سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 17 آبان 98 + فایل صوتی

در مقاله‌ی زیر، چکیده ای از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 17 آبان 98 آمده است...

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 17 آبان 98 + فایل صوتی

موضوع جلسه: اتفاق آموزشی مهم در جلسه ی آزمون

مقدمه

در جلسه ی آزمون خیلی از مهارت ها را می توانید یاد بگیرید، یک قسمت مهم آن مهارت مدیریت زمان است. یک قسمت دیگر یادگیری در جلسه آزمون است و تصمیم هایی که می گیرید. به شرطی که شما بلد باشید از جلسه ی آزمون به خوبی استفاده کنید، جلسه ی آزمون 3.5 الی 4 ساعت است و اگر بتوانید خودتان را خوب مدیریت کنید به اندازه چند برابر یاد می گیرید. در جلسه ی قبل هم تاکید کردم امروزه آموزش هم مشابه پزشکی تحقیق و پژوهش محور است.

طنز مدیریت زمان این است که در وقت خودمان صرفه جویی کنیم و بعد آن را هدر دهیم قبلا یک مثال این مورد این بود که دانش آموزان تا عید درس ها را تمام می کردند که ما هرگز توصیه نمی کردیم و نمی کنیم.

این که ما در کانون درس ها را قبل از عید تمام نمی کنیم به این دلیل است که شما آشفته نشوید. امروز تکنیک های مدیریت زمان را توضیح می دهم.

هر کدام از شما با دیگری متفاوت هستید. در تکنیک های زمان های نقصانی یک سری از اصول کلی هستند، در میان این اصول کلی هم شما می توانید استراتژی خودتان را داشته باشید.

در اجرای تکنیک های مدیریت زمان، مخصوصا اگر به استراتژی بازگشت رسیدید (اگر زمان را ذخیره کردید) باید تصمیم بگیرید که سراغ کدام درس و کدام سوال بروید و به احتمال زیاد شما هم روش خاص خودتان را دارید. در روش های مدیریت زمان دو روش ضربدر و منها و نقصانی به شما کمک می کنند وقت کم نیاورید. هر کسی باید بتواند استراتژی خاص خودش را پیدا کند و در جلسه ی قبل هم گفتم همه ی برترها برنامه ی دو هفته ی بین دو آزمون خودشان را دارند و هم چنین آن ها اغلب استراتژی بازگشت خاص خودشان را دارند.

یک تئوری وجود دارد تحت عنوان یادگیری در حد پیشرفته و براساس آن اگر به هر کسی به اندازه کافی زمان بدهیم و هر کسی روش خودش را پیدا کند همه می توانند یاد بگیرند. در استراتژی بازگشت هم همین طور است.

روش سوم یعنی استراتژی بازگشت به این مربوط است که زمان ذخیره شده را چگونه صرف کنید و این یکی از مهارت های فراشناختی است و مهارت فراشناختی یعنی این که شما بدانید هر درسی را چگونه یاد می گیرید.

امیرهوشنگ شکرانی با معدل 10.5 از دی ماه شروع کرد و دندانپزشکی شهیدبهشتی قبول شد و در زمان دریافت تخصصش هم معدل 20 کسب کرده بود و فرق او با برخی از شما این است که او تمام مطالبی را که من می گفتم انجام می داد. به طور مثال من روش تست خوانی را به او یاد داده بودم و او هم این تمرین را هر روز انجام می داد. در روش تست خوانی شما به صورت مستمر زمان مشخصی را صرف فقط تشخیص تست ها کنید به این صورت که سوال ها را پاسخ ندهید فقط نوع آن را مشخص کنید.

قبل از آزمون خودنگاری آغازی را انجام دهید. این روش هم برمبنای تحقیقات مشخص شده که نتیجه بخش است. هم چنین قبل از آزمون حتما هدف گذاری کنید و مشخص کنید در هر درس چند سوال از ده سوال را پاسخ خواهید داد. شما اگر بدانید مثلا در یک درس 4 از 10 پاسخ خواهید داد همه ی سوال ها را در آن درس جواب نمی دهید و از جواب ندادن هم استرس نمی گیرید و حتی از دیدن این که دیگران به تعداد سوال بیشتری پاسخ می دهند هم نگران نمی شوید.

قسمت عجیب تر و مهم تر آخرین مورد است 

که شما در حین آزمون در حال یادگیری هستید. طی سال‌ها و دهه‌های گذشته، سه رویکرد وجود داشته است: اولین رویکرد که در گذشته بیشتر مرسوم بوده است ارزیابی از آموخته‌هاست (Assessment of Learning) که در آزمون‌های سرنوشت‌ساز و اضطراب آور نیز اتفاق می‌افتد و استرس ایجاد می‌کند. استرس نیز مانع یادگیری مناسب می‌شود.

رویکرد بعدی ارزیابی برای آموزش است (Assessment for Learning )که مربوط به معلمان است. در واقع با ارزیابی، آن‌ها متوجه می‌شوند که دانش‌آموزان کدام مباحث را به خوبی یاد گرفته‌اند و این معادل است با این‌که آن‌ها کدام مباحث را خوب آموزش داده‌اند.

رویکرد سوم که از همه مهم‌تر و مربوط به دانش‌آموزان است عبارتست از آزمون به مثابه یادگیری (Assessment as Learning ) این‌که در حین آزمون دادن شما طراحی درس خواندنتان را انجام می‌دهید مربوط به این رویکرد است.اگر پدر و مادر و معلم و پشتیبان شما را سرزنش نکنند، آزمون های کانون اضطراب بالایی ندارند که به این مدل می گویند assessment as learning.

............................................................

اتفاق آموزشی مهم در جلسه ی آزمون 

در هنگام آزمون دادن اتفاق های مهمی برای یادگیری و آموزش شما رخ می دهد . در جلسه آزمون شما مدیریت زمان را یاد می گیرید ، هدف گذاری می کنید و هوش هیجانی و مهارت های فراشناختی خود را پرورش می دهید ، سوال ها را طبقه بندی می کنید ، آن چه را یاد گرفته اید بازیابی می کنید و با روشی جدید و متفاوت همان موضوعات را یاد می گیرید و تصمیم های مهم و موثری برای یادگیری و برنامه ریزی درسی خودتان می گیرید . در این نوشته توضیح می دهیم که چگنه می توانید جلسه ی آزمون را مدیریت کنید و در جلسه ی آزمون بهتر و موثرتر یاد بگیرید و بهتر و موثرتر تصمیم گیری کنید .

مدیریت زمان در جلسه ی آزمون

روش ضربدر و منفی

روش زمان های نقصانی

روش استراتژی بازگشت

خودنگاری آغازین ، خودنگاری پایانی

هدف گذاری چند از 10 در برگه ی نظرخواهی و قبل از هر درس

طبقه بندی سوال ها در حین آزمون : روش ف ش ن م

بازیابی در هنگام آزمون : یادگیری از نوع دیگر

مدیریت زمان در جلسه ی آزمون

با روش ضربدر و منفی آغاز می کنیم .در روش ضربدر و منفی ، شما هنگام آزمون دادن ، سوال هایی که بلد هستید و در زمان کوتاه می توانید پاسخ دهید را ابتدا و در همان نوبت اول پاسخ می دهید . اما سوال هایی که بلد هستید ولی وقت گیر هستند به محاسبات بیشتر و تفکر بیشتر نیاز دارند را با علامت ضربدر مشخص می کنید و برای نوبت دوم می گذارید . پس از این که به همه ی سوال های دفتر چه پاسخ دادید به سراغ این سوال ها می آیید . دقت کنید که باید همه ی سوال های دفترچه را تمام کنید و در پایان به سراغ سوال های وقت گیر و زمان بر بیایید . علاوه بر سوال های وقت گیر ، سوال های دشوار و سوال هایی را که اصلا نخوانده اید و بلد نیستید ، مشخص کنید . این سوال ها را با علامت منفی مشخص کنید و دور علامت منفی یک دایره هم بکشید . می توانید به تشخیص خودتان از علامت های دیگر هم استفاده کنید . بنابراین در هنگام امتحان دادن ، سوال ها را به سه گروه تقسیم می کنید . اول : آن سوال هایی که بلد هستید و می توانید در زمان کوتاه پاسخ دهید ، دوم : سوال هایی که بلد هستید ولی زمان بر هستند و نیاز به محاسبات زیاد و تفکر زیاد دارند ، سوم : سوال هایی که اصلا نخوانده اید یا دشوار هستند و بلد نیستید .

چه زمانی تصمیم بگیریم که کدام سوال ها را پاسخ ندهیم ؟ می توانید قبل از آزمون تصمیم بگیرید که برخی از انواع سوال ها ( مثلا سوال های شمارشی یا مساله ها در شیمی یا درک مطلب در زبان) یا سوال های برخی مباحث دشوارتر را پاسخ ندهید و برای نوبت دوم بگذارید . اگر قبل از آزمون تصمیم بگیرید که بعضی سوال ها را در نوبت اول جواب ندهید در جلسه ی آزمون آرامش بیشتری خواهید داشت . ضمنا در جلسه ی آزمون هم می توانید تصمیم بگیرید و سوال های وقت گیر را با علامت ضربدر مشخص کنید و از آن سوال ها عبور کنید .

در جلسه ی آزمون با سوال های جدید و ابتکاری چه کنیم؟: معمولا در هر آزمونی چند سوال جدید و ابتکاری هم می بینید که قبلا مشابه آن را ندیده بودید . روی این سوال ها هم در نوبت اول زیاد وقت نگدارید . یک علامت ضربدر یا منفی بگذارید و از سوال های جدید و ابتکاری که بلد نیستید عبور کنید . ممکن است چند دقیقه بعد ناگهان ذهنتان جرقه ای بزند و برای آن سوال ابتکاری پاسخی پیدا کنید . در مورد سوال هایی که قراموش کرده اید نیز همین کار را بکنید . از این سوال ها فورا عبور کنید بعدا و زمانی که به آن سوال فکر نمی کنید ممکن است ناگهان موضوع فراموش شده را به خاطر بیاورید .

روش زمان های نقصانی را اجرا کنید

روش زمان های نقصانی چیست ؟در آزمون های جامع مثل آزمون های کانون که شامل چند درس می شود ، برای هر درس زمان مشخصی پیشنهاد می شود . منظور از روش زمان های نقصانی این است که شما برای هر درس مقداری از آن زمان پیشنهادی را کم کنید . مثلا اگر برای یک درس بیست دقیقه در نظر گرفته شده ، شما برای خودتان پنج دقیقه از آن زمان را کم کنید ( زمان نقصانی ) و پانزده دقیقه در نظر بگیرید و در نوبت اول به جای بیست دقیقه در پانزده دقیقه به آن سوال ها پاسخ دهید .. وقتی شما بعضی سوال ها را رها می کنید وبرای نوبت بعدی می گذارید می توانید از زمان پیشنهادی مقداری کم کنید .

زمان ادبیات در آزمون 18 دقیقه است که از آن 3 دقیقه را کنار بگذارید و دین و زندگی 17 دقیقه است که از آن 2 دقیقه کنار بگذارید از دینی و زبان هم هر کدام 5 دقیقه کنار بگذارید با این کار 15 دقیقه زمان ذخیره کرده اید.

سوال: زمان نقصانی را بعد از هر درس استفاده کنم یا آخر آزمون؟ 

آخر آزمون، هم چنین نوبت اول باید تمام سوال ها را بخوانید و به آسان ها جواب دهید نه این که وقتی زمان هر درس تمام شد آن درس را رها کنید.

فایده ی روش ضربدر و منفی و روش زمان های نقصانی چیست ؟

مهم ترین فایده ی این دو روش این است که وقت کم نمی آورید و در جلسه ی آزمون دچار استرس نمی شوید .

اگر این دو روش را در کنار هم و به موازات هم اجرا کنید به همه ی سوال های ساده پاسخ می دهید و وقت چند سوال ساده تر را صرف یک سوال دشوار نمی کنید . در جلسه ی آزمون کلافه نمی شوید . روی کار خودتان متمرکز و مسلط می شوید و در جلسه ی آزمون آرامش خود را حفظ خواهید کرد .هم چنین شما می توانید به همه ی درس ها برسید و برای هیچ درسی وقت کم نیاورید بلکه در پایان دفترچه ی سوالات ، حدود نیم ساعت وقت اضافه داشته باشید . این وقت اضافه را با روش استراتژی بازگشت مدیریت می کنید .

استراتژی بازگشت چیست ؟ و چگونه اجرا می شود

اگر با مدیریت زمان و اجرای دو روش زمان های نقصانی و ضربدر و منفی ، بتوانید چند دقیقه وقت در پایان آزمون ذخیره کنید ، می توانید با آرامش و تسلط به سراغ سوال های علامت دار خود بروید .برای این کار هم باید برنامه داشته باشید و بدانید ابتدا به سراغ کدام درس ها و کدام سوال ها بروید . 

یکی از مهارت های نابغه ها قدرت تشخیص اولویت هاست. یک فرق نابغه و تیزهوش هم این است که نابغه مانع از به وجود آمدن مشکل می شود و تیزهوش مشکل را زود حل می کند. نابغه ها از تجربیات دیگران یاد می گیرند درحالی که برخی از مردم حتی از تجربیات خودشان هم یاد نمی گیرند. مراحل رشد شخصیتی اتکا، استقلال و اتکای متقابل است یعنی هم خودتان را قبول داشته باشید هم از مشورت پدر و مادر هم پشتیبان و دوستانتان بهره ببرید.

معنی استراتژی بازگشت این است که بدانید در وقت ذخیره شده به کدام درس ها و کدام سوال ها اولویت بدهید . خوب است دو نکته را در مورد استراتژی بازگشت بدانید : اول این که تقریبا همه ی رتبه های برتر کانونی در کنکورهای گذشته ، استراتژِی بازگشت داشته اند و ثانیا این که استراتژی بازگشت هر کدام با دیگر ی متفاوت بود . زیرا نقاط قوت و ضعف و نیازهایشان در جلسه ی آزمون فرق می کرد . بنابراین شما هم باید با تشخیص اولویت ها و نقاط قوت و ضعف خود ، می توانید تصمیم بگیرید که وقت اضافه را که ذخیره کرده اید به ترتیب صرف کدام درس ها و کدام سوال ها بکنید

استراتژی بازگشت نبرد اندیشه هاست و تقریبا همه برترها استراتژی بازگشت دارند و استراتژی بازگشت هیچ دو نفری هم با هم یکسان نیست. شما مدیریت را از همین الان و از همین سن یاد می گیرید.

آرامش در آزمون با دو روش

خودنگاری آغازین

هدف گذاری چند از 10 در برگه ی نظرخواهی و قبل از شروع هر درس

خودنگاری چیست ؟در جلسه ی 17 آبان هم تاکید کردم که هم اکنون یادگیری و آموزش هم مثل پزشکی ، مبتنی بر تحقیق است و برای اثبات درستی یک روش ده ها تحقیق آزمایشگاهی ، دانشگاهی و در محیط واقعی انجام می شود . یکی از راه حل ها برای حل مشکل اضطراب آزمون که درباره ی آن تحقیقات گسترده ای انجام شده است روش خودنگاری است . کافی است قبل از شروع آزمون چه حالتان خوب باشد و چه خوب نباشد وضعیت خود را بنویسید و توضیح بدهید که قبل از آزمون چه حالی دارید .علاوه بر این توضیح بدهید که در کدام درس ها آمادگی بیشتری دارید و در کدام درس ها آماده نیستید . اگر نگران هستید بنویسید و اگر نگران نیستید و آرامش دارید هم بنویسید . در بالای برگه ی نظرخواهی یک کادر را برای خودنگاری آغازین در نظر گرفته ایم . تحقیقات متعدد آزمایشگاهی و در محیط واقعی با روش های علمی نشان داده است که همین کار ، یعنی نوشتن و خودنگاری شما در باره ی حالتان قبل از آزمون سبب آرامش شما در جلسه ی آزمون می شود . خودنگاری پایانی چیست ؟ قبل از پایان آزمون یک بار دیگر وضعیت خود را برای خودتان بنویسید . اگر بنویسید بهتر از آن است که فقط تصور کنید . بنویسید که در طی آزمون وضعتان چطور بوده است و با آن چه قبل از آزمون گفته بودید مقایسه کنید . این کار فقط یک دقیقه وقت می گیرد و بهتر است قبل از پایان آزمون و بیرون رفتن از حوزه بنویسید و با آن چه قبل از شروع آزمون گفته بودید مقایسه کنید

هدف گذاری چند از 10 در برگه ی نظرخواهی و قبل از هر درس

اگر می خواهید در جلسه ی آزمون آرامش بیشتری داشته باشید و نتیجه ی بهتری بگیرید و تعداد اشتباه هایتان کمتر باشد هدف گذاری چند از 10 را قبل از آزمون در بالای برگه ی نظرخواهی بنویسید و قبل از شروع هر درس در کادر بالای همان درس هم یادداشت کنید . اگر هدف گذاری تان واقع بینانه باشد و متناسب با زمانی که صرف کرده اید و درسی که خوانده اید باشد روی کار خودتان مسلط می شوید و به ویژه تعداد غلط هایتان کم می شود . وقتی توقعتان از خودتان واقع بینانه باشد آرامش بیشتری هم خواهید داشت . هدف گذاری چند از 10 را جدی بگیرید و قبل از آزمون و در حین آزمون ، قبل از شروع هر درس هدف گذاری چند از 10 خود را بنویسید . کارنامه ی نردبانی و کارنامه ی هدف گذاری دو ابزاری هستند که برای هدف گذاری چند از 10 به شما کمک می کنند . کارنامه ی نردبانی ابزار جدید ، ساده وتاثیر گذاری است که امسال تهیه کرده ایم و برای هدف گذاری قبل از آزمو ن و در جلسه ی آزمون به شما کمک می کند . با اولیا و پشتیبان خود در باره ی هدف گذاری تان گفت و گو کنید .

طبقه بندی سوال ها در هنگام آزمون

عجیب است ولی خوب است بدانید که شما در زمان آزمون دادن، بدون آن که کتاب و جزوه داشته باشید علاوه بر امتحان دادن ، یاد هم می گیرید

در هنگام آزمون دادن شما با دو روش یادگیری درسی هم دارید .و حتی خوب است این را هم اضافه کنم که یادگیری در جلسه ی آزمون چند برابر یادگیری در زمانی که درس می خوانید موثرتر و بیشتر است

روش اول یادگیری در هنگام آزمون (روش ف ش ن م ):دکارت می گوید یادگیری چیزی نیست جز طبقه بندی . در جلسه ی آزمون شما می توانید انواع سوال ها را طبقه بندی کنید و برای مطالعه بعدی خود از این طبقه بندی استفاده کنید . سوال هایی را که فراموش کرده اید با سر واژه ی ف ، سوال هایی که شک دارید با سرواژه ی ش ، سوال هایی که در هنگام آزمون دادن ، خودتان متوجه می شوید که ناقص یادگرفته اید با سرواژه ی ن و سوال هایی که آن ها را برای خودتان مهم تشخیص می دهید با سرواژه ی م مشخص کنید . ممکن است انواع دیگری از سوال ها مثل سوال های سخت یا سوال های ابتکاری یا سوال های ساده و سوال های پر تکرار را هم بخواهید مشخص کنید . شاید هم بخواهید به جای سرواژه ها از علامت های دیگر استفاده کنید .شاید بخواهید تعداد و انواع طبقه بندی ها را کم کنید . ما روش و ابزارها را به شما معرفی می کنیم شما ممکن است بخواهید ابزارها را برای خودتان شخصی سازی کنید . با پشتیبان و اولیا و دوستان خود در این باره هم گفت وگو کنید

روش اصلی یادگیری در هنگام آزمون دادن : روش بازیابی. موقعی که امتحان می دهیم موضوعات را با روش جدیدتری یادمی گیریم . در هنگام آزمون دادن و تست زدن ، چه در خانه باشد چه در حوزه و محل آزمون ، نورون های مغز ما با روشی متفاوت به هم مرتبط می شوند . وقتی به یک سوال که قبلا یاد گرفته اید و بلد هستید پاسخ می دهید یادگیری از نوع جدید و متفاوت از بار نخست اتفاق می افتد و نورون ها ی مغز از مسیری متفاوت با هم مرتبط می شوند متفاوت از بار نخست و به همین خاطر است که می گوییم یاد گیری از نوعی دیگر اتفاق می افتد . پس در زمان امتحان دادن فقط امتحان نمی دهید بلکه یاد هم می گیرید و این یادگیری به مراتب از تکرار کردن و رو خوانی جزوه و کتاب موثرتر است .وقتی به مغزتان فشار می آورید و تلاش می کنید که موضوعی را به خاطر بیاورید یادگیری از نوعی جدید و متفاوت رح می دهد .

برای این که بتوانید سوال ها را تفکیک کنید مهارت فراشناختی و هوش هیجانی بالا نیاز دارید یعنی اول باید تشخیص دهید که سوال وقت گیر کدام است و کدام سوال را بلد هستید و زود می توانید پاسخ دهید و کدام سوال را بلد هستید ولی طول می کشد و دوم باید اراده داشته باشید که به سوالی که بلد نیستید نه بگویید و (اراده را با تمرین هم می توانید تقویت کنید و قدرت نه گفتن خودتان را افزایش دهید.)

می توانید برای تشخیص این سوال ها ناظر بیرونی خودتان شوید یا از پدر و مادرتان بخواهید در کنار شما بنشینند و هنگام پاسخ به سوال به شما کمک کنند نوع سوال ها را مشخص کنید.

برای سوال های ابتکاری هم وقتی جواب به یاد شما نمی آید زور نزنید در همان لحظه به آن ها جواب دهید بلکه ادامه دهید (ذهنتان را هم درگیر آن نکنید) آن گاه به طور ناگهانی ممکن است جرقه ای در ذهن شما زده شود و جواب آن سوال را به یاد بیاورید (هر کسی که اهل علم است از این لحظات ارشمیدسی دارد).

سخن پایانی : قدر این سه ساعت آزمون را بدانید.1-در هنگام آزمون دادن بازیابی می کنیدو یاد می گیرید یک نوع یادگیری جدید و موثر تر از گذشته ، 2-طبقه بندی می کنید و یادمی گیرید .3- در همان جلسه ی آزمون تصمیم می گیرید و برنامه ریزی می کنید که کدام قسمت ها را باید بیشتر و بهتر بخوانید ، 4-زمان را مدیریت می کنید و یاد می گیرید که هوش هیجانی خود را تنظیم کنید .

............................................................

آن چه حاضران از  این جلسه استفاده خواهند کرد (Take away note):

روش ضربدر و منها

استراتژی بازگشت

زمان های نقصانی

اجرا کردن مطالبی که گفته شد.

خودنگاری آغازی و پایانی

اولویت ها

مدیریت در اولویت ها

مدیریت زمان و مدیریت هوش هیجانی

نظارت مجدد

در نوبت اول همه ی سوال ها را ببینیم. ساده ها را جواب دهیم و وقت گیرها و دشوارها را پاسخ ندهیم.

طبقه بندی سوال ها.

اولویت بندی در داخل استراتژی بازگشت

درس خواندن به خاطر علاقه نه به خاطر نمره (درس خواندن مشتاقانه).

روش بازیابی

کاظم قلم چی: در آزمون شما باید به شرایط و سوال ها مسلط باشید.

کاظم قلم چی: تئوری ده هزار ساعت: اگر ده سال سالی هزار بار روی کاری اگر تمرکز کنید نتیجه مطلوبی می گیرید. تمرینی که انجام می دهید باید هدف مند و مشتاقانه باشد و اگر این گونه باشد قطعا خیلی نتیجه می گیرید.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

4 اتفاق آموزشی مهم در جلسه‌ی آزمون ‎ ( قسمت اول - 30 دقیقه)
4 اتفاق آموزشی مهم در جلسه‌ی آزمون ‎ ( قسمت دوم - 30 دقیقه)
4 اتفاق آموزشی مهم در جلسه‌ی آزمون ‎ ( قسمت سوم - 30 دقیقه)
لف و نشر -متناقض نما - تضاد از علوم وفنون ادبی3
دوازدهم انساني     دبیر : محمد نورانی