مقاله کاظم قلم چی : هدف گذاری با روش چند از 10 + فایل صوتی

بهتر است هدف گذاری را قبل از برنامه ریزی انجام دهید. وقتی می‌دانید هدفتان چیست متمرکز‌تر می‌شوید. اما هدف بدون بر نامه یعنی آرزو .

مقاله کاظم قلم چی : هدف گذاری با روش چند از 10 + فایل صوتی

 

هدف گذاری با روش چند از 10

(موثر ، ساده  ، قابل اندازه گیری)

( هم کوتاه مدت ، هم میان مدت ، هم بلند مدت )

( هم شناختی هم فراشناختی)

 

بهتر است هدف گذاری را قبل از برنامه ریزی انجام دهید. وقتی می دانید هدفتان چیست متمرکز تر می شوید. اما هدف بدون بر نامه یعنی آرزو . پس از این که هدف گذاری کردید برنامه ای مناسب برای رسیدن به آن هدف را تنظیم می کنید .

 

 

هدف گذاری با روش چند از 10 (موثر ، ساده  ، قابل اندازه گیری)

در این جا هدف گذاری با روش چند از10 را  معرفی می کنم که هم  موثر است هم قابل فهم و ساده است و هم این که قابل اندازه گیری است .

می دانید که  در پاسخ برگ آزمون ها  هر 10 سوال با یک خط از هم جدا شده اند .  هم چنین می دانید که در کارنامه ی آزمون های کانون علاوه بر نمره ی درصد نمره ی چند از 10 را هم مشاهده می کنید. ضمنا نمره ی درصدی را می توانید خودتان به راحتی به نمره ی چند از 10 تبدیل کنید. مثلا به جای 23%می توانید بگویید 2 از 10 یا به جای 48 %می گویید  5 از 10 . اولین برتری نمره های چند از10 بر نمره های دیگر مثل نمره از 20 یا درصد این است که نمره  های  چند از 10 اعداد یک رقمی هستند  ، ساده تر به خاطر سپرده می شوند و ذهن شما را درگیر و کلافه نمی کند . اعداد یک رقمی را راحت تر از اعداد دو رقمی به خاطر می سپارید. به تعداد انگشتان دست خود توجه کنید  10 انگشت دارید .کار کردن با عدد 10 راحت تر است و ساده تر به خطر سپرده می شود .تعداد انگشتان یک دلیل مهم ماندگاری و پیروزی عددنویسی با مبنای 10 بر عددنویسی با مبنای 7 و 12 است .

در زیر هر 10 سوال در پاسخ برگ آزمون ، یک خط کشیده شده است پس در جلسه ی آزمون هم در هر لحظه می توانید  روی چند از 10 خودتان در هر درسی که پاسخ می دهید مسلط باشید .به راحتی تعداد سوال هایی که در هر بسته ی 10 تایی جواب داده اید می شمارید

علاوه بر این کار کردن و هدف گذاری با  نمره ی چند از 10نسبت به هدف گذاری با  تراز و رتبه  هم  برتری دارد .

شما نمی توانید در هر  روز که مطالعه می کنید و در هر بار که تست می زنید و هر بار که در جلسه ی آزمون نشسته اید نمره ی تراز یا رتبه ی خود را احساس کنید زیرا  هر دوی این ها یعنی هم رتبه و هم تراز به جز عملکرد شما  به عملکرد سایر دانش آموزان هم بستگی دارند . تراز و رتبه ی شما وقتی مشخص می شود که برگه ی همه ی دانش آموزان دیگر هم تصحیح شود و شما با آن ها مقایسه شوید .اما نمره ی چند از 10 را شما هر روز و در هر جلسه ی آزمون و در همان لحظاتی که امتحان می دهید  می بینید و احساس می کنید .

 

ما کتاب های  کانون  را به صورت پیمانه ای تالیف کرده ایم . پیمانه ها هم یا ده تایی هستند یا بیست تایی . در کتاب های دیگر هم شما می توانید سوال ها را به صورت ده تایی بسته بندی و تمرین کنید و در هر بار تمرین مشخص کنید که از هر 10 سوال چند تا را درست جواب می دهید . به صورت  تدریجی و گام به گام ،  چند از 10 خود را  افزایش می دهید و پیشرفت خود را در هر لحظه احساس می کنید .هدف گذاری با روش چند از 10 شبیه  رکورد زدن های دونده ها و وزنه بردارهاست زیر در هر نوبت تمرین آن ها می توانند  میزان پیشرفت  و فاصله شان را با هدف تشخیص دهند اما هدف گذاری برای رتبه و تراز مثل تمرین های والیبالیست ها و فوتبالیست هاست نتیجه ی کار آن ها فقط پس از مسابقه ی اصلی مشخص می شود زیرا نتیجه ی کار آن ها فقط به خودشان مربوط نیست به کار دیگران هم مربوط است  با هدف گذاری به روش چند از 10 کار شما شبیه دونده ها و وزنه بردار ها می شود .در لحظه ی تمرین می توانید چند از 10 خود را اندازه گیری کنید و با هدفی که درنظر گرفته اید مقایسه کنید .


چگونه هدف گذاری کنیم

برای هدف گذاری به روش چند از 10 ،  از وضعیت کنونی خود آغاز کنید . کارنامه ی آزمون های قبلی را در نظر بگیرید و برای خودتان سه  تصمیم بگیرید:

1- در کدام درس ها می خواهید چند از 10 خود را یک یا دو نمره بالاتر ببرید .

2-در کدام درس ها می خواهیدنمره ی چند از 10 خود را حفظ کنید و ثابت نگه دارید .

3- در کدام درس ها می خواهید یکی یا دو تا از اشتباهات خود کم کنید .

برای این که هدف گذاری شما ساده تر شود امسال جدول هایی را در اختیار شما قرار می دهیم که بر اساس تعداد پاسخ های درست شما مرتب شده اند . بنابراین این جدول 11 قسمت دارد زیرا ممکن است شما در یک آزمون ده سوالی ده پاسخ صحیح یا 9 پاسخ صحیح یا 8 پاسخ صحیح  و ....تا یک پاسخ صحیح و بدون پاسخ صحیح  داشته باشید .

علاوه بر پاسخ های صحیح ، تعداد پاسخ های اشتباه هم در این جدول  مشخص شده اند. برای یک آزمون 10 سوالی این جدول 66 ردیف دارد .شما ابتدا جای خود را در این جدول پیدا می کنید سپس یکی از سه تصمیم بالا را می گیرید . آیا می خواهید در این درس به تعداد صحیح های خود اضافه کنید؟ این کار ممکن است تقریبا سیصد نمره به تراز شما اضافه کند . آیا می خواهید یکی از اشتباه های خود را کم کنید این کار ممکن است حدودا صد نمره  به تراز شما در آن درس اضافه کند .آیا می خواهید تعداد درست های خود را در آن درس ثابت نگاه دارید و تعداد اشتباه های شما در حد قابل قبول است ؟


هدف گذاری با افزایش تعداد پاسخ های صحیح

برای بالا بردن تعداد درست ها ، دو  کار می توانید انجام دهید : ساعت های مطالعه را برای آن درس افزایش دهید . روش های خوبی برای مطالعه ی آن درس پیدا کنید که برای شما خیلی موثر است .

برای این که ساعت های مطالعه را زیاد کنید نیاز به تصمیم دارید تا زمانی که خودتان تصمیم نگرفته باشید هیچ اتفاقی نمی افتد و نصیحت های دیگران فایده ی زیادی ندارد . اگر تصمیم گرفتید که ساعت های مطالعه را زیاد کنید ، به تدریج این کار را انجام دهید . دفتر برنامه ریزی را تکمیل کنید و به ویژه صفحه ی 182 دفتر برنامه ریزی را کامل کنید .

برای پیدا کردن روش مطالعه ی مناسب برای هر درس ، مهم ترین کار این است که به درس هایی که خودتان خیلی موفق هستید توجه کنید حتما در آن درس ها روش های خوبی دارید . آن روش ها را  در جایی بنویسید و به تدریح به تعداد روش های خوبی که برای هر درس دارید اضافه کنید . این روش ها را با دوستان و اولیا و پشتیبان خودتان هم مطرح کنید

درگام دوم ، همین روش های خوب خودتان را برای بعضی درس های دیگر به ویژه برای  درس های مشابه ، استفاده  کنید شاید برای آن درس ها هم خوب باشند

اما اگر در بعضی درس ها نمی دانید با چه روشی درس بخوانید به مجله ی آزمون و مجله ی سرای دانش و سایت کانون مراجعه کنید .قسمت کلکسیون روش ها ی هر درس را مطالعه کنید . ازبین روش های مطالعه ی برترها و از بین روش های مطالعه ی قهرمانان پیشرفت ، آن روش هایی که فکر می کنید برای شما هم خوب است انتخاب کنید . چند بار تمرین کنید و اگر برایتان مناسب بود ادامه دهید . برای پیدا کردن روش های مطالعه ی هر درس می توانید از معلم خود یا پشتیبان خود یا پدرو مادر و دوستان و آشنایان هم کمک بگیرید . روش ها یی که فکر می کنید برایتان مناسب است چند بار تمرین کنید ، اگر موثر بود ادامه دهید

 

هدف گذاری با کاهش تعداد اشتباهات

اگر تعداد اشتباه های شما در یک درس بیش از 2 تاست ، باید تعداد اشتباه های خود را کم کنید.

چند روش برای  این کار وجود دارد .  اولین کار این است که اشتباه های هر آزمون را با دقت بررسی کنید . از اشتباه های خود عصبانی نشوید . اشتباه های شما به معنی یادگیری های ناقص شماست بنابراین یادگیری خود را از همین اشتباه های قبلی خود آغاز کنید . این ها قسمت های تلنگری هستند چون قبلا آن ها را مطالعه کرده اید و ناقص یادگرفته اید با کمی مطالعه و دقت و تمرین می توانید یادگیری ناقص خود را به یادگیری کامل تبدیل کنید

اگر تعداد اشتباه های شما زیاد است باید مدیریت در جلسه ی آزمون را تقویت کنید . ابتدا باید تشخیص دهید سوال هایی که به پاسخ آن ها مطمئن نیستید کدام هستند . تشخیص سوال هایی که مطمئن نیستید یک مهارت فراشناختی است. پس از آن که سوال های شک دار را مشخص کردید باید اراده داشته باشید و آن سوال ها را کنار بگذارید . اگر در هر درس بیش از 2 پاسخ اشتباه داشته باشید باید تصمیم بگیرید که از تعداد پاسخ های اشتباه خود در آن درس کم کنید

در هر آزمون تصمیم بگیرید که در یک یا دو درس بر تعداد پاسخ های صحیح خود بیفزایید و در درس هایی که بیش از دو پاسخ اشتباه دارید از پاسخ های اشتباه خود کم کنید


هدف گذاری چند از 10 ، با نگاه بلند مدت

اگر هدف شما قبولی در یک رشته و یک دانشگاه مشخص است . جدول هایی را در سایت کانون در اختیار شما قرار می دهیم  که در آن ها چند از 10 میانگین برای قبولی در آن رشته ها مشخص شده است . این میانگین ها براساس نمره ی قبولی کانونی ها در آن  رشته ها و دانشگاه ها تهیه شده است . شما با مقایسه ی نمره ی چند از 10 خود با آن نمره ها می توانید برای خودتان  هدف گذاری بلند مدت داشته باشید تا در درس هایی که  نمره ی چند از 10 شما کمتر از هدفی است که در نظر گرفته اید ، نمره ی خود را به اهدافتان نزدیک کنید و چند از10 خود را در آن درس ها افزایش دهید .


هدف گذاری چند از 10 با نگاه میان مدت

در جلسه های پنج نفره که در طول سال چهار بار برگزار می شوند میزان موفقیت  خود را ارزیابی می کنید و برای اولیا و پشتیبان و دوستان خود توضیح می دهید . اولین موفقیت شما مربوط به پیشرفت در مدرسه است . موفقیت های درسی و غیر درسی خود را توضیح دهید . آیا در درس های مدرسه موفق تر بوده اید . آیا در امتحانات مدرسه معدلتان  و نمره ی برخی درس هایتان بهتر شده است ؟ آیا در زمینه های ورزشی ، هنری ، اجتماعی ،  شخصی پیشرفت داشته اید ؟  علاوه بر مدرسه که باید هدف اصلی و مقدم شما باشد . میزان موفقیت خودتان را برای نزدیک شدن به هدف های چند از 10 بنویسید . روش هایی را که اجرا کرده اید توضیح دهید و مجددا برای دو ماه بعدی هدف گذاری کنید .

در جلسه ای پنج نفره ی فصلی  و در پایان هر پروژه از آزمون های کانون که شامل دو یا سه آزمون می شوند ، مشخص کنید که چقدر به اهدافتان نزدیک شده اید .

 

در این نوشته  ، هدف گذاری با روش چند از 10 را معرفی کردیم .  امیدواریم با ابزارهای که برای اجرای این روش در اختیار شماست بتوانید گام به گام  ، هفته به هفته، آزمون به آزمون  و فصل به فصل به ایده آل ها و آرمان های خود نزدیک شوید . آینده تان  را خودتان بسازید . شما موفق هستید و می توانید موفق تر هم بشوید . با همکاری خانواده و معلمان و پشتیبانان و دوستان صمیمی خود .


کاظم قلم چی

مهر 98

فایل های ضمیمه

کاظم قلم چی : هدف گذاری با روش چند از 10 ( قسمت اول - 30 دقیقه)
کاظم قلم چی : هدف گذاری با روش چند از 10 ( قسمت دوم - 23 دقیقه)