کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
×
جستجوی سریع پشتیبان

من استرس دارم ، چه کنم؟
من استرس دارم ، چه کنم ؟؟؟

اين سوالي است که خيلي وقت ها از مشاوران آموزشي پرسيده مي شود و هميشه هم يک راه حل خوب وجود دارد .

احساس سرما مي کردم اما تنم خيس عرق بود ، گلوم خشک شده بود ، ورقه رو تا آخر نگاه کردم ، احساس مي کردم مغزم کاملاً قفل کرده ، خداي من ، باور نمي کردم من اين کتاب رو حداقل سه بار خونده بودم ولي دريغ از حتي يک کلمه ، چقدر دلم مي خواست الان کتاب دم دستم بود شايد اگه مي تونستم فقط يک لحظه کتاب رو ببينم همه چيز دوباره يادم مي اومد ، دو رو برم را نگاه کردم همه در حال نوشتن بودن ، محمد که کنار دستم نشسته بود با تعجب نگاهم کرد آروم گفت : چرا سرخ شدي؟ آره ، آخه سرخ شده بودم . من که سردم بود ، احساس خفگي مي کردم چقدر دلم مي خواست همين الان بلند شم و از اين جا برم بيرون ، دوباره به سوال ها نگاه کردم براي هر سوالي فقط يک خط جواب نوشته بودم ذهنم کاملاً پراکنده بود ، بالاخره تصميممو گرفتن نيم ساعت ، 1 ساعت ، نه فرقي نمي کردم از جام بلند شدم از پله ها پايين رفتم همه جا پر از برف بود ، مدت ها بود که حتي برف ها رو هم دوست نداشتم آخه هر وقت برف مي باريد اين احساس هم مي اومد سراغ من ، روي برف ها راه رفتم و با خود فکر کردم مي شه يه راهي پيدا کرد که از اين مخمصه خلاص شد يا اين احساس هميشه ادامه داره . . . . .

من استرس دارم ، چه کنم؟

بله، اين ها جملاتي است که بارها با خود گفته ايم، حال‌ آيا راهي وجود دارد که بتوانيم استرس را از خود دور نگاه داريم ؟

روش هاي مقابله با استرس

همگي ما تا حدي استرس را تجربه کرده ايم . استرس هم داراي منشأ دروني و هم بيروني است . استرس هاي بيروني از فشارهاي محيط اطراف سرچشمهمي گيرند و استرس دروني منعکس کننده واکنش هاي شما به اين فشارهاست . اگر توقعات و خواسته هاي بيروني از حدي بيش تر و از سوي ديگر منابع شما محدود و اندک باشد ، احساس استرس  خواهيد کرد .  

عواملي که در استرس دخالت دارند


هر فرد آستانه ي تحمل خاصي در برابر عوامل استرس زا دارد و از ديدگاه خاص مي توان گفت آمادگي خاصي براي استرس ، ثابت  و مشخص نيست . بنابراين‌ آستانه تحمل هر فرد در زمان هاي مختلف تغيير مي کند . عواملي مانند تجربه کودکي  از جمله : بدرفتاري والدين  ، شخصيت ، ژنتيک و  . . . موجب تشديد اين مشکل مي شوند . علائمي که مهم تر به نظر مي آيند نظير اختلال خواب ، کمبود اشتها ، نداشتن تمرکز با عملکرد ضعيف حافظه ،  اشتباهات نامشخص يا از دست دادن فرصت ها ، خشم يا کج خلقي ، و  . . . هستند .



با استرس چه کنيم؟

در مورد برطرف سازي استرس راهکارهاي زيادي وجود دارد که رعايت کردن‌آن ها تا حد زيادي آرامش رواني را به همراه دارد .

:: به ديگران به طور جدي فکر کنيد و با آن ها گفت و گو داشته باشيد ، براي تعيين عوامل استرس زا و حذف اين عوامل اقدام کنيد .

:: هنگامي که استرس بيش تري را احساس مي کنيد ، تمرينات ورزشي خود را افزايش دهيد و سعي کنيد به مسائلي که خارج از حيطه اختيارات شما است توجهي نداشته باشيد ، در عوض واکنش هاي خود را با شرايط متناسب کرده و سازگاري داشته باشيد .

:: از روش هاي آرام بخش استفاده کنيد . اين روش ها البته زماني موثر واقع مي شوند که مکان و زمان مناسب براي آن ها در نظر گرفته شود . يوگا ،  ماساژ ، مدي تيشن ، استنشاق هواي تازه و  . . . مي تواند مفيد باشد .

حال که در مورد استرس به طور کامل بحث کرديم، به يکي ديگر از عوامل مهم در مطالعه مي پردازيم . بحث تغذيه و رژيم غذايي از عواملي است که نقش بسزايي در يادگيري دارد  .

 
رژيم غذايي


اين مساله که سوء تغذيه براي سلامت بدن زيانبار است نيازي به تأکيد ندارد . بايد بدانيم که مغز هم مانند ديگر اعضاي بدن تحت تأثير تغذيه نادرست قرار مي گيرد . چنانچه مغز دچار تأثير منفي شود ، بر افکار و احساسات ما نيز تأثير منفي مي­گذارد . ويتامين و املاح معدني براي داشتن يک مغز سالم لازم است .

همچنين برخي کمبودها با ضعف دستگاه عصبي به ويژه مغز در ارتباط است . ويتامين هاي گروه B مغز ، افسردگي  و استرس از مواردي است که با هم مرتبط هستند  و کمبود ويتامين با افسردگي ، ضعف سيستم عصبي و بيماري هاي روحي -  رواني همراه است . ويتامين  هم براي حفاظت در برابر استرس ضروري است . اين ويتامين سيستم ايمني بدن را نگهداري مي کند. سيستمي که در برابر عوامل استرس زا ما را محافظت مي کند . جذب مناسب املاح معدني هم در تقويت شرايط جذب مناسب املاح معدني و هم در تقويت شرايط جسماني خوب و کاهش استرس لازم و ضروري است . در يک مطالعه 18 ماهه که در زمينه رفتارهاي خشن و ضداجتماعي در سال 2004 در يک مؤسسه آسيب شناسي جوانان در انگليس صورت گرفت ، شواهد قابل توجهي در مورد ارتباط بين رژيم غذايي و استرس به دست آمد . در اين پژوهش حدود 230 داوطلب که در زندان به سر مي بردند به دو گروه تقسيم شدند :  به  گروه اول يک ويتامين ، يک اسيدچرب و يکي از املاح داده شده و به گروه دوم فقط يک داروي مسکن  داده شد . در اين شرايط ، استرس گروه اول تا 25 درصد کاهش يافت .

تمرينات ورزشي نيز در کنترل استرس بسيار مفيد هستند . ورزش مواد شيميايي مفيد را در مغز و بدن ما‌ آزاد کرده و حواس ما را از عوامل استرس زا دور مي کند . تمرينات ورزشي از هر نوع که باشند عضلات سفت و سخت بدن را که يکي از عوامل استرس هستند ، قابل انعطاف ساخته و علائم استرس را برطرف مي کنند . ورزش با دور کردن فرد از مسائل تنش زا در انسان حس رقابت ايجاد خواهد کرد و زماني که بدن فرد درگير تمرينات ورزشي است در بهترين شرايط به سر مي برد . در هنگام نفس نفس زدن و فعاليت بدني ، فکر کردن درباره مشکلات دشوار است .
برای مشاهده مطالب بیشتر بر روی نام فرد مورد علاقه خود کلیک کنید
مطالب مرتبط : ممکن است به موضوع های زیر هم علاقه مند باشید
منابع مطلب
منبع :
    نظر شما چیست...؟
بازدید کنندگان محترم سایت :
1-در کامنت های خود ، نظرات دیگران را رونویسی نکنید. کامنت های رونویسی دیگران تایید نخواهد شد .
2-کامنت هایی که حاوی بی احترامی به دیگران و نام بردن از موسسات و ناشران دیگر باشد ، تایید نمی شود .
3- نظرات کوتاه و فاقد مفاهیم آموزشی مانند " خوب بود " ، " عالی بود " ، "ممنون " ، "خیلی خوب " ، "با تشکر از شما " و ... ، تایید نمی شود .


اگر دانش آموز کانون هستید لطفا ابتدا وارد صفحه شخصی خود شوید
نظر شما :
 
 
برای دیدن موارد بیشتر کلیک کنید