کنترل استرس

اولیا عزیز،توجه داشته باشید که اگر نگرانی فرزند شما منطقی و حساب شده باشد،باعث پیشرفتش میشود،چرا که جدیت دانش آموز و افزایش بهره وری در یادگیری و مطالعه را به دنبال دارد.

کنترل استرس

    یکی از بخش های جدایی ناپذیر سال کنکور((استرس و نگرانی)) است که دانش آموزان و خانواده ها درگیرش می شوند،به هر حال حق هم دارند، ثمره 12 سال تلاش دانش آموز در یک آزمون 4 ساعته تعیین می شود ونتیجه(خوب باشد یا بد) ادامه ی مسیر تحصیلی دانش آموز را تعیین می کند.درکنترل استرس دانش آموز،اولیا نقشی اساسی دارند.در این مقاله قصد دارم چند نکته مهم رو در اختیار اولیا و دانش آموزان کانونی قرار دهم تا با رفتار و کنترل استرس فرزندشان راه را برای رسیدن به دانشگاه و رشته ی مرد علاقه شان هموارتر سازند.

گام اول                               ((روی مثبت سکه ی استرس))

((استرس منطقی نه تنها مخرب نیست،بلکه باعث پیشرفت دانش آموز شما می شود.))

اولیا عزیز،توجه داشته باشید که اگر نگرانی فرزند شما منطقی و حساب شده باشد،باعث پیشرفتش میشود،چرا که جدیت دانش آموز و افزایش بهره وری در یادگیری و مطالعه را به دنبال دارد.

گام دوم                              ((مضطرب نبودن خود خانوده))

در سال کنکور بسیار دیده شده که استرس پدر و مادر دانش آموز(مخصوصا مادر)از خود دانش آموز بیشتر شده و این موضوع باعث استرس کاذب در دانش آموز می شود،بنابراین اولیا دقت داشته باشید که:

1-نگرانی که به خاطر نتیجه ی فرزندتان را دارید را تحت هیچ عنوان پیش خودش مطرح نکنید که هیچ کمکی به شرایط نمی کند.

2-در سال کنکور،آرامش در محیط خانه و خانواده حرف اول را می زند،بنابراین موضوعات و تنش های کاری و اقتصادی و...را به محیط خانه وارد نکنید.

((کاهش استرس آزمون های برنامه ای کانون))

 بعضی از دانش آموزان به خاطر استرس شدید نمی توانند عملکرد واقعی خود را در آزمون های برنامه ای کانون داشته باشند،استرسی که اگر مدیریت نشود،تا کنکور همسفر دانش آموز می ماند و تاثیرات منفی زیادی روی نتیجه ی فرد می گذارد.

اگر شما هم جز این دسته از دانش آموزان هستید،تکنیک (4  قدم) را به شما پیشنهاد می کنم:

تکنیک 4 قدم(four steps)

قدم اول:اگر استرس خیلی زیادی از چند روز مانده به آزمون کانون به سراغ شما آمد:

قدم اول:

از خودت بپرس:((بدترین ترازی که ممکن است دراین آزمون بیاورم چقدره؟6000، 5000 ، 4000، اصلا3500 ))

پایین ترین ترازی که ممکنه در بدترین حالت ممکن بیاری رو بنویس و رنج در صد هاییکه ممکنه باعث این درصد بشه رو یادداشت کن.

قدم دوم:شرایط رو بپذیر و فرض کن که ترازت فوق العاده بد شده،یعنی مثلا فرض کن 4000شدی.

قدم سوم:عواقب این اتفاق بد رو با جزییات یادداشت کن.

مثلا:1-خراب شدن روند پیشرفت

     2-ناراحتی خودم،پدر و مادر و پشتیبان

     3-و...

قدم چهارم:حالا چیکار میتونی بکنی که ای اتفاقات نیفته:

  مثلا:1-این چند روزی که وقت دارم،وجودمو بذارم.

       2-با پشیبانم برای درس های باقی مانده مشورت کنم.

       3-برنامه ریزی دستی برای فرصت باقی مانده داشته باشم.

با انجام 4 گام بالا قطعا از استرس شما برای آزمون ها و حتی امتحانات کاسته خواهد شد و با انگیزه بیش تری به مسیر ادامه خواهید داد.