سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 17 خرداد 98 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 17 خرداد 98 را در ادامه مشاهده کنید...

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 17 خرداد 98 + فایل صوتی

 موضوعات جلسه:

1-بیست توصیه‌ی کاظم قلم‌چی برای دوران جمع‌بندی

2-تجربه‌ی کانونی‌های حاضر در همه‌ی آزمون‌های جمع‌بندی 

3-برخی از بی‌دقتی‌های دانش‌آموزان


بیست توصیه‌ی کاظم قلم‌چی برای دوران جمع‌بندی

 غیبت نکنید  . حتی اگر خوب مطالعه نکرده اید وآماده نیستند هم  در آزمون ها ، غیبت نکنید.

 برترها اغلب از امکانات کانون بهتر استفاده می‌کنند و الان هم 22 درصد ترازهای برتر در آزمون‌های جمع‌بندی شرکت کرده‌اند، ترازهای برتر در تعداد آزمون‌های بیشتری نسبت به ترازهای پایین‌تر شرکت کرده‌ اند (سه آزمون شرکت کرده‌اند و ترازهای پایین‌تر در دو آزمون). دقت کنید که ورود اطلاعات این آزمون‌ها در سایت هم خیلی زمان زیادی از شما نمی‌گیرد شاید در حد یک ربع یا کمی بیشتر، ولی امکان دریافت کارنامه برای شما فراهم است. در هر شرایطی در آزمون‌ها شرکت کنید اتفاقا برای این باید شرکت کنید که اشتباهاتتان را بدانید، کسانی که تقلب می‌کنند خودشان را از امکان شناخت خودشان محروم می‌کنند.

از این 20 مورد انتخاب کنید کدام‌ها را شما می‌خواهید انجام دهید. شما در آزمون‌ها شرکت می‌کنید تا خودتنظیمی را یاد بگیرید. خودتنظیمی شامل دو مورد مدیریت تفکر و مدیریت هیجانات است. مدیریت تفکر یعنی ادراک و فکرتان را مدیریت کنید.


خودتان را برای مواجهه با درس ها و سوال هایی که بیش از حد انتظار شما ، دشوار هستند آماده کنید . در هر سال یک یا دو درس بیش از حد انتظار شما ساده یا دشوار خواهند بود . در آزمون های دوران جمع بندی کانون نیز بدون اعلام قبلی ، یک درس عمومی و یک درس اختصاصی را دشوارتر از حد معمول ارائه می کنیم تا شما آمادگی بیشتری پیدا کنید .

 

سه روش مدیریت زمان را در آزمون اجرا کنید ( روش ضربدر و منفی   ، روش زمان های نقصانی ، استراتژی بازگشت). زمان های نقصانی را چندین بار در آزمون ها تمرین کنید و استراتژی  بازگشت خود را برای بار دوم که به سراغ درس ها  می روید مشخص کنید . از روش های دیگران استفاده کنید اما استراتژی خود را داشته باشید . اگر این سه روش مدیریت زمان را اجرا کنید مطمئن خواهید بود که در جلسه ی کنکور وقت کم نخواهید داشت و هر چه یادگرفته اید در حد مطلوب روی کاغذ آورده اید .

 

قبل از شروع آزمون دو کار را انجام دهید : خودنگاری آغازین که سبب آرامش شما در جلسه ی آزمون می شود ( حتی اگر حالتان خوب نباشد ) + هدف گذاری چند از 10 سبب بهتر شدن مدیریت زمان در جلسه ی آزمون می شود . خودنگاری آغازین و هدف گذاری چند از 10 را در همه ی آزمون هایی که در دوران جمع بندی می دهید تمرین کنید تا برای روز کنکور کاملا آماده و مسلط باشید .

 

  12 وسیله را با خود به جلسه ی آزمون ببرید . اولیا می توانند با دانش آموزان همکاری کنند. 12 وسیله را در مجله ی آزمون و روی سایت کانون می توانید ببینید.

 

در آزمون های سه روز یک بار شرکت کنید و کارنامه ی دهکی را دریافت کنید . در درس هایی که دهک پایین تری دارید نیاز به کار بیشتری دارید.

 

 نکته ی مهم : بخش مهم روش سه روز یک بار برنامه ای است که برای دو ونیم روزه باقی مانده طراحی می کنید . پس از تصحیح  و بررسی هر آزمون باید تصمیم بگیرید که در دو ونیم روز باقی مانده ، هر نیم روز را به دو درس اختصاص دهید و مهم تر این که تصمیم بگیرید در آن نیم روز چه کارهایی برای آن درس ها انجام دهید . آیا فقط به رفع اشکال سوال هایی که اشتباه زده اید یا پاسخ نداده اید می پردازید یا ان که قسمت هایی که برای خودتان ضروری تر می دانید را مطالعه خواهید کرد . از کدام منابع  و چگونه . تصمیم گیری و برنامه ریزی برای دو ونیم روز باقی مانده  مهم ترین قسمت روش سه روز یک بار است .

 

بهتر است در  آزمون های جمع بندی به صورت حضوری  شرکت کنید . هم اکنون پنج آزمون  جمع بندی باقی است . 21 و26 و 29خرداد و 2 و 5 تیر . اما می توانید  در صفحه ی شخصی خود در سایت کانون ، آزمون های قبلی را هم وارد کنید و کارنامه ی  دهکی  دریافت کنید .

 

اگر در منزل امتحان می دهید شرایط آزمون را برای خود شبیه سازی کنید . می توانید انواع شرایط را برای خودتان ایجاد کنید مثلا در محیط ساکت و در محیط نسبتا شلوغ ، با صندلی راحت یا صندلی نامناسب ، در هوای گرم و هوای خوب

 

در هنگام آزمون یا در پایان عمومی و اختصاصی ، با مقایسه ی چند از 10 آزمونی که داده اید تراز و رتبه ی خود را در کنکور تخمین بزنید .چندین بار این کار را تمرین کنید . شما وقتی از جلسه ی کنکور بیرون می آیید می توانید رتبه ی خود و رشته ی قبولی تان را تا حد خوبی تخمین بزنید .

 

کارنامه ی اشتباهات را بگیرید و روی تمام اشتباهات خود از ابتدای سال تاکنون کار کنید و یادگیری های ناقص را به یادگیری کامل تبدیل کنید.

 

شک دارهای خود را مشخص کنید ( سوال های شک دار و مبحث های شک دار را مشخص کنید ) شک دارها بخشی از یادگیری های ناقص شماست.

 

بی دقتی های خود را مشخص کنید . پس از هر آزمون بی دقتی های خود را مشخص کنید ، آن ها را در جایی بنویسید . گفت وگو با اولیا و دوستان در این زمینه موثر است.

 

 خواندن قسمت هایی از جزوه ها و کتاب هایتان که قبلا نشان دار کرده اید ، در اولویت قرار دهید. کمتر به سراغ کتاب ها ی جدید بروید  .

 

در دوران جمع بندی نمی توانید همه ی درس ها و همه ی کتاب ها را به طور کامل بخوانید . زمان ندارید . اما می توانید دو یا حداکثر سه درس را که برای خودتان مهم تر و ضروری تر می دانید به طور کامل بخوانید . روزانه یک زمان مشخص برای این درس ها در نظر بگیرید .مثلا زیست  برای رشته ی تجربی و دین وزندگی یا ادبیات برای درس های عمومی همه ی رشته ها .

 

 به درس های عمومی و درس های متنی و درس هایی که یادگیری شان سریع تر هستند  بیشتر توجه کنید .

 

در درس هایی که می خواهید کنار بگذارید یا فکر می کنید برایتان دشوارهستند مباحث ساده تر  و جذاب تر را مطالعه کنید . اگر می خواهید مباحث ساده تر را تشخیص دهید می توانید از دبیران ، پشتیبان ها و به ویژه سایت کانون استفاده کنید .

 

وقتی حوصله ی درس خواندن ندارید : امتحان بدهید .


وقتی احساس می کنید همه چیز را بلد هستید و درس ها برایتان یک نواخت شده است  : امتحان بدهید.

 

ایجاد و تقویت انگیزه : به یک یا چند نفر گزارش بدهید : کورس های درس خواندن اصطلاحی است که دانش آموزان چند سال است در سایت کانون برای مسابقه ی درس خواندن و گزارش کار به یک دیگر ابداع کرده اند و هر روز یا هر هفته به یک دیگر گزارش می دهند

 

در اوقات فراغت : به انتخاب رشته فکر کنید و اطلاعات انتخاب رشته و معرفی رشته ها  را از سایت کانون ، مجله ی آزمون و سایر منابع مطالعه کنید

 

نقش اولیا در دوران جمع بندی :

در این دوره پدر و مادرها کمک‌های عملی و موثری می‌توانند انجام دهند.هنگام آزمون دادن دانش آموزان در منزل و شبیه سازی کنکور ، وارد کردن گزینه ها ی آزمون در سایت کانون و کارنامه گرفتن ، همراهی تا حوزه و برگشتن از حوزه ، آماده کردن 12 وسیله ، مراجعه به محل حوزه برای  تنظیم وقت در روز آزمون ، گفت وگو در باره ی انتخاب رشته و آینده ی شغلی ، مطالعه ی مطالب سایت کانون و مجله ی آزمون


کانونی‌ها به هم کمک می‌کنند که یک نمونه‌ی آن تحت عنوان "دوستانی که شما را نمی‌شناسند ولی به شما کمک می‌کنند" در سایت کانون قابل دسترسی است.

................................................................

روزی که روش 3 روز یکبار را انجام می‌دهید به خودتان بگویید و وانمود کنید اخبار اعلام کرده کنکور دقیقا بعد از 3 روز است این به شما کمک می‌کند که مهمترین کارهایی که باید انجام دهید را انجام دهید. تجربه‌‌ی داوطلبانی که در تمام آزمون‌های دوران جمع‌بندی شرکت کرده‌ و کارنامه هم گرفته‌اند در زیر آمده است:

حسین حمیدی دوازدهم تجربی  با میانگین تراز 6300:

8 آزمون جمع‌بندی را شرکت کردم و برای همه‌ی آن‌ها هم کارنامه گرفتم.

اطلاعات کارنامه را خودتان وارد می‌کنید؟ چقدر طول می‌کشد؟

بله 15 الی 20 دقیقه.

برایتان سخت نبود؟

نه چون اشتیاق داشتم درصدم را ببینم.

امسال برای اولین بار کارنامه‌ی دهکی دادیم آیا آن را دریافت می‌کردید؟

بله سایت ابتدا چند از ده و درصد خام را می‌داد بعد از 24 ساعت کارنامه اصلی هم می‌آمد.

از کدام کارنامه استفاده کردید؟

دهکی چون مهم‌تر است و سوالات اگر سخت باشند برای همه سخت هستند.

از کارنامه‌ی دهکی چه استفاده‌ای کردید؟

هر چه پایین‌تر باشد بهتر است برای من 2 و 3 است وقتی بالاتر باشد برای آن درس باید بیشتر وقت بگذاریم.

در این فاصله آیا رفتید روی برخی از درس‌ها تمرکز کنید تا دهک شما بهتر شود؟

بله در درس‌های زیست و ریاضی.

امروز آزمون را چطور دادید؟

مثل جمع‌بندی‌های داخل منزل نبود ولی خوب بود.

................................................................

عرفان علی‌نژاد دوازدهم تجربی با میانگین تراز 6920:

همه‌ی آزمون‌ها را شرکت کردم.

چه استفاده‌ای از کارنامه‌ی دهکی کردید؟

یک درسی را می‌دانستم قوی نیستم مثلا در درس زمین‌شناسی می‌دانستم دهک 2 و 3 هستم ولی در درسی مثل زبان اول انتظار داشتم دهک یک باشم ولی دیدم دوم هستم و وقتی متوجه شدم بررسی کردم و مشکلم را پیدا کردم.

این بازخوردها خیلی به شما کمک می‌کند.

ورود اطلاعات در سایت چقدر طول می‌کشید؟ کلافه نمی‌شدید؟

20 دقیقه طول می‌کشید. نه مشتاق بودم درصدم را ببینم.

برخی می‌گویند ما خودمان درصدمان را حساب می‌کنید، شما اطلاعاتتان را چرا وارد می‌کردید؟

دهک که روز بعدش می‌داد برای من مفید بود.

نکته‌ای هست بخواهید بگویید؟

دهک‌ها را جدی بگیرید مثلا من فکر می‌کردم در زبان، در دهک اول هستم بعد دیدم دوم هستم.

................................................................

سید متین لشگری دوازدهم ریاضی با میانگین تراز 6600:

در 7 آزمون جمع‌بندی شرکت کردم.

چرا شرکت می‌کردید؟

دلیلی برای ندادنش نبود.

 رتبه‌ی 1 کشوری هم این جمله را در مورد غیبت نکردنش بیان می‌کرد.

از کدام کارنامه استفاده کردید؟

دهک ها برایم مهم‌تر بود.

شما در تمام دهک‌ها اول هستید فقط در زبان ضعیف هستید، برای آن کاری کردید؟

از تابستان دارم کار می‌کنم ولی بهتر از این نشده است.

مهم‌ترین فایده‌ی دوران جمع‌بندی از نظر شما چیست؟

مرور تمام مطالب سبب رفع توهم فراموشی شد.

................................................................

کیانا علی‌زاده میانگین تراز 6900 فارغ‌التحصیل تجربی:

در چند آزمون جمع‌بندی شرکت کردید؟

همه‌ی آزمون‌ها را شرکت کردم.

چه فایده‌ای برای شما داشت؟

 تثبت اعتماد به نفس

وقتی نتایج را می‌بینید مطمئن می‌شوید.

درصدهایم برایم مهم هستند وقتی امتحان سخت است هم درصدهایم برایم مهم است. معتقدم حتی وقتی امتحان سخت باشد هم باید عملکرد خوبی داشته باشم ولی مشاهده کردم که گاهی با این‌که درصد بالا می‌زدم (مثلا 80%) و فکر می‌کردم دهک اول هستم ولی دهک دوم می‌شد و برعکس وقتی درصد خیلی خوبی نمی‌زدم مثلا 60% و فکر می‌کردم مثلا دهک 4 باشم دهک دوم بودم.

آیا درس‌هایی بود که در آن‌ها در ابتدا ضعیف باشید بعد تقویت کنید؟

دینی و زیست اول خوب نبودم بعد بهتر شدم.

چقدر وقت صرف ورود اطلاعات برای کارنامه می‌کنید؟

دو آزمون اول 10 دقیقه زمان برد ولی به دلیل یک سری اشتباهات از سری‌های بعد هم خودم با دقت وارد می‌کردم هم از مادرم خواستم دوباره بعد از ورود اطلاعات با هم چک ‌کنیم.

این کار هم یکی از همان کارهایی است که پدر و مادرها می‌توانند انجام دهند.

................................................................

کوثر احمدی با میانگین تراز 6500 دوازدهم تجربی:

در چند آزمون شرکت کردید؟ چه فایده‌ای داشت؟

در همه‌ی آزمون‌ها شرکت کردم، مشخص می‌کند کجا ضعف داریم. من با توجه به دهک زیست و شیمی پایین بودم و سبب شد آن‌ها را مرور کنم.

شما باید آموخته‌های دوازده سالتان را جمع‌بندی کنید و ابزار هم در اختیار شماست کانون یعنی نوآوری، ما هر سال یک کار جدید انجام می‌دهیم و امسال کارنامه دهک را برای شما ایجاد کردیم.

آیا توصیه‌ای به دیگران دارید؟

چه چیزی بیش از هر چیزی برای شما مفید بود؟

این‌که دانش‌آموز اولویت‌بندی می‌کند دقیقا کجا را بخواند خیلی مهم است و به من کمک کرد چون فرصت کافی نداریم فقط بخش‌هایی که مشکل داریم را مطالعه کنیم موثر است.

به نظرتان در دانشگاه هم برای شما مفید است؟

بله. اولویت‌بندی همه جا کاربرد دارد.

شما آرامش دارید و این آرامش از آگاهی و شناخت وضعیتتان می‌آید مثلا یکی می‌خواهد برود رشته‌ی پزشکی ولی وقتی از همین الان ترازش را می‌بیند متوجه می‌شود نمی‌رسد حالا می‌خواهد هر کاری کند. این‌که الان آگاه شود بهتر است از ندانستن و فرصت دارد نه اینکه روز آخر متوجه شود. وقتی وضعیتتان را می‌دانید یا بیشتر تلاش می‌کنید یا سال بعد دوباره شرکت می‌کنید یا تغییر رشته می‌دهید آگاه شوید آرامش شما بیشتر می‌شود.

................................................................

یادگیری‌های ناقص نشانه‌ دارند:

1-آن‌هایی که فکر می‌کردید بلد هستید ولی اشتباه جواب داده‌اید و آن‌ها را اغلب به شانس و بی‌دقتی نسبت می‌دهید.

2-شک‌دارها

3- مطالبی که فراموش کرده‌اید.

4-مطالبی که خودتان می‌دانید در آن‌ها یادگیری ناقص دارید.

این مباحث را که تلنگری هم هستند را مشخص کنید و بنویسید و رفع کنید.

اکثرا آن‌ مواردی که نامش را بی‌دقتی می‌گذارید یک کم سوادی از دبستان و متوسطه هستند، چون مثلا ریاضیات پایه و مقدماتی شما ضعیف است اما این به این معنا نیست که اصلا بی‌دقتی ندارید دارید و باید آن‌ها را بنویسید و هر شخصی هم بی‌دقتی مخصوص به خودش را دارد. برخی از دانش‌آموزان مواردی از بی‌دقتی‌هایشان را قید کرده‌اند که در زیر آمده است:

حسین حمیدی با میانگین تراز 6400:

قبلا در صورت سوال بی‌دقتی داشتم مثلا هست و نیست، درست و نادرست را اشتباه می‌کردم در ادبیات و عمومی‌ها هم بی‌دقتی‌هایی داشتم ولی الان زیر کلمات مهم خط می‌کشم و اشتباهاتم کمتر شده.

................................................................

علی نیکومنش با میانگین تراز 6200:

من چند مدل بی‌دقتی دارم که قبلا بیشتر بود و الان کمتر شده است که برخی از ‌آن‌ها این‌گونه هستند:

صورت سوال هست و نیست را اشتباه می‌کنم.

گاهی بی‌دقتی در وارد کردن گزینه دارم.

بعضی وقت‌ها اشتباه محاسباتی می‌کنم که به بی‌سوادی برمی‌گردد.

اشتباه گرفتن یک مبحث زیست با مبحثی دیگر که این هم از بی‌سوادی است.

من هم زیر کلمات مهم خط می‌کشم و در برگشت هم دوباره به برخی از آن‌ها نگاه می‌کنم.

................................................................

علی فروتن با میانگین تراز 6600:

من هم چند مدل بی دقتی دارم:

گاهی است و نیست ها را اشتباه می‌کنم.

سوالاتی که به قرابت و تقابل دارند را با هم اشتباه می‌گیرم.

در شمارشی‌های زیست اشتباه می‌کنم.

نسبت دو پارامتر را برعکس به دست می‌آورم.

این موارد را در جزوه‌ای می‌نویسم و بی‌دقتی‌هایم را در تست‌ها با علامت شکلک ناراحت مشخص می‌کنم.

................................................................

ساجده عزیزی با میانگین تراز 7500:

گاهی در ادبیات قرابت و تقابل را با هم اشتباه می‌گیرم.

سوالاتی را که به این صورت هستند در ادبیات بعضی وقت‌ها اشتباه می‌کنم: همه‌ی ابیات یک معنی می‌دهند به جز.

در سوالات ریاضی، آمار محاسباتی اگر دور اول به جواب نرسیدم فرمول را مقابل سوال می‌نویسم تا کمتر اشتباه کنم.

کاظم قلم‌چی: محاسبات را درشت جلوی خود سوال بنویسید تا در صورت نیاز برگردید و بررسی کنید که کجا اشتباه کرده‌اید.

در ادبیات اختصاصی به صورت سوال دوباره برمی‌گردم.

در علوم اجتماعی یک گزینه را حذف می‌کردم بعد آن را انتخاب می‌کردم ولی الان خط می‌زنم تا بدانم کلا حذف شده است.

................................................................

بی‌دقتی‌های یکی دیگر از دانش‌آموزان:

همزمان که علامت می‌زدم می‌شمردم ولی الان برای کاهش خطا، بعد علامت زدن هم دوباره می‌شمارم.

در ریاضی چون پایین جای پاسخ‌نامه بود منفی و مثبت‌ها را جابه‌جا می‌کردم الان جلوی سوال حل می‌کنم.

در توان رساندن گاه یکی از عبارت‌ها را به توان نمی‌رساندم.

در زیست گاه در سوالاتی که عبارت "به جز" داشتند گیج می‌شدم.

مواردم را یادداشت کرده‌ام هر شب چک می‌کنم تا دیگر تکرار نکنم.

................................................................

بی‌دقتی‌های یکی دیگر از دانش‌آموزان:

من یک دفترچه دارم که در آن بی‌دقتی‌هایم را لیست کرده‌ام و 40 مورد هستند که 15 مورد آن رایج است 5 مورد کلی هم دارم که قبل هر آزمون آن‌ها را می‌خوانم.

از بی‌دقتی‌های مخصوص خودم می‌توانم به این اشاره کنم که مثلا 2 به توان 4 را می‌دانم 16 است ولی 64 در نظر می‌گیرم یا مثلا یک بخشی از یک سوال را می‌خوانم و با بخشی دیگر از سوال بعدی تلفیق می‌کنم و جواب می‌‌دهم.

گاهی هم مثلا جواب 3 می‌شد گزینه‌ی 3 را علامت می‌زدم.

................................................................

بی‌دقتی‌های یکی دیگر از دانش‌آموزان:

فعل‌های است و نیست را اشتباه می‌کنم.

گزینه‌ها اشتباه وارد کنم.

الان وقتی صورت سوال را می‌خوانم و گزینه‌ای رد می‌شود خط می‌زنم که بدانم کلا حذف شده و اشتباه نکنم.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی



فایل های ضمیمه

بیست توصیه برای دوران جمع بندی ( قسمت اول - 35 دقیقه)
بیست توصیه برای دوران جمع بندی ( قسمت دوم - 40 دقیقه)
بیست توصیه برای دوران جمع بندی ( قسمت سوم - 28 دقیقه)
مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور 98

با رتبه ام در کنکور 98 احتمال دارد در چه رشته و دانشگاهی قبول شوم؟
پاسخ به سوال های شما درباره سهمیه ها ،پردیس ،شبانه ، غیر انتفاعی و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید