پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان برتر تبریز -اردیبهشت 98

در مقاله‌ی زیر، خلاصه ای از جلسات نفرات برتر تبریز با حضور کاظم قلم چی (واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی) آورده شده است...

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان برتر تبریز -اردیبهشت 98

جلسه نفرات برتر تبریز، 29 اردیبهشت 98، به همراه اولیا به رسم هر ساله با حضور کاظم قلم چی (واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی) درهتل پارس تبریز برگزار شد. در ابتدای جلسه، علی‌اکبر نصرتی، مسئول نمایندگی تبریز، ضمن خوش آمدگویی خدمت اولیا و دانش آموزان اظهار داشتند که این جلسات را به طور مرتب 7 سال است که برگزار می‌کنند و همه ساله شاهد رتبه های تک رقمی درخشان از حاضرین این جلسات هستند.

در این دیدار، کاظم قلم‌چی از دانش آموزان خواستند سوالات و دغدغه های خود را در این ماه پایانی نزدیک به کنکور بیان کنند. چکیده‌ای از سوالات این دانش‌آموزان و پاسخ‌های کاظم قلم‌چی در زیر آمده است:

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان برتر تبریز -اردیبهشت 98

1- سمانه توتونچیان – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7919 – سابقه کانونی : 8سال

در مدت باقی مانده تا کنکور روی تست های با تیپ جدید کار شود نتیجه بهتر می‌گیریم یا روی سوالات تکراری و سال های گذشته؟

هر چه قدر به زمان کنکور نزدیک میشویم بهتر است تست های سال های گذشته را کار کنیم. در کنکور هم اگر تست های با تیپ جدید طرح شود هنگام مواجهه با این سوالات اگر در لحظه اول و یکدفعه جواب به ذهنمان رسید جواب میدهیم ولی اگر ذهنمان در همان اول جرقه نزد جواب نمی دهیم؛ سوالات با تیپ جدید کوششی نیستند و جوششی هستند.


2- محمدرضا ارشدی – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 8045 – سابقه کانونی : 2سال

از زمان اضافی در امتحان، چگونه استفاده بهینه تری بکنیم؟

در ابتدا باید به این سوال جواب دهیم که چه کار کنیم وقت در آزمون کم نیاوریم. تکنیک های زیر به ما کمک می کنند در آزمون وقت خود را ذخیره کنیم

1- روش ضربدر –منفی : با این تکنیک سوالات را غربال میکنیم و سوالات ساده را در ابتدا جواب می دهیم و سپس سراغ سوالات وقت گیر امتحانی میرویم.

2- تکنیک زمان های نقصانی: با این تکنیک صرفه جویی زمان خواهیم داشت. یعنی با این تکنیک می توانیم هر درس عمومی را در زمانی کمتر از زمان لحاظ شده برای آن پاسخ دهیم و در هر درس زمانی‌ را ذخیره کنیم تا در انتهای آزمون عمومی، یک ربع زمان اضافه صرفه جویی کنیم به همین روال در دروس اختصاصی نیز حدود نیم ساعت وقت برای خود ذخیره میکنیم. 5 دقیقه اضافی آوردن فایده ای برای ما نخواهد داشت بلکه باید زمان صرفه‌جویی شده به حدی باشد که بتوان از آن استفاده کرد مثلا در درس‌های اختصاصی نیم ساعت الی سه ربع. خوب بعد از این میرویم سراغ این موضوع که زمان اضافی خود را چگونه مدیریت کنیم که به این موضوع استراتژی بازگشت گویند. روش های مختلفی برای استراتژی بازگشت وجود دارد.


3- صبا مرده کتانی – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7683 – سابقه کانونی : 1سال

ترتیب سوالات دفترچه را عوض کنیم یا نه؟

ترتیب سوالات دفترچه را عوض نکنید این توصیه قلم چی به شما می باشد ولی باز خودتان هر روشی را که عادت کرده اید را پیش بگیرید. سعی کنید هفته های آخر عادت ها را عوض نکنید.


4- رسا ظفری – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 8000– سابقه کانونی : 2سال

در مدت باقی مانده به کدام درس ها باید بیشتر اولویت دهیم؟

هر دانش آموز با امتحان دادن به نقاط ضعف و قوت خود پی می برد. باید امتحان دهید تا به این نتیجه برسید. با امتحان دادن هم توهم فراموشی و هم توهم یادگیری از بین می رود.


5- کیمیا جویبان – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7442– سابقه کانونی : 4سال

در مدت زمان باقی مانده تا کنکور بر روی تثبیت آموخته ها کار کنیم یا تکمیل یادگیری ناقص؟

اول روی نقاط قوت باید کار کنید بعد روی نقاط ضعف. البته باید این را متذکر شد که نباید ضعف هم داشته باشیم. سعی کنید تلفیقی از هر دو را انتخاب کنید.


6- امیر رضا عباس نژاد – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7965– سابقه کانونی : 4سال

به امتحانات نهایی خود چه قدر باید ارزش دهیم؟

امتحان دادن یک فرصت می باشد و تهدید نیست. امتحان نهایی باعث می شود عمقی و تشریحی بخوانیم و هنر تلفیقی داشته باشیم.


7- ساحل غلامی – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7524– سابقه کانونی : 4سال

چه کار کنیم تا بین امتحانات نهایی و 3 روز یکبار تناقضی نداشته باشیم؟

بین آزمون های مدرسه و 3 روز یکبار باید خودتان اولویت برای خواندن داشته باشید و یادتان باشد کنکور اولین پروژه زندگی می باشد. خودتان باید در درس خواندن تلفیق داشته باشید.


8- محسن راستکار – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7875– سابقه کانونی : 6سال

در روش 3 روز یکبار در 5/2 روز باقی مانده بهتر است تفصیلی بخوانیم یا فقط جاهایی که اشکال داریم؟

قسمت 5/2 روز روش 3 روز یکبار مهمترین قسمت این روش می باشد و رقابت سر تشخیص اولویت ها می باشد و اینکه کدام قسمت از کتاب را و چگونه باید بخوانم.


9- شایان پور مستقیمی – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7830– سابقه کانونی : 2سال

با دیدن سوالات سخت آزمون در یک درس، احساس حواس پرتی به من دست می دهد بهتر است درس دفترچه را عوض کنم یا نه؟

دو نفر در کنکور داریم که به بچه ها میگم هر وقت استرس گرفتید این ها به یادتان بیفتند: مسیح نیلچیان و معین فلاحتگر. مسیح نیلچیان باید نفر اول کشور میشد ولی سه تا سوال اول را نزد و خراب کرد شد رتبه 7 کشور در مقابل معین فلاحتگر سه تا سوال اول را پاسخ نداد و ادبیات را 70 درصد زد ولی خودش را مدیریت کرد و شد رتبه 1 کشور.


10- دنیز رضاپور – دوازدهم ریاضی –میانگین تراز : 7518– سابقه کانونی : 2سال

دقت در محاسبات را چگونه افزایش دهیم؟

راه حل بی دقتی شناخت درمانی می باشد. باید انواع اشتباهات و بی دقتی ها را بنویسیم تا با شناخت آن‌ها واکسینه شویم.


11- ایلیا متولی – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7866– سابقه کانونی : 3سال

چگونه بر افکار منفی خودمان غلبه کنیم و بهترین خودمان باشیم؟

سعی کنید به این موضوع فکر نکنید و امتحان دهید یعنی وارد زمین بازی شوید و بهترین خودتان باشید. به افکار منفی نباید فکر کنیم.


12- شادیا یدی پور – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7382– سابقه کانونی : 4سال

در این دوران باقی مانده چقدر باید پیشرفت کنیم؟

باید آزمون بدهیم و سعی کنیم رفته رفته وقتش را کمتر کنیم تا از نتایج خوشحال نشویم و شرایط آزمون را سخت‌تر کنیم. یک خبر جالب اینکه دانش آموزانی داشتیم که نتیجه کنکور آن ها از نتیجه‌ی سه آزمون آخر آن‌ها بهتر بوده است. سعی کنید همه آزمون ها حاضر شوید و این یک ماه آخر کار عجیب غریب نکنید. معمولا اولین آزمون جمع بندی بدترین آزمون بچه ها می باشد. یک مطلب هم اینکه دانش آموزانی که آزمون آخر شبیه سازی را شرکت نمی‌کنند از ترس خراب شدن آزمون، اگر امتحان را شرکت کنند و حتی نتیجه‌ی مطلوب مورد نظرشان را کسب نکنند هم کنکور را بهتر امتحان میدهند چون آن دسته دانش آموزان گریه خود را قبل آزمون کرده‌اند و با آرامش در کنکور شرکت می‌کنند.


13- شادیا یدی پور – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7382– سابقه کانونی : 4سال

در این دوران باقی مانده چطور قدرت نه گفتن را تقویت کنیم؟ اگر یک درس در کنکور سخت باشد چیکار کنیم؟

اگر سوالات وقت گیر را کنار بگذاریم به تدریج بهتر می شود ولی نباید زیاد اغراق کنیم چون اغراق در عناصری از واقعیات آن واقعیت را به دروغ تبدیل می کند. مثلا نباید بگوییم من اصلا اراده ندارم یا ...

سر جلسه مطمئن باشید که یک یا چند درس سخت خواهد بود وقتی به این درس ها رسیدید باید به خودتان روحیه دهید و بگویید برای همه درس است یا وای به حال دانش آموزان دیگر من که ترازم بالای 7000 هست درس برام سخت است ببین بقیه چطور هستن.


14- امیر نجفی داغلیان  – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7770– سابقه کانونی : 4سال

با بی دقتی درجلسه امتحان باید چه کار کنیم؟

باید تمامی اشتباهات و غلط های آزمون را بنویسید و آمار بگیرید که من چه مشکلی در بی دقتی دارم و باید بنویسم تا پیدا کنیم. با نوشتن به غلط های خود مسلط می شویم که به این شیوه درمان، شناخت درمانی گویند.


15- آرمین دلکسار  – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7752– سابقه کانونی : 6سال

در آزمون هایی که بیشتر میخوانم و آمادگی بیشتر دارم تراز کمتری بدست می آورم علت چیست؟

به خودتان نباید تلقین کنید، این حرف یک اغراق است، حتما این مدلی هستید و راهش این هست که در سوالاتی که نتوانستید حل کنید یادگیری ناقص داشتید دنبال همین یادگیری های ناقص باید باشیم تا مشکل حل شود.


16- یزدان پناهی هریس  – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7494– سابقه کانونی : 3سال

بخش حفظی دروس را با تست کار کنیم یا بخوانیم؟

تلفیق در هر دو بهتر هست، ولی تشخیص اولویت با خود شما می باشد که کدام بهتر جواب می دهد.


17- علی زرین نیا– دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7689– سابقه کانونی : 7سال

روی نشان دار کار کنیم یا تست های زمان دار بزنیم؟

با هر دو موافق هستم البته با تلفیقی از هر دو که از هر دو به یک اندازه باشد.


18- محمد امین تقویان– دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7648– سابقه کانونی : 3سال

به نظر شما چه قدر باید به خلاصه نویسی و حاشیه نویسی های خودمان اعتماد کنیم؟

حتما خوب نوشتید ولی خودتان باید تشخیص دهید کجا دقیق ننوشتید بروید آن قسمت را دوباره بخوانید.


19- امیرحسین نایبی– دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7662– سابقه کانونی : 4سال

در بازه امتحانات نهایی کنکوری بخوانیم یا تشریحی؟

چون میخواهید امتحان بدهید تشریحی میخوانید ولی تشریحی را کنکوری میخوانید و تست میزنید و سعی میکنید مجموعه ای کار کنید


20- علی طرزمنی– دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7627– سابقه کانونی : 2سال

چرا در امتحان سوال ها را نمی توانیم درست حل کنیم ولی در خانه درست حل میکنم؟

اغراق میکنید، مشکل یادگیری ناقص هست و باید این را حل کنید. سعی کنید بی دقتی های خود را بنویسید.


21- امیر حسین حسام– دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7609– سابقه کانونی : 9سال

برای دروس بهداشت وسلامت چگونه وقت بگذاریم تا به بقیه دروس لطمه نزند؟

رقابت شما بر روی ثانیه و دقیقه و روز نیست. شما امروز هم کنکور بدهید نتیجه اش با بعد 1 ماه خیلی فرق نمی کند. شما 12 سال درس خواندید و در قله بودید پس نتیجه با یک روز و یک ساعت فرق نمی کند.


22- آرین حاجی احمدی– دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7599– سابقه کانونی : 6سال

سر جلسه چیکار کنیم وقت تلف نکنیم؟

با تکنیک های ضرب در منفی و زمان های نقصانی


23- میرحسین عظیمی– دوازدهم انسانی –میانگین تراز : 7595– سابقه کانونی : 3سال

در دوران انتقالی کدام دروس را بخوانیم؟

برای یک یا دو درس یا چند مبحث شما که مانده و نخوانده اید سه روز یا یک هفته وقت بگذارید و آن مباحث را تمام کنید


24- امیر حسن نصیراوغلی– دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7590– سابقه کانونی : 5سال

در درس زبان ضعیف عمل کرده ام چگونه در این مدت باقی مانده آن را تقویت کنم؟

زبان را تقویت کنید ولی قرار نیست مثلا در این درس لزوما درصد خیلی متفاوت و بالایی مثل 90 درصد بزنید. اگر قبلا 3 تا از 10 تا میزدید کاری کنید 4 تا از 10 تا بزنید.


25- علی سهراب دلی – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7558– سابقه کانونی : 2سال

در چه زمانی دین و زندگی را تورقی بخوانیم و چه زمانی خط به خط؟

الان که فاصله تا کنکور زیاد هست خط به خط، نزدیک کنکور که میشویم تورقی خواهیم خواند.


26- امیر وحید نیکان فر – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7513– سابقه کانونی : 4سال

چگونه هنگام مواجهه با یک درس سخت استرس خود را کنترل کنیم؟

از الان میدانیم که یک درس کنکور سخت خواهد بود و باید هیجان خود را کنترل کنیم. در آزمون های 3 روز یکبار سعی کنید درس سخت را پیدا کنید و شناخت داشته باشید. در آزمون‌های جامع کانون هم در 3 آزمون پایانی بدون اطلاع یک درس عمومی و یک درس اختصاصی سخت داده می شود تا آمادگی داشته باشید.

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان برتر تبریز -اردیبهشت 98

27- مهیار پیرزاده – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7507– سابقه کانونی : 4سال

چگونه فاصله بین دانش واقعی و نتیجه بدست آمده را کمتر کنیم؟

باید بیشتر امتحان دهیم 20-30 باز امتحان میدهید و قلق کار را پیدا میکنید.


28- شهریار فرج زاده – دوازدهم تجربی –میانگین تراز : 7506– سابقه کانونی : 3سال

تمرکز در سر جلسه را چگونه افزایش دهیم؟

باید عجله نکنیم. رقابت سر ثانیه ها نیست . اصلا وسط جلسه میتوانیم 10 دقیقه هم بخوابیم و بهترین نتیجه را بدست آوریم.


29- امیر شهبازی – دوازدهم تجربی –میانگین تراز :7454– سابقه کانونی : 9سال

آیا در دوران جمع بندی از منابع جدیدی استفاده کنیم؟

هر چه قدر به کنکور نزدیک میشویم بهتر است از منابع جدید کمتری استفاده کنیم. مقاله سیب مجله آزمون را بخوانید.


30- رها مرسلی – دوازدهم تجربی –میانگین تراز :7523– سابقه کانونی : 2سال

در دوران جمع بندی به روش آزمون دادن چگونه وسواس خود را نسبت به سوال هایی که شاید در آزمون ها نباشد برطرف کنیم؟

مقاله سیب را از مجله آزمون بخوانید. بالاخره یک تعداد سوال جدید هست که رتبه های برتر با آن مشخص می شود.


31- علی شمس نیا – دوازدهم ریاضی –میانگین تراز :7422– سابقه کانونی : 3سال

چه کار کنیم که در آزمون اصلی بیشترین بازده را داشته باشیم؟

همه صحبت هایی که کردیم برای افزایش بازده شما می باشد. روش 3روز یکبار را هم حتما اجرا کنید.


32- سید علی رضا نوری – دوازدهم تجربی –میانگین تراز :7431– سابقه کانونی : 8سال

بی دقتی های خود را در آزمون چه کار کنیم؟

بی دقتی های خود را کشف کنید و حتما بنویسید و طبقه بندی کنید.


33- امیر علی مستغیث– دوازدهم ریاضی –میانگین تراز : 7660– سابقه کانونی : 2سال

روزهای آخر چگونه می توانیم آمادگی خود را حفظ کنیم؟

هفته آخر هفته تورق سریع است و همه مطالب را هفته آخر مطالعه و مرور کنید. سعی کنید دو هفته آخر ساعت خواب خود را به ساعات اولیه شب بیاورید تا عادت به زود خوابیدن پیدا کنید و روز آخر به مشکل نخورید. روز آخر اصلا درس نخوانید و با پدر و مادر به پارک بروید یا فیلم کمدی ببینید و فرض کنید روز بعد کنکور می باشد.

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان برتر تبریز -اردیبهشت 98


                                                                                       تهیه و تنظیم

                                                                      وهاب نادری (مدیر گروه دبیرستان پسر تبریز)