پایگاه‌های تابستانی؛ فضایی برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکید پایگاه‌های تابستانی طبق تعهد برنامه ششم توسعه سوق دادن بیش از 50 درصد دانش‌آموزان در حوزه مهارتی است.

پایگاه‌های تابستانی؛ فضایی برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان
مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکید پایگاه‌های تابستانی طبق تعهد برنامه ششم توسعه سوق دادن بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان در حوزه مهارتی است.

علی رمضانی با بیان اینکه اگرچه کار علمی نیز در این پایگاه صورت می‌گیرد اما نباید هدف اصلی باشد، اظهار کرد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش پرداختن به مباحث علمی در پایگاه‌های تابستانی و اوقات فراغت است. اما دغدغه ما آن است که پایگاه‌ها به کلاس‌های تقویتی تبدیل نشوند.

مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش افزود: بعد از ۹ ماه تحصیل باید شرایطی در پایگاه‌های تابستانی، فضاهای آموزشی و پرورشی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، سالن‌های ورزشی، دارالقرآن‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی فراهم شود تا دانش آموزان ضمن نشاط و شادابی بتوانند به فعالیت در حوزه آموزش و در کنار آن تربیت بپردازند.

وی ادامه داد: هدف دیگر که در این پایگاه‌های تابستانی دنبال می‌شود آن است که با برگزاری برنامه‌ها و ارائه مهارت‌های خاص، دانش آموزان به واسطه دور بودن از کتاب و درس، آسیبی به آنها وارد نشود.

رمضانی تصریح کرد: به طور مثال در حوزه فیزیک، شیمی و ریاضی این انتظار را داریم کارگاه‌ها در این حوزه‌ها بیشتر فعال شوند تا دانش‌آموزان بتوانند مهارتی را خلق کنند که این یکی از شعارهای آموزش و پرورش است.

وی خاطر نشان کرد: دغدغه مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز بر این است تا دانش‌آموز بتواند در ۶ ساحت تربیتی (دینی اخلاقی، سیاسی اجتماعی، زیستی و بدنی، هنری و زیباشناختی، اقتصادی و حرفه‌ای و علمی و فناوری) که در سند تحول ترسیم شده است در کنار ساحت علمی و فناوری که برای او در نظر گرفته شده ساحت زیباشناختی و هنری را نیز بگذراند. همچنین ساحت تربیت دینی و اعتقادی نیز در کنار ساحت علمی و فناوری برای دانش‌آموزان در این پایگاه‌ها گنجانده شده است.

رمضانی گفت: در ۹ ماه تحصیل تمرکز اصلی مدارس بر آموزش بوده از این رو باید در پایگاه‌های تابستانی ظرفیتی را فراهم کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند از هر حوزه ۶ ساحت تربیتی برخوردار شوند.

مدیر کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: ساحت تربیت دینی و اعتقادی از مهم‌ترین ساحت‌های تربیتی است به همین دلیل انتظار می‌رود تا دانش آموزان در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند و فعالیت بیش از یک هزار دارالقرآن در قالب پایگاه‌های تابستانی تلاش دارد تا دانش آموزان در حوزه تربیتی دینی اعتقادی بیشتر کار کنند.

وی ادامه داد: همچنین با فعالیت یک هزار و ۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی تلاش ما در تمامی حوزه‌ها بر این است تا دانش‌آموزان در اوقات فراغت به رشته‌ها و آموزش‌های مورد علاقه خود بپردازند.

رمضانی در خصوص تشکیل کلاس‌های تقویتی در مدارس گفت: پایگاه‌های تابستانی بیشترین تاکید و سرمایه‌گذاری را در زمینه اوقات فراغت و کسب یک مهارت دارند اما در کنار این پایگاه‌ها که تاکید آنها بر مهارت آموزی است و اگر کلاس‌های علمی نیز طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شود ایرادی ندارد اما دغدغه ما این است که تبدیل به کلاس‌های تقویتی نشود.

مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش تصریح کرد: تمامی دانش‌آموزانی که در پایگاه‌های تابستانی حضور دارند باید از ظرفیت اردوها به ویژه فضاهای تفریحی و گردشگری استفاده کنند و تنها به حوزه علمی نپردازند. از این رو تاکید بر این است که مدیران و مسئولان پایگاه‌ها بیشتر برنامه‌های اردو را در فضاهای باز برگزار کرده و در این فضا به دانش‌آموزان مهارت‌ها را بیاموزند.

وی به مهارت خدماتی، فرهنگی، دینی، بصیرتی و هنری اشاره کرد و گفت: در تابستان حدود ۴ میلیون دانش‌آموز در کانون فرهنگی تربیتی مشغول به فعالیت هستند که ظرفیت بسیار ویژه ای است. در این کانون‌ها، انجمن‌های هنرهای دستی و تجسمی، هنری، ادبی و تئاتر برای آموزش دانش‌آموزان فعال هستند.

رمضانی افزود: کسب مهارت دانش‌آموزان در حوزه خدماتی از دیگر فضاهای موجود در این حوزه است. به عبارتی با هماهنگی آموزش و پرورش دانش‌آموزان در فصل تابستان در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به آموختن و کسب مهارت رشته مورد علاقه خود می‌پردازند.

مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش تاکید کرد: همچنین شرایطی فراهم شده که دانش‌آموزان در فصل تابستان با توجه به فعالیت‌های کشاورزی خانواده خود در همان مکان به فعالیت و کسب مهارت بپردازند و مربی و راهنمای کشاورزی نیز آنها را نسبت به اطلاعات آن حوزه و مهارت آشنا می‌کند.

منبع :