گفت و گو با زهرا حسینی دانش آموز نابینا

زهرا حسینی، دانش آموز نابینای مطلق در مقطع دوازدهم انسانی از شهر مشهد است.

گفت و گو با زهرا حسینی دانش آموز نابینا

زهرا حسینی، دانش آموز نابینای مطلق در مقطع دوازدهم انسانی از شهر مشهد است.



زهرا حسینی می گوید: به جای تکیه بر ستون دیگران بر زانو هایم دست می گذارم و بلند می شوم؛ به رتبه ی دو رقمی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد می اندیشم.

او به صورت ژنتیکی نابینای مطلق به دنیا آمده است. دوران دبستان خود را در مدرسه استثنایی ستایش و متوسطه اول را در مدرسه نابینایان دخترانه تقوا سپری کرده است.

زهرا حسینی از متوسطه دوم وارد مدرسه ی عادی بشرا شد و 3 سال پایانی تحصیل خود را در کنار دانش آموزان بینا به تحصیل پرداخته است.


در ادامه، مطالبی بیشتر درباره زهرا حسینی را مطالعه خواهید کرد که در نتیجه گفت و گوی ادریس فتحی مدیر بخش دانش آموزان استثنایی بنیاد علمی آموزشی قلم­چی(وقف عام) با وی آماده شده است:

دانش آموز نابینای مشهدی با تحصیل در مدارس نابینایی و عادی همواره شاگرد اول در تمام این دوازده سال بوده و روحیه ­ی پیوستگی در تلاش سبب افتخار آفرینی او شده است به گونه ­ای که پایین ترین معدل او 50/19 در پایه هفتم بوده است.

وی می گوید: در تمام سال های تحصیل، پشتیبانی پدر و همراهی مادر در داخل و خارج از کلاس های درس منشا دلگرمی و اعتماد به نفسم بوده است.

خواهر بزرگترم زودتر از مدرسه و آموزش و پرورش کتاب های درسی را برایم صوتی کرده است و من از طریق دستگاه های پخش صدا و گوشی به مطالعه آنها می پردازم.

زهرا حسینی معتقد است: انگار همدلی و همکاری در خانواده ی ما شکل گرفته تا من به جایگاه رفیع علمی دست یابم.

وی می گوید: خواهرم در روزهای جمعه با حضور در حوزه ی آزمون های برنامه ای به عنوان منشی، سوالات را برای من می خواند و پاسخ هایم را وارد پاسخ­برگ می کند.

بعد از ظهرهای آزمون با استفاده از سی دی های صوتی آزمون که بخش نابینایان بنیاد علمی آموزشی قلم­ چی در تهران ضبط می کند و روز آزمون به دست ما می رساند، به تحلیل آزمون می پردازم و اشکالات و اشتباهات خود را در همان روز اصلاح می کنم.

وی در ادامه می گوید: پس از دریافت کارنامه چنانچه عملکرد مثبتی داشته باشم برای خودم تشویقی یک «نیم روز»  استراحت خواهم داشت و در غیر این صورت با تمرین و تکرار در نوشتن برای خودم تکلیف در نظر می گیرم.

کتاب های کانون که برای دانش آموزان نابینا ضبط می شود و ما نیز به صورت صوتی آن را مطالعه می کنیم نقش ارزشمندی در تامین منابع کمک درسی من دارد به طوری که از یک سو نیاز نیست از فرد دیگری برای خواندن این کتاب ها کمک بگیرم و از سوی دیگر منابع لازم برای جمع بندی و تست را در اختیار خواهم داشت.

او علاوه بر موفقیت های تحصیلی، هشت سال است که شنا کار می کند و دارنده ی 8 مدال طلا، 4 نقره و 2 برنز کشوری در مسابقات شنای استثنایی است. او همچنین دستی در هنر دارد و به مدت پنج سال است که پیانو کار می کند.

زهرا حسینی می گوید: آزمون های عید برایم فرصت تکمیل و تصحیح یادگیری های طول سال است، جزوه­ ی هوشمند، کتاب های آبی و نوروز کانون به من کمک می کند تا در این ایام مروری جامع بر مطالب تمامی دروس پایه و دوازدهم داشته باشم به گونه ­ای که در آزمون هفت فروردین با تمرکز بر نقاط قابل بهبود توانستم نسبت به آزمون پنج بهمن پیشرفت داشته باشم.

برای مثال در درس اقتصاد و حل مسائل آن همیشه اشکال داشتم اما در ایام عید با یک هدف گذاری مشخص و تمرین بیشتر در حل مسائل آن توانستم در آزمون هفت فروردین به بالاترین درصد در این درس یعنی 80% دست یابم.

او همچنین معتقد است: ایام عید فرصتیست برای دانش آموزانی که در طول سال خوب مطالعه نکرده اند تا در این ایام شروعی درخشان و چشم­گیر داشته باشند چرا که هر زمان شروع کنیم دیر نیست.

منبع :