قهرمان پیشرفت: رضا رسلیمی، از رتبه 678 سال 96 تارتبه 88 سال 97

من رضا سلیمی از شهرستان بِن، استان چهارمحال و بختیاری هستم. از اول دبیرستان به‌مدت پنج سال در آزمون‌های کانون شرکت کردم.

قهرمان پیشرفت: رضا رسلیمی، از رتبه 678 سال 96 تارتبه 88 سال 97

رضا سلیمی در یک نگاه

شهر: بن (استان چهارمحال و بختیاری)

سال‌های حضور در کانون: از اول دبیرستان و یک سال فارغ‌التحصیل به‌مدت ۵ سال

رتبه‌ی قبولی: ۸۸ تجربی منطقه‌ی ۳

رشته‌ی قبولی: دندان‌پزشکی دانشگاه تهران

شغل پدر: آزاد

شغل مادر: خانه‌دار

قهرمان پیشرفت: رضا رسلیمی، از رتبه ۶۷۸ سال ۹۶ تارتبه ۸۸ سال 97


لطفاً خودت را معرفی کن.

من رضا سلیمی از شهرستان بِن، استان چهارمحال و بختیاری هستم. از اول دبیرستان به‌مدت پنج سال در آزمون‌های کانون شرکت کردم. سال ۹۶ رتبه‌ام ۶۷۸ منطقه‌ی ۳ شد و سال ۹۷ توانستم رتبه‌ی ۸۸ را کسب کنم. الان دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه تهران هستم.


با رتبه‌ی سال ۹۶ هم می‌توانستی در برخی از رشته‌ها قبول شوی. چه شد که دوباره کنکور دادی؟

نمی‌توانستم با این رتبه، در رشته‌‌ای که می‌خواستم قبول شوم.


وقتی تصمیم گرفتی یک بار دیگر کنکور بدهی، خانواده و اطرافیان چه عکس‌العملی نشان دادند؟

سال اول انتظار زیادی از من داشتند؛ اما آن‌طور که باید ندرخشیدم. مادرم خیلی حمایتم کرد و هم خودم و هم خانواده مطمئن بودند که سال دوم حتماً موفق خواهم شد. اطمینانی که خانواده‌ام به من داشتند، باعث آرامش من شده بود.


از پدر و مادرت هم می‌گویی؟

پدرم شغل آزاد دارد و مادرم خانه‌دار است. یک برادر کوچک‌تر از خودم دارم.

قهرمان پیشرفت: رضا رسلیمی، از رتبه ۶۷۸ سال ۹۶ تارتبه ۸۸ سال 97


در سال‌های قبل کسانی بودند که مسیر تو را رفته باشند و از آن‌ها الگو گرفته باشی؟

من بیشتر زندگی رتبه‌های برتر را دنبال می‌کردم. از صفحه‌ی شخصی‌ام در سایت کانون استفاده می‌کردم و از صحبت‌های رتبه‌های برتر بهره می‌بردم. کارنامه‌ی آن‌ها را بررسی می‌کردم و دلایل پیشرفت آن‌ها را می‌خواندم. اگر برنامه‌ای داشتند که فکر می‌کردم برایم مناسب است، از آن‌ استفاده می‌کردم. یکی از کسانی که به‌طور ویژه از روش‌هایش استفاده کردم، آقای قاسمی‌نژاد بود. برای نمونه، هفته‌ی اول درس می‌خواند و هفته‌ی دوم بیشتر تست کار می‌کرد. من هم اوایل با این روش کار کردم و نتیجه‌ی خوبی هم گرفتم. بعد از مدتی اصلاحاتی در آن ایجاد کردم و برای خودم شخصی‌سازی کردم.


اولین سالی که کنکور دادی، چگونه گذشت؟

سال ۹۶ نقاط ضعفی داشتم که آن‌طور که باید نتوانستم آن‌ها را جبران کنم. من از دانش‌آموزانی بودم که چون در ریاضی و فیزیک قوی نبودم، رشته‌ی تجربی را انتخاب کردم. سال ۹۶ در این دو درس مشکل داشتم. از طرفی، انتظارات زیادی از من داشتند و وقتی سال اول نتوانستم نتیجه‌‌ی خوبی بگیرم، ناراحت شدم و باعث شد برای سال دوم کمی دیر شروع کنم. تقریباً از اوایل آبان‌ماه سال ۹۷ درس‌خواندن را شروع کردم. البته قبل از آن هم دست‌وپاشکسته می‌خواندم؛ اما جدی نبودم و برنامه‌ی خاصی نداشتم.


در سال چهارم دبیرستان، ترازهایت در آزمون‌ها چند بود؟

میانگین ترازم تقریباً ۶۴۰۰ بود؛ اما در کنکور بهترین نتیجه‌ام را کسب کردم. جمله‌های مجله‌ گاهی اثرگذاری زیادی بر روحیه‌ی دانش‌آموزان دارد. در مجله خوانده بودم که گام آخر را محکم‌تر بردارم. من هم در کنکور بهتر از آزمون‌ها عمل کردم.


برای سال دوم چه تصمیم متفاوتی گرفتی؟

بزرگ‌ترین مشکلم در درس‌های ریاضی و فیزیک بود. دلیل آن هم منابعم بود. برخلاف اینکه همه تأکید می‌کردند که سؤالات کنکور مهم است، توجهی به این سؤالات نداشتم و دوست داشتم با سؤالات تألیفی و عجیب و غریب درگیر شوم. سال اول برای دو درس ریاضی و فیزیک، سؤالات کنکور را کار نکردم. سال دوم متوجه شدم که رتبه‌های برتر اولویت تمرین خود را سؤالات کنکور قرار داده بودند. من هم سال دوم به سراغ سؤالات کنکور رفتم و فهمیدم طراح سؤال به سال‌های گذشته هم نظر دارد و بسیاری از نکته‌های سؤالات تکرار می‌شود. مهم‌ترین کارم در سال دوم تغییر منابع بود. برای درس ریاضی گاهی پیش آمد که به یک سؤال سه بار پاسخ دادم. وقتی سؤالات کنکور تمام می‌شد، از سؤالات کتاب سه‌سطحی استفاده می‌کردم. کتاب سه‌سطحی به‌ویژه در درس زیست خیلی به من کمک کرد. این کتاب پر از نکته بود و به کار کنکور می‌آمد و باعث شد در کنکور غافلگیر نشوم.

قهرمان پیشرفت: رضا رسلیمی، از رتبه ۶۷۸ سال ۹۶ تارتبه ۸۸ سال 97


در این دو سالی که کنکور دادی، آیا درسی بود که در آن پیشرفت چشمگیری کنی؟

در اکثر درس‌ها پیشرفت کردم؛ اما در ریاضی پیشرفت بیشتری داشتم. از نمره‌ی ۴۸ به نمره‌ی ۷۴ رسیدم.


علاوه بر تغییر منابع چه کار خاص دیگری انجام دادی؟

سال اول معمولاً تست‌ها را به‌صورت آموزشی کار می‌کردم و زمان را در نظر نمی‌گرفتم. این باعث می‌شد در آزمون‌ها زمان کم بیاورم. در کنکور هم خیلی‌ از سؤالات بود که می‌توانستم جواب بدهم؛ اما وقت کم آوردم. به این نتیجه رسیدم که سال ۹۶ آزمون‌های سه‌روز‌یک‌بار را جدی نگرفتم. سال ۹۷ هر چه کنکور بود، کار کردم. مشکل سرعت داشتم و بعد از عید تصمیم گرفتم سرعتم را بیشتر کنم. آزمون‌های سال‌های گذشته‌ی کانون را هم تهیه کردم و آن‌ها را هم با درنظرگرفتن زمان کار کردم. آزمون‌دادن بهترین راهکار برای بهبود سرعت است. از روش‌های مدیریت زمان هم استفاده کردم و بهترین تمرین برای این مهارت‌ها آزمون‌دادن‌های متعدد است. قبلاً وقتی به سؤالات زبان می‌رسیدم، فقط پنج دقیقه فرصت داشتم و خیلی از سؤالات بی‌پاسخ می‌ماند. در سال دوم آزمون‌های زیادی در عمومی‌ها تمرین کردم. سعی کردم نقاط ضعفم را پیدا کنم و این نقاط ضعف در آزمون‌دادن مشخص می‌شد. سال دوم به یادگیری‌های ناقص خودم خیلی اهمیت دادم.


برای رفع یادگیری‌های ناقص چه شیوه‌ای داشتی؟

وقتی به سؤالی پاسخ اشتباه می‌دادم، دو حالت داشت. یا به دلیل بی‌دقتی بود یا به دلیل یادگیری ناقص. برای نمونه در درس زیست فصل‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده بودم. وقتی پاسخم اشتباه بود، فقط همان بخش‌ کوچک را می‌خواندم. کار خوبی که برای زیست کرده بودم این بود که مشخص کرده بودم خواندن هر فصل و بخش‌های کوچک‌تر آن‌ها چقدر زمان نیاز دارد. این روش را از دفتر برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی یاد گرفتم.

قهرمان پیشرفت: رضا رسلیمی، از رتبه ۶۷۸ سال ۹۶ تارتبه ۸۸ سال 97


یک روش را برای همه‌ی درس‌ها داشتی یا هر درسی روش خودش را داشت؟

روش‌هایم خیلی فرق می‌کرد. در زیست‌ متوجه شدم اشکال من در تصویرهای کتاب است. در ریاضی فهمیدم بیش از حد به فرمول‌های خارج از کتاب درسی توجه می‌کنم و بهتر است برای تکمیل یادگیری‌های ناقصم تست کار کنم. قبلاً تست‌ها را نشان‌دار کرده بودم. بعد از عید وقتی این سؤالات را بررسی می‌کردم، گاهی پیش آمد که به یک سؤال، سه بار پاسخ اشتباه داده بودم. فهمیدم که روش اشتباه در ذهنم مانده است و هر بار با همان روش اشتباه پاسخ می‌دهم. جدولی برای ریاضی و فیزیک تهیه کردم و روش‌های حل مسئله‌هایی را که بارها اشتباه کرده بودم نوشتم؛ یعنی هم روش اشتباه خودم را نوشتم و هم روش درست آن را. شناخت روش‌های اشتباه به من کمک کرد که وقتی سؤال مشابهی می‌دیدم، حواسم جمع باشد.


آیا دانش فراشناخت خوبی داشتی؟

وقتی سوم دبیرستان بودم، اولین بار با این کلمه در مجله‌‌های آزمون آشنا شدم. برایم جالب بود که اکثر رتبه‌های برتر به این موضوع توجه داشتند. من هم کنجکاو شدم تا با این مفهوم آشنا شوم. مهم‌شدن فراشناخت باعث شد به روش‌هایم بیشتر دقت کنم و بدانم چه جایی اشتباه می‌کنم و چه جایی روشم درست است. تفکیک غلط‌ها و درست‌ها از بیراهه‌رفتن جلوگیری می‌کند. آزمون‌های کانون برای رسیدن به فراشناخت خیلی به من کمک کرد. یکی از عواملی که باعث شد به فراشناخت برسم، این بود که از خودم زیاد سؤال می‌کردم.


الان در دوران جمع‌بندی هستیم. در دو سالی که کنکور دادی، این دوران را چگونه گذراندی؟

سال ۹۶ نگرانی‌ام بیشتر از سال ۹۷ بود. همان‌طور که گفتم آزمون‌های سه‌روز‌یک‌بار را جدی نگرفتم. آن دوران احساس می‌کردم همه‌چیز را فراموش کرده‌ام و تصمیم گرفتم همه‌ی کتاب‌ها را از اول تا آخر بخوانم. سال ۹۷ وقتی با منطق این آزمون‌ها آشنا شدم، همه‌ی کنکورهای سال‌های گذشته را با همین روش انجام دادم. به‌نظرم این روش، منطقی‌ترین کار در این دوران بود. در این زمان کم، عقلانی نیست که بخواهیم همه‌ی درس‌ها را کامل بخوانیم. من و فرهاد طاهری، که به‌تازگی با او مصاحبه‌ کردید، به نمایندگی کانون شهرمان می‌رفتیم و آزمون‌های سه‌روز‌یک‌بار را همان‌ جا برگزار می‌کردیم. در اواخر خرداد از کتاب شبیه‌ساز کنکور هم استفاده کردم. این کتاب سؤالاتی مشابه کنکور داشت که وقتی منبع آزمون کم آوردم، توانستم از این کتاب استفاده کنم. یک هفته مانده به کنکور هم تورق سریع کردم.


نظرت درباره‌ی آزمون‌های سه‌گانه‌ی جامع خردادماه چیست؟

در هر سه آزمون شرکت کردم. شاید برخی فکر کنند این آزمون‌ها دیگر پایان کار است و بعد از آن‌ها یادگیری معنا ندارد؛ اما من بعد از هر آزمون اشکالاتم را مشخص می‌کردم و برای آن‌ها به دنبال راه‌حل می‌گشتم.


روز کنکور چگونه گذشت؟

کنکور ۹۷ بهترین آزمون من بود. با آمادگی کامل به جلسه‌ی کنکور رفتم. همان اول استرس زیادی وجودم را گرفت و وقتی اولین سؤال ادبیات را دیدم، با اینکه می‌توانستم به‌سرعت پاسخ دهم، سه دقیقه از من زمان گرفت. کمی به خودم فرصت دادم و توانستم استرسم را مدیریت کنم و توانستم زمان خوبی ذخیره کنم و حتی فرصت کردم چیزی بخورم. برای اختصاصی‌ها کاملاً آماده بودم و انرژی داشتم. در طول سال در آزمون‌ها اشتباه می‌کردم و چیزی نمی‌خوردم تا مبادا تمرکزم کم شود؛ اما خوشبختانه در کنکور این اشتباه را نکردم و انرژی‌ام تأمین بود.


سؤالات را به‌ترتیب دفترچه پاسخ دادی؟

من در آزمون‌ها خودم را آزمایش کرده بودم که بدانم چه روشی برای پاسخ‌دادن به دفترچه برای من بهتر است. همه‌ی روش‌ها را امتحان کردم و به این نتیجه‌ رسیدم که عمومی‌ها را تغییر ندهم؛ اما در اختصاصی‌ها به این ترتیب پاسخ می‌دادم: زیست‌شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک، زمین‌شناسی.


برای دانش‌آموز توصیه‌ی خاصی نداری؟

در این دوران همه نگران‌های خاص خود را دارند. تنها چیزی که دوست دارم بگویم این است که هر اتفاقی افتاد، امید خود را از دست ندهند و به تلاش خود باور داشته باشند.

قهرمان پیشرفت: رضا رسلیمی، از رتبه ۶۷۸ سال ۹۶ تارتبه ۸۸ سال 97


جریان الکتریکی و قانون اهم از فیزیک 2 يازدهم
يازدهم رياضي     دبیر : امیر حسین اسلامی