توصیه‌های تغذیه‌ای مخصوص ورزشکاران در ماه رمضان

کارشناس تغذیه ورزشی گفت: ورزشکاران سعی کنند به هیچ وجه در بین سحر تا افطار اقدام به ورزش کردن نکنند، علاوه بر کم شدن آب بدن فشار و قند خون نیز کاهش می‌باید و این موضوع بسیار خطرناک است.

توصیه‌های تغذیه‌ای مخصوص ورزشکاران در ماه رمضان

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از فارس، سید آرمان طباطبایی در خصوص تغذیه ورزشکاران در ایام ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ورزشکاران در زمان سحر ملزم به مصرف موادی که کربوهیدرات بالا دارند هستند، در طول وعده سحری مصرف موادی که دارای فیبر بالا و قند سالم هستند فراموش نکنند و از غذاهای شور و پرچرب پرهیز کنند، آب سیب یکی از موادی است که می‌تواند بدن ورزشکار را در طول تأمین کند.

کارشناس تغذیه پزشکی ادامه داد: آب سیب به دلیل بالا بودن سطح فیبر و قند سالم، نیازهای بدن ورزشکار را در طول روز تأمین می‌کند و باعث می‌شود فرد احساس تشنگی کمتری در طول روز داشته باشد همچنین مصرف کربوهیدرات های نظیر نان و سیب زمینی و جو دوسر نیز می‌تواند در طول روز مانع احساس گرسنگی افراد شود.

وی اضافه کرد: ورزشکاران سعی کنند به هیچ وجه در بین سحر تا افطار اقدام به ورزش کردن نکنند، علاوه بر کم شدن آب بدن فشار و قند خون نیز کاهش می‌باید و این موضوع بسیار خطرناک است.

طباطبایی در خصوص تغذیه ورزشکاران در وعده افطار افزود: ورزشکاران سعی کنند بلافاصله بعد از افطار مستقیم به سراغ آشامیدن آب نروند، توصیه می‌شود ابتدا از مواد قندی مفید همانند خرما و میوه‌‌های تازه استفاده کنند و پس از حدود 5 دقیقه به سراغ مواد آشامیدنی بروند؛ در وعده افطار نیز از مواد پروتئینی همچون گوشت‌های سفید قرمز و عدس استفاده کنند.

کارشناس تغذیه ورزشی در خصوص ورزش پس از افطار افزود: ورزشکاران تا یک ساعت پس از افطار مجاز به ورزش سبک همچون حرکات کششی هستند، و پس از حدوداً یک ساعت و سی دقیقه می‌توانند ورزش سنگین انجام دهند، در این بین مصرف آب به شدت توصیه می‌شود، ورزشکاران در نظر داشته باشند که آب را یک جا ننوشند بلکه در وعده‌های متعدد و با فاصله زمانی و حجم کم بنوشند.

وی  افزود: هیدراته کردن بدن ورزشکاران یا به اصطلاح جبران کمبود آب بدن در ایام ماه مبارک رمضان بسیار ضروری است، ورزشکاران سعی کنند در فاصله افطار تا سحر آب زیاد بنوشند و از مصرف مواد نمکی و چرب پرهیز کنند، همچنین در طول روز نیز با توجه به بهم خوردن سیستم گوارشی و آب‌رسانی بدن، از حضور در مکان‌های گرم پرهیز کنند و در صورت امکان استراحت کنند.

طباطبایی در پایان پیرامون داغ شدن بازار مسابقات جام رمضان و ورزش‌های همچون فوتسال و فوتبال و توصیه‌ها به ورزشکاران افزود: افرادی که در طول سال ورزش می‌کنند با دستور و العمل‌های گفته شده می‌توانند بدون مشکل به ورزش بپردازند اما افرادی که صرفاً در این ماه دست به ورزش‌های سنگین می‌زنند توجه کنند که آب‌رسانی به بدن خود را بیشتر کنند و پس از افطار از مصرف بیش از حد آب بپرهیزند و از مواد قندی طبیعی برای جبران قند خود کمک بگیرند.

منبع :