طرح ملی شهاب در مقطع چهارم دبستان به پوشش 100 درصدی می‌رسد

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان اعلام کرد: برنامه ملی شهاب که با هدف کشف استعدادهای ذاتی دانش آموزان و هدایت تحصیلی اجرا می‌شود، امسال در مقطع چهارم ابتدایی به پوشش 100

طرح ملی شهاب در مقطع چهارم دبستان به پوشش 100 درصدی می‌رسد
رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان اعلام کرد: برنامه ملی شهاب که با هدف کشف استعدادهای ذاتی دانش آموزان و هدایت تحصیلی اجرا می شود، امسال در مقطع چهارم ابتدایی به پوشش ۱۰۰ درصدی می‌رسد.

فاطمه مهاجرانی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تامین مدرسان برنامه ملی شهاب اظهار کرد: برنامه شهاب امسال در ایام عید سعید غدیر و هفته دولت کار خود را آغاز کرد. این برنامه در واقع مکمل مدارس استعدادهای درخشان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، مهاجرانی در محل پردیس تربیت معلم نسیبه افزود: مدارس استعدادهای درخشان ۲ درصد از جامعه را که دارای صفات هوشی متفاوت هستند، تحت پوشش قرار می دهد. ۲ درصد دیگر دانش آموزان نیز زیر خط استاندارد هوشی هستند. ۹۶ درصد دیگر دانش آموزان زیر نظر برنامه ملی شهاب قرار می گیرند.

شهاب، مخفف شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر، طرحی است که با جدیت زیاد در مدارس کشور در حال اجراست. طرحی که شیوه نامه اجرایی آن در سال ۱۳۸۶ نوشته شد ولی تا به مرحله اجرا برسد، چهار سال طول کشید. در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ ، ۳۵ هزار نفر از دانش آموزان هفت استان کشور در قالب این طرح قرار گرفتند.

به گفته رییس مرکز ملی پرورش استعداد درخشان، برنامه ملی شهاب برنامه ای میان بخشی است که بیش از ۶ سال بنیاد نخبگان و بخش های مختلف آموزش و پرورش را به خود جذب کرده است.
مهاجرانی معتقد است که برنامه ملی شهاب براساس منویات مقام معظم رهبری که حتی یک استعداد هم هدر نرود، حرکت می کند.
وی ادامه داد: مهم ترین عامل توسعه کشورها نیروی انسانی است، از این رو با کمک برنامه ملی شهاب دانش آموز استعداد درونی خود را شناخته تا در نهایت به انسانی سرآمد تبدیل شود.
رییس مرکز ملی پرورش استعداد درخشان با اشاره به نیاز جامعه به افراد با استعداد خاطرنشان کرد: باید با شناخت استعدادها و تفاوت های دانش آموزان از انقراض هنرهای اصیل در کشور جلوگیری شود، چراکه تنها با شناخت استعدادها می توان مهارت ها را تقویت کرد.
مهاجرانی افزود: معلمان می توانند برای تجلی استعدادهای درون افراد به آنها کمک کنند تا در طول مسیر به انسان تمام ساحتی مدنظر سند تحول بنیادین دست یابند.
وی یادآورشد: باید با کشف استعدادهای ذاتی دانش آموزان و مهیا کردن شرایط پرورش این توانایی‌ها به کمک مدرسان حرفه ای به نیازهای کشور توجه کرد.
مهاجرانی خاطرنشان کرد: معلمان دوران ابتدایی با گسترش طرح شهاب حرفه ای تر عمل کرده و حتی با عملکرد صحیح این طرح در آینده امکان حذف مدارس استعداد درخشان نیز وجود دارد./

منبع :