جاذبه‌های گردشگری ایران به روایت واقعیت مجازی

یک استارتاپ فعال در حوزه تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) موفق شده با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با استفاده از ابزارهای به روز بازاریابی دنیا ،80 جاذبه برتر گردشگری کشور را در محیط واق

جاذبه‌های گردشگری ایران به روایت واقعیت مجازی

یک استارتاپ فعال در حوزه تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) موفق شده با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با استفاده از ابزارهای به روز بازاریابی دنیا ،۸۰ جاذبه برتر گردشگری کشور را در محیط واقعیت مجازی پیاده‌سازی کند.

زمانی که واقعیت مجازی برای اولین در حدود نیم قرن پیش معرفی شد، کمتر کسی قادر به پیش‌بینی پیشرفت گسترده آن بود، اما اکنون رد پای این فناوری را می‌توان در شبکه‌های مجازی، بازی‌های ویدئویی، خانه‌های هوشمند، امور پزشکی، پرواز و فضانوردی، آموزش و اساساً هر جایی که به ذهن خطور می‌کند، مشاهده کرد.

واقعیت مجازی به معنای شبیه‌سازی بخشی از دنیای پیرامون و یا خلق محیطی مجازی با استفاده از کامپیوترهای قدرتمند و تجهیزات سخت‌افزاری مانند هِدسِت‌هاست، با این هدف که کاربر حضور همه جانبه در آن محیط را احساس کند.

ژاله ثقفی مدیرعامل استارتاپ بینش بُعد سوم در خصوص این تکنولوژی و اجرای پروژه افزود: دو سال پیش فعالیت خود را در زمینه واقعیت مجازی آغاز کردیم، مانند تمامی استارتاپ‌ها، مسیری پر پیچ و خم را پشت سر گذاشتیم و با وجود چالش‌های متعدد، توانستیم مسیر تحقق رویاهایمان را با موفقیت شکل دهیم، به طوری که اکنون مجری بزرگ‌ترین پروژه واقعیت مجازی خاورمیانه در حوزه گردشگری و اولین فروشگاه واقعیت مجازی کشور برای بخش خصوصی هستیم.

وی گفت: استارتاپ ما مجری بزرگترین پروژه واقعیت مجازی گردشگری در خاورمیانه است، در فاز اول این پروژه با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی توانستیم ۴۰ جاذبه برتر گردشگری کشور در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خوزستان، فارس، گیلان، مازندران، یزد را در محیط واقعیت مجازی پیاده سازی کنیم.

وی بیان کرد: در فاز دوم این پروژه نیز ۴۰ جاذبه از برترین جاذبه‌های گردشگری استان‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، لرستان و همدان را در محیط واقعیت مجازی پیاده سازی کنیم.

وی ادامه داد: تکنولوژی واقعیت مجازی همانطور که از خود واژه مشخص است به صورت مجازی این امکان را به مخاطب و بازدیدکننده می‌دهد که به صورت واقعی حضور پیدا کند، قدم بزند و اطلاعات را از طریق دیدار یا از طریق یک راهنمای تور کسب کند.

ثقفی افزود: هدف واقعیت مجازی این است که کمک کند مخاطب هر اطلاعاتی چه در قالب اطلاعات بصری و شنیداری را از طریق چند کلیک کسب کند و در واقع این تکنولوژی به رونق گردشگری نیز کمک می‌کند، سازمان میراث فرهنگی فقط مخاطب داخلی ندارد بلکه گردشگران و بازدیدکنندگان خارجی نیز دارد که قبل از حضور در ایران شروع به تحقیق از جاذبه‌ها و مناطق گردشگری ایران می‌کنند، خوب است که بتوانند این جاذبه‌ها را به صورت ۳۶۰ درجه و سه‌بُعدی همه جاذبه‌های برتر کشور را قبل از عزیمت به ایران ببینند و این آگاهی را داشته باشند که با چه چیزی روبه‌رو می‌شوند.

وی یادآور شد: حتی برای مخاطب داخلی نیز برای سفر به شهرها با فاصله زیاد مثل مشهد و شیراز می‌توانند مکان‌های معروف را با یک جستجو ببینند و با اشراف بیشتر به منطقه سفر کنند و یا حتی به دلیل هزینه سفر، توانایی خرید تور و یا حضور در این مکان‌های گردشگری را ندارد، واقعیت مجازی این امکان را در اختیار آن قرار می‌دهد.

این فعال حوزه تکنولوژی واقعیت مجازی افزود: بازدیدکنندگان می‌توانند به این امکانات از طریق خروجی آفلاین و آنلاین، WWW.Visitiran.ir WWW.IRANinVR.COM، دسترسی داشته باشند، حتی بخش خصوصی شامل صنایع بزرگ، مهدهای کودک‌، مراکز آموزشی و مراکز اقامتی از این سرویس واقعیت مجازی می‌توانند جهت معرفی فضای کار خود به عنوان ابزار تبلیغات استفاده کنند.

وی گفت : در سایت WWW.IRANin VR.COM علاوه بر حوزه گردشگری، بخش‌های دیگر نیز که متعلق به بخش خصوصی و شرکت‌هاست در وب سایت اضافه خواهد شد و افراد می‌توانند به فراخور نیازشان از آن استفاده کنند.

ثقفی درخصوص اینکه آیا در کشور تاکنون در حوزه واقعیت مجاز چنین فعالیتی وجود داشته است، افزود: افرادی در حوزه واقعیت مجازی فعالیت می‌کنند اما کسی پروژه‌ای به این وسعت را در حوزه واقعیت مجازی در کشور انجام نداده است، استارتاپ ما به عنوان بزرگ‌ترین پروژه واقعیت مجازی در خاورمیانه فعالیت می‌کند، هیچ کشوری در خاورمیانه نیست که ۸۰ جاذبه گردشگری که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است را در محیط VR پیاده‌سازی کرده باشد.

منبع :