گفت‌‌وگوی ویژه با آمنه موسوی‌‌لقمان، 4 انسانی کشور کنکور 98

به‌‌صورت ناپیوسته در مقطع پنجم و ششم دبستان و همچنین نهم و یازدهم و دوزادهم به‌‌مدت 5 سال در آزمون‌‌ها شرکت کردم.

گفت‌‌وگوی ویژه با آمنه موسوی‌‌لقمان، 4 انسانی کشور کنکور 98

گفت‌‌وگو با سیده‌‌آمنه موسوی‌‌لقمان، رتبه‌ی 4 انسانی کشوری کنکور 98 از بهار 


از چه سالی به کانون آمدید؟ حضورتان پیوسته بود یا ناپیوسته؟

به‌‌صورت ناپیوسته در مقطع پنجم و ششم دبستان و همچنین نهم و یازدهم و دوزادهم به‌‌مدت ۵ سال در آزمون‌‌ها شرکت کردم.

از چه ترازی شروع کردید؟ دلیل پیشرفت‌‌تان چه بوده است؟

در اولین آزمون سال یازدهم ترازم ۶۹۷۲ شد. پیشرفتم به‌‌دلیل برنامه‌‌ریزی منظم‌‌تر، جدی‌‌ترشدن و خودآگاهی بیشتر بود.

مهم‌‌ترین ویژگی آزمون‌‌های برنامه‌‌ای کانون را چه می‌‌دانید؟

مهم‌‌ترین ویژگی آن، فاصله‌ی زمانی مناسب بین دو آزمون است که نه خیلی زیاد است تا خسته‌‌کننده شود و مانعی برای انگیزه باشد و نه خیلی کم است.

آیا در سال‌‌های حضور خود در کانون در آزمون‌‌ها غیبت کردید؟

سال دوازدهم فقط در یک آزمون تابستان غیبت داشتم؛ چون به مسافرت رفتیم. در طول سال تحصیلی غیبت نکردم؛ چون می‌‌خواستم زنجیره‌‌ی آزمون‌‌های کانون و تلاشم قطع نشود.

چگونه بین برنامه‌‌ی راهبردی آزمون‌‌ها و برنامه‌‌ی مدرسه هماهنگی ایجاد می‌‌کردید؟ برنامه‌‌ی راهبردی را چگونه برای خود شخصی‌‌سازی می‌‌کردید؟

برنامه‌‌ی آزمون‌‌ها حداکثر هماهنگی را با برنامه‌‌ی مدرسه داشت؛ ولی زمانی که مدرسه از آزمون عقب‌‌تر بود، خودم مباحث را می‌‌خواندم. شخصی‌‌سازی را هم متناسب با علاقه و استعدادهایم انجام می‌‌دادم. سعی می‌‌کردم نقاط ضعف و قوت خود را متوجه شوم و در راستای آن‌‌ها برنامه‌‌ام را شخصی‌‌سازی کنم.

کدام درس‌‌ها در آزمون‌‌های برنامه‌‌ای کانون نقطه‌‌‌قوت شما بود؟ دلیل این‌‌که این درس‌‌ها نقطه‌‌قوت شما بودند چه بود؟ روش‌‌تان را در مطالعه‌‌ی این درس‌‌ها بنویسید.

در مطالعه‌‌ی همه‌‌ی درس‌‌ها، به‌‌ویژه منطق و فلسفه، همیشه کتاب درسی برایم در اولویت بود. اول متن کتاب را دقیق می‌‌خواندم و نکاتی را که دبیر گفته بود مطالعه می‌‌کردم. بعد هم وارد مرحله‌‌ی بازی با ذهن می‌‌شدم. سعی می‌‌کردم مثال‌‌های متعددی را برای قواعد منطقی و مباحث فلسفی پیدا کنم و از طریق همین مثال‌‌ها خودم به قواعد جدیدی می‌‌رسیدم که نه در کتاب درسی و تستی وجود داشت و نه معلم گفته بود. در قدم بعدی هم تست می‌‌زدم و نکات مهم را در خلاصه‌‌هایم یادداشت می‌‌کردم.

در ریاضی هم اولویتم با کتاب درسی بود. اول کتاب را دقیق می‌‌خواندم و همه‌‌ی تمرین‌‌ها را حل می‌‌کردم و تعریف‌‌ها و نکات را در برگه‌‌ای یادداشت می‌‌کردم. بعد هم به‌‌ سراغ درس‌‌نامه‌‌ی کتاب تستی می‌‌رفتم و پس از آن تست می‌‌زدم. برای درس ریاضی، دو کتاب تستی داشتم و سعی می‌‌کردم همه‌‌ی تست‌‌ها را بزنم.

آیا درس‌‌هایی بود که برایتان چالشی بوده یا نمرات پایین‌‌تری در آن‌‌ها داشته و روش مطالعه‌‌تان را در آن‌‌ها تغییر داده باشید؟ 

قبلاً در درس زبان صرفاً بر کتاب درسی تکیه می‌‌کردم و تست نمی‌‌زدم. بعد متوجه شدم برای دست‌‌یابی به مهارت پاسخ به سؤال‌‌های درک‌‌مطلب باید متن‌‌های بیشتری بخوانم و دایره‌‌ی لغاتم را افزایش دهم و تست بزنم.

سیده‌‌آمنه موسوی‌‌لقمان، 4 انسانی کشوری کنکور 98


از کدام کتاب‌‌های آبی پیمانه‌‌ای استفاده کردید؟ 

در درس‌‌های ریاضی، اقتصاد، علوم‌‌وفنون، فلسفه و منطق از کتاب‌های آبی استفاده می‌کردم. علوم‌وفنون و فلسفه و منطق به‌دلیل حجم خوب سؤالات و کیفیت بالای آن‌‌ها، بهتر از همه بود.

آیا از دفتر برنامه‌‌ریزی استفاده کردید؟ مهم‌‌ترین ویژگی دفتر برنامه‌‌ریزی برای شما چه بود؟

بله. باعث می‌‌شد خودآگاهی‌‌ام افزایش یابد. مهم‌‌ترین ویژگی‌‌اش این است که به‌خوبی نقطه‌ضعف را در چگونگی سازمان‌دهی اوقات و درس‌ها نشان دهد.

از کدام ابزارهای اطلاع‌‌رسانی استفاده می‌‌کردید؟

سایت کانون، مجله‌‌ی سرای‌دانش، نظرخواهی.

چندوقت‌یک‌بار به سایت کانون مراجعه می‌‌کردید؟

چندروزیک‌‌بار.

چه قسمت‌‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌‌کردید؟

صفحه‌ی شخصی، جعبه‌ابزار کارنامه، صفحه‌ی مقطع، گفت‌‌گو با دانش‌آموزان و رتبه‌‌های برتر، کلکسیون روش‌‌ها.

از جعبه‌‌‌‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌‌ها استفاده ‌‌کردید؟

کارنامه‌‌ی اصلی آزمون، کارنامه‌‌ی ۵نوع‌درس، کارنامه‌‌ی اشتباهات.      

از کدام کارنامه‌‌ها بیشتر استفاده کردید؟ چرا؟

کارنامه‌ی اصلی و کارنامه‌ی اشتباهات، در کوتاه‌مدت کاربردی‌‌تر بود؛ اما کارنامه‌ی ۵نوع‌درس در بلندمدت مفید بود.

آیا در سایت کانون کامنت می‌‌گذاشتید؟ در طول سال گذشته تقریباً چند کامنت گذاشتید؟ معمولاً کامنت‌‌های شما در چه زمینه‌ای بود؟ چه زمان‌‌هایی بیشتر کامنت می‌‌گذاشتید؟

حدود ۲۰ بار نظر داده‌ام. بیشتر در زمینه‌ی مشاوره‌‌ای و پاسخ به دانش‌آموزان بود و اغلب بعدازظهر آزمون کامنت می‌گذاشتم.

اگر مجله‌‌ی سرای دانش را مطالعه می‌‌کردید، کدام قسمت‌‌ها را می‌‌خواندید؟

گفت‌‌وگو با نفرات برتر، گفت‌وگو با دانش‌آموزان برتر.

آیا به سؤالات برگه‌‌ی نظرخواهی در صبح آزمون پاسخ می‌‌دادید؟ نظرتان درباره‌‌ی برگه‌‌ی نظرخواهی چیست؟

بله. برای اطلاع‌‌رسانی کاربردی بود.

سیده‌‌آمنه موسوی‌‌لقمان، 4 انسانی کشوری کنکور 98


تحصیلات و شغل پدر و مادرتان چیست؟

پدرم مدرک کارشناسی ادبیات‌فارسی دارد و دبیر بازنشسته است. مادرم هم کارشناسی ادبیات‌فارسی دارد و خانه‌دار است.

چند خواهر یا برادر دارید؟ آیا آن‌‌ها هم مانند شما کانونی بوده یا هستند؟

دوخواهر بزرگ‌تر دارم. اولی دو سال کانونی بود و با رتبه‌ی ۹۰۰ منطقه‌ی ۲ در کنکور سال ۸۷، در رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه علم‌وصنعت پذیرفته شد. دومی هم سه سال کانونی بود و با رتبه‌ی ۴۴۷ منطقه‌ی ۲ در کنکور سال ۹۵ در رشته‌ی دندان‌پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد.

پدر و مادرتان در موفقیت‌‌های تحصیلی شما چه نقشی داشتند؟ اگر در آزمونی افت تراز داشتید، واکنش پدر و مادرتان چگونه بود؟

امکانات مادی و معنوی برای تحصیل را در اختیارم گذاشتند و سعی کردند فضای آرامی را در خانه‌‌ ایجاد کنند و مراقب بودند تا درگیر حاشیه‌ها نشوم. همیشه خودم را مدیون لطف آن‌‌ها می‌دانم و از آن‌‌ها تشکر می‌‌کنم. اگر افت می‌کردم، ناراحت می‌‌شدند؛ اما سعی می‌‌کردند امید و انگیزه‌ی بیشتری در من ایجاد کنند.

مهم‌‌ترین ویژگی آموزشی (شخصیت آموزشی) شما چیست؟

تلاش و پشتکار.

روز کنکور برایتان چگونه بود؟

روز کنکور تقریباً استرس نداشتم و سعی کردم آرامشم را حفظ کنم. خدا را شکر، همه‌چیز خوب پیش رفت.

کدام روش‌‌‌ مدیریت زمان برایتان مؤثرتر بود؟

همه‌ی روش‌های مدیریت زمان، یعنی ضربدر و منها و زمان‌‌های نقصانی و استراتژی بازگشت، به من کمک کرد. چون باعث می‌شد نگران کم‌آوردن وقت نباشم.

استراتژی بازگشت شما در جلسه‌‌ی کنکور چگونه بود؟ چقدر زمان اضافی ذخیره‌‌شده در درس‌‌های عمومی و اختصاصی داشتید؟ به‌‌ترتیب به سراغ چه درس‌‌ها و مباحثی در عمومی و اختصاصی رفتید؟

در عمومی‌‌ها ۱۵ دقیقه وقت اضافه آوردم و به‌ترتیب دفترچه به سراغ سؤالات شک‌‌دار رفتم. در اختصاصی‌‌ها هم ۳۵ دقیقه وقت اضافه آوردم و باز هم به‌ترتیب دفترچه به سراغ سؤالات شک‌‌دار رفتم؛ ولی تمرکزم بر درس‌های علوم‌وفنون و فلسفه و منطق بود.

آیا پشتیبان‌ویژه هم داشتید؟

بله.

نام پشتیبان‌ویژه‌تان چه بود و رتبه‌‌‌شان در کنکور چند بود؟

خانم مائده شاهمرادی، رتبه‌ی ۲۶ کنکور ۹۶ و خانم طنین زاهدی‌‌کیا، رتبه‌ی ۲ کنکور ۹۷.

ارتباط شما با پشتیبان‌ویژه‌‌تان چگونه بود و از عملکرد ایشان چقدر راضی بودید؟

با هم مثل دوست بودیم و من نگرانی و پرسش‌‌هایم را با آن‌‌ها در میان می‌‌گذاشتم و آن‌‌ها بی‌‌منت و متعهدانه راهنمایی می‌‌کردند. لازم می‌دانم از هر دوی آن‌‌ها تشکر کنم.

سیده‌‌آمنه موسوی‌‌لقمان، 4 انسانی کشوری کنکور 98

سیده‌‌آمنه موسوی‌‌لقمان، 4 انسانی کشوری کنکور 98

سیده‌‌آمنه موسوی‌‌لقمان، 4 انسانی کشوری کنکور 98