوید نتیجه می گیرید. در همین آزمونی که خوب نبودید در چه درسی خوب بودید؟ در همین درس روش خودتان را بنویسید و در کدام درس با آن که خواندید نتیجه ی شما خوب نشد؟

دین و زندگی

در این درس هم غلط هایتان را ببینید و از آن ها یاد بگیرید که سری بعد آن سوال ها را درست جواب دهید.

پس وقتی درسی را خوب جواب نمی دهید بدانید در همه درس ها و مبحث ها ضعیف نیستید و اول از درس هایی که خوب هستید شروع کنید.

سوال: من در مدرسه دولتی درس می خوانم و در مدارس دولتی تشریحی کار می کنند، شما گفتید اول سوال ها را بخوانید بعد درس را.

کاظم قلم چی: شما منظور من را اشتباه متوجه شدید. من گفتم معلم که درس می دهد اول به جای خواندن جزوه، مساله هایش را حل کنید، در مسیر منزل با خودتان مرور کنید که معلمتان چه گفت یا با دوستانتان در طول مسیر سعی کنید مرور کنید دبیر چه تدریس کرد. دنبال بهانه نگردید.

.........................................................

مادر یکی از دانش آموزان: من فرهنگی هستم و سوالم این است که پسرم در امتحان تشریحی نتیجه بهتری کسب می کند.

کاظم قلم چی: این طبیعی است. بسیاری از کسانی که معدل 18 و 19 دارند در اینجا لزوما تراز خیلی بالایی ندارند. بیشترین تعداد دانش آموزان در آزمون های کانون دارای تراز حدود 5500 هستند ما باید سوال ها را طوری بچینیم که غربال گری صورت بگیرد. فرزند شما هم باید درس بخواند، روش هایش را پیدا کند و از اشتباهاتش یاد بگیرد و قدم به قدم هم پیش برود.

مادر: افت و خیز داشته ولی تلاش او هم زیاد است.

کاظم قلم چی: حتما نتیجه می گیرد. کسی که تلاشش زیاد است نتیجه می گیرد. این که رابطه اش با شما این قدر خوب است و تلاش می کند راهش را پیدا می کند. بچه ها در این سن کمتر با مادرشان خوب هستند و بخصوص پسرها در این سن با مادرشان جایی نمی روند.

.........................................................

سوال: آیا می شود به امتحانات سال یازدهم و ترم یک دوازدهم توجه کمتری کرد که معدلمان مثلا به جای 20، 19 باشد؟ من رفیقی دارم که معدلش از من کمتر و 18 است ولی در تست قوی تر است و ترازش در کانون از من بیشتر است.

کاظم قلم چی: من با روش شما موافق هستم. این که در حد متعادل بخوانیم و معدل 18 و 19 بگیریم و تستی بیشتر کار کنیم. این کار درست است، همچنین کسی که روش تشریحی کار می کند روش های تستی را هم برای خودش ابداع می کند. اصلا توصیه نمی کنم روشتان را عوض کنید بلکه محکم تر ادامه دهید.

سوال: الان وقت نمی کنیم تست زمان دار کار کنیم.

کاظم قلم چی: امسال کتاب های آبی را پیمانه ای کرده ایم که شما می توانید از آن ها استفاده کنید، می توانید زمان را هم در نظر بگیرید. هم چنین می توانید تست زدن با دو خودکار را کار کنید، جواب ها را هم نبینید.

تست آموزشی دست ما را از تست زمان دار کردن بسته است.

کاظم قلم چی: منابعتان را درست تنظیم کنید می رسید تست زمان دار هم کار کنید چون افراط کردن در این جا به شما آسیب می زند. اگر از کتاب های آبی پیمانه ای کار کنید می رسید.

.........................................................

پدر یکی از دانش آموزان: پسرم در مدرسه هیات امنایی است، سال دهم دبیرانش قوی تر بودند، در سال یازدهم دبیرانشان خیلی قوی نبودند و برای سال دوازدهم باز گفته می شود که دبیران آن ها قوی هستند. به نظر شما مدرسه اش را عوض کنیم یا نه؟ البته این مدرسه به ما نزدیک است.

کاظم قلم چی: در همین جا ادامه دهد. در هر مدرسه و دانشگاهی هم که بروید بالاخره یک تعداد از استادها متوسط و برخی قوی تر هستند. اینکه شما وقت می گذارید عالی است چون پدرها اغلب وقت نمی گذارند. فرزندتان حتما نتیجه می گیرد و قدر شما را هم می داند.

سوال: برای برنامه آزمون تابستان خودمان چطوری بخوانیم هفته اول یک پایه را بخوانیم؟

کاظم قلم چی: این سوال یک دانش آموز برتر است. همه برترها برای فاصله دو هفته ای بین آزمون ها دو برنامه متفاوت دارند اما هیچ کدام برنامه مشابهی ندارند. شما باید آنقدر خودتان روش های مطالعه خودتان را بالا پایین کنید تا در نهایت روش مناسب خاص خودتان را برای هر کدام از هفته ها پیدا کنید. این که من به شما یک نسخه بدهم مناسب نیست. مثلا در هفته اول سهم تشریحی را پررنگ تر و تستی را کم رنگ تر کنید. دقت کنید کم رنگ و پررنگ مطرح است. چطور شد به این موضوع توجه کردید؟ خودتان متوجه شدید یا کسی به شما گفت؟

فکر می کردم یک روز درمیان باشد.

کاظم قلم چی: نه با یک روز درمیان موافق نیستم.

فاصله مرور کی باشد؟

کاظم قلم چی: فاصله مرور یک قانون مهم دارد. قبل از ورود یک موضوع به منطقه خطرناک فراموشی باید مرور کنید. قانون لایتنر به صورت تصاعدی در روزهای 1 2 4 16 است. نیاز هم نیست هرروز مرور کنید ولی یک نظمی می تواند داشته باشد. مهمترین چیزی که می خواهم به شما بگویم این است که از بین سوال های کانون حتی سوال هایی را که درست جواب داده اید را هم کار کنید ولی بلافاصله نه مثلا چند ماه بعد.

.........................................................

سوال: رتبه یک کنکور چه کار می کند که رتبه دو نمی کند؟

کاظم قلم چی: رتبه یک و دو را نمی توانم بگویم ولی تفاوت رتبه یک با رتبه ده را می توانم بگویم. اول این که به این نکته توجه داشته باشید که همه رتبه های برتر کارهای اشتباه زیادی دارند و الگوبرداری از آن ها غلط است. یکی دفتر برنامه ریزی ندارد یکی زیاد غیبت می کند. یکی غیر حضوری می گیرد. نکته ای که وجود دارد این است که باید روی کارهای درست افراد موفق تمرکز کنید معیار این است که ببینید برای شما کاربرد دارد یا نه. اما یک نکته قطعی وجود دارد و آن این که خیلی باید زحمت بکشید بچه های شهرستان خیلی زحمت می کشند و نکته ی مهم دیگر این که از این شاخه به آن شاخه نپرید یک مسیر را مستقیم بروید. آشفته شدن، چند برنامه شدن شما را گیج می کند، اگر دو به شک باشید موقع درس خواندن حواس شما پرت می شود به رتبه هم فکر نکنید یکی از عمده ترین ویژگی رتبه های یک این بود که به رتبه یک فکر نمی کردند. غزاله شجاع طلب می گفت اول به پزشکی فکر می کردم بعد که افزایش تراز پیدا کردم به دانشگاه های پزشکی سراسری فکر کردم و بعد با افزایش تراز به رتبه فکر کردم. الگوبرداری کردن از آن ها اشتباه است. معین فلاحت گر یکی از کانونی ترین ها بود که در مقایسه با مسیح نیلچیان یک ویژگی داشت. مسیح نیلچیان می توانست رتبه یک شود ولی نشد و به جای او معین فلاحت گر رتبه یک شد. مسیح نیلچیان اولین سوال ادبیات را اشتباه جواب داد و بهم ریختم و گفت من کنکور را خراب کردم ولی معین فلاحت گر همین درس را 70 درصد زد ولی شد نفر اول کشور و سریع توانست بر خودش مسلط شود. اینکه شما بتوانید در جلسه آزمون خودتان را مدیریت کنید نتیجه می گیرید. همین که نگران می شوید عقب ماندن بیشتر می شود. هم چنین معین فلاحت گر در اسفند ماه همان سال کنکورش که به ساری رفته بودیم وقتی از او پرسیدم کتاب نوروز را گرفتید و آیا شروع کرده اید گفت نه و از اول عید گفته اید شروع کنید من هم صبر کردم از اول عید کار کنم. او که نفر اول کشور شد عجله نمی کرد که سریع پیش برود دو پله یکی نکرد خیلی از ویژگی ها را می توانید شما هم ببینید فقط مهمترین نکته این است که شما قهرمان خودتان هستید و روی ویژگی های خودتان می توانید تمرکز کنید.

.........................................................

مادر یکی از دانش آموزان: آیا دخترم سال دیگر مدرسه اش را عوض کند یا نه؟/ دانش آموز: آیا توصیه می کنید غیر حضوری بگیرم؟

کاظم قلم چی: صد در صد مخالف هستم، اضطراب شما چند برابر می شود، از مدرسه به هیچ عنوان جدا نشوید. با آموزشگاه هم مخالف هستم، مدرسه باید طبیعی باشد، ریسک نکنید. سال آخر ریسک نکنید. تابستان می توانید کلاس بگیرید و کار کنید.

دانش آموز: مدرسه من عادی است.

کاظم قلم چی: خوب مثل الان کلاس بروید، در تابستان هم همین طور می توانید کلاس بروید.

.........................................................

سوال: با توجه به اینکه دانش آموزان قدر خیلی هستند چطور می شود از آن ها پیشی گرفت؟

کاظم قلم چی: هیچ راه میانبری وجود ندارد. باید خیلی زحمت بکشید. دفتر برنامه ریزی را پر کنید، صفحه 182 را پر کنید. هفته ای چند ساعت درس می خوانید؟

4 ساعت در روز.

کاظم قلم چی: خوب این یعنی شما حدودا هفته ای 28 ساعت درس می خوانید و این کم است آن را افزایش دهید اول به 35 ساعت برسانید با توجه به آن چه الان می خوانید. کمیت و کیفیت مطالعه خودتان را افزایش دهید. هم چنین متوازن بخوانید روش های هر درس را هم باید بلد باشید بعد از هر آزمون هم تحلیل کنید روی سوال های آزمون تمرکز کنید آهسته آهسته پیشرفت می کنید، دو پله یکی نمی توانید کنید. من شب ها درس می خواندم و صبح ها کار می کردم، با این وجود در کنکور در دانشگاه تهران در دانشکده فنی در رشته خودم نفر اول شدم در بین شبانه ها هم در امتحانات نهایی نفر اول شدم در امتحانات مدرسه اگر بخواهید اینطوری فکر کنید عبدله رئیسی چه بگوید در روستایی در نقطه صفر مرزی، سال قبل در رتبه های برتر کسی را داشتیم که پدرش رفتگر بود، چنین افرادی خیلی زیاد هستند، اگر دنبال بهانه می گردید این حرف ها را بزنید. شما کارتان را بکنید نتیجه هم می گیرید. تراز شما چند است؟

 5200 هستم.

 به جای فکر کردن به این موضوعات، یک قدم یک قدم هدف گذاری کنید مثلا طوری که در آزمون بعدی در یک یا دو درس یک یا دو واحد از ده تا افزایش داشته باشید.

در جلسه امروز چه چیزی را یاد گرفتید؟

 برنامه ریزی برای نوروز و این که در تابستان چه کار کنم.

مادر دانش آموز: فرزند من در آزمون مدرسه نفر اول است ولی تراز او در کانون پایین است.

اینجا بهتر خودش را می شناسد و جایگاه واقعی خودش را می بیند. باید خودش را بیشتر قبول داشته باشد یعنی من می توانم. اگر گویی که بتوانم قدم در نه که بتوانی اگر گویی که نتوانم برو بنشین که نتوانی.

.........................................................

سوال: به خودم اعتماد کنم یا مشاورم؟

کاظم قلم چی: هم شما مهم هستید هم دیگران. مراحل رشد شخصیتی سه تاست: وابستگی، استقلال، اتکای متقابل. عالی ترین مرحله این است که هم خودتان را قبول داشته باشید هم مشاور را یعنی اتکای متقابل. اول خودتان را قبول داشته باشید ولی به حرف های مشاورتان هم توجه کنید آنچه از صحبت های مشاورتان مناسب دانستید را تجربه کنید و اگر برایتان خوب بود آن را ادامه دهید ولی تصمیم آخر را خودتان بگیرید.

.........................................................

سوال: در آزمون های کانون خوب هستم ولی در مدرسه ضعیف هستم و فضای مدرسه روحیه من را ضعیف می کند.

کاظم قلم چی: زندگی سراسر حل مساله است. شما در زندگی بارها زمین می خورید باید یاد بگیرید بلند شوید. در این دو سال شما شکست و پیروزی را تجربه می کنید و قوی تر می شوید لوس نباید باشید. یک مقدار لوس هستید. باید با سختی ها بتوانید دست و پنجه نرم کنید. محکم باشید و هیچ آدمی نیست که افت و خیز نداشته باشد. اگر کسی 7 آزمون پشت سر هم پیشرفت کرد یعنی تقلب کرده است بالا رفتن و پایین رفتن داریم. دو تا بالا می روید یکی باید پایین بروید هر بار بالا رفتن و پایین رفتن داریم چون ما انسان هستیم. مهمترین کاری که توصیه می کنم انجام دهید این است که با پدر و مادرتان بیشتر حرف بزنید بخصوص با مادرتان. هر دوی شما هم درست می گویید شما یک تیم هستید. مثلا به مادرتان بگویید چه درسی را خواندم و توضیح دهید، بگویید آزمونم را چطور دادم مادرتان هم به شما بازخورد بدهد. به او گزارش دهید.

.........................................................

مادر یکی از دانش آموزان: دختر من نمره های تشریحی اش خیلی پایین می شود حتی زیر ده هم می گیرد و رشته اش هم تجربی است و رشته اش را دوست دارد.

کاظم قلم چی: کتاب های پرتکرار را تهیه کند و برای امتحان ها کار کند، امتحان های مدرسه را خوب بدهد، اول مدرسه و امتحان های مدرسه بعد بقیه چیزها. ذهنتان را آشفته نکنید. هدف اول شما باید روی امتحان مدرسه باشد.

.........................................................

سوال: من ترازم 5000 است و اختصاصی هایم به شدت ضعیف است.

کاظم قلم چی: این درست نیست که بگویید اختصاصی هایم به شدت ضعیف است. رشته ی شما چیست و دقیقا کدام درس ضعیف و کدام قوی هستید؟

رشته ی من تجربی است و درس های ریاضی و فیزیک من ضعیف است.

کاظم قلم چی: به خودتان تلقین منفی نکنید که ضعیف هستید. اول منابعتان را درست کنید. آیا در آزمون ها همه سوال ها را غلط می زنید؟ حتما نه. اغراق نکنید. اغراق مثل این است که دروغ می گویید. خودتان را همان طور که هستید بشناسید اگر خودتان را پایین بیاورید مایوس می شوید. قسمت هایی از همان دو درس ریاضی و فیزیک را که قوی هستید را قوی تر کنید آن هایی را هم که اشتباه می زنید و لج شما میگیرد و در آن ها یادگیری ناقص دارید را هم کار کنید. کتاب پرتکرار را هم حتما کار کنید. جزوه هوشمند را هم به شما توصیه می کنم تهیه و استفاده کنید.

مدرسه ام را عوض کنم؟ دولتی هیات امنایی هستم.

کاظم قلم چی: نه موافق نیستم. می توانید پشتیبان ویژه داشته باشید شما یک دانش آموز نرمالی هستید که پیشرفت هم می کنید.

.........................................................

سوال مادر یکی از دانش آموزان: سی دی های آموزشی تا چه حد در روند رشد موثر است؟

کاظم قلم چی: خوب مثل آوردن معلم به خانه است. برای آن هم توصیه می کنم یک دفعه همه را نخرید و یکی یکی امتحان کنید.

دو درس را امتحان کردم و دخترم درصدش از 30 به 80 درصد رسید.

کاظم قلم چی: بهترین راه همین تست کردن است هر کاری که می کنید اگر جواب داد ادامه دهید.

سوال: چه راهی را در نظر بگیریم که دانش آموز التزام داشته باشد که حتما برنامه اش را اجرا کند.

اگر خودش می گوید بهترین و مهمترین برنامه ای که به او کمک می کند تا وقتی برنامه می ریزد پایبند باشد و به نیتی که می کند التزام داشته باشد این است که به شما بگوید که حواس شما به او باشد و بهترین فرد هم مادر است. اگر خودش بخواهد موثر است ولی اگر شما بگویید می شوید مهندس ناظر بر اعصاب. کسی از بیرون می تواند حواسش به او باشد. حتی پشتیبان همین کار را می کند و تلنگر می زند. البته این جایی جواب می دهد که رابطه خوب باشد.

.........................................................

مادر یکی از دانش آموزان: دلیل حضور من بیشتر در این جلسه این بود که از نزدیک نظام مندی افکار یک کارآفرین را ببینم و فکر می کنم نقطه قوت شما گرفتن نقطه قوت های افراد است این که می گویید هر کسی قهرمان خودش باشد بزرگ ترین درسی است که می شود از این جلسه گرفت.

کاظم قلم چی: در آمریکا کنکور داریم، در چین داریم، در ژاپن و کره و هر جا که رقابت است کنکور داریم چون سرنوشت افراد طی کنکور عوض می شود. مساله آموزش در تمام دنیا، تعیین کننده ی پیشرفت و توسعه آتی کشورهاست، به همین دلیل هم هست که به آن توجه می کنند، کسی هم نمی تواند با راحت طلبی و تنبلی به موفقیت برسد، دانش آموزان در این چالش ها و سختی ها ساخته می شوند بخصوص وقتی وارد محیط کار می شوند. بچه هایی که اینجا خوداتکا می شوند این خوداتکایی به آن ها در دانشگاه و جامعه کمک می کند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی