سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 13 اردیبهشت 98 +فایل صوتی

بخشی از سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 13 اردیبهشت 98 در مقاله‌ی زیر آمده است:

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 13 اردیبهشت 98 +فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 13 اردیبهشت 98

موضوعات جلسه:

1-تازه‌های علمی (ترندهای آموزشی 2019)

2- جعبه ابزار دوران جمع بندی (برای امتحانات و کنکور)

3-نمونه‌هایی از خودنگاری آغازی و پایانی برترهای تهران

ترندهای آموزشی 2019:

همه ساله تغییراتی را در گرایش های همه‌ی بخش ها می بینیم تغییرات گرایش ها برای بخش آموزش هم وجود دارد؛ در این جا سعی می کنم برخی گرایش ها را که برای سال جدید (2019) میلادی در کشورها ی مختلف و در تحقیقات و مقاله های مختلف دسته بندی و ارائه شده اند به اطلاع شما برسانم . سعی می کنم روی گرایش هایی که ممکن است برای ما نیز کاربرد بیشتری داشته باشند بیشتر مکث کنم.

در دنیای امروز نقش معلم ها فقط انتقال دهنده‌ی دانش نیست، بلکه علاوه بر انتقال دانش، پشتیبانی، تسهیل گری، الگو بودن، طراحی کنندگی رویداد‌ها و سرگرم‌کنندگی هم از نقش‌های معلم‌هاست و اما ترندهای سال 2019 در آموزش به شرح زیر هستند:

هوش مصنوعی و طبیعی باید با هم کار کنند. در این زمینه ما در کانون ابزارهای زیادی را ارائه کرده‌ایم که همواره به شما توصیه می‌کنیم که از این ابزارها که حاصل هوش مصنوعی هستند استفاده کنید بدون این که نقش هوش طبیعی را نادیده بگیرید.

در دنیا 3 درصد مردم در منزل به جای مدرسه کار می کنند.

افزودن هنر و خلاقیت به برنامه ی مدارس: برای نشان دادن اهمیت هنر به منظور افزایش خلاقیت (هنر نه فقط به مفهوم هنر بلکه زمینه ای برای خلاقیت)، ابتدای حرف هنر (در انگلیسی) به STEM اضافه شده است و این کلمه به STEAM تغییر یافته است.

STEM: Science, Technology, Engineering, Mathematics

یادگیری شخصی سازی شده/ یکی از مواردی که باید در کانون قدر آن را بدانید همین مورد است. در دنیا دنبال این موضوع هستند درحالی که ما در کانون این مورد را انجام می دهیم به طور مثال جزوه ی هوشمند یک نمونه از این مورد است. آموزشی که متناسب با شخص شماست. امروزه این که یک آموزش متناسب برای همه باشد مردود است.

آموزش تلفیقی/ هم از فضای مجازی از سایت کانون (به طور مثال جعبه ابزار کارنامه و کلکسیون روش ها) استفاده می کنید و هم از مطالب کاغذی.

یادگیری به شکل یک بازی در واقع بازی‌ای که همراه آن یاد می گیرید/ به طور مثال در آزمون ها و اپلیکیشین های کانون شرکت می کنید و با تلفیق بازی و علم، مطالب را یاد می‌گیرید.

تحقیقاتی صورت گرفته است مبنی بر این‌که چه تعداد از مردم، اخبار را از اینترنت دنبال می کنند و این نتایج نشان می دهند که این عدد طی زمان از گذشته تاکنون افزایش یافته است و امروزه در دنیا 65% مردم، اخبار را از اینترنت دنبال می کنند. ارتباط آن با آموزش این است که مردم باید بدانند مطالب مناسب را چگونه پیدا کنند. در دنیا دانش آموزان هفته ای 30 ساعت (در ساعاتی که مدرسه هستند، خارج از مدرسه در طول هفته و خارج از مدرسه در پایان هفته) در اینترنت گشت و گذار دارند. کره و ژاپن کمتر به فضای مجازی مراجعه می کنند و تحقیقات نشان می دهد در قسمت هایی که مدارس هوشمند هستند لزوما نتایج دانش آموزان بهتر نیست.

شما چگونه از سایت کانون برای بهبود وضعیت تحصیلی خودتان استفاده می کنید؟

تعدادی از داوطلبان حاضر در جلسه تجربیاتشان را در مورد این‌که چگونه از سایت کانون، استفاده علمی می‌کنند بیان کردند:

علیرضا رفعت: وقتی دیگران کامنت و سوال می گذراند را جواب می دهم.

فاطمه یوسفی با میانگین تراز 7190: کامنت‌های درسی را می خوانم چون سوالات خوبی بین آن ها هست. اگر سوال داشته باشم می پرسم. کارنامه ها را هم استفاده می کنم بخصوص جعبه ابزار کارنامه را.

آیدین باقری رشته تجربی: قبلا کامنت ها را می خواندم و جواب می دادم وسط سال با توجه به این‌که دانش‌آموزان گاهی مطالب غیر مهم می‌نوشتند مراجعه‌ی من کمتر شد و دوباره بعد از صحبت‌های آقای قلم‌چی و اضافه شدن قسمت کامنت‌های منتخب به سایت، آن‌ها را مطالعه می‌کنم. در روز یکی دوبار از جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنم.

آهو عضدانلو رشته تجربی با میانگین تراز 7000: کامنت ها را می خوانم، روش های مطالعه را استفاده می کنم و کارنامه بازیابی را خیلی خوب استفاده می‌کنم. من از کارنامه بازیابی به صورت مبحثی استفاده می کنم و متوجه می شوم کدام قسمت یادگیری من ناقص است. برای اوقات فراغت جز کارنامه بازیابی نمی روم بلکه جز برنامه ی من است.

کاظم قلم‌چی: این دانش‌آموزان به صورت هدفمند بلدند در جهت علمی از مطالب استفاده کنند.

بشرا سیدمحمدی رتبه‌ی 11 هنر (پشتیبان ویژه): من با این که دانشجو هستم ولی با توجه به این‌که  رشته تجربی بودم، برای علوم پایه از سایت کانون استفاده می‌کنم به طور مثال از انیمیشن های زیست و زمین استفاده می‌کنم و به نظرم با این مطالب یادگیری عمیق اتفاق می افتد. کامنت ها را هم دنبال می کنم و دانش‌آموزان را در صفحه‌های مقاطع راهنمایی می‌کنم.

کاظم قلم‌چی: شخصیت ما به این موضوع بستگی دارد که چقدر در دنیای مجازی و حقیقی هستیم و در این فضاها کجاها می‌رویم؟ پویا براهیم باستانی رتبه‌ی 1 کنکور تجربی سال 92 مطالب زیست را از ویکیپدیا مطالعه می‌کرد.

در دنیا رویکرد پسرها به رشته‌های مهندسی 12% و رویکرد دخترها 5% است.

رویکردها دخترها به رشته‌های پزشکی 17% و پسرها 6% است که البته این اعداد در ایران روال دیگری دارد که به مرور به همین روال نزدیک‌تر خواهد شد.

یادگیری مادام العمر/ در گذشته افراد بعد از بازنشستگی به طور میانگین 13 سال زنده می ماندند و امروزه این عدد به 20 سال رسیده است و رویکرد جدید در جهان این است که افراد در تمام طول عمرشان به یادگیری ادامه دهند.

بچه های زیادی در دنیا تمایل به معلم شدند دارند.

کسانی که با هم درس می خوانند/ حل مساله ی جمعی. در کشورهای مختلف دنیا رویکرد انجام کارها به صورت جمعی افزایش پیدا کرده و تعداد کسانی که به نظر دیگران اتکا می کنند هم بیشتر شده حتی امروزه معمولا برندگان نوبل هم با هم کار انجام می دهند.

تلفیق هوش طبیعی و مصنوعی

یادگیری لقمه ای/ آزمون‌های کانون هم مثالی از این مورد هستند به این صورت که شما در حال حاضر در کانون هم هر آزمون، یک قسمت را امتحان می دهید.

ارزش های تکوینی/ امروزه در دنیا دنبال آزمون های دوهفته‌ای هستند که شما یک نمونه از آن را هر دو هفته می‌دهید. البته در این آزمون‌ها کسانی که غایب شده اند استفاده مطلوب نکرده اند.

آزمون های تدریجی این امکان را به شما می دهند که با نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های خودتان آشنا شوید و نقاط قوت خودتان را حفظ و نقا ضعفتان را تقویت کنید.

نگاه جامعه نسبت به معلمان بهبود پیدا می کند.

در آمریکا کمبود معلم ادامه خواهد داشت بخصوص در درس‌های ریاضی و علوم.

به خاطرسپردن مطالب وقتی یادگیری هم زمان به صورت شنیداری ، تصویری و همراه با تجربه باشد در مقایسه با روش سخنرانی موثرتر است

دوست داشته باشید یا نداشته باشید ریاضی و علوم و فنی مهندسی نیروی کار آینده را می سازد
 موضوع پنهانی نیست که حوزه ی فنی مهندسی و ریاضی وعلوم دریافتی بیشتری دارند
 در دوسال گذشته وجه عملی و نظری بیش از گذشته با هم ترکیب شده اند، از الان به فکر انتخاب رشته باشید و از مطالبی هم که در سایت کانون در زمینه‌ی آشنایی با رشته ها قرار داده‌ایم استفاده کنید.

........................................................................

جعبه ابزار دوران جمع بندی (برای امتحانات و کنکور) 

برای دوران جمع بندی چهار ابزار در سایت کانون به شما کمک می کند تا خود را برای امتحانات و دوران جمع بندی آماده کنید و بازخوردهای سریع بگیرید.

امسال دو ابزار جدید برای دوران جمع بندی آماده کرده ایم یک ابزار برای دانش آموزان متوسطه ی اول و دبیرستانی ها و ابزار دوم برای کنکوری ها .

ابزار جدیدی که امسال برای نخستین بار در اختیار کنکوری ها قرار خواهد گرفت کارنامه‌ی آزمون های هماهنگ سه روز یک بار است که با طراحی مفهومی و موثر در اختیار داوطلبان کنکور قرار خواهد گرفت. هم چنین می توانید از امکان مشاوره ی مبحثی پس از دریافت کارنامه ی آزمون های سه روز یک بار استفاده کنید .

ابزار جدیدی که امسال برای دانش اموزان سال های پایه ارائه می شود سوال های مفید برای امتحانات پایان سال از میان سوال های آزمون هایی است که در کانون شرکت کرده اید . از میان همه ی سوال های آزمون های کانون ، سوال هایی را که برای دوران امتحانات شما مفیدتر هستند ،انتخاب کرده ایم و در اختیار شما قرار می دهیم.

برنامه ی دوران جمع بندی از 25 اردیبهشت آغاز می شود.

بنابراین هم اکنون چهار ابزار برای دوران جمع بندی امتحانات و کنکور در اختیار شماست

به این چهار ابزار می توانید درسایت کانون دسترسی پیدا کنید:

1- نمونه سوال های جدید امتحانی

2- کارنامه ی آزمون های سه روز یک بار

3- فیلم های حل سوال های امتحانی

4- جزوه هوشمند

آمادگی برای امتحانات:

ابتدا به ابزارهای ویژه ی دوران امتحانات می پردازیم که موضوع مورد توجه همه ی پایه ها و همه ی رشته هاست .

بهتر است کار را با یک امتحان شروع کنید ( بازیابی به جای بازخوانی ). امتحان را از کتاب سوال های پرتکرار( برای همه ی پایه ها تا کلاس یازدهم ) یا 500سوال امتحانی ( برای دوازدهمی ها ) آغاز کنید . پس از تصحیح متوجه می شوید در کدام قسمت ها نیاز به کار بیشتر دارید . پس از امتحان به سراغ سوال های نشان دار و کتاب درسی و جزوه ی خود بروید و قسمت هایی را که قبلا مشخص کرده اید مطالعه کنید .

اول امتحان دهید و قسمت هایی را که مسلط هستید را از قسمت هایی که نیاز به مطالعه یا مرور دارید را مشخص و روی آن ها کار کنید.

علاوه بر این ، در سایت کانون سوال های امتحانی پارسال و سوال های امتحان های امسال به تدریج در دسترس شما قرار می گیرد . سوال های امتحان های شبه نهایی هم برای دانش آموزان دوازدهمی آماده شده است .

فیلم های حل سوال هایی که متقاضی بیشتری دارند نیز درسایت کانون در اختیار شماست .

در دوران امتحانات می توانید از جزوه ی هوشمند خود نیز استفاده کنید . امسال کار جدیدی نیز در این زمینه انجام داده ایم : از میان سوال های ازمون های کانون که در طول سال امتحان داده اید تعدادی از سوال ها را مشخص کرده ایم که به طور خاص برای دوران امتحانات شما مفید است. شما می توانید با بررسی و تمرین سوال هایی که قبلا اشتباه پاسخ داده اید خود را برای امتحانات آماده کنید .

برای تنظیم برنامه ی آمادگی برای امتحانات با پشتیبان خود گفت وگو کنید

دوران جمع بندی برای کنکوری ها

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد امسال یک ابزار جدید برای شما داوطلبان کنکور آماده شده است که در سایت کانون و در اپ کانون در دسترس شماست :کارنامه ی آزمون های سه روز یک بار .

توصیه می کنیم طبق برنامه ی آزمون های هماهنگ یک مجموعه ی کامل از کتاب زرد 10 مجموعه و کتاب زرد 97 را امتحان بدهید( فارغ التحصیلان از کتاب های زرد6 دورده و کتاب زرد 97 که برای هر دو گروه ضروری است ) . برنامه ی آزمون های هماهنگ از 25 اردی بهشت آغاز می شود . اگر به هر علتی نمی توانید از ابتدا و طبق برنامه ی زمان بندی شده در آزمون ها شرکت کنید اشکالی ندارد . شما می توانید دیرتر هم به برنامه ملحق شوید و کارنامه ی آزمون ها را دریافت کنید . پس از آن که گزینه ها را در اپ کانون یا در سایت کانون وارد کردید بلافاصله کارنامه ی اول را دریافت می کنید .کارنامه ی اول شامل درصد و چند از 10 و تصویر پاسخ برگ شماست که در آن پاسخ های اشتباه شما نیزمشخص شده اند .

نمونه کارنامه ی سه روز یکبار

این نشان می دهد شما در دهک چندم قرار دارید و وقتی ستون بالاتر است یعنی در دهک بالاتری هستید و برعکس و این به شما نشان می دهد در کدام قسمت ها نیاز دارید بیشتر کار کنید. این مطالب بعد از جمع آوری تمام داده ها یعنی بعد از 24 ساعت به دانش آموزان ارائه می شود.

چرا تراز ارائه نمی کنیم؟

کارنامه ی دوم را بیست و چهار ساعت بعد دریافت خواهید کرد . این کارنامه مشخص می کند که در هر درس در کدام دهک قرار دارید . علت این که در این کارنامه ها نمره ی تراز درج نشده ، این است که دانش آموزان شرکت کننده دانش آموزانی جدی تر هستند و اگر نمره ی تراز بین شرکت کنندگان را دریافت کنند نمره ی ترازشان کمتر از آزمون های کانون خواهد شد و ممکن است در ارزیابی جایگاه خود دچار اشتباه شوند . از مقایسه ی دهک هایی که در درس های مختلف به دست می آورید می توانید نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهید و برای روزهای بعدی بهتر برنامه ریزی کنید . علاوه بر این در کارنامه ی دوم، شما می توانید شماره ی سوال های ساده را که اشتباه پاسخ داده اید یا اصلا پاسخ نداده اید نیزمشاهده کنید .سوال های ساده و متوسط بعد از مشخص شدن درصد پاسخ و درصد مراجعه ی همه ی دانش آموزان مشخص می شود.

برای تنظیم برنامه ی دوران جمع بندی ، برای مشخص کردن زمان دوران انتقالی و برای تنظیم برنامه ی دو ونیم روز باقی مانده جتما با پشتیبان و اولیا و دوستان صمیمی و آگاه خود نیز مشورت کنید . بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است که شما می توانید با منابع و ابزارهایی که هم اکنون در اختیار شماست بهتر و موثرتر آینده تان را بسازید

در دو ماراتن کسانی که مقاوم تر هستند باقی می مانند.

توجه کنید که در نمونه‌ی ارائه شده به طور مثال برای ادبیات دهک هشت نوشته شده ولی در نمودار برعکس نشان داده شده است (از نظر بصری). برای معیار، طول ستون را درنظر بگیرد، هرچقدر طول ستون بلندتر باشد در آن درس قوی تر هستید.

دو درس که از همه بهتر هستید آبی و دو درس را که در آن‌ها ضعیف تر هستید با رنگ قرمز نشان داده می شوند.

اگر زودتر از خودتان امتحان بگیرید و اطلاعات را وارد کنید کارنامه دریافت نمی کنید چون کارنامه ها همزمان ارائه می شوند به نوعی همه باید امتحان دهند تا وضعیت شما مشخص شود.

هم از طریق اپ و هم سایت کانون می‌توانید برای ورود اطلاعات استفاده کنید. برای رسیدن به این کارنامه در روزهایی که آزمون مشخص شده است از اپ کتاب زرد پاسخ را وارد کنید، البته در اپ کارنامه داده نمی شود اپ فقط ابزار ورودی است.

در این دوران، کلاس های دوران جمع بندی برای اولین بار به صورت آنلاین پخش می شوند و در حین کلاس شما ارتباط با دبیر را دارید و می توانید سوال بپرسید و دبیر جواب بدهد و جمع بندی کند. سال های قبل آنلاین نبود. از 23 اردیبهشت ارائه می شوند به جز فیلم و آزمون جمع بندی هم آزمون های درس محور هم در اختیار داوطلبان است. شما یک سال از کنکور را انتخاب و کار می‌کنید.

توصیه می‌کنیم اگر در ایام جمع‌بندی به مشکلی برخورد کردید از صفحه شخصی کامنت دهید تا با مشخص بودن نام شما امکان پیگیری وجود داشته باشد و در بخش فنی رسیدگی انجام می شود. اگر می خواهید از طریق موبایل وارد کنید از طریق اپ اقدام کنید.

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 13 اردیبهشت 98 +فایل صوتی



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

ترندهای آموزشی 2019 (40 دقیقه)
جعبه ابزاردوران جمع بندی (برای امتحانات و کنکور) ( 40 دقیقه)