داستان موفقیت ساجده نقابی نسب ازدوم دبستان تاقبولی تیزهوشان

مصاحبه با ساجده نقابی‌نسب از شیراز با میانگین تراز 6506 که از دوم دبستان کانونی بوده و امسال تیزهوشان پذیرفته شده است.

داستان موفقیت ساجده نقابی نسب ازدوم دبستان تاقبولی تیزهوشان

مصاحبه با ساجده نقابی‌نسب از شیراز با میانگین تراز 6506 که از دوم دبستان کانونی بوده و امسال تیزهوشان پذیرفته شده است.




خواهر یا برادر کانونی داری؟

بله- برادرم الان کلاس دهم است و از چهارم دبستان کانونی بوده است.

هدف برادرت از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

برادرم برای آمادگی در آزمون تیزهوشان آزمون‌های کانون را شرکت می‌کرد.

چه اتفاقی افتاد که تو تصمیم گرفتی در آزمون‌های کانون شرکت کنی؟

مادر من برای من از زمانی که دوم دبستان بودم، هدف‌گذاری کرده بود که تیزهوشان قبول شوم و برای رسیدن به این هدف، یکی از کارها، شرکت در آزمون‌های کانون بود.

اولین آزمونی را که در کانون شرکت کردی، به یاد داری؟

بله- در آزمون تراز من تقریباً 6500 شد.

در درس‌ها چه کسی بیشتر به تو کمک ‌می‌کرد؟

مادرم

مادر شما چگونه در درس‌ها به شما کمک می‌کرد؟

تست‌هایی را که من می‌زدم، مادرم تصحیح می‌کردند و غلط‌هایم را برای من توضیح می‌دادند، من از کلاس دوم دبستان، آزمو‌ن‌ها را به کمک مادرم بررسی می‌کردم.

آزمون‌ها را چگونه بررسی می‌کردید؟

ابتدا، گزینه‌ها را چک می‌کردم و بعد مادرم و یا پشتیبانم برایم رفع اشکال می‌کرد و پس از آن خودم، سؤالاتی که غلط پاسخ داده بودم را در خودآموز می‌نوشتم و بعد برای آزمون بعدی، آن‌ها را دوباره حل یا فقط مطالعه می‌کردم.

بررسی آزمون، باعث پیشرفت تو در درس‌ها و یادگیری بهتر می‌شد؟

وقتی من آزمون را بررسی می‌کردم و می‌دیدم که نمی‌توانم یک سؤالی را حل کنم و مفهومش را یاد نگرفته‌ام، ترغیب شدم که دوباره جزوه‌ها و کتاب‌هایم را بخوانم و مثال‌های مهم آن‌ها را حل کنم تا مطمئن شوم که آن مبحث را خوب یاد گرفته‌ام و دوباره آن سؤال آزمون را حل می‌کردم.

از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردی؟

بله- اوایل استفاده نمی‌کردم و از زمانی که برنامه‌ریزی برایم اهمیت بیشتری پیدا کرد، شروع به استفاده از دفتر برنامه‌ریزی کردم.

استفاده از دفتر برنامه‌ریزی چه فایده‌ای برای شما دارد؟

باعث می‌شد که ساعت مطالعه‌‌ی هر روزم را متوجه شوم و سعی کنم در روز بعد ساعت مطالعه و تست زدنم را افزایش بدهم. من وقتی از ساعت مطالعه‌ی روزانه‌ی یک درس راضی بودم در دفتر برنامه‌ریزی آن را سبز می‌کردم و اگر ناراضی بودم، قرمز و اگر متوسط بود زرد می‌کردم. این کار به من کمک می‌کرد در روزهای بعد در صدد جبران بربیایم.

برنامه‌ریزی شما در درس‌ها چگونه بود؟

من هفته‌ی اول درس‌های مدرسه را می‌خواندم و هفته‌ی دوم، مباحث برنامه‌ی راهبردی را دوره می‌کردم و تست می‌زدم. برنامه‌ریزی من اصولاً روزانه بود چون هر روز ساعت کلاس‌هایم متغیر بود اما چیزی که در برنامه‌ی هر روز ثابت بود،‌تست ریاضی بود.

از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کردی؟

از کتاب‌های سه‌سطحی، کتاب تابستان و کتاب نوروز استفاده می‌کردم.

ویژگی مثبت کتاب سه‌سطحی، از نظر شما چه بود؟

سؤالات این کتاب هم‌رده با سؤالات تیزهوشان است و سطح خوبی دارد و چون سه سطح دارد، می‌توان طبق آمادگی‌ای که نسبت به یک مبحث داریم، سطح خود را انتخاب کرده و پاسخ دهیم.

چرا کتاب تابستان را استفاده می‌کردی؟

من برای این‌که در تابستان، تمام زمانم را به تفریح و استراحت نگذرانم، و بتوانم درس‌هایم را دوره کنم از کتاب تابستان استفاده می‌کردم.

در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کردید؟

بله

شرکت کردن در آزمون‌های تابستان چه فایده‌ای دارد؟

آزمون‌های تابستان، دو بخش دارد،‌یکی نگاه به آینده و دیگری نگاه به گذشته. من اوایل فقط نگاه به گذشته را پاسخ می‌دادم و بعد کم‌کم نگاه به آینده را خودم در خانه کار می‌کردم، این کار باعث شده بود که من هم درس‌هاس سال قبل و هم سال بعدم رادر تابستان بخوانم.

حل سؤالات نگاه به آینده چه فایده‌ای دارد؟

وقتی من در تابستان مباحث نگاه به آینده را تا حدودی خوانده باشم، در طول سال تحصیلی که معلم آن‌ها را درس می‌دهد، بار دوم است که من با این مباحث روبه‌رو شوم و این باعث می‌شود که من آن درس را بهتر و کامل‌تر یاد بگیرم و سؤالات بیشتری را بتوانم حل کنم.

چقدر با دوستانت در مدرسه، رقابت داشتی؟

رقابت در مدرسه و مخصوصاً در کلاس ما خیلی زیاد بود چون هر سال بیش از 20 تا 30 نفر از مدرسه‌ی ما در تیزهوشان قبول می‌شدند.

این رقابت مفید هم بود؟

چون رقابت درسی برای پیشرفت درس‌ها بود و تقریباً همه‌ی بچه‌ها هم درسشان خوب بود، این رقابت باعث می‌شد که هر روز بهتر از روز قبل باشیم.

شما از دوم دبستان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردید، علت استمرار شما چه بود؟

در آزمون‌های کانون تعداد زیادی دانش‌آموز شرکت می‌کردند، من دلم می‌خواست در این رقابت شرکت کنم و وقتی تلاش می‌کنم و درس می‌خوانم و بعد آزمون را شرکت می‌کنم، وقتی تراز و رتبه‌ام می‌آید، بفهمم که تراز چند نفر از من بالاتر  و چند نفر کمتر شده است و هر آزمون که می‌گذرد و من هم تلاشم را برای پیشرفت بیشتر کنم تا بتوانم به هدفم که قبولی در آزمون تیزهوشان است، برسم.