کاظم قلم چی : مدیریت زمان در آزمون‌های جامع

آیا در آزمون هابه مرحله‌ی آخر مدیریت زمان می‌رسید ؟

کاظم قلم چی : مدیریت زمان در آزمون‌های جامع

آیا در آزمون هایتان به مرحله ی آخر مدیریت زمان می رسید ؟


مدیریت زمان در آزمون سه مرحله دارد:


مرحله ی اول : روش ضربدر و منفی ، در این روش شما همه ی سوال ها را یک بار بررسی می کنید و به همه ی سوال هایی که بلد هستید و می توانید در زمان پیش فرض پاسخ دهید ، جواب می دهید

مرحله ی دوم : روش زمان های نقصانی ، در هر درس ، زمان مشخصی را پس اندار می کنید ، یعنی برای هر درس زمانی را کمتر از زمان پیشنهادی در نظر می گیرید تا در پایان دور اول ، زمان کافی برای بازگشت ذخیره کرده باشید

مرحله ی سوم ( مرحله ی آخر ): استراتژی بازگشت، وقتی به مرحله ی آخر رسیدید تصمیم می گیرید وقت ذخیره شده را صرف کدام درس ها کنید و به هر درس چه اولویتی بدهید . اگر دو مرحله ی قبل را خوب اجرا کرده باشید ،در مرحله ی سوم ( یعنی با اجرای استراتژی بازگشت ) می توانید روی سوال های وقت گیر و سوال های دشوارتر و سوال های ابتکاری و جدید وقت بگذارید و تعداد زیادی از این سه نوع سوال را حل کنید . اگر این سه روش را برای مدیریت زمان اجرا کنید در پایان آزمون وقت کم نخواهید آورد و افسوس نخواهید خورد که بعضی سوال ها را که بلد بوده اید ، ندیدید و پاسخ ندادید .


اشتباهات متداول و چالش های اجرای سه روش مدیریت زمان


مشکل اول در اجرای روش ضربدر و منفی :

برای اجرای این روش باید تشخیص دهید که کدام سوال را می توانید در زمان پیش فرض پاسخ دهید و کدام سوال ها را بلد هستید اما وقت گیر هستند ( و باید کنارشان علامت ضربدر بگذارید )و کدام سوال ها دشوار یا جدید و ابتکاری است( و باید کنارشان علامت منفی بگذارید ) . مشکل بعضی دانش آموزان این است که نمی توانند تشخیص دهند که کدام سوال ها را باید کنار بگذارند . آن ها زمان زیادی را صرف می کنند و پس از چند دقیقه متوجه می شوند که آن سوال وقت گیر یا سخت یا جدید و ابتکاری است . آن ها این مهارت فراشناختی را ندارند که سطح دشواری و میزان تسلط خود بر سوال ها ودرس های مختلف را بشناسند . از میزان تسلط خود آگاه نیستند . اما این مشکل راه حل دارد .

راه حل اول : هر روز در خانه در اوقات استراحت ، یک بازی فکری ( فراشناختی ) انجام دهید . یک مجموعه ی بیست سوالی را انتخاب کنید و در مدت پنج تا ده دقیقه بدون این که سوال ها را حل کنید کنارشان علامت بزنید : علامت مثبت برای سوال هایی که می توانید در زمان پیش فرض پاسخ دهید . علامت ضربدر برای سوال هایی که بلد هستید ولی زمان بر هستند و علامت منفی برای سوال های دشواریا ابتکاری و جدید .

راه حل دوم : هم اکنون که در آزمون های جمع بندی از کتاب های زرد شرکت می کنید . چندین بار روش های مدیریت زمان را تمرین کنید و بلافاصله پس از آزمون بنویسید که در کدام قسمت ها موفق بوده اید و در کدام قسمت ها موفق نبوده اید . با اجرا و تمرین و تکرار این روش و بازخورد گرفتن و یادداشت کردن اشکالات به تدریج قدرت تشخیص بیشتری خواهید یافت و مسلط تر خواهید شد .

راه حل سوم : هم اکنون اکثر دانش آموزان با انواع سوال هایی که در هر درس آزمون گرفته می شود آشنا هستند . بنابراین می توانید تشخیص دهید که کدام سوال ها را در نوبت اول کنار بگذارید و در نوبت دوم ( یعنی در پایان آزمون ) پاسخ دهید . کنار گذاشتن سوال ها برای نوبت اول به دو شکل انجام می شود .بعضی از سوال ها را قبل از آزمون می دانید که در نوبت اول پاسخ نخواهید داد و برخی سوال های دیگر را در جلسه ی آزمون و وقتی با آن سوال مواجه شدید تصمیم می گیرید که پاسخ بدهید یا با گذاشتن یک علامت از کنار آن بگذرید. درضمیمه  این مطلب ، نظر تعدادی از دانش آموزان را در مورد این که کدام سوال ها را در هر درس در نوبت اول کنار می گذارند مشاهده خواهید کرد. شما می توانید روی ایده های دیگران تمرکز کنید و نهایتا خودتان تصمیم بگیرید که کدام سوال ها را درنوبت اول پاسخ ندهید .

اولیا می توانند نقش موثری در بازخورد دادن به دانش آموزان و تقویت روش های مدیریت زمان داشته باشند . اگر یکی از اولیا شما در کنارتان باشد می تواند زمان های تلف شده ی شما را در هنگام پاسخ گویی یادداشت کند و در پایان آزمون به شما یاد آوری کند . اولیا می توانند نقش موثری در ارتقا و بهبود روش های مدیریت زمان برای دانش آموزان داشته باشند .

چگونه مطمئن شویم که روش ضربدر و منفی را درست اجرا کرده ایم : پاسخ این است، اگر این روش را درست اجرا کنید در پایان هر درس مقداری زمان ذخیره کرده اید مثلا اگر زمان در نظر گرفته شده برای عربی و زبان ، بیست دقیقه است شما پنج دقیقه ذخیره می کنید


.مشکل دوم : مشکل دوم مربوط به روش زمان های نقصانی است

برخی دانش اموزان ، روش زمان های نقصانی را به صورت ناقص اجرا می کنند آن ها سوال ها را یک به یک مطالعه می کنند و به همه ی سوال ها چه ساده باشد و چه دشوار پاسخ می دهند و سوال های پایانی درس را رها می کنند و به سراغ درس بعدی می روند . در واقع بدون اجرای روش ضربدر و منفی ، روش زمن های نقصانی را اجرا می کنند . نتیجه این است که در نوبت اول زمان خودرا فقط صرف سوال های ساده تر نکرده اند .برای مدیریت زمان باید هر دو روش را اجرا کنید . اجرای یکی بدون اجرای دیگری ناقص است .

در اجرای روش زمان های نقصانی مشکل دیگری هم وجود دارد بعضی دانش آموزان زمان ذخیره شده برای هر درس را بلافاصله صرف همان درس می کنند . بهتر این است که زمان های ذخیره شده برای همه ی درس ها را یک جا و در پایان آزمون صرف درس هایی کنید که برای شما موثرتر و مهم تر هستند . تشخیص این که کدام درس ها و کدام سوال ها برایتان اولویت بیشتری دارند یک مهارت دیگر فراشناختی است . ممکن است یک درس برای شما اولویت بیشتری داشته باشد و برای دیگران درس های دیگر .


استراتژی بازگشت و چالش هایش

مهم ترین چالش در استراتژی بازگشت مربوط به قدرت تشخیص و تصمیم گیری های شماست . اگر با اجرای دو روش پیش گفته یعنی روش ضربدر و منفی و روش زمان های نقصانی بتوانید زمانی در حد نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه ، در پایان آزمون ذخیره کنید .سوال مهم و تصمیم مهم ، این خواهد بود که زمان ذخیره شده را به ترتیب صرف کدام درس ها کنید . برای این کار هم فرمول یکسان و ثابتی وجود ندارد .همه ساله دانش آموزان برتر هر یک با روشی متفاوت استراتژی بازگشت را اجرا می کنند هر دانش آموزی متناسب با نیاز خود برنامه ریزی می کند .در ضمیمه ی این مطلب ، استراتژی بازگشت رتبه های برتر سال های قبل و امسال را برایتان درج می کنیم . شما باید استراتژی بازگشت خودتان را داشته باشید اما مطالعه ی روش های دیگران به شما کمک خواهد کرد که گزینه های بیشتری برای انتخاب داشته باشید و تصمیم های بهتری بگیرید .

جمع بندی : هدف از سه روش مدیریت زمان در آزمون ها این است که در پایان آزمون همه ی سوال ها را حداقل یک بار مطالعه کرده باشید و به همه ی سوال هایی که برای شما ساده تر هستند پاسخ دهید و پس از ان بیشترین تعداد از سوال های وقت گیر را پاسخ دهید . نتیجه این خواهد بود که آن چه درطی دوران تحصیل مطالعه کرده اید روی پاسخ برگ درج کنید .

روش های مدیریت زمان را بارها و بارها در منزل و در آزمون های سه روز یک بار تمرین کنید و مسلط شوید تا قبل از آزمون اصلی نگران وقت کم آوردن نباشید . مدیریت زمان را به دست تصادف و احتمال نسپارید . با تمرین هدفمند و با برنامه می توانید زمان خود را در جلسه ی آزمون به خوبی مدیریت کنید.


کاظم قلم چی

27 اردی بهشت

رتبه های برتر کدام مباحث را در نوبت اول آزمون ، پاسخ نمی‌دهند ؟


رتبه 6 تجربی : چگونه در جلسه آزمون ، زمان را مدیریت کنیم؟

رتبه15 ریاضی:استراتژی بازگشت و مدیریت زمان من در دروس اختصاصی

رتبه39 تجربی:استراتژی بازگشت، آغاز هدفمند آزمون دادن