فیلم:برترهای تهران ازکدام تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردند؟

در مقاله‌ی زیر، تجربیات رتبه‌های برتر تهران از استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان آمده است...

فیلم:برترهای تهران ازکدام تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردند؟

امیرحسین حاج علی گل رتبه‌ی 181 تجربی 97:

از کدام تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید و برایتان چه کاربردی داشت؟

به نظر من مدیریت زمان سه تکنیک دارد که می‌توان از هر سه استفاده کرد و من هم از هر سه استفاده می‌کردم و این سه تکنیک مکمل هم هستند: ضربدر و منها، زمان‌های نقصانی و استراتژی بازگشت.

با مفهوم خودنگاری کی آشنا شدید و چطوری انجامش دادید آیا روز کنکور هم این کار را انجام دادید؟

در اولین آزمون کانون (سال دومی که کنکور دادم) با این مفهوم آشنا شدم که پشتیبانم به من گفت و روز کنکور هم چونکه معمولا بچه‌ها یک ساعت که خیلی کاری ندارند من پشت یکی از برگه‌های سفیدی که آنجا بود انجام دادم و استرس من را کم کرد و توانستم عملکرد بهتری داشته باشم.

استراتژی بازگشتتان را می‌توانید توضیح دهید؟

در عمومی‌ها با توجه به دفترچه پیش می‌رفتم البته ضربه‌ی آن را هم خورده بودم که ترتیب را عوض کرده بودم. سال اول تصمیم گرفتم که با توجه به دفترچه جلو بروم.

اولش عمومی‌ها را کامل پاسخ می‌دادم فقط درک مطلب عربی می‌ماند که حدودا 20 دقیقه وقت در عمومی‌ها اضافی می‌آوردم بعدش به درک مطلب عربی می‌رفتم و سوال‌های ادبیات را به ترتیب پاسخ می‌دادم. در اختصاصی‌ها هم به ترتیب ریاضی، زیست و فیزیک و شیمی را به ترتیب پاسخ می‌دادم که در زیست سوال‌های چندگزاره‌ای را جواب نمی‌دادم و در ریاضی هم سعی می‌کردم خیلی وقت در آن ذخیره کنم و سوال‌های چندگزاره‌ای شیمی را هم دفعه‌ی اول جواب نمی‌دادم دفعه‌ی دوم بلافاصله با توجه به ضریب بسته به علاقه خودم می‌رفتم سراغ زیست و زیست را که پاسخ می‌دادم استرسم کم می‌شد چون درس مهمی است در تجربی.

هدف‌گذاری شما چطوری بود و بعدش چه استراتژی‌ای پیش می‌بردید تا به آن برسید؟

هدف‌گذاری من با توجه به آزمون‌های قبلم بود و آمادگی موقع آزمون، نیم‌ساعت قبل آزمون خودنگاری می‌نوشتم که خیلی کمکم کرد؛ اصلا به این‌که چه کنکوری سخت بوده توجه نمی‌کردم و سعی می‌کردم به آن توجه نکنم و انگار سوال‌های تازه است که به هدف‌گذاری ام برسم و در کنکور هم اتفاق افتاد.

باز هم در مورد هدف‌گذاری‌تان توضیح می‌دهید که این را چطور انجام می‌دادید و آیا روز کنکور هم انجام دادید؟

بله هم شب کنکور انجام دادم هم روز کنکور و در تمام آزمون‌ها هم سعی کردم انجام بدهم نه این‌که فقط کنکور باشد یا آزمون‌های قلم‌چی باشد، در بیشتر آزمون‌ها این کار را انجام می‌دادم.

.............................................................

سجاد فقفور مغربی رتبه 6 کشوری و رتبه 4 منطقه 1 رشته ریاضی:

من سر جلسه‌ی آزمون هیچ‌وقت به مشکل زمان برنخوردم حتی همان آزمون‌هایی که هم شرکت می‌کردم سر جلسه‌ی آزمون یک ربع وقت اضافه می‌آوردم، جلسه کنکور هم 40 دقیقه وقت اضافه آوردم، کلا مشکلی با مدیریت زمان نداشتم ولی چیزی که هست کنکور سوای این فضاهاست و کاری که کردم این بود که کلیه‌ی تست‌ها را یک‌بار حل می‌کردم و اگر به جواب نمی‌رسیدم رهایش می‌کردم و می‌رفتم اما اگر همان اول ایده تست به ذهنم نمی‌رسید سعی می‌کردم که حداقل یک دقیقه برای آن وقت صرف کنم شاید ایده به ذهنم رسید و اگر نمی‌رسید آن را هم رها می‌کردم.

.............................................................

رضا قشنی رتبه‌ی 450 منطقه 1 تجربی:

شما از کدام تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ زمان‌های نقصانی، ضربدر و منها و استراتژی بازگشت.

من هر سه را استفاده کردم، زمان‌های نقصانی من در عمومی همانی بود که توسط آقای قلم‌چی گفته شده بود در اختصاصی تغییر داده بودم ولی باز استفاده می‌کردم استراتژی بازگشتم با توجه به سختی درس‌ها هر آزمون تغییر می‌کرد و در حین آزمون تغییرش می‌دادم.

آیا استراتژی کلی‌ای هم داشتید که آن ثابت باشد و باز بخواهید بسته به شرایط در هر آزمون در حین آزمون تغییر دهید؟

استراتژی بازگشتم در اختصاصی بیشتر بر پایه زیست و ریاضی بود که قوی‌تر بودم ولی اگر می‌دیدم در حین آزمون سوال‌های یک درس آسان بوده و من تعداد سوال زیادی را رها کردم درحالی‌که می‌توانستم جواب دهم اول سراغ آن‌ها می‌رفتم بعد درس‌های دیگر ولی اولویت اصلی من ریاضی و زیست بود.

.............................................................

مهدی جوکار رتبه‌ 797 منطقه 1 رشته ریاضی:

برای اولین بار با تکنیک‌های مدیریت زمان چطوری آشنا شدید و در مورد استراتژی بازگشت خودتان هم توضیح دهید.

در جلسه نفرات برتر با تکنیک‌های مدیریت زمان آشنا شدم و یاد گرفتم چطوری استراتژی بازگشت داشته باشم، بیشتر در درس‌های عمومی استفاده می‌کردم تا اختصاصی؛ چون در درس‌های اختصاصی تسلط بیشتری در فیزیک و شیمی نسبت به ریاضی داشتم با یک حالت شخصی‌وار خودم تغییراتی داده بودم و استفاده می‌کردم، در درس‌های عمومی واقعا برایم مفید بود.

آیا قبل از آزمون‌ها هدف‌گذاری می‌کردید و آیا این هدف‌گذاری با واقعیت‌ هم‌خوانی داشت؟

بله من قبل از هر آزمون برای هر درس هدف‌گذاری می‌کردم، این هدف‌گذاری باعث می‌شد داوطلب با یک ذهنیت کلی سر جلسه آزمون برود و با ذهنی منظم بروم که بدانم که وقتی به یک درسی مثل ریاضی رسیدم چه کار کنم یعنی چه تعداد سوال را جواب دهم و این باعث می‌شد که منظم سرجلسه آزمون عمل کنم که دست‌پاچه نشوم.

.............................................................

شایان قاسمی‌نژاد رتبه‌ 974 منطقه 1 رشته تجربی:

با تکنیک‌های مدیریت زمان چه زمانی آشنا شدید و برایتان چه تاثیری داشت؟

من از همان سال دوم از تکنیک زمان‌های نقصانی استفاده می‌کردم و این روش به ما این اجازه را می‌داد که در انتهای آزمون اختصاصی و عمومی 15 دقیقه زمان اضافه بیاوریم و این خیلی در تثبیت درصدهای من کمک می‌کرد.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

مهدی جوکار_مدیریت زمان
مهدی جوکار_هدف‌گذاری
امیرحسین حاج‌علی‌گل _خودنگاری
امیرحسین حاج‌علی‌گل _مدیریت زمان
امیرحسین حاج‌علی‌گل _هدف‌گذاری
شایان قاسمی‌نژاد _مدیریت زمان
رضا قشنی_استراتژی بازگشت
سجاد فقفورمغربی _مدیریت زمان