ربات‌های درمان‌گر بیش‌فعالی به میدان آمدند

محققان دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی، از ربات‌ها برای کمک به درمان بیش‌فعالی استفاده کردند، به طوری که توانستند شاخه جدیدی از رباتیک نوروفیدبک را برای درمان اختلال کم‌توجهی و بیش‌

ربات‌های درمان‌گر بیش‌فعالی به میدان آمدند

محققان دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی، از ربات‌ها برای کمک به درمان بیش‌فعالی استفاده کردند، به طوری که توانستند شاخه جدیدی از رباتیک نوروفیدبک را برای درمان اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی تعریف کنند.

کودکان دنیای رنگارنگی دارند، تحرک بسیار آنها و نداشتن تمرکزشان برای والدین شاید عادی باشد اما امکان دارد این علائم نشانه از یک اختلال باشد؛ نقص توجه یا بیش‌فعالی اختلالی است که در بزرگسالی می‌تواند آسیب‌های جدی را برای این افراد و اطرافیانش ایجاد کند.

بیش‌فعالی یا نقص توجه یک اختلال شایع رشدی میان کودکان است، شاید قبل از ۷ سالگی به راحتی قابل تشخیص نباشد اما یک سری از علائم از ۳ سالگی به بعد خود را نشان می دهد، پس زمان خوبی برای پیشگیری و توجه به آن وجود دارد.

از این علائم می‌توان به نقص توجه، پر تحرکی و عدم کنترل تکانه اشاره کرد، باید توجه داشته باشیم که بیش‌فعالی اختلال یادگیری نیست اما حواس پرتی که در این کودکان وجود دارد سبب کاهش عملکرد آنها می‌شود، اخیرا مطالعه‌ای در کشور انجام شده که نشان می‌دهد ۴۰ درصد از زندانیان در یکی از شهرها علائم بیش‌فعالی دارند، میزان شیوع این اختلال در دنیا ۵ درصد است اما آمارها در ایران رقمی بیش از این و تا ۸ درصد را نشان می‌دهد، پس باید نسبت به شناسایی کودکان اقدام کنیم تا از ایجاد آسیب‌ها در بزرگسالی و آینده جلوگیری شود.

تشخیص بیش فعالی از طریق نشانه‌های رفتاری 

به طور کلی روش دقیقی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد اما می‌توان از منابع و روش‌های مختلف جهت ارزیابی و تشخیص این اختلال استفاده کرد و از طرفی تفکیک زیرگروه‌های این اختلال برای ارائه روش‌های درمانی لازم و مفید یک ضرورت است، از سویی محققان در دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در تلاش هستند تا با استفاده از مدل افزایشی، نشانه‌های رفتاری و نشانه‌های شناختی امکان تفکیک این اختلال از کودکان سالم و همچنین تفکیک زیرگروه‌های آن با دقت بیشتری انجام دهند.

مجری طرح پژوهشی که در این زمینه انجام می‌شود، بیان کرد: هم‌زمان با رشد ۷۰ درصد از ارتباطات مغزی شکل می‌گیرد و تغییر آن در بزرگسالی کاری دشوار است، کودکانی که نقص توجه و بیش‌فعالی دارند اگر این اختلال در دوره کودکی تشخیص داده شود می توان از بروز بسیاری آسیب ها در بزرگسالی جلوگیری کرد.

رضا خسروشاهی ادامه داد: این اختلال سه شاخه اصلی کم‌توجهی، بیش‌فعالی و ترکیبی از هر دو مورد را دارا است، روش‌های درمانی معمول با استفاده از نوروفیدبک در دنیا برای هر سه شاخه یکی است که از نظر منطقی درست نیست، یعنی در هر سه شاخه یک معیار مغزی را در نظر می‌گیرند، در این پژوهش سعی شد معیاری به دست آوریم تا سه گروه را از هم تفکیک کند و روش درمانی متفاوتی برای هر کدام ارائه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: اساس سیستم‌های نوروفیدبک بازی‌های کامپیوتری است اما در این پژوهش سخت‌افزار را جایگزین نرم‌افزار کرده‌ایم، یعنی از ربات‌های دارای قابلیت حرکت استفاده کردیم، این کار با جذابیت خود همکاری بیشتر کودکان و درمان بهتر را به دنبال داشت، پس شاخه جدیدی از رباتیک نوروفیدبک را برای درمان اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی تعریف کردیم.

منبع :

الكتريسيته ساكن(قسمت پنجم) از فیزیک 2 يازدهم رياضي
يازدهم رياضي     دبیر : میلاد موسوی