گفت‌وگو با امیرساسان نوشک، دوازدهم تجربی از گرگان باتراز 7801

اولین باری که در آزمون‌های کانون شرکت کردم کلاس نهم بودم و می‌خواستم برای آزمون تیزهوشان آماده شوم. تقریباً 4 سال است که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم.

گفت‌وگو با امیرساسان نوشک، دوازدهم تجربی از گرگان باتراز 7801

گفت‌وگو با امیرساسان نوشک، دانش‌آموز دوازدهم تجربی از گرگان با میانگین تراز 7801

از توانایی‌هایم به‌خوبی استفاده می‌کنم


از چه سالی به کانون آمدی؟ کلاس چندم بودی؟

اولین باری که در آزمون‌های کانون شرکت کردم کلاس نهم بودم و می‌خواستم برای آزمون تیزهوشان آماده شوم. تقریباً 4 سال است که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم.


دلیل حضور مداوم شما از سال‌های پایه در آزمون‌های برنامه‌ای چه بود؟

انگیزه‌ی اولیه‌ی من رقابت در یک جامعه‌ی آماری معتبر بود. با افزایش تجربه‌ام در آزمون‌ها، پیشروی با یک برنامه‌ی صحیح و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف در بازه‌های زمانی مشخص برایم اهمیت بیش‌تری پیدا کرد و باعث تداوم حضورم در آزمون‌های کانون شد.


در سال‌های پایه از چه ترازی شروع کردی؟ اگر در این سال‌ها پیشرفت کرده‌ای، دلیل این پیشرفت چه بوده است؟

از تراز 7131 شروع کردم و به دلایل مختلف پیشرفت داشتم. حمایت‌های خانواده و دبیران، استفاده از منابع مناسب، بهبود روش‌های مطالعه و... از دلایل پیشرفتم است. مواجهه با سؤالات سخت و مفهومی و ایده‌دار و نترسیدن از آن‌ها هم خیلی به من کمک کرد. سؤالات اگر استاندارد باشند، مانند یک Booster عمل می‌کنند و گاهی نحوه‌ی نگرش نسبت به یک مبحث را تغییر می‌دهند.


مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون را چه می‌دانی؟

در تابستان با برنامه‌ی کانون پیش نرفتم و متأسفانه به نتیجه‌ی دلخواهم نرسیدم؛ بنابراین فکر می‌کنم مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون، برنامه‌ی معقول و سنجیده‌ی آن است که حاصل تجربه‌ی پربار و طولانی‌مدت برنامه‌ریزان آن‌ها در این حوزه است.


چگونه بین برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و برنامه‌ی مدرسه هماهنگی ایجاد می‌کنی؟

اولویت من برنامه‌ی راهبردی آزمون‌هاست. در مورد درس‌هایی که مدرسه جلوتر از برنامه‌ی راهبردی کانون است سعی می‌کنم وقت مناسبی برای‌شان بگذارم تا هم به فهم درستی از درس برسم و هم از کلاس عقب نمانم. برنامه‌ی آزمون‌های باقی‌مانده تا عید را نوشته‌ام تا دید مطالعاتی‌ام فقط به آزمون بعدی محدود نباشد. بعد از هر آزمون با شناسایی میزان تسلط و نقاط قوت و ضعف، راهکارهای لازم برای پیشرفت را در نظر می‌گیرم. اگر در مبحثی نیاز به تلاش بیش‌تر داشته باشم و آن مبحث جزو مباحث آزمون بعد نباشد زمان مطالعه‌ی آن را به بازه‌ی زمانی آزمون‌های بازیابی بعد موکول می‌کنم.


کدام درس‌ها در آزمون‌های برنامه‌ای کانون نقطه‌ی قوت شماست؟ روش‌هایت در مطالعه‌ی این درس‌ها چیست؟

درس‌های فیزیک، ریاضی و شیمی نقاط قوت من هستند. در درس فیزیک ابتدا به سراغ جزوه‌ی دبیر می‌روم؛ زیرا از هر کتابی کامل‌تر است. هم‌زمان طبق برنامه‌ی آزمون‌ها از تست‌های آموزشی برای تسلط بیش‌تر استفاده می‌کنم و سپس به سراغ تست‌های سخت‌تر و مفهومی‌تر می‌روم. در درس ریاضی چون سال‌های گذشته دبیرمان این درس‌ها را تدریس کرده است، تمام وقتم را به تست زدن می‌گذرانم. در درس شیمی نکات بخش‌های حفظی را از کتاب استخراج می‌کنم و برای تثبیت آن‌ها تست می‌زنم. برای مسائل و مفاهیم شیمی هم از تست‌های متنوع استفاده می‌کنم.


آیا درسی بوده که برایت چالشی باشد یا نمره‌ی پایین‌تری در آن‌ داشته باشی و روش مطالعه‌ات را در آن تغییر داده باشی؟

اوایل در درس زیست‌شناسی به متن کتاب اهمیت نمی‌دادم و از منابعی استفاده می‌کردم که بیش‌تر برای نظام قدیم مفید بود؛ اما با تهیه‌ی یک منبع خوب متوجه شدم باید به کتاب درسی توجه بیش‌تری داشته باشم. اکنون قبل از رفتن به کلاس، برای درس زیست پیش‌خوانی می‌کنم. در خانه ابتدا درس‌نامه‌ی کتاب کمک‌درسی را می‌خوانم و بعد از آن، نکات درس‌نامه و نکاتی را که خودم پیدا کرده‌ام در کتاب درسی یادداشت می‌کنم. در وعده‌های مطالعاتی بعدی، تست می‌زنم و نکات آن را برای تثبیت مطالب مرور می‌کنم.


از کدام‌ کتاب سه‌سطحی استفاده می‌کنی؟ مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب‌های سه‌سطحی چیست؟

 در درس‌های اختصاصی از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنم. حجم مناسب کتاب‌های سه‌سطحی باعث می‌شود بتوانم در مدت‌‌زمان کوتاهی یک مبحث را به طور کامل جمع‌بندی کنم. این جمع‌بندی را در روزهای نزدیک به آزمون و در قالب آزمونک انجام می‌دهم.


از آزمون‌های برنامه‌ای کانون خاطره‌ی آموزشی هم داری؟

در یکی از آزمون‌های سال یازدهم هنگام پاسخ به سؤالات عمومی حالم بد شد. دو راه داشتم؛ یا باید از ادامه‌ی آزمون منصرف می‌شدم که بهانه‌ی خوبی هم برای آن داشتم یا برای رسیدن به هدفم می‌جنگیدم. تسلیم نشدم و با افزایش سرعت، زمان ازدست‌رفته را جبران کردم و در آزمون رتبه‌ی 1 کشور شدم.


شغل و تحصیلات پدر و مادر شما چیست؟

هر دو کارشناس علوم آزمایشگاهی هستند.


پدر و مادر چگونه با شما همراهی می‌کنند؟

از پدر و مادرم سپاس‌گزارم. آن‌ها مرا تحت فشار قرار نمی‌دهند و با توجه به شناختی که از روحیات من دارند در شکست‌ها سرزنشم نمی‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد به توانایی من اعتماد دارند. من هم تلاش می‌کنم تا شایسته‌ی اعتمادشان باشم.


مهم‌ترین ویژگی آموزشی (شخصیت آموزشی) شما چیست؟

به چیزی که هستم قانع نمی‌شوم. یکی از سؤالاتی که دوستانم همیشه از من می‌پرسند این است که «تو خسته نمی‌شوی این قدر درس می‌خوانی؟» من به اندازه‌ای که اطرافیان فکر می‌کنند درس نمی‌خوانم؛ اما از توانایی‌هایم به‌خوبی استفاده می‌کنم. 

صفحه‌ی شخصی امیرسامان نوشک در سایت کانون