قهرمان پیشرفت نظام قدیم تجربی - محمدرضا قراجه مرند

قهرمان پیشرفت نظام قدیم تجربی - محمدرضا قراجه مرند. قابل مشاهده در لینک بالا:

قهرمان پیشرفت نظام قدیم تجربی - محمدرضا قراجه مرند

نظام قدیمی‌های عزیز سلام

در مطلب زیر متن مصاحبه با محمدرضا قراجه مرند و دلایل پیشرفت ایشان به تفصیل آمده است. توصیه می‌شود با مطالعة مطالب زیر ضمن آشنایی با روش‌های مطالعه ایشان مشکللاتی که احیاناً برای شما هم پیش آمده یا خواهد آمد و راهکار برونرفت از آن‌ها را مدنظر قرار دهید. 

امید است که این مطالب راه‌گشای شما عزیزان باشد.


قهرمان پیشرفت نظام قدیم تجربی

نام: محمدرضا

نام خانوادگی: قراجه‌مرند

رتبة سال 97: 25865 منطقة 2

رتبة سال 98: 2395 منطقة 2

رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی دانشگاه یاسوج


  • 1- از چه سالی در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردید؟

  • از سال 94 تا 98 در آزمون‌های کانون شرکت داشتم.

  • 2- تراز اولین آزمون سال گذشته شما چند بود؟

  • در آزمون 6 مهر تراز 4768 را کسب کردم و این برای من یک شکست محسوب می‌شد اما با تلاش و باز هم تلاش در آزمون بعدی تراز 6013 را کسب کردم.

  • 3- آیا در آزمون غیب هم داشتید؟

  • در سال 98 تمام تلاشم به شرکت در تمامی آزمون‌ها بود چون ترس و واهمه‌ای از تراز کم و درصد کم نداشتم اما در برخی آزمون‌ها به‌دلیل بیماری و شرایطی خاص مجبور به غیبت شدم.

  • 4- روش مطالعه دروس اختصاصی شما چه بود؟

  • سال 97 درصد زیست‌شناسی من 20 درصد بود اما در سال 98 تنها تکیه‌گاهی که از آن مطمئن بودم درس زیست‌شناسی بود و تنها دلیل آن اعتماد به متن کتاب درسی و ملاک قرار دادن متن کتاب درسی بود، هر کلمه‌ای از کتاب را با فصل‌های دیگر ترکیب می‌کردم و اعتقادم براین بود که نکته‌خوانی در زیست‌شناسی اصلاً درست نیست بلکه فهمیدن مسیر رسیدن به آن نکته لازمة لذت بردن از زیست‌شناسی است.

  • برای فیزیک و ریاضی از نظر من تنها عاملی که می‌تواند موجب پیشرفت شود تست‌زنی زیاد است که باعث آشنایی با گروه‌ها و سبک‌ سؤالات است.

  • درس شیمی هم تلفیقی از درس حفظی و محاسباتی است و برای مطالب حفظی آن کتاب درسی و برای مسائل، تست‌زنی بسیار راه‌گشا بود.

  • 5- روش مطالعه دروس عمومی شما چه بود؟

  • از دی‌ماه شروع به حل کنکورهای عمومی با استفاده از کتاب زرد عمومی کردم و پاسخ تشریحی را از کتاب زرد عمومی به دقت و موبه‌مو بررسی کردم. آن‌قدر تأثیرگذار بود که در 7 فروردین رتبة عمومی کشورم شد 1 و همة دروس عمومی را 100 زدم.

  • 6- روش شما در دوران جمع‌بندی چه بود‌؟

  • برای یک کنکوری دورة جمع‌بندی حتی مهم‌تر از دوران مطالعه است و بازیابی مطالب با تست‌های استانداردی که کمی از لحاظ علمی فراتر از کنکور باشند، موجب آمادگی من برای هر نوع سؤالی شده بود.

  • برای دروس عمومی معیار بازیابی کنکور عمومی و در دروس اختصاصی، درس زیست‌شناسی، مرور متن کتاب درسی و به خاطر سپردن مطالب زیست‌شناسی به‌صورت حافظة تصویری و برای سایر دروس تکیه به سؤالات کنکور و سه‌سحطی، عاملی برای بازیابی بهتر بودند.

  • 7- کدام‌یک از کتاب‌های کانون را استفاده کردید؟ نقطة قوت کتاب‌ها از دید شما چیست؟

  • کتاب‌های سه‌سطحی ازجمله کتاب‌های فوق‌العاده کنکور هستند. چراکه با کم‌ترین حجم، بیش‌ترین بازدهی را داشته و دانش‌آموز را برای هر نوع سبک و سؤالی آماده می‌کنند و در کنار این مزیت‌ها، بالاترین تطابق با کتاب درسی نقطة عطفی برای کتاب سه‌سطحی است.

  • کتاب‌‌های زرد هم که تقریباً اغلب کنکوری‌ها آن را تهیه می‌کنند یکی از بهترین منابع برای دوران جمع‌بندی و تسلط به سؤال‌های کنکورهای گذشته است.

  • 8- برنامة راهبردی آزمون کانون (مقطع نظام قدیم کنکوری) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

  • یکی از بیش‌ترین ایراداتی که به آزمون‌های کانون گرفته می‌شود، زمان پایان دروس در برنامة راهبردی است که به عقیدة دانش‌آموزان، اردیبهشت برای اتمام دروس دیر بوده و فرصت کافی برای جمع‌بندی نمی‌ماند.

  • اما به نظر من این امر نقطة قوت برنامة راهبردی است، چراکه اتمام پیش از وقت لزوم، ضررهای جبران ناپذیری ازجمله سردرگمی و دورشدن دانش‌آموزان از مسیر کنکور دارد.

  • 9- استراتژی شما برای آزمون‌ها در سال اول ( 97) و سال دوم ( 98) چه بود؟

  • سال 97 که اصلاً مطالعة کنکوری درست نداشتم و مهم‌ترین فاکتور یک کنکوری یعنی تداوم مطالعه در برنامه‌ام وجود نداشت، اما در سال 98 هفتة اول، عمدة زمان را به دروس اختصاصی می‌پرداختم و هر شب 20 دقیقه شعر می‌خواندم تا با ادبیات و شعر فارسی انس بگیریم. در هفتة دوم تا روز سه‌شنبه مطالعة دروس آزمون را به پایان رسانده و روز چهارشنبه را به آزمون غیرحضوری و بررسی آن پرداخته و روز پنج‌شنبه مرور دروس و تکمیل ایرادات آزمون غیرحضوری را به اتمام می‌رساندم.



مطالب مرتبط