راهکارهایی برای افزایش تمرکز

داشتن تمرکز هنگام درس خواندن هم درس خواندن را لذت بخش‌تر می‌کند و هم با افزایش کیفیت، راندمان مطالعه را افزایش می‌دهد.

راهکارهایی برای افزایش تمرکز

داشتن تمرکز هنگام درس خواندن هم درس خواندن را لذت بخش‌تر می‌کند و هم با افزایش کیفیت، راندمان مطالعه را افزایش می‌دهد.

بدون تمرکز درس خواندن می‌تواند از علل اصلی یادگیری ناقص، کاهش سرعت مطالعه و در صورت تداوم، وسواس مطالعاتی باشد. چرا که هنگام مطالعه‌ی بدون تمرکزِ کافی ممکن است شما مجبور باشید یک پاراگراف را چندبار بخوانید و این در طولانی‌مدت می‌تواند وسواس مطالعاتی و احساس نیاز به چندبارخوانیِ یک مطلب را ایجاد کند.

در این مقاله می‌توانید راهکارهایی برای افزایش تمرکز مطالعه کنید. این راهکارها نیازمند استفاده‌ی مداوم هستند تا نتیجه‌ی دلخواه حاصل گردد.

1.نوشتن افکار مزاحم روی کاغذ

در کتب روانشناسی معتبر از این کار به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای افزایش تمرکز نام برده شده است. هنگام مطالعه کاغذی کنار دست خود داشته باشید و اگر فکر مزاحمی داشتید همان لحظه روی آن کاغذ یادداشت کنید تا بعدا به آن فکر کنید. در طول روز هم تایمی را مشخص کنید و کاغذ افکار را در دست گرفته و به افکارتان به طور منطقی فکر کنید.

این کار 2 مزیت دارد:

مزیت اول:

با خواندن و فکر کردن به افکار مزاحمتان متوجه می‌شوید که بسیاری از این افکار حتی ارزش فکر کردن در اوقات بیکاری را ندارند، چه برسد هنگام درس خواندن! در نتیجه ناخودآگاه سعی می‌کنید کمتر از این دسته فکرها داشته‌باشید.

مزیت دوم:

شما با انجام مداوم این کار به ذهنتان یاد می‌دهید که نمی‌تواند در هنگام مطالعه‌ی درس، با افکار مختلف مزاحمتان شود و به نوعی کنترل ذهن خود را در دست می‌گیرید.

2.زمان درس فقط درس، زمان استراحت فقط استراحت

هنگام درس خواندن در حالت خوابیده یا در حال استفاده از موبایل نباشید و در هنگام استراحت در ذهنتان فرمول فیزیک مرور نکنید و به درس فکر نکنید. وقتی در زمان استراحت فکرتان درگیر نکات درسی باشد اجازه نمی‌دهید مغزتان به‌خوبی استراحت کند. ما اصولا بیشتر توجهمان به خستگی جسمی است و از خستگی ذهنی غافل هستیم. خستگی ذهنی خود را نشان نمی‌دهد و بعد از گذشت مدتی خود را با مواردی مثل افت یکی دو روزه‌ی ساعت مطالعه، کاهش کیفیت مطالعه، کاهش تمرکز و ایجاد بی‌حوصلگی هنگام درس خواندن خود را آشکار می‌کند.

پس زمانِ استراحت، با فکر نکردن به درس، به ذهنتان اجازه‌ی استراحت بدهید.

3.کندخوانی و کاهش تمرکز

اکثر ما فکر می‌کنیم هر قدر آهسته‌تر مطالعه کنیم یاگیری بیشتری خواهیم داشت. در صورتی که ما با کند خواندن به ذهنمان فرصت پرش فکر و کاهش تمرکز می‌دهیم. پس کندخوانی و وسواس را کنار گذاشته و با سرعت بیشتر مطالعه کردن را تمرین کنید.

4.استفاده از کرنومتر

 با کرنومتر می‌توانید کیفیت مطالعه‌ی خود را افزایش داده و تمرکز را نیز بالا ببرید. اگر روزی تمرکز پایینی هنگام مطالعه داشته باشید، کرنومتر تفاوت ساعت مطالعه‌ی شما در آن روز نسبت به روزهای قبل را نشان می دهد و این موضوع می‌تواند تلنگری برای افزایش تمرکز باشد.

5. تکنیک شمارش معکوس

برای شروعِ افزایشِ تمرکز و مطالعه می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید و در عرض چند دقیقه تاثیر آن را مشاهده کنید. در ذهنتان عددی سه رقمی یا بیشتر انتخاب کنید و فاصله‌ای را نیز برای شمارش معکوس در نظر بگیرید. به طور مثال عدد 423 را با فاصله‌ی 4 انتخاب کنید. سپس چشمانتان را بسته و شروع به شمارش معکوس کنید تا جایی که تمرکزتان برگردد:

423،419،415،...

یادتان باشد هم عدد و هم فاصله‌ی انتخابی را هر بار تغییر دهید. ذهن ما برای شمارش معکوس نیاز به تمرکز و تفکر دارد و همین موضوع موجب افزایش تمرکز شما شده و شرایط را برای مطالعه مهیا می‌کند.