گفت‌وگو با سارا دریجانی، رتبه‌ی 24 تجربی از بم

پنجم دبستان که بودم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم و باعث شد با سبک آزمون‌دادن آشنا شوم. همان سال هم در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدم.

گفت‌وگو با سارا دریجانی، رتبه‌ی 24 تجربی از بم

از متوسطه‌ی اول تا دانشگاه

گفت‌وگو با سارا دریجانی، رتبه‌ی 24 تجربی از بم:

رسیدن به فراشناخت با آزمون‌دادن امکان‌پذیرتر است


سارا دریجانی در یک نگاه

شهر: بم (کرمان)

سال‌های حضور در کانون:‌ پنجم دبستان و از سوم راهنمایی تا چهارم دبیرستان به‌مدت 6 سال

رتبه‌ی قبولی: 24 تجربی منطقه‌ی 3

رشته‌ی قبولی: پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی

تحصیلات و شغل پدر: فوق‌دیپلم حسابداری، کارمند بانک

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی ریاضی، خانه‌دار

گفت‌وگو با سارا دریجانی، رتبه‌ی 24 تجربی از بم


چرا تصمیم گرفتی از سوم راهنمایی دوباره به کانون بیایی؟

پنجم دبستان که بودم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم و باعث شد با سبک آزمون‌دادن آشنا شوم. همان سال هم در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدم. سال سوم راهنمایی متوجه شدم بسیاری از افرادی که در کنکور رتبه‌های برتر کسب کردند، عضو کانون بودند و بسیاری از افراد موفق این مسیر را طی کردند. به نظرم آمد آزمون‌ها می‌تواند به من هم کمک کند تا بتوانم راحت‌تر به هدفم برسم. الان خواهری دارم که کلاس یازدهم است و در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند.


دانش‌آموزانی که زودتر و از سال‌های پایه آزمون‌دادن را شروع می‌کنند، چه امتیازها و مهارت‌هایی کسب می‌کنند؟

عادت به مطالعه و رسیدن به فراشناخت، با آزمون‌دادن امکان‌پذیرتر است. این موضوعی است که باید به‌تدریج اتفاق بیفتد. از طرفی، وقتی از سال‌های پایه و به‌خصوص متوسطه‌ی اول خوب درس بخوانیم، زمینه برای موفقیت فراهم خواهد شد و فشار کاری در دبیرستان کمتر می‌شود. در ضمن، چندین سال آزمون‌دادن موجب می‌شود دانش‌آموز با آرامش بیشتری به جلسه‌ی کنکور برود.


چرا رشته‌ی تجربی را انتخاب کردی؟ چقدر از انتخابت راضی هستی؟

از کودکی به رشته‌ی پزشکی علاقه داشتم. البته محیط و خانواده هم در این انتخاب بی‌تأثیر نبود. کسانی که با علاقه در این رشته درس می‌خوانند، عملکرد بهتری دارند و موفق‌ترند.


پدر و مادرت در طول این سال‌ها چطور از تو حمایت می‌کردند؟

آن‌ها امکاناتی را که نیاز داشتم، برایم فراهم می‌کردند. همیشه خانه را برای مطالعه‌ی بهتر، آرام نگه می‌داشتند. همیشه حضور پدر و مادرم را در کنارم احساس می‌کردم. وقتی نتیجه‌ی مطلوبی کسب نمی‌کردم، پدر و مادرم سعی می‌کردند من را آرام کنند تا بتوانم مشکل را ریشه‌یابی کنم. پدر و مادرم تا جایی که می‌توانستند در درس‌ها هم به من کمک می‌کردند.

گفت‌وگو با سارا دریجانی، رتبه‌ی 24 تجربی از بم


از دفتر برنامه‌ریزی هم استفاده می‌کردی؟

همیشه دفتر برنامه‌ریزی‌ام را خیلی دقیق تکمیل می‌کردم. روند برنامه‌ریزی‌ام همیشه برایم مهم بود. سعی می‌کردم از ابزارهای کانون استفاده کنم. نکات آزمون‌ها را در حاشیه‌ی کتاب‌هایم می‌نوشتم و سؤالاتی را که نیاز به مطالعه‌ی مجدد داشت، از کارنامه‌ی بازیابی و کارنامه‌ی اشتباهات استخراج می‌کردم. دفتر برنامه‌ریزی به نظم و پایبندی‌ام به برنامه کمک می‌کرد و این فرصت را به من می‌داد تا هر روز خودم را با روز قبل مقایسه کنم. به‌نوعی با خودم رقابت می‌کردم تا بتوانم هر هفته نسبت به هفته‌ی قبل بهتر درس بخوانم.


اهل فعالیت غیردرسی هم بودی؟

مدتی به کلاس نقاشی ‌رفتم. گاهی به کلاس‌های ورزشی هم می‌رفتم. از دبستان تا سوم دبیرستان در مسابقات احکام و عترت هم شرکت کردم و مقام‌های شهرستانی و استانی کسب ‌کردم.


مطالعه‌ی غیردرسی هم داری؟

به تاریخ و برخی مباحث روان‌شناسی علاقه‌مندم و اگر فرصتی باشد در این‌باره مطالعه می‌کنم.


به‌نظرت دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول برای انتخاب رشته باید چه معیارهایی را در نظر بگیرند؟

اولین معیار برای انتخاب رشته، علاقه‌ی فردی است. روند کنکور ممکن است گاهی سخت باشد و به تلاش و کوشش زیادی نیاز داشته باشد؛ اما قطعاً درس‌های دانشگاه خیلی سخت‌تر است و رقابت بیشتری بین دانشجویان وجود دارد. فقط در صورتی که علاقه داشته باشیم می‌توانیم در این مسیر به موفقیت برسیم. باید استعداد را هم مدنظر قرار داد. اگر در کنار علاقه و استعداد، آینده‌ی شغلی هم لحاظ شود، می‌توانیم بگوییم همه‌ی معیارها را در نظر گرفته‌ایم.


الگوی خاصی در زندگی‌ات داری؟

از دوران راهنمایی به پروفسور سمیعی علاقه‌ی زیادی پیدا کردم و همیشه پیگیر اخبار مرتبط با ایشان هستم. ایشان الگوی من هستند. در زندگی‌ نیز از پدر و مادرم الگو می‌گیرم. در سال‌های تحصیل سعی می‌کردم از رتبه‌های برتر هم الگوبرداری کنم و روش‌های مطالعه‌ی آن‌ها را دنبال می‌کردم.


به‌نظرت چه ویژ‌گی‌های شخصیتی خاصی داری که تو را به موفقیت رسانده است؟

یکی از ویژگی‌هایم تلاش و پشتکاری است که همیشه برای رسیدن به هدفم دارم. برای رسیدن به هدفم توانستم از خیلی چیزها صرف‌نظر کنم.


از سایت کانون و مجله‌ی آزمون هم استفاده می‌کردی؟

همیشه مصاحبه‌ی برترها را- چه در سایت و چه در مجله- به‌دقت می‌خواندم. عصرهای جمعه صحبت‌های آقای قلم‌چی در جلسه‌ی برترها را مطالعه می‌کردم. از نمونه‌سؤال‌ها و جزوه‌هایی که در صفحه‌ی مقطعِ سایت کانون قرار داده می‌شد، استفاده می‌کردم.


در دوران تحصیل از کدام کتاب‌های کانون بهره بردی؟

در تمام مقاطع تحصیلی کتاب‌های سه‌سطحی را داشتم. کتاب‌های آبی و زرد را هم در دبیرستان تهیه کردم.


نکته‌ی خاصی مدنظرت هست که برای بچه‌ها بگویی؟

بچه‌ها باید همیشه به این نکته توجه داشته باشند که هدف از شرکت‌کردن در آزمون‌های کانون این است که نقاط قوت و ضعف خودشان را شناسایی کنند. پس بیشتر از تراز و رتبه به مسیری که در دو هفته طی می‌‌کنند، توجه داشته باشند و سپس درصدهای خود را مدنظر قرار دهند. برای پیشرفت تلاش کنند تا به فراشناخت برسند و در هر مقطع بهترین نتیجه را بگیرند. از آقای خراسانی، مسئول نمایندگی شهر بم، تشکر می‌کنم. در سال کنکور همیشه به من امید و انگیزه می‌دادند.

گفت‌وگو با سارا دریجانی، رتبه‌ی 24 تجربی از بم