آرامش پیش از آزمون را به خود هدیه کنیم

وقتی آزمون مهمی مثل کنکور در پیش دارید، مهم است که آرامش خود را حفظ کنید و ذهن خود را برای پاسخ‌گویی مدیریت کنید.

آرامش پیش از آزمون را به خود هدیه کنیم

وقتی آزمون مهمی مثل کنکور در پیش دارید، مهم است که آرامش خود را حفظ کنید و ذهن خود را برای پاسخ‌گویی مدیریت کنید. برای این منظور باید به چند نکته‌ی مهم توجه داشته باشید.

۱. جدول زمانی داشته باشید. یکی‌دو روز مانده به آزمون، با خود خلوت کنید و با شناختی که از خودتان دارید و بازه‌ی زمانی هر درس در آزمون، جدول زمانی تهیه کنید. تا حد امکان دقیق برنامه‌ریزی کنید تا بدانید چه ساعتی برای چه درسی وقت می‌گذارید و در چه ساعتی استراحت می‌کنید.

  • ۲. به تغذیه‌ی خود اهمیت بیشتری بدهید. نوشیدن آب به شما آرامش می‌دهد و ذهنتان را آماده نگه می‌دارد. غذاهای سبک بخورید تا از نظر جسمی نیز آرام و شاداب بمانید.

  • ۳. ورزش کنید. کمی نرمش یا حتی دویدنِ آهسته، به شما انرژی می‌دهد. وقتی ورزش می‌کنید، ذهنتان افکار انگیزه‌بخش را پرورش می‌دهد.

  • ۴. نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق، به‌خصوص در فضای باز، موجب اکسیژن‌رسانی بهتر به مغز می‌شود و آرامش را به همراه دارد. حتی پیش از شروع آزمون و در حین پاسخ‌گویی، تنفس عمیق را از یاد نبرید.

  • ۵. کیفیت خوابتان را مدیریت کنید. روز پیش از آزمون، فعالیت‌های بدنی داشته باشید و ورزش کنید تا شب به خواب عمیق فروروید. ثمره‌ی خواب باکیفیت و عمیق، نشاطی است که در جلسه‌ی آزمون نصیبتان می‌شود.

  • ۶. روش آرام‌سازی را انجام دهید. ممکن است با شمارش یا اداکردن یک کلمه، صحبت با اولیا یا حتی پیاده‌رویِ تک‌نفره به آرامشی که به آن نیاز دارید، برسید. از هر روشی که شما را آرام می‌کند، بهره ببرید.

بهترین کسی که می‌تواند آرامش را به شما هدیه کند، خود شما هستید.


منبع :