گفت‌وگو با زهره عباسی، دوازدهم ریاضی از کلاچای با تراز 7685

من سعی می‌کنم به هر درسی به اندازه‌ی کافی و مورد نیاز اهمیت بدهم و از هیچ درسی غافل نمی‌شوم. سعی می‌کنم در همه‌ی درس‌ها میانگین تراز بالایی داشته باشم.

گفت‌وگو با زهره عباسی، دوازدهم ریاضی از کلاچای با تراز 7685

گفت‌وگو با زهره عباسی لیاسی، دانش‌آموز دوازدهم ریاضی از کلاچای با میانگین تراز 7685

نتایجی که به دست می‌آورم حاصل ممارست است


از چه سالی به کانون آمدی؟ کلاس چندم بودی؟

سال 1394 یعنی از کلاس نهم به کانون آمدم.


چند سال است که در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کنی؟

به مدت چهار سال عضو کانون بودم.


دلیل حضور مداوم شما از سال‌های پایه در آزمون‌های برنامه‌ای چه بود؟

هدفمندی و نظمی که برنامه‌های کانون به شیوه‌ی درس خواندن می‌دهد و آن را از حالت پراکنده‌خوانی خارج می‌کند از دلایل مهم حضور من در آزمون‌های کانون بوده است. شرکت در این آزمون‌ها درس خواندن را هدفمند و منسجم می‌کند.


در سال‌های پایه از چه ترازی شروع کردی؟ اگر در این سال‌ها پیشرفت کرده‌ای، دلیل این پیشرفت چه بوده است؟

در سال نهم از تراز 5850 شروع کردم و به مرور زمان و آزمون به آزمون ترازم را افزایش دادم تا در انتهای سال به تراز بالای 7000 رسیدم. شاخص‌ترین دلیل پیشرفت ترازم داشتن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت بود. برای آزمون بعد، برای یک تراز خاص هدف‌گذاری می‌کردم و به همین ترتیب برای انتهای هر فصل هم ترازی را در نظر می‌گرفتم. رشد و پیشرفت تدریجی از ثبات و پایداری بیش‌تری برخوردار است. مشخص بودن اهداف قابل دسترس و هم‌چنین بلندمدت ذهنم را نسبت به برنامه‌ای که داشتم واضح و شفاف می‌کرد.


مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون را چه می‌دانی؟

آزمون‌های برنامه‌ای به سبک درس خواندن نظم می‌دهد و باعث می‌شود نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و در هر آزمون برای برطرف کردن نقص‌های آزمون‌های گذشته تلاش کنیم. برنامه داشتن و هدفمندی مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون است.


آیا در این سال‌ها در آزمون‌های برنامه‌ای غیبت کرده‌ای؟

در سال نهم یک غیبت داشتم و پس از آن دیگر غیبت نداشتم. آن غیبت هم برای شروع امتحانات ترم بود که پس از آن متوجه شدم بهتر است در هیچ آزمونی غیبت نکنم. حضور مداوم در آزمون‌ها- چه زمانی که آماده بودم و چه زمانی که آمادگی لازم را نداشتم- باعث می‌شد ارزیابی بهتری از وضعیت خود داشته باشم و دلیلی برای غیبت کردن وجود نداشت. بسیاری از اوقات پیش می‌آمد که تصور می‌کردم مطالب را خوب یاد نگرفته‌ام؛ اما با حضور در آزمون متوجه می‌شدم که اشتباه کرده‌ام و مطالب را آموخته‌ام.

زهره عباسی لیاسی، دانش‌آموز دوازدهم ریاضی از کلاچای با میانگین تراز 7685


چگونه بین برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و برنامه‌ی مدرسه هماهنگی ایجاد می‌کنی؟ 

سعی می‌کنم به هر دو برنامه به صورت متعادل اهمیت بدهم و تمرکزم روی یکی از آن‌ها نباشد. در مباحثی که بین مدرسه و کانون مغایرت وجود دارد، مثلاً زمانی که برنامه‌ی مدرسه از آزمون عقب‌تر است، پیش‌خوانی دارم و وقتی در مدرسه، آن مبحث تدریس شد، آموخته‌هایم را تثبیت می‌کنم. به طور کلی چند آزمون آینده را در نظر می‌گیرم و با توجه به ایستگاه‌های جبرانی، برنامه‌ام را با کانون تنظیم می‌کنم.


کدام درس‌ها در آزمون‌های برنامه‌ای کانون نقطه‌ی قوت شماست؟ روش‌هایت در مطالعه‌ی این درس‌ها چیست؟

فیزیک و ادبیات نقاط قوت من هستند. در درس فیزیک، سه بخش وجود دارد. نکات حفظی کتاب درسی که باید در بازه‌های زمانی مختلف مطالعه و تکرار شود، برخی نکات کاملاً مفهومی که ضرورتاً در کلاس و با تدریس معلم آموخته می‌شود و نکاتی که در کتاب و درس‌نامه وجود دارد. هر سه بخش را با حل سؤالات و تست‌های مختلف یاد می‌گیرم. درواقع وقتی مطلبی را که قرار است از کتاب و درس‌نامه بخوانم با حل سؤالات و از دل تست‌ها بیرون می‌کشم، پایداری بیش‌تری در ذهنم خواهد داشت. در درس ادبیات تمرکزم بیش‌تر در مبحثی‌ خواندن است. در مباحث مختلف با بررسی سؤالات کنکورهای سال‌های گذشته و آزمون‌های کانون با ابیات مختلف آشنا می‌شوم و به مرور زمان در مباحث گوناگون به مهارت می‌رسم.


آیا درسی بوده که برایت چالشی باشد یا نمره‌ی پایین‌تری در آن‌ داشته باشی و روش مطالعه‌ات را در آن تغییر داده باشی؟ قبلاً با چه روشی آن درس را مطالعه می‌کردی و الان چگونه مطالعه می‌کنی؟ روش جدید را چگونه به دست آوردی؟

در درس هندسه در طول سال دهم نمرات پایینی داشتم؛ چون به مطالعه‌ی کتاب و تمرینات آن اکتفا می‌کردم و از کتاب‌های تستی به صورت پیوسته استفاده نمی‌کردم. از تابستان سال یازدهم توانستم نمره‌هایم را در این درس بالا ببرم. یکی از عمده‌ترین دلایل آن، بررسی سؤالات آزمون‌های کانون بود. درواقع نکاتی را که در سؤالات کانون بود به‌خوبی جمع‌آوری می‌کردم و سعی می‌کردم در سؤالات دیگر نیز از آن نکات استفاده کنم تا برایم تثبیت شود. با این کار اعتمادبه‌نفسم بالا می‌رفت و وقتی در کتاب‌های مختلف با سؤالات سخت‌ روبه‌رو می‌شدم برای حل آن‌ها سماجت به خرج می‌دادم.


مهم‌ترین ویژگی دفتر برنامه‌ریزی چیست؟

اگرچه کیفیت درس خواندن از اهمیت بالایی برخوردار است، افزایش ساعت مطالعه تأثیر بسزایی در پیشرفت درسی دارد. دفتر برنامه‌ریزی باعث می‌شود در رسیدن به ساعت مطالعه‌ی بالاتر با خودم رقابت کنم. در سال‌های پایه در بازه‌هایی که از دفتر استفاده نمی‌کردم افت کاملاً مشخصی داشتم.


از کدام‌ یک از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنی؟ مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب‌های سه‌سطحی از نظر شما چیست؟

برای جمع‌بندی درس فیزیک و شیمی از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنم. درواقع جدا کردن تست‌ها با سطوح مختلف باعث دسترسی آسان به انواع سؤالات می‌شود. به طوری که هم با سؤالات آسان مواجه می‌شوم و هم سخت. از ویژگی‌های مهم دیگر این کتاب‌ها ثبت درصد پاسخ‌گویی به هر سؤال در کنار آن است که تأثیر بسزایی بر ارزش‌یابی دارد. به بیان دیگر، منبع استانداردی برای یادگیری و تکرار است.


از آزمون‌های برنامه‌ای کانون خاطره‌ی آموزشی هم داری؟

وقتی تازه در آزمون کانون شرکت کرده بودم در درس فیزیک نمره‌ی پایینی داشتم؛ چون نمی‌دانستم که مطالعه‌ام در این درس باید چگونه باشد. بعد از مدتی با شرکت در آزمون‌های کانون از نکات آموزشی سؤالات استفاده کردم و با خودم قرار گذاشتم در هر آزمون نسبت به آزمون قبلی بهتر شوم. با این کار توانستم نقطه‌ی ضعفم را به نقطه‌ی قوت و درس مورد علاقه‌ام تبدیل کنم.


شغل و تحصیلات پدر و مادر شما چیست؟

پدرم کارشناس مخابرات است. مادرم کارشناسی آموزش ابتدایی دارد و معلم است.


پدر و مادر چگونه با شما همراهی می‌کنند؟

استقلال تحصیلی که از سال‌های ابتدایی تا الان به من داده‌اند باعث شده است بتوانم برای مسائل آموزشی‌ام بهترین تصمیم را بگیرم و اگر اشتباه کنم به جای سرزنش، کمک می‌کنند که آن را برطرف کنم. درواقع در عین همراه بودن هیچ گاه مرا مجبور به انتخاب نمی‌کنند و تصمیم‌گیری را به عهده‌ی خودم می‌گذارند و از تصمیم من حمایت می‌کنند. هم‌چنین سعی می‌کنند فضای خانه را برای مطالعه‌‌ام آرام نگه دارند.


معمولاً شما را در میان دوستان و اقوام و مدرسه به چه ویژگی‌ای می‌َشناسند؟

من سعی می‌کنم به هر درسی به اندازه‌ی کافی و مورد نیاز اهمیت بدهم و از هیچ درسی غافل نمی‌شوم. سعی می‌کنم در همه‌ی درس‌ها میانگین تراز بالایی داشته باشم. پرتلاش بودن هم ویژگی دیگری است که در خودم سراغ دارم. از زمانی که در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌ام حتی در بازه‌هایی که بسیاری از بچه‌ها درس نمی‌خوانند، از فضای درس خارج نمی‌شوم. نتایجی که به دست می‌آورم نتیجه‌ی ممارست و تلاش است.

زهره عباسی لیاسی، دانش‌آموز دوازدهم ریاضی از کلاچای با میانگین تراز 7685