دکتر محمدرضا حافظی ، رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور درگذشت

بزرگ مدرسه ساز ایران آسمانی شد ....................

دکتر محمدرضا حافظی ، رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور درگذشت

بزرگ مرد مدرسه ساز ایران آسمانی شد

دکتر محمدرضا حافظی ، رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و عضو هیئت نظار بنیاد علمی آموزشی قلم چی، در گذشت .

مراسم وداع با دکتر محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور روز پنج‌شنبه 98/3/23  در مدرسه عالی شهید مطهری(سپهسالار) واقع در میدان بهارستان برگزار شد.

بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام)


دکتر محمدرضا حافظی ، رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور درگذشت




تلفیق دانش و محبت

کاظم قلم‌چی  از دکتر حافظی می گوید



مصاحبه با کاظم قلم چی در  کتاب زندگی نامه ی دکتر حافظی

 موضوعی که همیشه خدمت خود آقای حافظی عرض می‌کنم این است که ایشان علاوه بر این‌که انسانی نیکوکار هستند و نیات انسان دوستانه دارند، دانایی، درایت، تدبیر و مدیریت زیادی دارند. علاوه بر نیت خیر، آگاهی دارند و می‌دانند چگونه اقدام کنند. کاری به همت ایشان در کشور رخ داده و مجامع خیرین در صدها شهر تأسیس شده و اکنون نظارت می‌کنند بر این‌که در مسیر اصلی خود قدم بردارند. این حرکت کاری بوده که فقط با نیت خیر محقق شدنی نیست؛ بلکه نیازمند دانایی و درایت است.

مولوی شعری دارد که می‌گوید:

از محبت خارها گل می‌شود

از محبت سرکه‌ها مُل می‌شود

از محبت مار، موری می‌شود

از محبت نار، نوری می‌شود

در ادامه به این‌جا می‌رسد که:

این محبت هم نتیجه دانش است

کی گزافه بر چنین تختی نشست!

این محبت و دانش وقتی با هم تلفیق می‌شود چنین حاصلی دارد. بنیان نهادن جامعه خیرین مدرسه ساز و توسعه آن به درایت و دانایی و تدبیر داشته است.


مورد اعتماد مردم

  آقای حافظی مورد اعتماد مردم هستند. در برنامه زنده تلویزیون در حال صحبت در مورد داستان فرندشان بودند که داستان تأثیر‌گذاری است. در آن لحظه آقای بوربور که رییس سازمان نوسازی مدارس بودند ، دستمالی را درآوردند و اشک ریختند و بسیار متأثر شدند.

هم زمان با تلویزیون تماسی گرفته شد در مورد این که آن فرد می‌خواست دکتر حافظی و آقای بوربور را ببیند و اقدام به ساخت مدرسه کند.

آن فرد آقای محمدتقی داورپناه بود. ایشان می‌گوید من در خیابان پاسداران منتظر شما هستم و تصمیم می‌گیرند که همان روز خانه خودشان را برای مدرسه سازی و امر خیر واگذار کنند. بیان خالصانه و صادقانه را مردم تشخیص می‌دهند (سخن کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند).

 آقای دکتر حافظی در دهه هشتاد زندگی‌شان هستند. تمام تعلقاتی که داشتند را، یا فروختند یا واگذار کردند و تمام تمرکزشان روی کار مدرسه‌سازی است و این روی مردم و مخاطبانشان اثر می‌گذارد.

ما در خیلی از جاهای دنیا آدم خیر داریم که خیلی بیش‌تر از ما کار خیر می‌کنند. ولی این خیرین را به شکل جامعه‌ی خیرین مدرسه ساز فکر نمی‌کنم در جایی وجود داشته باشد که افراد به صورت دسته جمعی در راه خیر قدم بردارند و این خاص و ویژه است.


تسهیل گری

 مهم‌ترین ویژگی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور این است که فضایی را فراهم کرده تا افرادی که نیت خیر دارند، نیتشان محقق شود.

این نیت برای محقق شدن، نیازمند همکاری مسؤولان سازمان نوسازی مدارس و  مجامع خیرین است و این نیت خود به‌خود محقق نمی‌شود. مجامع خیرین فضای تسهیل گری را فراهم نمودند و این‌جاست که عرض می‌کنم نیازمند درایت و تدبیر بوده است.


تعامل بخش مردمی و دولتی

یکی از عناصر موفقیت دکتر حافظی تعامل بین بخش مردمی و دولتی است. این در تمام دنیا، یک چالش است. مثلا اگر کشوری در فوتبال پیشرفت می‌کند فقط نمی‌تواند ناشی از موفقیت تیم ملی آن‌ها باشد، بلکه تیم‌های باشگاهی و آموزشگاهی نیز در آن کشور موفق‌اند. یعنی باید همه با هم باشند که به قله موفقیت برسند.

در این‌جا تعامل بین بخش مردمی و خیرین با بخش دولتی کاری بسیار مهم است. اعتدال باید حفظ شود و دچار افراط و تفریط نشویم، مثلا اگر همه امتیازات را برای خیرین در نظر بگیریم پس معلمان و مدیران چه می‌شوند؟


احترام خالصانه به مردم

یکی از ویژگی های ممتاز آقای حافظی، احترام فوق‌العاده و خالصانه‌ای‌ست که به معلمان، دبیران و مدیران می‌گذارند. در عین جدیت برای پیشروی خیرین، داشتن تدبیر و درایت در برقراری یک کار منحصر به فرد است که مثلا دچار غرور نشویم که این کار را فقط ما انجام دادیم. ایجاد توازن و تعادل کار مهمی است. احترام به معلم، مدیر، مسؤولان محلی و کسانی که در گذشته کار خیر کردند، لازم و ضروری است. این‌که ما بتوانیم کاری بکنیم که در جهت اهدافمان پیش‌ رویم یعنی تمرکز روی هدف باشد و با احترام گذاشتن به دیگران به مطلوب برسیم.


هم فکری و هم افزایی

 روحیه ایجاد تعامل، هم فکری و هم افزایی هنرمندی می‌خواهد که بتواند با احترام خالصانه شأن خیرین، مردم و مسؤلان دولتی حفظ شود تا حاصل آن به نفع مردم و دانش‌آموزان باشد.


تمرکز و پرهیز از حاشیه

تمرکز ایشان روی کاری که انجام می‌دهند، باعث می‌شود موضوعات حاشیه‌ای و فرعی کنار رود و روی اصل موضوع توجه کنند.

انسان‌هایی که روی کاری که انجام می‌دهند متمرکز هستند، حس خوبی از کارشان و خودشان دارند. دکتر حافظی اصلا نکات فرعی و حاشیه‌ای در ذهنشان نمی‌ماند و فقط اصل موضوع را می‌بینند. نکته‌ای دیگر سخت کوشی و پیوستگی دکتر حافظی است. با توجه به سن ایشان، تصور می‌کردیم در ایام اردیبهشت که جشنواره استانی جامعه خیرین برگزار می‌شود، دکتر حافظی در یک ماه نهایتاً به 10 استان سفر کنند. اما ایشان به 20 استان سفر کردند.


تکرار ناپذیر

 کار آقای حافظی تکرار ناپذیر است. بعضی از انسان‌ها در جامعه نقش‌های بی بدیل و خاص دارند. ایشان بدون این‌که مقام دولتی باشند. به خاطر شخصیت وجودیشان مورد احترام واقعی اقشار مختلف مردم قرار می‌گیرند.

در جمع‌بندی دکتر حافظی انسان نیکوکار و با درایت و دانایی مثال زدنی است که با تمرکز و تلاش پیوسته، توانسته کاری بی‌ بدیل در تاریخ علم و آموزش کشور ما برجای بگذارند. اعتقاد ایشان به گسترش فرهنگ نیکوکاری در کل کشور همچنان پابرجاست.


کاظم قلم چی

فایل های ضمیمه

گزیده‌ای از خدمات شادروان دکتر محمدرضا حافظی (فیلم)